Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 20
  1. #1
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.067 waarderingen in 8.443 posts

    Reek Explodeert werpt de handdoek na uitspraak rechter.

    Komende oud op nieuw moeten de inwoners van Reek het stellen zonder gezamenlijk dorpsvuurwerk. De organisatie van Reek Explodeert ziet na een gerechtelijke uitspraak geen andere optie dan het bijltje erbij neer te gooien. ,,Idioot wat hier gebeurt.”



    Vijf keer op rij was Reek Explodeert een groot succes. Het halve dorp verzamelde zich in de nieuwjaarsnacht aan de rand van Reek om naar het vuurwerk te kijken dat ze gezamenlijk hadden bekostigd. Burgemeester Marnix Bakermans stond pal achter het evenement, vooral omdat het de overlast in het dorp hielp beperken. Collega-burgemeester Marieke Moorman van Bernheze wenste in maart nog dat het Reekse voorbeeld een vervolg zou krijgen in de kernen van haar gemeente.

    ,,Iedereen wil dit en toch gaat er een streep door”, vat Maurits Raijmakers samen. Samen met een aantal andere vrijwilligers stond Raijmakers aan de basis van Reek Explodeert. ,,Regeltjes zijn blijkbaar belangrijker dan de feiten.”

    Bij de buurman
    Volgens Raijmakers verloopt de gezamenlijke vuurwerkshow namelijk een stuk veiliger dan wanneer iedere inwoner individueel potten, pijlen en knallers afsteekt. Bij Reek Explodeert werden alleen grote potten gebruikt die ook nog eens op pallets werden vastgezet, zodat ze niet onverhoeds konden omvallen. Juist dit vastzetten wordt door de rechter gezien als een handeling die alleen gedaan mag worden door gecertificeerde vakmensen. Verder mag er zonder speciale vergunning hooguit 25 kilo vuurwerk worden afgestoken.

    ,,Als ik 25 kilo vuurwerk de lucht in wil zien gaan, kijk ik wel bij de buurman", schampert Raijmakers. Hij ziet na de uitspraak van de rechter geen andere mogelijkheid meer dan de stekker uit Reek Explodeert trekken. ,,Er is hier al zoveel tijd in gaan zitten... Wij zijn inderdaad maar vrijwilligers die iets moois voor het dorp op touw willen zetten. We zitten er niet op te wachten om onze vrije dagen in de rechtbank door te brengen. Het is jammer, maar dit gaat ons gewoon boven de pet. Als iedereen het erover eens is dat we deze kant op zouden moeten met het vuurwerk bij oud en nieuw, dan moeten de regels zo aangepast worden dat het ook mogelijk wordt gemaakt. Dit moet op landelijk niveau worden opgepakt.”

    https://www.bd.nl/oss-e-o/reek-explo...ter~a0cc2541b/
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts
    2019/2020 wordt dus hetzelfde, maar zinder organisatie er achter. Gewoon als particulieren, zonder vastzetten op pallets, maar gewoon ouderwets fakkelen
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

  3. #3
    Super Moderator Scav's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 oktober 2013
    Berichten
    3.918
    Thanks
    3.966
    4.102 waarderingen in 1.693 posts
    Erg benieuwd naar de onderbouwing van de rechter mbt modificeren. Aangezien volgens het vw besluit er wel mogelijkheden zijn.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  4. #4
    VWC-Lid chupinazo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juli 2008
    Locatie
    Zonnig zuid NL
    Berichten
    791
    Thanks
    458
    350 waarderingen in 196 posts
    In wat voor een krom land leven we toch.
    Maar dat heeft iedere burger en ieder bedrijf al heeeel lang door, enkel de regelmakers en politici hier niet. Zelfs de burgemeester heeft spijtig genoeg het nakijken!
    Dus vanaf nu weer massaal fakkelen in het centrum, ieder met 25 kg.

  5. #5
    VWC-Lid Torrr's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 maart 2009
    Locatie
    City Lights
    Berichten
    14.772
    Thanks
    3.297
    11.380 waarderingen in 5.129 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scav Bekijk bericht
    Erg benieuwd naar de onderbouwing van de rechter mbt modificeren. Aangezien volgens het vw besluit er wel mogelijkheden zijn.
    Wat ik mij hier af vraag is hoe het zo ver is gekomen dat een rechter een uitspraak moet doen. Wie is hier dus naar de rechter gestapt ?
    Vuurwerk doet de duivels dansen

  6. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Torrr Bekijk bericht
    Wat ik mij hier af vraag is hoe het zo ver is gekomen dat een rechter een uitspraak moet doen. Wie is hier dus naar de rechter gestapt ?
    Gedeputeerde Staten (provincie bestuur basicly), omdat zij vinden dat dit showtje ee evenement is dat een vuurwerk afsteekvergunning nodig heeft, en dat niet had. Lees, illegaal evenement waar de provincie een vergunning voor had moeten geven.
    Gemeente en afstekers samen zijn hier de tegenpartij en hebben helas verloren
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

  7. #7
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.224
    Thanks
    5.536
    6.593 waarderingen in 2.736 posts
    De overheid kan het niet handelen als burgers iets (beter) kunnen wat zij eigenlijk willen doen.
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

  8. #8
    VWC-Lid Thresher's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 november 2006
    Berichten
    2.736
    Thanks
    2.690
    1.907 waarderingen in 812 posts
    Waaar haalt de rechter zijn kennis mbt vuurwerk vandaan, dat vraag ik me af. We willen allemaal meer samenhorigheid in de samenleving en dat wordt zown mooi initiatief de nek omgedraait, heel jammer. Dan maar op de oude voet verder zou ik zeggen.
    Volg ons: https://www.youtube.com/vuurwerkpunt

  9. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    20 december 2010
    Berichten
    1.827
    Thanks
    1.055
    1.212 waarderingen in 619 posts
    Maar 25 kg mogen afsteken, volgens mij snappen ze de regels niet allemaal. Ik bedoel als het in meerdere huizen opgeslagen word mag je toch gewoon meer dan 25 kg de lucht in jagen buiten??? Of willen ze je nu ook gaan straffen als jij en je buurman 25 kg hebben en het iets te dicht bij elkaar afsteken of iets?

    Naja erg jammer weer en dat van het vastzetten is natuurlijk weer echt Nederland...

  10. #10
    Super Moderator Scav's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 oktober 2013
    Berichten
    3.918
    Thanks
    3.966
    4.102 waarderingen in 1.693 posts
    Ik begrijp best dat GS hier naar de rechter is gestapt. Laten we wel wezen, in dit land zijn we heel goed in het zeiken op een ander als het mis gaat. Op het moment dat het mis gaat, wordt er als eerste gekeken naar de provincie, die nu eenmaal belast is met de uitvoering van het vuurwerkbesluit. Dat GS zich juridisch wil indekken tegen gemeenten die op eigen houtje op hun stoel gaan zitten lijkt me niet meer dan logisch.

    En laten we wel wezen...zeker voor de liefhebbers in het westen van het land is het maar goed ook dat gemeenten niet mogen bepalen of een vergunning er wel of niet komt.

    Gemeenten deinen nou eenmaal sneller mee op het sentiment in de raad, die doorgaans hoofdzakelijk bestaat uit senioren, en ook hoofdzakelijk contacten heeft met senioren. Begrijpelijk, want de jeugd komt meestal niet opdagen bij verkiezingen op gemeente niveau...en dan gaat al snel op wiens brood men eet wiens woord men spreekt.

    En daarnaast is raadswerk een nevenbaan, naast het gewone werk, slecht betaald en enorm tijdrovend. Heel veel verschillende onderwerpen waarover zij zich snel moeten laten informeren. Kans om ergens echt in te duiken is er vaak niet, met als gevolg dat het kennisniveau vaak eenzijdig en gering is.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  11. Deze 2 gebruikers waarderen Scav voor het bericht:


  12. #11
    Super Moderator Scav's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 oktober 2013
    Berichten
    3.918
    Thanks
    3.966
    4.102 waarderingen in 1.693 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
    Maar 25 kg mogen afsteken, volgens mij snappen ze de regels niet allemaal. Ik bedoel als het in meerdere huizen opgeslagen word mag je toch gewoon meer dan 25 kg de lucht in jagen buiten??? Of willen ze je nu ook gaan straffen als jij en je buurman 25 kg hebben en het iets te dicht bij elkaar afsteken of iets?

    Naja erg jammer weer en dat van het vastzetten is natuurlijk weer echt Nederland...
    Het gaat er hier vooral om dat de gemeente er een officieel evenement van maakt, en namens "de overheid" toestemming geeft voor iets waar zij niet over gaan. Natuurlijk kunnen jij en je buurman elk 25 kg de lucht in jagen, zolang je het niet modificeert (doorlonten / elektrisch / zelfbouw / tubes uit elkaar haalt).

    Dat bewerken niet mag is nieuw voor mij. (bewerken van consumentenvuurwerk: handelingen gericht op het positief beïnvloeden van de stabiliteit, waardoor de kans op omvallen of afbreken tijdens het afsteken wordt verkleind, waarbij geen pyrotechnische stof wordt verwijderd of toegevoegd.)
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  13. Deze gebruiker waardeert Scav voor het bericht:


  14. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    20 december 2010
    Berichten
    1.827
    Thanks
    1.055
    1.212 waarderingen in 619 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scav Bekijk bericht
    Het gaat er hier vooral om dat de gemeente er een officieel evenement van maakt, en namens "de overheid" toestemming geeft voor iets waar zij niet over gaan. Natuurlijk kunnen jij en je buurman elk 25 kg de lucht in jagen, zolang je het niet modificeert (doorlonten / elektrisch / zelfbouw / tubes uit elkaar haalt).

    Dat bewerken niet mag is nieuw voor mij. (bewerken van consumentenvuurwerk: handelingen gericht op het positief beïnvloeden van de stabiliteit, waardoor de kans op omvallen of afbreken tijdens het afsteken wordt verkleind, waarbij geen pyrotechnische stof wordt verwijderd of toegevoegd.)
    Ja prima dat jij het positieve ervan in kunt zien, maar ik lees toch weer een hoop mierenneukerij in het artikel...


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door omepje Bekijk bericht
    Bij Reek Explodeert werden alleen grote potten gebruikt die ook nog eens op pallets werden vastgezet, zodat ze niet onverhoeds konden omvallen. Juist dit vastzetten wordt door de rechter gezien als een handeling die alleen gedaan mag worden door gecertificeerde vakmensen. Verder mag er zonder speciale vergunning hooguit 25 kilo vuurwerk worden afgestoken.

    /[/url]
    Grote potten die worden vastgezet word gezien als modificeren, terwijl dit het juist veiliger maakt.
    Niet meer dan 25 kg geld alleen per huishouden (dacht ik), niet wat je voor op de stoep hebt staan. Want haalt de buurt allemaal voor 25 kg legaal vuurwerk mag dit gewoon en het gezamenlijk afsteken op straat ook.

    (allemaal door de rechter als redenen gebruikt) Wat ze dan dus ook op de gewone burger kunnen toepassen lijkt me?

    Ik vind het nogal vaag allemaal. En ben benieuwd waar ze ons nog meer op kunnen naaien. Want als wij het al niet weten, weet Jan Modaal dat al helemaal niet

  15. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
    Ja prima dat jij het positieve ervan in kunt zien, maar ik lees toch weer een hoop mierenneukerij in het artikel...




    Grote potten die worden vastgezet word gezien als modificeren, terwijl dit het juist veiliger maakt.
    Niet meer dan 25 kg geld alleen per huishouden (dacht ik), niet wat je voor op de stoep hebt staan. Want haalt de buurt allemaal voor 25 kg legaal vuurwerk mag dit gewoon en het gezamenlijk afsteken op straat ook.

    (allemaal door de rechter als redenen gebruikt) Wat ze dan dus ook op de gewone burger kunnen toepassen lijkt me?

    Ik vind het nogal vaag allemaal. En ben benieuwd waar ze ons nog meer op kunnen naaien. Want als wij het al niet weten, weet Jan Modaal dat al helemaal niet
    Het hele punt zit in het OFFICIELE EVENEMENT en heeft dus GEEN betrekken op wat jij en je buurman als particulier doen.
    De rechter pakt inderdaad wat aparte argumenten, maar heeft een punt in zijn onderbouwing. Bewerken van vuurwerk, is voor de profs (in overheids ogen), want als je het niet goed doet kan het ook verkeerd uitpakken
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

  16. #14
    Super Moderator Scav's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 oktober 2013
    Berichten
    3.918
    Thanks
    3.966
    4.102 waarderingen in 1.693 posts
    overigens zijn bewerken en modificeren van vuurwerk 2 verschillende dingen.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  17. Deze gebruiker waardeert Scav voor het bericht:


  18. #15
    VWC-Lid bassie1978's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 september 2007
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    6.452
    Thanks
    18.114
    5.931 waarderingen in 2.260 posts
    Ben benieuwd hoe men dat gaat doen als er bijvoorbeeld vuurwerkafsteekplekken zullen zijn. Op die plekken al ook meer dan 25 kilo worden afgestoken....

    Aan de andere kant...hoeveel man zit er in de organisatie. Doe dat eens keer 25 kilo....kom je dan niet gewoon op het gewenste aantal kilo's uit?

  19. Deze 2 gebruikers waarderen bassie1978 voor het bericht:


Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •