Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 26
  1. #1
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.483
    4.770 waarderingen in 1.535 posts

    [TRIPREPORT] Regio Valencia in augustus - 32 vuurwerkshows in 14 dagen!

    Vorige week ben ik thuis gekomen van twee weken zomervakantie in Spanje. Samen met JefFreak en stefanfreak ben ik naar de provincie Valencia getrokken om daar het strand te bekijken, de zwembaden onveilig te maken, tapas te proeven en natuurlijk vuurwerkjes te bekijken. Twee jaar geleden maakten we ook al zo'n trip. Dit keer wil ik het tripreport iets minder uitgebreid maken, maar ik wil wel al mijn filmpjes centraal in dit topic plaatsen. Jeffrey heeft ook een topic aangemaakt.

    Spanje is vooral bekend om Fallas in maart. Maar de gehele provincie Valencia staat in de zomer bol van het vuurwerk. In ons geval was vooral het feest in Elche van 11 t/m 15 augustus het middelpunt. Daarnaast hebben we de grote show van Ricasa in Altea bezocht op 10 augustus. Maar als je eenmaal gaat zoeken naar vuurwerkshows in die regio, kom je erachter dat je dagelijks wel twee of drie shows zou kunnen bekijken. Elk dorpje, hoe klein ook, heeft wel een feestweek met een mascleta, een correfoc of een castillo. En soms waren we dan ook echt verbaasd wat voor show we aantroffen in een klein dorp van een paar duizend inwoners!
    Voor ons vertrek hebben we ons huiswerk erg goed gedaan. We hebben gezocht naar shows in onze omgeving. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Er is een centrale website waar veel fiestas in Spanje per regio worden vermeld: https://fiestas.net/ Maar die site is niet altijd correct, wordt soms pas erg laat geupdate, en kleine dorpsfeesten ontbreken er wel eens in. Met officiële programma's die vaak alleen in het Catalaans op een lokaal websiteje staan, is dat moeilijk googlen. Met z'n drieën hebben we dus vele uren gespendeerd aan het zoeken naar vuurwerkelementen. Dat zijn niet allemaal klassieke "shows" zoals wij Nederlanders dat kennen. Maar vaak ook mascleta's, mascleta nocturna's, correfocs, cordá's, castillo's, en zelfs corretraca's. Dat laatste was een nieuw fenomeen voor mij, maar doet denken aan een Italiaanse batteria door smalle straatjes. Later meer daarover.
    Uiteindelijk hebben we 56 vuurwerkelementen kunnen noteren die we mogelijk zouden kunnen opzoeken. We wisten vooraf al dat we onmogelijk alles konden zien, omdat er soms drie mascleta's tegelijk beginnen om 14 uur. Maar zeker 's avonds konden we soms mazzel hebben dat drie shows elkaar opvolgden in verschillende plaatsjes. Ons programma zag er als volgt uit. De groene shows hebben we ook daadwerkelijk bezocht:


    Rechter muisklik: openen in nieuw tabblad


    Ons eerste vuurwerkelement van de vakantie was in een buitenwijk van Valencia, La Pobla de Vallbona. Dit was een traca correguda, ook wel corretraca genoemd. Een redelijk zeldzaam begrip in Spanje. Men hangt een hele lange traca op een hoogte van ongeveer 3 meter in smalle straatjes. Dan is het de bedoeling dat men meerent met die traca Er komen weinig vonken vanaf, dus de veiligheid is nog redelijk gewaarborgd. Tussendoor staan af en toe wat cakes, zodat je uit kan rusten. Dat is wel nodig ook! Want op sommige stukken moet je echt hard rennen om het bij te houden! Het tempo wisselt namelijk. En met een hitte van >30 graden, raak je compleet bezweet binnen enkele minuten.
    Het was een hele leuke ervaring, moet ik zeggen. Die groene T-shirtjes zijn allemaal van de organisatie. Buiten hen om, waren er misschien maar enkele tientallen toeschouwers. En zeker geen toeristen verder. Heel dorps, heel lokaal, heel gemoedelijk, heel cultureel. Check ook die finale! Een kleine mascleta!




    Op 4 augustus zagen we onze eerste echte mascleta. Dat was in Museros, wederom een buitenwijk van Valencia. Deze werd geschoten door Pirotecnia Lluch. Weinig bekend, maar toch een zeer verzorgde mascleta. Een hele lange traca er naartoe (ging te snel om mee te rennen), stukjes elektronisch geschoten, maar ook stukjes handmatig. Geen verkeerd begin van de mascleta's. Bij zo'n terremoto krijg je toch echt wel kriebelende oortjes hoor!



    Meer volgt snel!
    Laten we lekker link gaan doen!

  2. Deze 18 gebruikers waarderen DarkSoul voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  3. #2
    VWC-Lid pyrodreams's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 november 2017
    Berichten
    768
    Thanks
    3.152
    950 waarderingen in 540 posts
    de zwembaden onveilig te maken foei soul
    ik heb dyslectie dus houdt daar rekening mee

  4. Deze gebruiker waardeert pyrodreams voor het bericht:


  5. #3
    VWC-Lid pyrodreams's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 november 2017
    Berichten
    768
    Thanks
    3.152
    950 waarderingen in 540 posts
    even zonder dolen zo te lezen en te zien aan de belden heb je het naar je zin ge had
    ik heb dyslectie dus houdt daar rekening mee

  6. Deze gebruiker waardeert pyrodreams voor het bericht:


  7. #4
    VWC-Lid Thresher's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 november 2006
    Berichten
    2.736
    Thanks
    2.690
    1.907 waarderingen in 812 posts
    Lekker man!! Moet een heerlijke vakantie zijn geweest. Mn vrouw zou er niet mee akkoord gaan denk ik als ik dat zou voorstellen haha.

  8. Deze gebruiker waardeert Thresher voor het bericht:


  9. #5
    VWC-Lid MasterBsc's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 januari 2009
    Berichten
    7.929
    Thanks
    4.689
    6.469 waarderingen in 2.627 posts
    Altijd fijn dit soort uitgebreide en uitgestippelde tripreports. Voor mogelijke volgende vakanties is dit voor ons een cadeautje natuurlijk! Enige wat ik hoef te doen bij het vrouwtje is zeggen dat het een zon vakantie is met een winkelcentrum ghehe.

  10. Deze gebruiker waardeert MasterBsc voor het bericht:


  11. #6
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.455
    Thanks
    41.046
    19.065 waarderingen in 8.441 posts
    Heerlijk topic weer DS, dank daarvoor. Geweldige vakantie hebben jullie gehad met erg veel shows.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  12. Deze gebruiker waardeert omepje voor het bericht:


  13. #7
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.483
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    En weer een nieuwe update!

    In de plaats Xeraco (ca. 5500 inwoners) hebben we echt leip vuurwerk gezien. Een klein plaatsje, met verrassend veel vuurwerk! Als eerste zagen we daar de 5e augustus een mascleta van Turis. Geen hele extreme mascleta, maar wel in een leuke ambiance. De traditionele jurken als van de Fallera's waren uit de kast gehaald. Vanaf een terrasje, onder het genot van een drankje, konden we lekker daarnaar kijken. Muziek optocht erbij, en lekker van de Spaanse tradities genieten.




    Heel iets anders was de corretraca in Aldaia. Op 4 augustus zagen we daar een ander soort corretraca dan in Pobla de Vallbona. Nu was het midden in de nacht, aangezien het om 00:30 uur begon. Dit was echt een superlange traca die in de straatjes hing. Ik denk dat het wel een kilometer lang was! Eerst liepen we even rond om te zien hoe het nou in elkaar zat. Maar opeens waren we vooraan. Daar stonden letterlijk wel honderd kinderen klaar om mee te rennen! Dit was echt een hele gave ervaring. Als bezetenen renden al die kinderen (en wij gekke 'Ollanders) voor het vuurwerk uit! De straatlantaarns waren halverwege ook uitgezet. Daardoor liep je met allemaal flitsend vuurwerk, waarbij je als een stroboscoop moest zien waar je liep. De lijn viel eventjes stil, waarbij het even duurde voordat de traca weer opnieuw werd aangestoken. Daarom zit er even een knip in mijn film.
    Kijk mee met de rennende massa! Proef de sfeer en zie de keiharde mascleta waar we uitkomen!

    Laten we lekker link gaan doen!

  14. Deze 4 gebruikers waarderen DarkSoul voor het bericht:


  15. #8
    VWC-Lid YorickT's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 oktober 2010
    Berichten
    2.090
    Thanks
    1.883
    3.886 waarderingen in 1.196 posts
    Zie dit nu pas! Ik wist natuurlijk wel dat je een tijdje geleden die kant op bent geweest. Wat een volle planning zeg! Leuk om zo te lezen en te zien.

  16. Deze gebruiker waardeert YorickT voor het bericht:


  17. #9
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.483
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    Update!

    Vijf augustus hadden we een hele vuurwerkrijke dag. Vanaf ons appartement in Valencia reden we eerst dus naar het zuiden, naar Xeraco voor de mascleta van 14 uur. Daarna hebben we lekker aan het strand bij die plaats gelegen. In de avond reden we weer verder naar het zuiden, naar Elche. Dat is nog een best stuk rijden, maar het was het waard. In Elche was om 22 uur namelijk de Mascleta Vertical! Dat is bekend van Valencia, maar ook in Elche was in 2018 voor het eerst een verticale mascleta. Daarbij hangen er dikke vlinders op enkele tientallen meters boven de grond aan hijskranen of hoogwerkers. Alpujarreña schoot deze fenomenale show. Echt elke seconde was spectaculair! Het zat heerlijk in elkaar met een prachtige opbouw.






    De opening duurde even, door vele aankondigingssalutes. Spoel desnoods even door naar 00:35. Deze 4K video liegt er niet om! D verticale lijnen waren echt moddervet. Veel harder dan ik verwacht had!




    Na deze mascleta gingen we heel snel weer terug naar Xeraco! Want daar ging tegen middernacht de volgende show de lucht in Dat was een castillo van Turis. Echt, de timing was perfect. We parkeerden de auto, we stapten uit de auto, en de laatste aankondigingssalute ging de lucht in! Het 150 km/u rijden op de snelweg had zich bewezen.



    Maar na deze castillo was de avond nog steeds niet ten einde. We reden terug richting ons appartement in Valencia, maar we maakten nog wel een tussenstop in Silla. Een buitenwijk van Valencia. Want daar ging om 01:15 uur een mascleta nocturna de lucht in. Ook hier was de timing dus weer precies goed. Dat betekende dat we vier vuurwerkshows op één dag konden zien! Europlá had in Silla een fikse nocturna neergezet. Een lompe mascleta op de voorgrond, met shells daarachter tussen de palmbomen. Weer een totaal ander sfeertje dan de andere shows van deze dag.

    Laten we lekker link gaan doen!

  18. Deze 5 gebruikers waarderen DarkSoul voor het bericht:


  19. #10
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.483
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    Ik heb ook nog een aantal foto's van een correfoc in La Pobla de Vallbona (3 aug). Na de corretraca, werd daar ook een leuke correfoc gehouden. Dat is een optocht met in duivelskleding gehulde mensen die fonteinen en borrachos vasthouden. Je wordt als toeschouwers uitgenodigd om zo dicht mogelijk tussen hen te gaan staan. De vonken spuiten om je oren! Het is trouwens verdraaid lastig om mooie foto's te maken, aangezien alles beweegt, maar het erg donker is. Bewegingsonscherpte vanwege lange sluitertijden ligt op de loer. Ik heb wel 400 foto's gemaakt in een uurtje tijd, maar dit zijn de mooiste.








    Laten we lekker link gaan doen!

  20. Deze 3 gebruikers waarderen DarkSoul voor het bericht:


  21. #11
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.483
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    En de volgende update!

    6 augustus viel er ook weer genoeg te beleven. In Aldaia (wederom een voorstadje van Valencia) was een mascleta van de firma Valenciana. Zij staan bekend om hun oranje vlinders die echt hard knallen. Valenciana schiet misschien niet heel veel shows, maar ze zijn zeer degelijk en betrouwbaar. Met hen als schietbedrijf, weet je zeker dat je een puike show gaat zien!
    Let op de digitale knallers die links in de rondte gaan, en de pyrotechnicus die met een fakkeltje gebaart dat de volgende cue moet worden weggedrukt!




    Die avond hadden we ook weer twee dikke shows op het programma staan. In Gata de Gorgos (regio Alicante) was een show en later op de avond in Xeraco wederom een show. We wisten alleen niet zeker hoe laat Gata de Gorgos van start zou gaan. Dat was niet duidelijk te vinden. Maar we wisten wel dat we Xeraco om middernacht absoluut niet wilden missen! Want daar zou Ricasa een grote show schieten. Groter dan de show de avond ervóór! Ik zei het eerder al: zo'n klein plaatsje als Xeraco schiet een enorme hoeveelheid vuurwerk weg. Echt ongelofelijk.
    Maar we hadden dus eerst Gata de Gorgos. Eenmaal ter plekke was daar nog heel erg weinig publiek te zien. Volgens de pyrotechnicus moest het tussen half elf en elf uur de lucht in gaan. Maar om half elf was het nog erg rustig, dus werden we ongerust. We besloten om elf uur weg te rijden, vuurwerk of geen vuurwerk. Ricasa moesten we in Xeraco echt zien, terwijl Zaragozana hier in Gata de Gorgos een leuke bonus was. Maar de vuurwerkgoden waren ons gunstig gezind! Om 22:45 uur ging het opeens van start! Het werd toch een erg vermakelijke show. We stonden er natuurlijk weer lekker dicht bovenop. Mooie combinaties van effecten en een klassieke finale!




    Ricasa is echt een klasse apart. Natuurlijk weet ik dat het een zeer goed bedrijf is, maar wat zij neerzetten, weet mij keer op keer te verbazen. Ook hier in Xeraco. Het volledige dorp leek uitgelopen om deze show te kunnen zien. Maar wij konden makkelijk vooraan staan. De grootste verrassing was een hoogwerker met een 360 graden rad op tientallen meters boven de grond! Echt gewoon Valenciaanse Fallas praktijken in dit dorp! Überhoge kwaliteit bommen. Schitterende single shots gestept. Fenomenale combinaties van gelaagde effecten. Echt een hele vette show, die ver boven mijn verwachting was! Check de 4K beelden:

    Laten we lekker link gaan doen!

  22. Deze 8 gebruikers waarderen DarkSoul voor het bericht:


  23. #12
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.455
    Thanks
    41.046
    19.065 waarderingen in 8.441 posts
    Geweldige update weer DS, bedankt voor het delen.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  24. Deze gebruiker waardeert omepje voor het bericht:


  25. #13
    VWC-Lid vuurwerkduiven's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 september 2016
    Locatie
    duiven
    Berichten
    2.866
    Thanks
    1.248
    1.397 waarderingen in 780 posts
    Geweldig en die politie agent er naast moet je hier doen word je geboeid afegevoerd

  26. Deze gebruiker waardeert vuurwerkduiven voor het bericht:


  27. #14
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.483
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    Het jaar 2020 verloopt niet zoals we gehoopt hadden. Fallas valt in het water, en het begint er op te lijken dat ALLE vuurwerkshows deze zomer geannuleerd gaan worden. Ook vele Spaanse en Italiaanse shows zijn al afgelast. Daarom plaats ik maar weer wat filmpjes in dit topic. De zomerse sferen daarmee toch een beetje hoog proberen te houden!

    7, 8 en 9 augustus waren redelijk rustige dagen qua vuurwerk. Dat wisten we op voorhand al, aangezien we alleen wat kleinere showtjes konden vinden. Het meest hoopgevend leek de plaats Miramar te zijn, een klein dorpje bij Gandía. Daar was een festival wat op papier nog redelijk veel showtjes en mascletas had. Dus hebben we daar in de buurt in AirBNB geboekt. We konden van het vuurwerk al niet veel vinden qua films en foto's van de afgelopen jaren. Dat bleek met een reden. De mascleta's en castillo waren klein en ondermaats. Heel weinig toeschouwers, weinig sfeer in het dorp verder, en het vuurwerk duurde steeds maar erg kort. Het leukste was misschien nog wel de correfoc de 7e augustus.
    Verder was het deze drie dagen extreem warm. Zeg maar HEET. De 9e was er 's middags nog een kleine mascleta. Maar daar hadden we geen zin in. We zijn lekker met ons luie reet bij het zwembad gebleven! Het was echt 40 graden, wat zelfs hier aan de Spaanse kust uitzonderlijk is. Zelfs 's avonds om middernacht stond je nog te zweten bij een castillo. Dus het was misschien maar goed ook dat de heetste dagen het minst interessante vuurwerk hadden.

    De 7e augustus was er dus in Miramar een correfoc. Dat blijft toch een mooie Catalaanse traditie hoor! Dit keer was er weinig wind, waardoor de rook flink bleef hangen. Ook was het bijzonder donker in de straten. Geen ideale conditie voor foto's dus. Maar ik heb m'n best gedaan. Bij deze correfoc werden de omstanders (voornamelijk jongeren en jonge mannen) echt uitgenodigd om zo dicht mogelijk tegen de organiserende verenigingsleden aan te kruipen. Zonder beschermende kleding, soms zelfs met ontbloot bovenlichaam, kroop men tegen elkaar aan om de vonken als een soort paraplu over zich heen te krijgen! Heerlijke sfeer en wonderwel gaat er niks mis.





















    Op 8 augustus was er om 14 uur nog wel een kleine mascleta, maar die was de moeite van het filmen niet eens waard Enkele tientallen buurtbewoners hadden zich onder de enige twee boompjes verzameld. 's Avonds was er een castillo van de firma Dragón. Gewoon een klein avondshowtje van ruim 5 minuten. Niks bijzonders.


    8 Augustus 2019: Dragón

    De 9e bestond uit héél rustig rond het zwembad hangen. Niet te lang in het water dobberen, want je verbrandde er levend. 's Avond toch weer even de castillo opzoeken na de barbecue. Dit keer iets groter en iets langer. De finale was nu nog best leuk! Vooral ook omdat je er zo gruwelijk dichtbij staat. Op zo'n korte afstand zijn zelfs de kleine shells nog erg vermakelijk.


    9 Augustus 2019: Borreda
    Laten we lekker link gaan doen!

  28. Deze 3 gebruikers waarderen DarkSoul voor het bericht:


  29. #15
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.455
    Thanks
    41.046
    19.065 waarderingen in 8.441 posts
    Mooie update DarkSoul, qua vuurwerk niet heel boeiend, maar in deze tijden is elk filmpje mee genomen.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  30. Deze gebruiker waardeert omepje voor het bericht:


Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •