Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 17
  1. #1
    VWC-Lid Marc_87's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 oktober 2007
    Locatie
    Voorne aan Zee
    Berichten
    549
    Thanks
    231
    390 waarderingen in 131 posts

    Liefhebbers betoog tegen verbod op F3 (en F2?) vuurwerk in Nederland

    Ik kon niet ergens anders een topic vinden dus daarom plaats ik deze hier.

    Voor de echte vuurwerkliefhebbers zoals de meeste hier op VWC zitten wij in moeilijk weer wat betreft er allemaal verboden gaat worden. Dit zal waarschijnlijk de komende jaren alleen maar meer worden.

    Er heerst het idee dat de vuurwerk federatie en BPN niet zoveel voor de liefhebbers doen met betrekking tot het verbod op vuurwerk. Is het een idee om met een groep liefhebbers ergens een protest te geven / het gesprek aan te gaan / proberen te gaan met mensen uit de regering om zo een gedegen tegen woord te geven?

    Zou zoiets realistisch zijn? Is er animo voor? Het Malieveld gaat niet lukken en lijkt me ook niet de goede plaats. Echter maar het binnenhof of iets in die trend?

    Puur iets om over na te denken en hier over te discussiëren.

  2. Deze 4 gebruikers waarderen Marc_87 voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid vuurwerkfreakk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 oktober 2011
    Berichten
    3.774
    Thanks
    2.127
    1.583 waarderingen in 1.106 posts
    Poef, even uitgebreid mijn visie van me af schrijven nu!

    Het liefst heb ik dat we gaan demonstreren en een stevig tegengeluid laten horen, dat even vooropgesteld!
    Het grootste probleem echter hierbij is toch de theorie van destijds Arno Bonte waarvan ik toch vrees dat dat realiteit is!

    Ook bij kritiek op freakacties noem ik onderstaande woorden vaker, wij zijn een kleineer clubje t.o.v. de bevolking dan je denkt!

    Als freaks zijnde ben je een relatief hele kleine groepering. De groep mensen die in NL vuurwerk afsteekt in het algemeen is wel enorm maar dat gaat dan ook van Henk en Ingrid die op het laatste moment wat inslaan, doorsnee pubers die het interessant vinden en december noobs wat geen blijvende freaks zijn, tot serieuzere liefhebbers en de hele fanatieke freaks. Die laatste 2 groepen zijn voornamelijk hier te vinden.

    Ik denk nog steeds dat een te grote groep gewoon kan leven met een verbod, en dat stevige actief niet veel zin hebben, ik hoop dat ik het mis heb....

    Kunnen jullie mijn theorie een beetje volgen?

  4. Deze gebruiker waardeert vuurwerkfreakk voor het bericht:


  5. #3
    Banned
    Geregistreerd
    10 januari 2006
    Berichten
    2.444
    Thanks
    2.118
    3.155 waarderingen in 1.183 posts
    Ik begrijp je theorie.

    1% van de vuurwerk afstekende mens in nederland is een freak of liefhebber zoals je het wilt noemen. De overige groep is inderdaad zoals jij het omschrijft Henk, Ingrid en de puper die de singleshots over de grond schieten om "erbij" te horen.

    Vooropgesteld dat ik van mening ben dat een totaalverbod er nog niet komt zijn ze wel bezig met het verbieden van bepaalt vuurwerk.

    Ik persoonlijk denk dat een verbod een andere insteek heeft en dat is alsvolgt.

    Als je bepaalt vuurwerk verbied welke met name gretig gebruikt word door de leeftijdsgroep 12 tot 16 krijg je een langzame uitgroei.
    Wat ik hiermee bedoel is dat er dan op den duur geen tiener meer aan de singleshot of knaller gaat omdat ze er gewoonweg niet meer mee opgroeien.

    Dat wij als oud gediende en liefhebbers hier anders over denken dat blijkt, maar ik denk echt dat ze de nieuwe generatie anders gaan opvoeden.

    Siervuurwerk blijft daar hier de overlast niet van toepassing is, afsteektijden zullen nog verkort worden.
    Dit lijkt mij de toekomst.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vuurwerkfreakk Bekijk bericht
    Poef, even uitgebreid mijn visie van me af schrijven nu!

    Het liefst heb ik dat we gaan demonstreren en een stevig tegengeluid laten horen, dat even vooropgesteld!
    Het grootste probleem echter hierbij is toch de theorie van destijds Arno Bonte waarvan ik toch vrees dat dat realiteit is!

    Ook bij kritiek op freakacties noem ik onderstaande woorden vaker, wij zijn een kleineer clubje t.o.v. de bevolking dan je denkt!

    Als freaks zijnde ben je een relatief hele kleine groepering. De groep mensen die in NL vuurwerk afsteekt in het algemeen is wel enorm maar dat gaat dan ook van Henk en Ingrid die op het laatste moment wat inslaan, doorsnee pubers die het interessant vinden en december noobs wat geen blijvende freaks zijn, tot serieuzere liefhebbers en de hele fanatieke freaks. Die laatste 2 groepen zijn voornamelijk hier te vinden.

    Ik denk nog steeds dat een te grote groep gewoon kan leven met een verbod, en dat stevige actief niet veel zin hebben, ik hoop dat ik het mis heb....

    Kunnen jullie mijn theorie een beetje volgen?

  6. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    28 december 2016
    Berichten
    436
    Thanks
    36
    335 waarderingen in 142 posts
    Ik schreef het vorig jaar al in het topic van de vuurwerk federatie: https://forum.vuurwerkcrew.nl/showth...vuurwerk/page2

    Als nou elke vuurwerk winkel/verkooppunt een handtekening vraagt aan hun klanten tegen een vuurwerkverbod, dan kun je met 40000 handtekeningen naar Den Haag. In de vuurwerk winkels bereik je de vuurwerk liefhebbers!

    In de media is zogenaamd meer dan 50% van de Nederlandse bevolking voor een vuurwerkverbod, maar als ik dit zo lees, lees ik het tegenover gestelde:
    https://forum.vuurwerkcrew.nl/showth...en-pijl-omhoog

    Ook kwam ik met dit idee: https://forum.vuurwerkcrew.nl/showth...-van-mijn-kant
    Geen enkele reactie van de vuurwerk federatie of vuurwerk branche. Maar ik ben niet achterlijk hoor, ik hoor en zie ook van alles. Ik heb wat onderzoek gedaan.

    De vuurwerk branche doet helemaal niks! En weet je waarom? Op klein vuurwerk als rotjes en single shots, behalen ze nauwelijks winst. Vuurpijlen en single shots er volgend jaar uit? Ach lekker belangrijk, dan hebben we in de bunkers nog meer plaats voor compoundboxen. Daar gaat het ze om! Die brengen veel meer knaken op dan vuurpijlen, single shots en ander klein spul en zullen voorlopig blijven bestaan. Wat kan hun het nou schelen of je vuurpijlen of single shots wilt hebben? Die verkopen ze dan gewoon in België of Duitsland, als het in Nederland verboden wordt. Alles voor de centjes en het ligt toch al opgeslagen in Duitsland gedurende het jaar. Ze lachen er gewoon om. En zolang het vuurwerk verbod er nog steeds niet inzit, zien ze het volgend jaar wel weer. Of het jaar daarop, in 2021 als er nieuwe verkiezingen zijn. En zolang alle ondernemers VVD blijven stemmen, komt dat verbod er toch niet door.

    En de vuurwerk federatie? Ach, die zitten helemaal niet te wachten op een protest van de vuurwerk liefhebbers. Er zullen altijd "meelopers" tussen de echte liefhebbers zitten die vuurwerk gaan afsteken tijdens zo'n protest, waardoor het vuurwerk weer in een kwaad daglicht wordt gezet. En dan heeft de media weer voldoende materiaal om negatieve berichten omtrent het vuurwerk te verspreiden.

    Wij als vuurwerk liefhebbers hier op dit forum, vertegenwoordigen nog geen 1% van de klanten die elk jaar het vuurwerk kopen. Dus een protest zit er sowieso niet in. Maar ik ben wel benieuwd wat de vuurwerk branche en de vuurwerk federatie gaan doen, als opeens links Nederland de verkiezingen gaan winnen. Dan komen er waarschijnlijk wel ideeën die wij als vuurwerk liefhebbers al jaren roepen. Maar dan is het toch al te laat.....
    Laatst gewijzigd door Martin1978; 27 december 2019 om 03:12

  7. Deze 5 gebruikers waarderen Martin1978 voor het bericht:


  8. #5
    VWC-Lid FatAzz's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 december 2018
    Berichten
    582
    Thanks
    46
    706 waarderingen in 206 posts
    @Martin1978... Ik denk dat een groot deel van jouw verhaal klopt, maar het is wel naïef en korte termijn denken. Hoe zijn wij liefhebbers / freaks ooit begonnen? Ook met klein vuurwerk zoals rotjes, romeinse kaarsen, babypijltjes etc. De iets jongere liefhebbers zijn weer opgegroeid met thunder kings etc. Jongeren hebben het geld niet om meteen dikke cakes en compounds aan te schaffen en groeien dus niet op met het uitpluizen van folders / websites om voor een paar tientjes zoveel mogelijk vuurwerk te kunnen kopen en dit is wel de manier waarop de liefhebber onstaat. Als dat dus niet meer gebeurt krijg je straks minder liefhebbers, verkoop je minder cakes en compounds en zakt je handel alsnog in elkaar en wordt de weg verder geplaveid voor een totaal verbod.

    Maar on-topic... Ik denk dat een demonstratie, malieveld, binnenhof of waar dan ook, niet realistisch is, dan sta je met drie man en een paardenkop verwacht ik. Ik twijfel ook of ik zelf zou gaan omdat ik niet verwacht dat het veel zal uitmaken. En als ze een verbod willen instellen moeten ze dat vooral doen, dan vier ik O&N wel in het buitenland, of ik haal mijn vuurwerk uit het buitenland, handhaven gaat toch nooit lukken. Neemt niet weg dat je dan weer moet zwichten voor een intolerante minder- of meerderheid, maar mij niet zoveel uit. Al zou er een meerderheid van de bevolking voor een verbod zijn, dan betekent dat nog niet dat je het moet verbieden. Er is al jaren een meerderheid voor de legalisering van (soft-) drugs, dat gebeurt ook niet. Soms moet je als mens iets accepteren, ook als je er overlast van ondervindt.

  9. #6
    VWC-Lid josZie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 augustus 2005
    Berichten
    1.038
    Thanks
    1.307
    851 waarderingen in 343 posts
    Het probleem is dat 'de vuureerkfreak' niet bestaat. Ieder van ons heeft zijn /haar eigen liefhebberij en voorkeuren. Ik zie er niets in om met een stel anderen hierover te gaan protesteren, simpelweg omdat je er zeker van kunt zijn dat er een rotte appel tussen zit die zich gaat misdragen. En juist zulke acties worden breed uitgemolken in de media waadoor er een countereffect ontstaat.

    Het is toch absurd dat ik bij demo's mensen hoor zeggen 'die pot is niet zo interessant, die zou ik alleen op zijn kant door de straat schieten'. Het is aburd dat er 'liefhebbers' zijn die zwaar knalvuurwerk tussen publiek gooien na afloop van een demo.... Nee, ik heb er geen vertrouwen in.

    Daarbij, de kennis die de meesten van ons hebben, krijg je niet uitgelegd aan de reguliere burger. Iedere knal is vuurwerk en bij een totaalverbod is iedere knal voorbij, is en blijft de algemene gedachte.

    Tevens is het zo dat er bepaalde zaken maatschappelijk grote problemen zijn: milieu, geluidsoverlast, dierenwelzijn.

    Op al deze punten ga je het nooit winnen als vuurwerkliefhebber.
    Als laatste valt het me ontzettend tegen dat de vuurwerkbranche zelf hun eigen markt kapot maakt. Daar is allang van duidelijk dat ze alleen nog compounds willen en verder alles verbieden.

    En weet je, ondanks dat ik het jammer vind, misschien is dat nog niet eens zo'n gek idee.
    De wereld /maatschappij is al te ver afgegleden om het tij nog te kunnen keren. Koester het verleden want die komt niet meer terug.
    -Step outside the box to see the real picture-

  10. Deze 3 gebruikers waarderen josZie voor het bericht:


  11. #7
    VWC-Lid magnolia's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 april 2008
    Berichten
    4.048
    Thanks
    1.536
    652 waarderingen in 422 posts
    Ik denk dat het wel degelijk goed is om te gaan demonstreren .
    Kijk nou eens naar die actie van de vuurwerkblije zones in Apeldoorn dat loopt als een trein .
    Om dat de discussie zo eenzijdig gevoerd wordt, zou het ook eens goed zijn dat de problematieken omtrent vuurwerk ook eens uit ons perspectief wordt bekeken . Met onze visie en met onze ideeën zouden we ze kunnen helpen aan een beter plan dan enkel een vuurwerk verbod .

    Hoe wij ons gaan gedragen op een dergelijk manifest licht ons zelf ,
    02-2024 de nieuwe lente !? IK hoop het

  12. #8
    VWC-Lid htevents's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 november 2016
    Berichten
    503
    Thanks
    592
    514 waarderingen in 189 posts
    Ik denk juist omdat we maar een kleine groep zijn en die kleine groep de single shots (F3 dan) wel op de juiste manier afschiet, dat ze de verkeerde doelgroep/productgroep aan het verbieden zijn. Die kleine single shots gaan hoe dan ook verboden worden, daar kun je donder op zeggen. Als we ze dan juist "prijzen" voor, wat lijkt, een prima aanpak (kuch kuch), kunnen we ze misschien overtuigen de F3 single shots in leven te houden, ook omdat het, een bewezen, werkend middel is om de import van illegale shells tegen te gaan. Want tsja, je hebt toch liever dat men legale producten koopt, waar je controle over hebt en ook nog eens inkomsten voor de staat mee genereert, dan dat men zwaar en onveilig vuurwerk af gaat steken. Soms is een verbod niet de oplossing en voor F3 single shots is dat geen oplossing.

    Uiteraard prijzen we ze niet werkelijk met een verbod op F2 single shots (want ook de Zena 1 inch single shots zijn F2 single shots, die naar mijn weten niet misbruikt worden), want ze proberen weer een verbod er door te drukken, maarja, waar hebben we meer mee. Of is dit erg subjectief denken?

  13. Deze gebruiker waardeert htevents voor het bericht:


  14. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    3 november 2005
    Berichten
    142
    Thanks
    302
    213 waarderingen in 49 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door htevents Bekijk bericht
    Ik denk juist omdat we maar een kleine groep zijn en die kleine groep de single shots (F3 dan) wel op de juiste manier afschiet, dat ze de verkeerde doelgroep/productgroep aan het verbieden zijn. Die kleine single shots gaan hoe dan ook verboden worden, daar kun je donder op zeggen. Als we ze dan juist "prijzen" voor, wat lijkt, een prima aanpak (kuch kuch), kunnen we ze misschien overtuigen de F3 single shots in leven te houden, ook omdat het, een bewezen, werkend middel is om de import van illegale shells tegen te gaan. Want tsja, je hebt toch liever dat men legale producten koopt, waar je controle over hebt en ook nog eens inkomsten voor de staat mee genereert, dan dat men zwaar en onveilig vuurwerk af gaat steken. Soms is een verbod niet de oplossing en voor F3 single shots is dat geen oplossing.

    Uiteraard prijzen we ze niet werkelijk met een verbod op F2 single shots (want ook de Zena 1 inch single shots zijn F2 single shots, die naar mijn weten niet misbruikt worden), want ze proberen weer een verbod er door te drukken, maarja, waar hebben we meer mee. Of is dit erg subjectief denken?
    Je hebt gelijk, maar dit is nu juist het tegengeluid dat vanuit de branche zou moeten komen. Hier hebben ze echt input van kenners nodig, want de gemiddelde politicus / ambtenaar heeft geen idee waar jij het hier over hebt. Dus dan komen we terug op het gemis waar dit topic mee gestart is. Dat geluid vanuit de branche is er niet, of te weinig.

    En ja, je hebt gelijk, ze drukken er weer een verbod door. Dat is hoe politiek werkt, zeker in een land als Nederland waar de bevolking zich graag laat pamperen:
    - Er is een probleem... Dan doen we een verbod!
    - Oh, het verbod werkt niet? Nou, dan verbieden we toch nóg iets!

    En zo gaat het door tot er niets overblijft. Helaas is politiek gezien de beste aanpak om nóóit toe te geven, en geen compromissen te sluiten. Maatschappelijk ligt dat anders; daar moet je juist wel bereid zijn / lijken tot een compromis.

    En on-topic: zoals hierboven al aangegeven, zijn we een veel te kleine groep om met een demonstratie indruk te maken. Je hebt hier een lobby nodig die Kamerleden gaat beïnvloeden. Is moeilijker, maar wel effectiever.

  15. #10
    VWC-Lid magnolia's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 april 2008
    Berichten
    4.048
    Thanks
    1.536
    652 waarderingen in 422 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter82 Bekijk bericht
    Je hebt gelijk, maar dit is nu juist het tegengeluid dat vanuit de branche zou moeten komen. Hier hebben ze echt input van kenners nodig, want de gemiddelde politicus / ambtenaar heeft geen idee waar jij het hier over hebt. Dus dan komen we terug op het gemis waar dit topic mee gestart is. Dat geluid vanuit de branche is er niet, of te weinig.

    En ja, je hebt gelijk, ze drukken er weer een verbod door. Dat is hoe politiek werkt, zeker in een land als Nederland waar de bevolking zich graag laat pamperen:
    - Er is een probleem... Dan doen we een verbod!
    - Oh, het verbod werkt niet? Nou, dan verbieden we toch nóg iets!

    En zo gaat het door tot er niets overblijft. Helaas is politiek gezien de beste aanpak om nóóit toe te geven, en geen compromissen te sluiten. Maatschappelijk ligt dat anders; daar moet je juist wel bereid zijn / lijken tot een compromis.

    En on-topic: zoals hierboven al aangegeven, zijn we een veel te kleine groep om met een demonstratie indruk te maken. Je hebt hier een lobby nodig die Kamerleden gaat beïnvloeden. Is moeilijker, maar wel effectiever.
    Kleine doelgroep !? weet jij eigenlijk wel hoeveel leden ons forum telt . En heb je wel eens het leden aantal van FPM wel eens bekeken . Je zou maar eens te eten moeten geven
    02-2024 de nieuwe lente !? IK hoop het

  16. #11
    VWC-Lid josZie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 augustus 2005
    Berichten
    1.038
    Thanks
    1.307
    851 waarderingen in 343 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door magnolia Bekijk bericht
    Kleine doelgroep !? weet jij eigenlijk wel hoeveel leden ons forum telt . En heb je wel eens het leden aantal van FPM wel eens bekeken . Je zou maar eens te eten moeten geven
    Leden van dit forum en van fpm zijn veel dezelfden. Tevens ook veel oudleden, mensen die niet meer reageren etc.

    Maar dan nog heb je een mooi aantal.
    -Step outside the box to see the real picture-

  17. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    3 november 2005
    Berichten
    142
    Thanks
    302
    213 waarderingen in 49 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door magnolia Bekijk bericht
    Kleine doelgroep !? weet jij eigenlijk wel hoeveel leden ons forum telt . En heb je wel eens het leden aantal van FPM wel eens bekeken . Je zou maar eens te eten moeten geven
    En hoeveel zouden er daadwerkelijk komen? Als iemand dit regelt mag je blij zijn als er 20 man op komt draven. Actiebereidheid onder Nederlanders is nihil. Links heeft nog wel een beetje een demonstratiecultuur als het over de bij hen populairste thema's gaat, maar voor de rest hebben de meeste mensen altijd wel iets beters te doen.

  18. #13
    VWC-Lid -Ghost-'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 juli 2009
    Locatie
    N-H
    Berichten
    1.215
    Thanks
    1.055
    1.403 waarderingen in 505 posts
    plus ik ben bang dat zodra je een demonstratie gaan organiseren dat er dan ook vervelende lui op af komen die met F4 knallers gaan strooien, dan gooien we onze eigen glazen in, want we weten allemaal waar de media dan haar aandacht op zal focussen.
    When you stand for nothing, you fall for anything.

  19. #14
    VWC-Lid Robin30's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 december 2013
    Berichten
    650
    Thanks
    17
    240 waarderingen in 187 posts
    Ik hoop dat het vuurwerkverbod er niet door gaat komen. Een kleine groep verziekt het voor de echte vuurwerkliefhebber. Maar dat #%&..*#@ Den Haag zal wel weer gaan kiezen voor een verbod, en daarmee de traditie naar de kl@te te helpen!!! Luchtvervuiling, ernstig voor de dieren, etc. Vuurwerk gooien naar hulpverleners ben ik het absoluut NIET mee eens daar blijf je vanaf. Maar je bent 1 Europa dus moeten er voor dat ene Europa ook dezelfde regels gaan gelden vind ik maar dat zie ik nog niet gebeuren. Verbied de pijlen en klein spul, rotjes en ratelmatten, en laten we het siervuurwerk in ere houden. Dat blijft mooi!!! En trek dat ook door in heel Europa!!! Maar wie ben ik, het verbod zal er wel door gaan komen, en daardoor zal er weer een mooie traditie naar de kl@te gaan ben ik bang.

  20. #15
    VWC-Lid Arahon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 december 2014
    Berichten
    1.005
    Thanks
    107
    728 waarderingen in 346 posts
    Ik kan me gewoon niet voorstellen dat F3 single shots grootschalig ‘misbruikt’ worden. Het spul is véél te duur om mee te stunten en met de stabiliteit zit het tegenwoordig ook wel goed. De grootverpakkingen F2 single shots zijn de reden waarom ze ‘berucht’ zijn. Als je er 100+ aanbiedt voor dumpprijzen kan je niets anders verwachten dan geklooi met die dingen.

    Met een verbod op deze dingen verwacht ik dat het dat het alleen maar de illegale import van shells in de hand werkt. En dan zijn het al snel geen 2” shells meer..

  21. Deze 2 gebruikers waarderen Arahon voor het bericht:


Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •