Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe Italiaans vuurwerk wordt gebruikt bij plofkraken

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Hoe Italiaans vuurwerk wordt gebruikt bij plofkraken

    Het aantal plofkraken neemt weer toe. Vooral bij de automaten van ABN Amro, maar ook bij andere banken. De daders maken gebruik van Italiaans vuurwerk. Hoe zit dat?


    Het aantal plofkraken neemt weer toe. Vooral bij de automaten van ABN Amro, maar ook bij andere banken. De daders maken gebruik van Italiaans vuurwerk. Hoe zit dat?

    Wat is er aan de hand?
    De hele glazen pui van een metrostation in Amsterdam ging aan diggelen, zo tonen bewakingsbeelden van een ongekend zware plofkraak deze zomer. Criminelen wandelen naar een geldautomaat. Ze lijken normaal te pinnen, stoppen iets in de geldlade en rennen weg. Door de enorme klap die volgt slingeren ov-poortjes open en worden ramen naar buiten geblazen. Van de geldautomaat zelf lijkt na afloop weinig over. Op de beelden is te zien hoe de daders rondstruinen door de brokstukken. Buit: onbekend. Hoe dit soort aanvallen precies verlopen, houden overheden stil. Zo zijn delen van filmpjes onherkenbaar gemaakt. Maar de zelfgebouwde bommen blijken vaak gemaakt van flitskruit uit Europees vuurwerk.

    Om welk vuurwerk gaat het?
    Om de Cobra 6 bijvoorbeeld, een zware knaller uit Italië. Een enkel exemplaar zou even krachtig zijn als een lichte handgranaat. De website van fabrikant Di Blasio waarschuwt expliciet: zeer explosief en daarom enkel verkrijgbaar voor gecertificeerde kopers, zoals organisatoren van vuurwerkshows. Wat niet wegneemt dat er een levendige handel is onder gefascineerde pubers. En juist dat plaveit de weg voor criminelen. 'Je kunt vrij makkelijk zonder op te vallen aan dit materiaal komen', zegt Arian van Asten, hoogleraar forensische analytische chemie aan de Universiteit van Amsterdam. 'Vuurwerk kopen, de kokers openhalen en je hebt het in handen.'


    Wat is dat flitskruit?

    Het is een mengsel van aluminiumpoeder (brandstof) en kaliumperchloraat (oxidator), dat fel wit ontbrandt. In een ver verleden gebruikten fotografen het als flitser en volgens een ranglijst voor explosieven ('de TNT-equivalenten') is het kruit bijna twee keer zo explosief als buskruit. Makers van geldautomaten hebben er al langer mee te maken. Ze verzwaarden hun installaties, maar de daders bouwen nu simpelweg zwaardere bommen. 'Het is een wedloop', zegt Jos van der Stap, coördinator bij de landelijke politie. Aanvankelijk gebruikten criminelen gas om geldautomaten mee op te blazen. Toen de automaten daartegen bestand waren, schakelden ze over op kruit. Ze blijven het proberen, ook al is het volgens hem lang niet altijd succesvol. 'Ze hopen op die ene keer de jackpot.' Eind vorig jaar bleek dat een geslaagde kraak €100.000 kan opleveren.

    Waarom juist ABN Amro?
    Dat is niet precies bekend. Misschien hebben ABN Amro-automaten een zwakke plek, waardoor je het kruit er bijvoorbeeld makkelijker in kunt stoppen. Want dat is een voorwaarde. Plak een bom aan de buitenkant, en deze blaast vooral de ruimte leeg en niet de automaat. Feit is dat bij de circa zeventig plofkraken dit jaar, ABN Amro vijftig keer het doelwit was. Maar er worden ook machines van SNS, Rabobank of GWK gekraakt. Het zorgt voor toenemende onrust onder omwonenden. 'Ga er anders zelf lekker naast zitten!', valt te lezen bij een geplande Amsterdamse locatie voor een Geldmaat, de vervanger van onder meer ABN Amro-automaten.

    Is dit het einde van de geldautomaat?
    Nee, contant geld blijft nodig in een gezonde economie, stelt De Nederlandsche Bank. En geldautomaten dus ook. Wel gaan toekomstige automaten misschien meteen hun geld verbranden bij een kraak. Dat loopt aan tegen de grenzen van de wet, want geld mag niet waardeloos gemaakt worden. Maar Van der Stap ziet er heil in. 'In de jaren tachtig en negentig hadden we hele agressieve bankovervallen. Dat is gestopt toen het geld niet meer bij de balie lag. Je moet zorgen dat plofkraken geen zin meer hebben.'
    Nee, contant geld blijft nodig in een gezonde economie, stelt De Nederlandsche Bank. En geldautomaten dus ook. Wel gaan toekomstige automaten misschien meteen hun geld verbranden bij een kraak. Dat loopt aan tegen de grenzen van de wet, want geld mag niet waardeloos gemaakt worden. Maar Van der Stap ziet er heil in. 'In de jaren tachtig en negentig hadden we hele agressieve bankovervallen. Dat is gestopt toen het geld niet meer bij de balie lag. Je moet zorgen dat plofkraken geen zin meer hebben.'

    #2
    Bijzonder dat de berichten over criminele zaken waarbij vuurwerk wordt gebruikt meestal alleen in december te lezen zijn.

    Comment


      #3
      In Italie wordt gas of andere explosieven gebruikt voor plofkraken...met een Coobra volgens mij lukt het niet om een apparaat uit de muur de trekken, of heb ik het verkeerd?

      Comment


        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door nikoken1 Bekijk bericht
        In Italie wordt gas of andere explosieven gebruikt voor plofkraken...met een Coobra volgens mij lukt het niet om een apparaat uit de muur de trekken, of heb ik het verkeerd?
        Ik las een keer in een nieuwsbericht dat ze het flash kruit gebruiken uit de Cobra 6, dat in een envelop oid doen en dan aansteken en in de geldautomaat. Zoiets hoor, kan me de details ff niet herrinneren. Maar denk ook niet dat ze met zelfs een karton cobra's aan de voorgevel zo'n plofkraak voor elkaar krijgen. Dat moet wel vanuit binnen gedaan worden.

        Comment


          #5
          Gas knalt ook wel maar minder explosief als kruit (ligt ook aan het soort gas) tegenwoordig maken ze die apparaten daartegen dus bestendig, dus gaan crimineeltjes op wat anders over.

          als ze een manier hebben gevonden om het gebruik van explosieven tegen te gaan dan gaan ze wel weer op iets anders over, zon hydraulisch tang/schaar bijvoorbeeld, dan knippen ze hem gewoon open.

          Comment


            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door MasterBsc Bekijk bericht
            Ik las een keer in een nieuwsbericht dat ze het flash kruit gebruiken uit de Cobra 6, dat in een envelop oid doen en dan aansteken en in de geldautomaat. Zoiets hoor, kan me de details ff niet herrinneren. Maar denk ook niet dat ze met zelfs een karton cobra's aan de voorgevel zo'n plofkraak voor elkaar krijgen. Dat moet wel vanuit binnen gedaan worden.
            Nouja een karton Cobra's kan in theorie dat wel wegblazen denk ik, maar dan heb je het ook echt over een karton, met een enkele werkt het sowieso niet. En een karton gaat niet perfect als massa tegelijk, zijn video's te vinden op YouTube waar uit blijkt dat Cobra's niet zo massaal tegelijk afgaan als je zou denken. Vooral los kruit ergens in stoppen werkt wel, als je naar de eigenschappen van flash kijkt zou je daarmee iets van binnen uit kunnen vernielen.
            Maarrr, ik betwijfel ten zeerste of flashkruit de kracht heeft om dat te doen, dat is nog iets anders.
            Ik denk dat deze criminelen gewoon explosieven gebruiken, tenzij je grotere hoeveelheden los kruit gebruikt.
            Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

            Comment


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door RandomDaniel Bekijk bericht
              Nouja een karton Cobra's kan in theorie dat wel wegblazen denk ik, maar dan heb je het ook echt over een karton, met een enkele werkt het sowieso niet. En een karton gaat niet perfect als massa tegelijk, zijn video's te vinden op YouTube waar uit blijkt dat Cobra's niet zo massaal tegelijk afgaan als je zou denken. Vooral los kruit ergens in stoppen werkt wel, als je naar de eigenschappen van flash kijkt zou je daarmee iets van binnen uit kunnen vernielen.
              Maarrr, ik betwijfel ten zeerste of flashkruit de kracht heeft om dat te doen, dat is nog iets anders.
              Ik denk dat deze criminelen gewoon explosieven gebruiken, tenzij je grotere hoeveelheden los kruit gebruikt.
              zoals masterBsc ook al aangeeft is het vrij simpel, los flash kruid kom je makkelijk aan en je hoeft het alleen maar via een opening naar binnen te werken, als dat met gas lukt lukt het ook wel met flash.

              Comment


                #8
                Flashkruit is echt geen goed middel voor een plofkraak man, om een pinautomaat op te blazen heb je wel wat meer nodig dan een envelop vol. Ze gebruiken daar gewoon springstoffen voor met ontsteker. Of gassen als acytyleen genoeg kracht. https://www.ed.nl/video/kanalen/nede...-gingen~p87374
                Volg ons: https://www.youtube.com/vuurwerkpunt

                Comment


                  #9
                  Los flashkruit idd, dan doen ze wat ook in Italie wordt genoemd “bomba carta” maar dat heeft met vuurwerk weinig te maken.

                  Comment


                    #10
                    "Hoe dit soort aanvallen precies verlopen, houden overheden stil. Zo zijn delen van filmpjes onherkenbaar gemaakt. Maar de zelfgebouwde bommen blijken vaak gemaakt van flitskruit uit Europees vuurwerk."

                    Ik val toch over dit stukje. Er wordt beweerd dat niet bekend is hoe het gedaan wordt, en vervolgens denken ze het wel te weten?

                    Comment


                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door \_niels_/ Bekijk bericht
                      "Hoe dit soort aanvallen precies verlopen, houden overheden stil. Zo zijn delen van filmpjes onherkenbaar gemaakt. Maar de zelfgebouwde bommen blijken vaak gemaakt van flitskruit uit Europees vuurwerk."

                      Ik val toch over dit stukje. Er wordt beweerd dat niet bekend is hoe het gedaan wordt, en vervolgens denken ze het wel te weten?
                      waar wordt dat beweerd ?

                      Comment


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door nederlandsvuurwerk Bekijk bericht
                        Bijzonder dat de berichten over criminele zaken waarbij vuurwerk wordt gebruikt meestal alleen in december te lezen zijn.
                        Ik heb zo een vaag vermoeden waarom?

                        Comment


                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door laurence Bekijk bericht
                          waar wordt dat beweerd ?
                          Laatste zinnen van de eerste alinea. Overheid houdt het stil, filmpjes zijn onherkenbaar. Hoe weet het FD dan dat er Cobra's gebruikt worden?

                          Comment


                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door \_niels_/ Bekijk bericht
                            Laatste zinnen van de eerste alinea. Overheid houdt het stil, filmpjes zijn onherkenbaar. Hoe weet het FD dan dat er Cobra's gebruikt worden?
                            Tja er lekt altijd wel info uit en aan het artikel gezien hebben ze een forensisch chemist geraadpleegd en de politie zelf. Zie niet echt bewijs dat dit een uit de duim gezogen verhaal is.

                            Comment


                              #15
                              Dat is absoluut geen flitskruit wat in die pinautomaten gaat. Dat is een soort explosieve pasta wat niets meer met vuurwerk te maken heeft.
                              Vuurwerk is een passie!

                              Comment

                              Working...
                              X