Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts

    Definitie "op een voor het publiek toegankelijke plaats" vuurwerkbesluit

    Allen,

    Graag wil ik een klein eigen onderzoekje met jullie delen. Uiteraard sta ik open voor aanvullingen, correcties en andere ideeën. Laten we het wel houden op informatie delen en geen welles nietes.

    Daar waar nodig heb ik wetsartikelen geknipt tot de kern. Het volledige Vuurwerkbesluit is hier te vinden:
    https://wetten.overheid.nl/BWBR0013360/2016-10-17


    Nu naar de kern, en het artikel voor dit stukje over gaat. Het opslaan van consumentenvuurwerk. Dat zit verwerkt in artikel 1.2.4.;

    Artikel 1.2.4
    1. Het is verboden vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik voorhanden te hebben buiten een inrichting als bedoeld in:

    [....]

    2. Het eerste lid is niet van toepassing:

    a. tijdens de perioden dat consumentenvuurwerk ingevolge artikel 2.3.2 ter beschikking mag worden gesteld of ingevolge artikel 2.3.6 tot ontbranding mag worden gebracht, indien niet meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk voorhanden is;

    b. buiten de perioden, bedoeld onder a, indien niet meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk voorhanden is op een plaats die niet voor het publiek toegankelijk is;

    [...]
    Dit is het enige stukje dat voor ons van belang is. Voor de goede orde stelt het tweede lid, sub a dat er 25 kg voor handen mag zijn tijdens de verkoopdagen, of tijdens de afsteektijden. Hier duik ik later misschien nog wel eens grondig in, wat hier nou precies staat.

    Voor nu ligt de aandacht op het tweede lid, sub b.


    Het sub b is op te knippen, in een paar stukjes die wat uitleg nodig hebben;

    buiten de perioden, bedoeld onder a
    De in sub a bedoelde perioden staan in artikel 2.3.3 (periode waarin vuurwerk ter beschikking gesteld mag worden = verkoopdagen) en artikel 2.3.6 (de periode waarin vuurwerk tot ontbranding mag worden gebracht - afsteektijden).

    indien niet meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk voorhanden is
    Ook dit is geen rocket sience: maximaal 25 kg consumentenvuurwerk. Het begrip consumentenvuurwerk is wat rekbaar (bv in Belgie gekochte producten die in Nederland ook te koop zijn), maar dat is voor een andere discussie.

    Dan hebben we nog de woorden "voorhanden is". Dit is een redelijk vast begrip, zeker vanuit de Wet Wapen en Munitie. Uit een daaraan gerelateerd stuk, dan ook de volgende definitie:

    Het "voorhanden hebben" betekent dat men in principe over een wapen kan bezitten. Dit hoeft niet te betekenen dat het wapen werkelijk bij iemand zich wordt gehouden, maar enkel dat iemand in bezit is van een wapen en het dus bij zich zou KUNNEN houden. Het kan bijvoorbeeld weggeborgen zijn in het eigen huis of opgehangen aan de muur, zoals bij een sabel.
    Bron: https://mens-en-samenleving.infonu.n...n-munitie.html

    Vertaald naar vuurwerk: Je hoeft vuurwerk niet bij je te hebben, om het voorhanden te hebben. In geval van vuurwerk is opslag in huis een voorbeeld van "voorhanden hebben". En dat is precies wat het artikel bedoeld.


    op een plaats die niet voor het publiek toegankelijk is;
    Nu wordt het interessant. Want wat is een "voor het publiek toegankelijke plaats". Veel liefhebbers gaan uit van bijvoorbeeld een afsluitbare kast, in minder of meer extreme vorm (bijvoorbeeld met slot).

    Wat blijkt; een plaats die niet voor het publiek toegankelijk is, is al heel snel bereik. Ik ga hier niet alle bronnen quoten, want dat maakt het wel een heel lang stuk tekst, ik zal de links delen als referenties. Onderstaand de samenvatting per bron;

    Uitspraak Hoge Raad (i.v.m. geweldpleging in voor publiek toegankelijk ruimte)
    https://uitspraken.rechtspraak.nl/in...:PHR:2017:1407

    Deze uitspraak geeft een richting voor wat een voor publiek toegankelijke ruimte is (het tegenovergestelde van wat wij zoeken). Het gaan hier onder andere om de vraag of een café voor publiek toegankelijk is; ja, want je kan vrij in en uit lopen als bezoeker. Dat er slechts een deel van de mensen aanwezig mag zijn (bv. in verband met leeftijdgrens) doet hier niet af. Idem voor bijvoorbeeld een evenement waarvoor toegangskaarten gekocht moeten worden. Het lijkt een open deur, maar de groep mensen die er mag komen, maakt dus niet uit. De crux zit hem in het "vrij" toegankelijk.

    Ik heb -helaas- de directe artikelen niet meer bij de hand, maar dat vrij toegankelijk is interessant. Als jij een locatie binnen kan gaan zonder inbraak-achtige taferelen, dan is het vrij toegankelijk. Dus wegen, pleinen, maar ook een café (mits boven de 18), buurthuis, evenement (mits in bezit van toegangsbewijs) enzovoort. De uitsluiting van een woning ligt dan voor de hand. Je hebt immers een sleutel nodig om binnen te komen (mag ik hopen) = niet voor het publiek toegankelijk. Opslag in een kast is dus niet persé nodig, al geeft het in geval van ongewenst bezoek natuurlijk een extra buffer. Maar het hoeft niet.

    Nog interessanter wordt het bij een tuin. Een voortuin kan je vaak zo in en uit lopen. Of een hekje zonder slot voldoet weet ik niet. Maar, een achtertuin is vaak volledig omhekt (of vergelijkbaar) en in de poort zit een slot. Hier kan dezelfde redenatie getrokken worden als voor de woning: een sleutel nodig om binnen te komen, dus niet voor publiek toegankelijk. Idem natuurlijk voor garageboxen, schuurtjes en dergelijke.

    Zo. Hele lap tekst. Maar misschien geeft voor een enkele twijfelaar wat extra feeling bij de mogelijkheden die het Vuurwerkbesluit af en toe laat. It's not all bad.
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

  2. Deze 4 gebruikers waarderen kamikaze voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 september 2018
    Berichten
    1.039
    Thanks
    238
    490 waarderingen in 236 posts
    En in de praktijk? Want lijkt mij dat wanneer ze het vinden door middel van een huiszoeking en ze constateren dat het meer als 25 kilo is dat de meeste agenten als nog moeilijk gaan doen.
    Dit is dan natuurlijk wel een uitzondering want een huiszoeking heb je niet zomaar.
    En een auto dan? Die is toch ook op slot dus niet toegankelijk? Of moet het dan ook uit het zicht zijn?

  4. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boller Bekijk bericht
    En in de praktijk? Want lijkt mij dat wanneer ze het vinden door middel van een huiszoeking en ze constateren dat het meer als 25 kilo is dat de meeste agenten als nog moeilijk gaan doen.
    Dit is dan natuurlijk wel een uitzondering want een huiszoeking heb je niet zomaar.
    En een auto dan? Die is toch ook op slot dus niet toegankelijk? Of moet het dan ook uit het zicht zijn?
    Als het meer dan 25 kilo is, ben je in principe de sjaak. Want dan voldoe je niet aan het gestelde, wat minder dan 25 kilo betreft (legaal maakt). Dan maakt de opslaglocatie niet meer uit.

    Of een auto tot een niet voor het publiek toegankelijke plaats hoort, is niet direct jurisprudentie over te vinden. Ik neig naar een redelijk zeker "nee", omdat in de wet een voertuig niet als "plaats" wordt aanmerkt, maar als vervoersmiddel.
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

  5. Deze gebruiker waardeert kamikaze voor het bericht:


  6. #4
    VWC-Lid Exchange's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 december 2011
    Berichten
    382
    Thanks
    642
    796 waarderingen in 210 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk bericht
    Als het meer dan 25 kilo is, ben je in principe de sjaak. Want dan voldoe je niet aan het gestelde, wat minder dan 25 kilo betreft (legaal maakt). Dan maakt de opslaglocatie niet meer uit.

    Of een auto tot een niet voor het publiek toegankelijke plaats hoort, is niet direct jurisprudentie over te vinden. Ik neig naar een redelijk zeker "nee", omdat in de wet een voertuig niet als "plaats" wordt aanmerkt, maar als vervoersmiddel.
    Jouw voertuig is in principe een niet voor het publiek toegankelijke plaats, het is zelfs aangemerkt als priveomgeving (je mag daarom, bijvoorbeeld, niet zomaar vanaf de openbare weg iemand IN een auto filmen).

    Echter, het 'opslaan' (laten liggen) van vuurwerk in een auto is middels het Vuurwerkbesluit en de Wet vervoer gevaarlijke stoffen gereguleerd.

    Het vuurwerkbesluit refereert naar de Wet vervoer gevaarlijke stoffen. Daarin staat onder de genoemde leden dat de wet o.a. van toepassing is op het laten liggen van gevaarlijke stoffen in een vervoermiddel. Het vuurwerkbesluit meldt daarover een aantal uitzonderingen, welke in geen geval van toepassing zijn. Kortom, volgens het volgende artikel is het 'laten liggen' van Vuurwerk in of op een vervoermiddel niet toegestaan.

    Artikel 1.2.5



  7. Deze 3 gebruikers waarderen Exchange voor het bericht:


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •