Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts

    's-Heerenberg reageert gemengd op vuurwerkplan: ‘Als iemand jarig is moet het gewoon

    De gemeente Montferland wil paal en perk stellen aan het bij nacht en ontij afsteken van vuurwerk bij privéfeestjes. Een publiekscampagne moet de bevolking duidelijk maken dat knallen om middernacht om een verjaardag extra luister bij te zetten ‘not done’ is.

    Om twaalf uur in de nacht wordt er in de kernen en het buitengebied van Montferland vaak vuurwerk afgestoken als iemand zijn verjaardag viert. Het is een gebruik dat langzaamaan een gewoonte is geworden maar waar de gemeente een eind aan wil maken.

    Burgemeester Peter de Baat wil dat de politie boetes uitdeelt aan veroorzakers van het lawaai. Maar het vuurwerkprobleem handhaven blijkt moeilijker dan gedacht.

    ‘Mensen op heterdaad betrappen is noodzakelijk’

    ,,We zijn op de hoogte dat mensen zich eraan ergeren’’, zegt politiewoordvoerder Marèl van Steenbergen. De politie wordt regelmatig gebeld over de overlast, maar de handhaving ervan verloopt moeizaam. ,,We moeten bij dergelijke incidenten mensen op heterdaad betrappen.’’

    ,,Aangezien het afsteken van vuurwerk vaak van korte duur is, zijn we meestal te laat op locatie. Maar dat wil niet zeggen dat we niet komen als er een melding is.’’

    Aantal meldingen blijft toenemen
    Volgens burgemeester De Baat komen er jaar op jaar steeds meer meldingen. ,,Bij feestelijke gelegenheden in de privésfeer, verjaardagen, huwelijken, noem maar op. Tot nu zelfs bij het afzwemmen van de goudvis, heb ik de indruk.’’

    De Baat ontvangt serieuze klachten. ,,Mensen die aangeven dat ze de volgende dag moeten werken en verantwoordelijk zijn voor anderen, de buschauffeur en de operatieverpleegkundige. Zij hebben een ongestoorde nachtrust nodig om fit aan het werk te kunnen.’’

    ,,Maar mensen melden ook dat ze het gewoon beu zijn om ‘s avonds zo laat te worden gestoord.’’

    Publiekscampagne
    Montferland start in de komende maanden met een publiekscampagne waarin inwoners wordt gevraagd respect op te brengen voor elkaar.

    De Baat wil dat de politie strenger optreedt tegen het illegaal afschieten van vuurwerk. ,,Ik heb de politie gevraagd niet te waarschuwen maar meteen bonnen te schrijven. Iedereen weet dat het afsteken van vuurwerk buiten de jaarwisseling verboden is.’’

    ,,De boete kan behoorlijk oplopen, tot zo’n 300 euro. Het gaat hier om de kwaliteit van je directe leefomgeving. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan.’’

    Mick Keizer (22)

    ,,Als iemand vijftig jaar wordt of dergelijke dan vind ik dat er om twaalf uur wel even geknald mag worden... indien het na een paar minuten weer afgelopen is.’’

    ,,Er wordt relatief weinig vuurwerk afgestoken in de buurt, vind ik zelf. Ik heb er niet echt last van. Dus als het een keer gebeurt, ja, dan is dat zo. Ik zou het zelf ook doen. Daar is toch niks mis mee?’’

    Dat Burgemeester de Baat aan de politie heeft gevraagd om direct boetes uit te delen, vindt Mick te streng. ,,Ja, dat gaat te ver. Als iemand jarig is dan moet dat gewoon kunnen.’’

    ,,Mocht het lawaai langer doorgaan dan mag er wel een bon worden geschreven, maar anders is dat nergens voor nodig. Enkele minuten later is het toch weer voorbij. Ik maak er niet zo’n probleem van.”

    Yvonne Sommers (39)

    ,,Ik hoor het soms wel, maar ik heb er eigenlijk geen last van. Ik merk er misschien een keer in de twee weken iets van. Zolang mijn kinderen er niet wakker van worden, heb ik er weinig problemen mee.’’

    ,,Het is hier een traditie, dus als er even om twaalf uur een pijl wordt afgevuurd, dan is dat prima zo. Tenzij anderen er echt veel last van hebben. Dan begrijp ik de burgemeester zijn reactie wel, maar voor mij maakt het niks uit.’’

    ,,Je mag eigenlijk de dag(en) vóór oud en nieuw ook geen vuurwerk afsteken en daar wordt amper een probleem van gemaakt. Dus ik ben vrij onverschillig. Als mensen uit de buurt er zich aan storen, dan mag het ophouden. Stopt het niet? Ook goed.’’

    Henny Duckers (72)

    ,,Ik heb er zeker last van. Minstens één keer per maand als het al niet meer is. Het is hier de gewoonte om met verjaardagen rond middernacht vuurwerk af te steken. Ofwel schrik ik, ofwel word ik er wakker van. En ik ben niet alleen, mijn hond ook. Hij is namelijk bang van vuurwerk, zoals veel huisdieren.’’

    ,,Ik vind het voor mezelf niet eens zo heel erg, het is vooral sneu voor hem. Mensen met huisdieren zullen dat begrijpen.’’

    ,,Waarschuwen helpt duidelijk niet, dus de politie mag wat mij betreft meteen boetes uitdelen. Het is ook gewoonweg illegaal om vuurwerk af te steken buiten Oudejaarsavond. Ze halen het uit Duitsland of België en zo komen ze ermee weg.’’

    ,,Dus ja, het mag zeker ophouden. En zelfs met oud en nieuw!’’

    https://www.gelderlander.nl/montferl...nnen~a2203501/
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. Deze gebruiker waardeert omepje voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid chupinazo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juli 2008
    Locatie
    Zonnig zuid NL
    Berichten
    791
    Thanks
    458
    350 waarderingen in 196 posts
    Ikzelf steek buiten oudjaar nooit vuurwerk af. Of ik moet de jackpot in de loterij winnen haha.
    Maar dat mensen doordejaars afsteken blijft toch gebeuren. Vooral bij (turkse) bruiloften gaat er vuurwerk de lucht in, of bij eindexamenfeesten. Al doen ze het bij een voetbalkampioenschap, communie, carnaval oid. Mij maakt het als liefhebber natuurlijk niet uit :-)
    En meestal is het geluid maar van korte duur, want een hele show geven is ook niet aan de orde he.
    Of je vraagt een vergunning aan voor een groter vuurwerkje, maar lijkt me lastig in dit kikkerlandje...
    Laatst gewijzigd door chupinazo; 9 augustus 2019 om 03:16

  4. #3
    Pyroworld RedBaron's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    3.548
    Thanks
    727
    1.476 waarderingen in 360 posts
    Ik woon tegenwoordig in deze prachtige gemeente. En ik kan bevestigen dat het met regelmaat prijs is boven de wijk waar ik op uitkijk. Zo nu en dan pikt onze bewakingscamera het op! Leuk om even terug te kijken. Of ik ga zelf af en toe met rustig weer buiten staan zo rond 0.00 uur. Meestal in de weekenden hoor en zie je cakes, vuurpijlen, knallers tot aan best wel dikke shells aan toe. Mensen die me kennen weten wel dat ik een aardige verzameling op video heb intussen
    [URL]WWW.PYROWORLD.NL[/URL] PW op YT: [URL]http://www.youtube.com/user/pyroworldwebsite[/URL] subscribe!

  5. Deze gebruiker waardeert RedBaron voor het bericht:


  6. #4
    VWC-Lid the cigarman's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 maart 2008
    Locatie
    Bij Filpjes vuurwerkwinkel.
    Berichten
    4.969
    Thanks
    2.327
    3.388 waarderingen in 1.553 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RedBaron Bekijk bericht
    Ik woon tegenwoordig in deze prachtige gemeente. En ik kan bevestigen dat het met regelmaat prijs is boven de wijk waar ik op uitkijk. Zo nu en dan pikt onze bewakingscamera het op! Leuk om even terug te kijken. Of ik ga zelf af en toe met rustig weer buiten staan zo rond 0.00 uur. Meestal in de weekenden hoor en zie je cakes, vuurpijlen, knallers tot aan best wel dikke shells aan toe. Mensen die me kennen weten wel dat ik een aardige verzameling op video heb intussen
    Maak er eens een complicatie van.
    Kom zei de vis in de vissenkom.

  7. #5
    VWC-Lid Stefan Works's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2009
    Berichten
    4.706
    Thanks
    986
    5.545 waarderingen in 2.033 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the cigarman Bekijk bericht
    Maak er eens een complicatie van.
    Ik denk dat je een compilatie bedoelde
    www.youtube.com/c/StefanWorks Vuurwerkvideo's!

  8. Deze gebruiker waardeert Stefan Works voor het bericht:


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •