Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 11 van 11
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    19 augustus 2005
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    233
    Thanks
    244
    94 waarderingen in 61 posts

    Enschede stopt met vuurwerkvrije zones

    ENSCHEDE - Na twee jaar is het alweer gedaan met de vuurwerkvrije zones in Enschede. Tijdens de komende jaarwisseling kunnen vuurwerkliefhebbers hun knalwerk op de toegestane tijden ongehinderd in de hele gemeente afsteken.

    Wilco Louwes 24-06-19, 11:48

    Het college kan simpelweg geen geld meer vrijmaken voor de coördinatie, participatie en communicatie rondom de vuurwerkvrije zones. Het schrappen van het budget is een van de vele maatregelen die genomen moet worden om financieel het hoofd boven water te houden.

    Streep door burgerbesluit
    Hoewel het Enschede ‘slechts’ 50.000 euro per jaar kost, is het schrappen van de vuurwerkvrije zones een hard gelag. De maatregel werd namelijk genomen naar aanleiding van een ‘burgerbesluit’. In 2016 dachten honderden Enschedeërs mee over vuurwerk, overlast en eventuele maatregelen. De uitkomst wordt nu dus teniet gedaan.

    Er zijn bij de jaarwisseling 2017/2018 vijf plekken in de stad als vuurwerkvrije zone aangewezen: rond de dierenopvang, bij drie kinderboerderijen en bij het MST. Vorig jaar zijn vijf openbare parken daaraan toegevoegd.


    (Bron : www.tubantia.nl)

  2. Deze gebruiker waardeert Peter voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid Koala's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 september 2016
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    3.053
    Thanks
    2.297
    5.834 waarderingen in 1.688 posts
    Ik ben hier vanuit de G1000 actief betrokken bij geweest, en was hier NIET van op de hoogte. Ik sta hier ook niet achter. Ik zal er actief mee bezig gaan om de achterliggende motieven te vinden, en zal jullie hier van op de hoogte houden.

  4. Deze gebruiker waardeert Koala voor het bericht:

    MjB

  5. #3
    VWC-Lid Brainiac's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 september 2008
    Berichten
    883
    Thanks
    220
    1.206 waarderingen in 396 posts
    Ik kan hier als deelnemer echt niet over uit.

    Bijna twee jaar lang is er door zeer betrokken vrijwilligers honderden uren gewerkt aan een breed gedragen burgerbesluit dat door liefst vijfenzeventig procent van de Enschedese bevolking positief en door slechts zes procent negatief wordt beoordeeld.

    Een herkenbare gemeentelijke campagne, vuurwerkvrije zones op logische plekken, vuurwerkvoorlichting en verstrekking van veiligheidsmiddelen waren allen onderdeel van een totaalpakket dat tot minder overlast en minder gewonden zouden moeten leiden. Dit alles bleek mogelijk binnen de zeer bescheiden begroting van jaarlijks vijftigduizend euro.

    Enschede was met deze methode van burgerinspraak een landelijk voorbeeld voor andere Nederlandse gemeenten. En nu, nu besluit de gemeente vanuit het niets alle resultaten zonder pardon naar de prullenbak te verwijzen.

    Eeuwig zonde...!

  6. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 augustus 2009
    Berichten
    2.445
    Thanks
    868
    1.647 waarderingen in 768 posts
    Prima beslissing, waarom er überhaupt een burgerbesluit nodig is om vuurwerkvrije zones bij een plek als een kinderboerderij door te voeren, het is mij een raadsel.

  7. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 januari 2016
    Berichten
    322
    Thanks
    1
    155 waarderingen in 119 posts
    Bijzonder dat de financiële situatie de reden is. Is al het geld naar FC Twente gegaan?

    Echt vreemde gang van zaken zo veel energie en dan dit. Was de uitkomst niet wat was gehoopt misschien?

  8. #6
    VWC-Lid the cigarman's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 maart 2008
    Locatie
    Bij Filpjes vuurwerkwinkel.
    Berichten
    4.969
    Thanks
    2.327
    3.388 waarderingen in 1.553 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nederlandsvuurwerk Bekijk bericht
    Prima beslissing, waarom er überhaupt een burgerbesluit nodig is om vuurwerkvrije zones bij een plek als een kinderboerderij door te voeren, het is mij een raadsel.
    Ik vind het jammer dat de vuurwerk vrije zones daar nu opgeheven worden.
    Smerig tuig vind het nog steeds leuk om dieren bang te maken, om vlak bij kinderboederijen, enz (zwaar) knalvuurwerk af te steken.
    Kom zei de vis in de vissenkom.

  9. Deze gebruiker waardeert the cigarman voor het bericht:


  10. #7
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts
    Bijzonder bericht dit inderdaad. Van de zotte dat niemand hier van op de hoogte is die er zoveel tijd en energie in hebben gestoken.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  11. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 augustus 2009
    Berichten
    2.445
    Thanks
    868
    1.647 waarderingen in 768 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the cigarman Bekijk bericht
    Ik vind het jammer dat de vuurwerk vrije zones daar nu opgeheven worden.
    Smerig tuig vind het nog steeds leuk om dieren bang te maken, om vlak bij kinderboederijen, enz (zwaar) knalvuurwerk af te steken.
    Dat sowieso! En ook erg vreemd dat niemand op de hoogte is gesteld die hierbij betrokken is geweest.
    Ik geloof persoonlijk alleen niet in burgerparticipatie op deze manier, vandaar mijn reactie.
    Doet inderdaad niks af van het feit dat dit soort gebieden van mij allemaal verboden terrein mogen zijn voor vuurwerk.

  12. Deze gebruiker waardeert nederlandsvuurwerk voor het bericht:


  13. #9
    VWC-Lid Koala's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 september 2016
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    3.053
    Thanks
    2.297
    5.834 waarderingen in 1.688 posts
    Update van mijn kant.

    Inmiddels heb ik contact gehad met de deelnemers van de monitoringsgroep. De uitvoering van de G1000 heeft afgelopen jaar 'slechts' zo'n €27,500 euro gekost. Dat is dus incorrect tov. het artikel van Tubantia. Daarnaast is nog niet definitief dat de uitvoering van G1000 volledig van tafel gaat. B&W vinden dit een oplossing om de financiën op orde te brengen, de Raad heeft dit nog NIET goedgekeurd. Het schrappen van de bijdrage voor G1000 wordt in een hele lijst van financiële maatregelen genoemd, verslaggever van Tubantia heeft dit geïnterpreteerd als het volledig in de wind slaan van alle uitvoeringen van G1000. Pure sensatiezoekerij dus.
    Voor wat het waard is, is er vanuit de gemeente ook excuses gekomen naar de monitoringsgroep vanwege de manier van communiceren. We gaan zien wat de toekomst brengt. Blijft dat het ongelooflijk zonde zou zijn als alle tijd die wij hier als groep in hebben zitten, omwille van een financieel wanbeleid in de gemeente, geschrapt zou moeten worden. Wat is nou 27,500 euro op een financieel plan voor een gemeente als Enschede...

  14. Deze 4 gebruikers waarderen Koala voor het bericht:


  15. #10
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts
    Bedankt voor je update Koala, helder. Vraag me alleen af of de verslaggever hier nog wat van te horen krijgt of dat er een tegenbericht of iets.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  16. #11
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.163
    Thanks
    5.472
    6.271 waarderingen in 3.003 posts
    Ik mag aannemen dat je de communicatie met de gemeente ook naar Tubantia en de desbetreffende journalist doorsluist en een rectificatie verlangt?

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •