Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 55
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Thanks
    24.470
    Thanked 11.377 Times in 5.559 Posts
    Afbeeldingen
    146

Helft Nederlanders voor verbod op vuurwerk

De helft van de Nederlanders is voorstander van een algemeen vuurwerkverbod voor particulieren, 45 procent is tegen. Dit blijkt uit een online onderzoek van I&O Research in opdracht van Binnenlands Bestuur waaraan 1992 mensen meededen.

Afgemeten aan het stemgedrag zijn alleen kiezers van het CDA en Forum voor Democratie nog duidelijk tegen een algemeen vuurwerkverbod. Kiezers van VVD en 50Plus zijn verdeeld, terwijl kiezers van overige partijen voor een verbod zijn.

De steun voor strengere handhaving van de afsteektijden en het verbod op illegaal vuurwerk is in vergelijking met vorig jaar toegenomen. Acht op de tien Nederlanders vindt dat het verbod op illegaal vuurwerk strenger moet worden gehandhaafd. Twee derde is voor strengere handhaving van de afsteektijden.

Strengere handhaving

Hoewel het draagvlak voor strengere handhaving toeneemt, zien steeds meer Nederlanders dat er juist minder intensief wordt gehandhaafd, aldus I&O Research.

Ruim driekwart van de Nederlanders vindt dat er volgend jaar geen vuurwerk mag worden afgestoken in wijken waarin de politie en hulpverleners worden bedreigd.

https://www.dvhn.nl/binnenland/Helft...-25106559.html
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

VWC-Lid
    Thanks
    585
    Weer aardig representatief ja....
    1992 mensen die meegedaan hebben en dat is dan een weerspiegeling voor heel Nederland

VWC-Lid \_niels_/'s schermafbeelding
    Thanks
    966
    Thanked 1.459 Times in 501 Posts
    De helft is voorstander, maar er wordt geen percentage gegeven. 45% is tegen. Doet mij haast vermoeden dat er misschien 12% 'geen mening/weet niet' heeft en er dus eigenlijk minder mensen voor dan tegen een verbod zijn.

4. The Following 3 Users Say Thank You to \_niels_/ For This Useful Post:

VWC-Lid BENZ's schermafbeelding
    Thanks
    2
    Ik hoef het natuurlijk niet te lezen, maar ik wordt zo negatief van deze berichtgevingen he.

VWC-Lid Pyroboy26's schermafbeelding
    Thanks
    1.925
    Thanked 2.030 Times in 1.120 Posts
    Waarom zeggen de andere polls (zekers 10 stuks) een compleet ander verhaal, daar zie ik toch echt 1/3 voor verbod en 2/3 tegen een verbod.

VWC-Lid elburgersc's schermafbeelding
    Thanks
    1
    Thanked 1.395 Times in 872 Posts
    Verschrikkelijke kansloze cijfers en totaal niet representatief 1992 Nederlanders..... Hoe kun je zoiets presenteren!!!

VWC-Lid
    Thanks
    273
    'Het verbod op illegaal vuurwerk'. Mooie tautologie . EDIT: was te snel. Het strenger handhaven van het verbod op illegaal vuurwerk klopt natuurlijk wel. In principe goed punt. Als dat het totaal verbod uitstelt.

VWC-Lid
    Thanks
    41
    https://www.ioresearch.nl/actueel/ne...-praktijk-uit/

zo zie je maar weer hoe de media er mee aan de haal gaat.
    IOresearch trekt deze conclusie zelf namelijk helemaal niet, die presenteren alleen de cijfers.
    Aan de hand van deze cijfers kan je headline ook zijn: '70% is voor vuurwerkvrije zones' (veel minder heftig naturlijk)

De conclusie die ze wel kunnen trekken uit hun onderzoek is dat Nederlanders strengere handhaving willen, maar dat niet terug zijn in de praktijk.

VWC-Lid
    Thanks
    325
    Wat veel mensen zich waarschijnlijk niet realiseren is dat vuur in de vorm van vreugdevuren, maar vooral ook vuurwerk en alles wat daar bij komt kijken (letterlijk en figuurlijk) voor heel veel mensen een uitlaatklep is tijdens Oud & Nieuw. Ik voorspel dat mocht er ooit een totaal verbod komen dat er veel, maar dan ook veel meer gedonder komt wat je nu bijvoorbeeld ook ziet in Den Haag. Daar ben ik overigens absoluut tegen en vernielingen en geweld moet je ook keihard aanpakken, maar blijkbaar zit de mens zo in elkaar. Dus mijn advies is, mensen lekker zelf laten knallen zodat ze vervolgens met een voldaan en rustig gevoel maar binnen gaan en geen problemen veroorzaken.

11. The Following 7 Users Say Thank You to MisterC For This Useful Post:

VWC-Lid
    Thanks
    20
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door artemivanov Bekijk bericht
    https://www.ioresearch.nl/actueel/ne...-praktijk-uit/

zo zie je maar weer hoe de media er mee aan de haal gaat.
    IOresearch trekt deze conclusie zelf namelijk helemaal niet, die presenteren alleen de cijfers.
    Aan de hand van deze cijfers kan je headline ook zijn: '70% is voor vuurwerkvrije zones' (veel minder heftig naturlijk)

De conclusie die ze wel kunnen trekken uit hun onderzoek is dat Nederlanders strengere handhaving willen, maar dat niet terug zijn in de praktijk.
    Toch staat het er (helaas) wel
    Overall is nu 50 procent van de Nederlanders voorstander van een algemeen vuurwerkverbod voor particulieren, 45 procent is hierop tegen.
    Wat ik op zich wel positief vind is dat de cijfers weinig veranderd zijn sinds 2015, als er een duidelijke stijgende lijn in zou zitten zou het een stuk zorgelijker zijn.

13. The Following User Says Thank You to Voodoo For This Useful Post:

VWC-Lid
    Thanks
    298
    Dit staat er trouwens ook: "Het valt echter niet uit te sluiten dat een deel van de respondenten een sociaal wenselijk antwoord heeft gegeven."

Viel me dit keer op.

Ik weet niet of deze zin er eerder in heeft gestaan. Iemand?!?

In hun volgende enquête zoud I&O eigenlijk een extra vraag moeten toevoegen; hoe zou het (sociaal wenselijk) antwoord moeten zijn volgens de media? etc
    vuurwerktraditie.nl | twitter.com/traditie

VWC-Lid
    Thanks
    699
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door elburgersc Bekijk bericht
    Verschrikkelijke kansloze cijfers en totaal niet representatief 1992 Nederlanders..... Hoe kun je zoiets presenteren!!!
    Ik wil best een keer een masterclass marktonderzoek geven. 1992 Nederlanders kan prima representatief zijn voor de gehele populatie (60 zelfs al binnen bepaalde marges).

Ik zie het zo vaak terug dat mensen denken dat je werkelijk iedere nederlander moet ondervragen om een representatieve/betrouwbare uitkomst te hebben. Een aselecte steefproef + juiste weging leidt tot representativiteit.

Ik wil daarmee niet zeggen dat dit onderzoek ook daadwerkelijk representatief is, dat kan ik op basis van wat ik lees niet beoordelen.

16. The Following User Says Thank You to bonzo26 For This Useful Post:

VWC-Lid jakhal's schermafbeelding
    Thanks
    1.663
    Thanked 2.288 Times in 967 Posts
    Ennnnn het is op het landelijk nieuws!!! Ppffff
    Pollius Fireworks.

VWC-Lid chappie's schermafbeelding
    Thanks
    1.688
    Thanked 1.518 Times in 885 Posts
    de helft van mijn wijk is voorstander van een totaal ski verbod.

VWC-Lid vuurwerkduiven's schermafbeelding
    Thanks
    862
    Verbied gewoon alles wat gevaarlijk is. Het hele leven is een risico .

20. The Following User Says Thank You to vuurwerkduiven For This Useful Post:

Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten