Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 16 t/m 26 van 26
  1. #16
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.482
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    10 Augustus stond de dikste avondshow van de vakantie op het programma. Dat was de show bij Altea. Een dorpje aan het strand, dichtbij Benidorm. Lokaal is dit beter bekend onder Castell de l'Olla, het kasteel van Olla. Na onze ervaringen van twee jaar geleden, wisten we goed wat we konden verwachten en hoe we het bezoek aan moesten pakken. Ook de 10e was het weer een snikhete dag, dus het leek ons niet zo wenselijk om al vanaf 16 uur aan het strand te liggen, wat we twee jaar daarvoor wél hadden gedaan. Dus we waren rond 18 uur in Altea. Parkeren was nu wat lastiger dan twee jaar geleden. Uiteindelijk besloten om gewoon 'fatsoenlijk' te parkeren, en dan maar iets verder te moeten lopen. Tijd hadden we immers genoeg Krukjes mee, tassen vol eten en drinken, camera opgeladen... De uren aan het strand tikten langzaam weg. Het was gruwelijk druk, zoals verwacht. Maar er viel genoeg te zien met zoveel Spaanse families die complete tafels hadden meegenomen om er een dagje uit van te maken. Toen de zon onderging, viel ook de wind weg. Dat was een gekke gewaarwording: je zit op het strand met meer dan 30 graden, maar het is windstil. Werkelijk snikheet was het nog.
    De show van Ricasa was echt weer adembenemend! Precies was je er van verwacht. In dat opzicht is de show voorspelbaar te noemen, omdat het elk jaar ongeveer dezelfde elementen bevat. Maar de kwaliteit van deze show is echt ongekend. Al die grote pontons die op zee dobberen, schitterende single shots, herkenbare stepper-beelden, en misschien nog wel het vetste: een shitload aan watershells! Ik heb nergens anders ooit zoveel watershells gezien, en dan zeker niet zulke grote kalibers. Er zitten hele fraaie thema's in de show, met ook rustpunten zoals de parachutes. De finale is absurd hard, met een megagrote hoeveelheid aan salutes, in oplopend kaliber.
    Enfin, check mijn video in full HD en met hoge kwaliteit geluid!

    Laten we lekker link gaan doen!

  2. Deze 10 gebruikers waarderen DarkSoul voor het bericht:


  3. #17
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.482
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    Zondag de 11e vertrokken we naar Elche. Vanaf die dag ging het feest in Elche écht van start. Dus 's morgens de huurauto volgeladen van het de AirBNB, om te vertrekken naar een dorpje in de buurt van Elche. Helaas was Stefan zo onhandig om de huurauto dicht te gooien met de sleutel in de kofferbak. Dus toen moest de Spaanse wegenwacht erbij komen om de auto open te maken. Gelukkig hadden we een goede verzekering en kwam de beste man zelfs op zondagochtend nog bijzonder snel ter plaatse! Ik kreeg al horrorscenario's dat we een dag extra moesten blijven bij deze AirBNB, zonder auto, en we daardoor twee dikke shows in Elche zouden missen. Maar gelukkig was het probleem snel verholpen.

    In Elche begon deze dag het 'Concurso de mascletás', de wedstrijd van mascleta's. Diverse bedrijven strijden tegen elkaar, elke dag om 14 uur een ander bedrijf in dezelfde arena. Pirotecnia Ferrandez mocht het spits afbijten. Het was een zeer degelijke mascleta. Vooral de digitale knallers na afloop van de bombardeo waren echt super! Keihard en een zeer fijn ritme! Dat zijn de pareltjes waarvoor je naar Spanje komt.




    's Avonds om middernacht was er ook een kleine mascleta nocturna. Dit maal geschoten door Gironina. Dat is een klein, lokaal schietbedrijfje. Technisch schieten zij nooit echte hoogstandjes, maar ik heb wel het idee dat ze dichter bij de bewoners staan dan de grote bedrijven. Vaak mogen locals de traca aan het beginnen ontsteken, en soms zijn er ook kinderen bij betrokken. Ze krijgen dus veel lokale support, hoewel de mascleta's van dit bedrijf soms een beetje kneuterig zijn.

    Laten we lekker link gaan doen!

  4. Deze 5 gebruikers waarderen DarkSoul voor het bericht:


  5. #18
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.482
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    Precies een week nadat we Alpujarreña in Elche zagen bij de mascleta vertical, was het wederom de beurt aan Alpujarreña om een mascleta neer te zetten. Ik ben echt een fan geworden van dit bedrijf. In 2017 hebben ze zich bij mij al bewezen met een steengoede mascleta hier in Elche, en met de mascleta vertical zijn ze boven zichzelf uit gestegen. Deze wedstrijdmascleta om 14 uur stelde ook echt niet teleur! Ik had eerlijk gezegd gedacht dat ze zouden winnen, maar dat bleek niet zo te zijn. Ze hadden heel goed gebruik gemaakt van een hoekje helemaal links in de kooi, waar nu wat fraaie, rustige, lijnen hingen. Het volledige middengedeelte werd gevuld met een enorme terremoto. Ik denk dat er bij deze mascleta de meeste vlinders hingen van alle mascleta's!




    Gisteren liet Gironina al een kleine mascleta nocturna zien. Die viel mij een beetje tegen, maar een dag later begreep ik waarom. Ze hadden zich gefocust op de nocturna van de 12e augustus! Nu op een andere plek (namelijk in de arena waar de wedstrijdmascleta's van 14 uur worden gehouden). Deze was dan juist weer wél zeer aangenaam In het donker krijgt het toch wel wat extra beleving. De pre-burners vlogen af en toe mooi boven de kooi uit. Er was zeker niet bezuinigd op trueno's, en het digitale stuk aan het einde was ook heerlijk! Een geweldige mascleta nocturna, af en toe een beetje chaotisch, maar dat had juist zijn charme!




    De 13e augustus werd de mascleta 's middags door Turis geschoten. Dit bleek de winnende mascleta te worden! Eerlijk gezegd verbaasde mij dat, want ik vond deze mascleta niet echt bijzonder. Het was allemaal zeer degelijk en klassiek, maar er zat geen verrassend element in. Helaas bleef de rook ook erg hangen, maar dat heb je niet in de hand.

    Laten we lekker link gaan doen!

  6. Deze 5 gebruikers waarderen DarkSoul voor het bericht:


  7. #19
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.482
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    Naast de wedstrijdmascleta om 14 uur, staat de 13e augustus in Elche vooral in het teken van Nit de L'Albà. Het is het hoogtepunt van de festiviteiten in Elche. Tussen 23:15 en 00:00 uur gaat er bijna een uur lang continu vuurwerk de lucht in. Daarnaast is dit ook de dag dat de bewoners zelf het meest vuurwerk stoken. Gedurende de hele dag, maar vooral in de vroege avond, hoor je overal in de stad knallen. Kinderen vermaken zich kostelijk met kleine knallertjes, en ook pijlen en fonteinen worden flink gebruikt. Uiteraard hebben wij daar ook aan meegedaan. Voor een paar dagen kwamen er ook nog twee andere Nederlandse vuurwerkliefhebbers (beter bekend van FPM) naar Elche. Dus met z'n vijven hebben we eerst vuurwerk gekocht en daarna afgestoken. Stoken in je korte broek, met een prachtig blauwe lucht, blijft toch een magisch gevoel. Ik zou het stoken met oud en nieuw in de winter voor geen goud willen missen, maar dit stoken in de zomer heeft een heel andere beleving!
    We kregen overigens nog bezoek van de Policía Nacional. Terwijl we aan het stoken waren, kwamen er twee ondercover agenten in een onopvallende auto naar ons toe. Ik dacht eerst dat we voor de gek werden gehouden, maar dat bleek niet het geval te zijn. Ze trommelden al snel nog twee collega's op in een gewone politiewagen. Vier agenten hebben ons zo'n drie kwartier bezig gehouden. Ze hadden geen enkel verstand van vuurwerk. Ze wilden weten of het vuurwerk wel legaal was en of we geen wapens mee hadden. We werden gefouilleerd en ze hebben zelfs de winkel gebeld waar we het vuurwerk gekocht hadden, om te verifiëren dat wij niet in overtreding waren. In hun gebrekkige Engels, en ons gebrekkige Spaans, hebben we uitgelegd dat we gewoon vuurwerk aan het afsteken waren. Uiteindelijk dropen ze af, toen ze ons op geen enkele overtreding konden betrappen. Het voelde een beetje als 'toeristje pesten'.
    Uiteraard mocht dit de pret niet drukken. Het ging van de stooktijd af, maar we hebben daarna nog lekker op ons gemakkie allerlei klein spul kunnen afsteken.
























    's Avonds toen het donker werd, gingen we naar het centrum van de stad toe om een mooie plek op te zoeken om het vuurwerk te bekijken. Bij de Nit de l'Alba is er niet één centrale show. In plaats daarvan worden er door de gehele stad verspreid vanaf diverse plekken, steeds salvo's pijlen afgestoken. Ook salvo's met shells vanaf een kleiner aantal plekken. Daarom staat het publiek verspreid door de hele stad. Omdat je goed uitzicht wilt hebben over een groot gebied, is het nóg beter om hoog te zitten. Ik raad zelf desondanks de Av. de la Comunitat Valenciana aan. Die straat ligt langs een dal met riviertje. Dan heb je vrij uitzicht over het oude centrum van de stad.
    Nog beter is het om op een dak te geraken. Er zijn veel hoogbouw flats, waar allemaal mensen zich verzamelen. Familie van de bewoners druppelen rond 22 uur binnen. Mijn reisgenoten waren zo brutaal om random aan bewoners te vragen om er vijf Hollanders op het dak mochten staan Na een uurtje rondlopen en praatjes maken, hadden ze beet. Een aardige, beschaafde man die keurig Engels sprak, vond het goed dat we op het dak van zijn flat gingen staan. Hij liet ons binnen, op de voorwaarde dat we ons zouden gedragen. Geen probleem natuurlijk! En zo stonden we opeens op een flat van ca. zes verdiepingen, met een prachtig uitzicht over de gehele stad! Hoewel je ook vanaf de grond prachtig zicht hebt op het schouwspel, is het vanaf een dak toch nóg intenser. Het was een hele vette belevenis die ik niet zal vergeten.








    Laten we lekker link gaan doen!

  8. Deze 3 gebruikers waarderen DarkSoul voor het bericht:


  9. #20
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.482
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    Na de Nit de l'Alba gaat het feest in Elche nog een dag of twee door. Ook de 14e was er 's middags om 14 uur weer een wedstrijdmascleta. Dit maal mocht Zarzoso haar kunsten vertonen. Een degelijke mascleta! Niks speciaals, maar zeker een dikke mascleta weer hoor. Die digitale knallers helemaal naar het einde, tegen de kooi aan, zijn voor mij altijd een mooi extraatje.



    's Avonds was er de 14 augustus in Elche eigenlijk niets te beleven. Daarentegen was er in Xativa wel een fraaie castillo. Dat was toch ruim een uur rijden, maar dat had ik er best voor over. Een fraaie tocht door het binnenland van de regio Valencia, overigens. Mooie rotsachtige omgeving, waar tegen de heuvels authentieke dorpjes zijn gebouwd en op de toppen kastelen zijn gekwakt. 's Avonds rijdend over de snelweg, zie je heel wat kasteeltjes die overal lukraak neer te zijn lijken gezet.
    De show in Xàtiva was er eentje die me lang zal heugen! Een totaal andere vibe dan in Elche. Hier was helemaal geen feest en geen drukte. Bij het stadion was op een schoolpleintje het vuurwerk neergezet. De mensen konden dit dan vanuit het stadion zien, als afsluiting van één of andere voorstelling. Rondom waren bijzonder weinig mensen als toeschouwers. Er was vrijwel geen afzetting en de brandweer maande ons op het allerlaatst een klein stukje naar achter. Desondanks denk ik dat we ca. 75 meter van de buizen stonden Vanaf die korte afstand is het echt bijzonder indrukwekkend om die shells te horen/zien vertrekken. Erg veel shells (meeste rond de 4" denk ik), lekkere combinaties, en speciale effecten. Had Aitana goed gedaan! De reis was dit zeker waard.



    15 augustus schoot Turis de wedstrijdmascleta in Elche. Ook dat was weer een mooie mascleta, met een typisch Spaans sfeertje. Hiervoor kom je naar Spanje!

    Laten we lekker link gaan doen!

  10. Deze 2 gebruikers waarderen DarkSoul voor het bericht:


  11. #21
    VWC-Lid stefantvs's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 oktober 2009
    Berichten
    3.301
    Thanks
    2.271
    1.826 waarderingen in 608 posts
    heerlijke beelden en verslagen darkieee.
    hoe is het leven dar trouwens ? tijd niet gesproken.
    wel mazzl gehad met de politie hoor. meestal zijn hun niet van het 3 kwartier discussiëren :P
    http://www.stefandrukker.nl

  12. Deze 2 gebruikers waarderen stefantvs voor het bericht:


  13. #22
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.443
    Thanks
    41.004
    19.057 waarderingen in 8.437 posts
    Top verslag weer hoor met prima beelden. Mooie tijden hebben jullie daar gehad zeg.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  14. Deze gebruiker waardeert omepje voor het bericht:


  15. #23
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.482
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    @Stefan: Hoe het leven daar is? Geen idee Ik zit in Nederland! Dit zijn oude filmpjes hè, van vorig jaar. Ik had wat films bewaard om de vuurwerk-rustige periode op vwc te overbruggen. Heel 2020 dus

    Die politie was niet zo behulpzaam. Ze spraken wel Engels, maar weigerden dat gewoon te spreken tegen ons. Het was ook geen 'discussie', maar gewoon dat ze drie kwartier lang alles wilden uitzoeken. De grootste pijlen vonden ze verdacht (gewoon cohetes nacionales, niets bijzonders aan) en ze waren vooral op zoek naar borrachos en wapens. Uiteindelijk vonden ze niet wat ze zochten, en kwamen ze erachter dat we alles gewoon in Elche in de winkels hadden gekocht. Dus gingen ze er weer vandoor.
    Laten we lekker link gaan doen!

  16. #24
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.482
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    Tijd voor weer eens een update
    Wat moet je anders, in deze vuurwerkloze periode? Dus ik heb weer eens wat geüpload.

    Op 15 augustus komt het feest in Elche ten einde. Dit is een nationale feestdag in Spanje, waarbij veel winkels gesloten zijn. Traditiegetrouw worden de festiviteiten in Elche deze dag afgesloten met een fikse castillo. Deze werd geschoten door Alpujarreña. Had ik al gezegd dat ik echt fan ben geworden van dit bedrijf? Deze castillo wordt elk jaar geschoten vanaf een brug over de bedding: Puente del Ferrocarril. Zo'n 100 meter ten noorden van deze brug is een voetgangersbrug, van waaruit je een mooi uitzicht hebt op de show. Alpujarreña stelde ook dit keer niet teleur! Het begon al met een hele vette opening. Daarna kwam een uitstekende castillo, waarbij de gelaagdheid van de show heel goed naar voren kwam. De traditionele waterval vanaf de brug ontbrak uiteraard ook niet. Een paar lekkere flower pots hielden ons alert. De finale was klassiek; veel goud en daverende salutes!




    Aangezien hiermee de vuurwerkshows in Elche ten einde kwamen, vertrokken we de 16e augustus uit deze omgeving. We reden weer terug naar Valencia, waar op 17 augustus onze vlucht terug naar huis zou gaan. Maar eerst zouden we de 16e nog vier vuurwerkelementen zien! We reden op ons gemakje naar Paiporta, een dorp net ten zuiden van Valencia. Om 14 uur zagen we hier een bescheiden mascleta in een leuke dorpse setting. Er waren erg weinig toeschouwers. De mascleta was klein, maar voor het eerst deze vakantie zaten er zowaar goede gekleurde rook tails bij. Gek eigenlijk, dat die zo weinig gebruikt worden overdag.




    Na deze bescheiden mascleta zijn we Valencia stad nog even in gegaan. Eigenlijk hadden we de hele vakantie de binnenstad nog niet eens gezien. 's Avond stonden er drie shows op het programma. Het begon tam, maar de laatste show was zeker geen kleintje! Als eerste was San Antonio de Benagéber aan de beurt. Een slaperig dorpje ten westen van Valencia. Er valt hier niets te beleven verder, en de castillo was dan ook erg klein. Dit was waarschijnlijk de show met het minste vuurwerk en de kortste duur van de hele vakantie Met de hand werden er gewoon wat cakes weg gefakkeld. Overigens hebben we hier in dit dorp wel de beste tapas gegeten van de hele vakantie! Een gezellig, klein, lokaal restaurantje waar de prijzen een stuk beter waren dan in Valencia stad. Ik kan restaurante El Parque zeker aanbevelen.

    Laten we lekker link gaan doen!

  17. Deze 4 gebruikers waarderen DarkSoul voor het bericht:


  18. #25
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.443
    Thanks
    41.004
    19.057 waarderingen in 8.437 posts
    Mooi om hier weer een update te zien, leest weer heerlijk weg en leuke beelden weer
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  19. Deze gebruiker waardeert omepje voor het bericht:


  20. #26
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.482
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    Hier de laatste update.

    De 16e hadden we een vol programma. Na de mascleta overdag in Paiporta, en de kleine castillo in San Antonio de Benagéber, keerden we 's avonds weer terug naar Paiporta. Daar werd nu een castillo geschoten door Caballer FX. Gewoon een lekkere castillo, maar wel met een bijzonder einde Beetje a-typisch.




    Als allerlaatste show van de vakantie stond Burjassot op de planning. Een buitenwijk gelukkig niet ver van Paiporta. Die shows begonnen vrij kort na elkaar, maar gelukkig viel het goed te combineren. In Burjassot stond oude bekende Mediterraneo klaar met een flinke castillo. De lokatie bij deze show is altijd erg goed; het is een parkeerterrein, omringd met hoge gebouwen. De akoestiek is hier gewoon echt geweldig. De grote palmbomen die voor het publiek staan geven ook echt een Mediterraans tintje aan het geheel.

    Laten we lekker link gaan doen!

  21. Deze 2 gebruikers waarderen DarkSoul voor het bericht:


Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •