Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts

    Nunspeet: liever geen vuurwerk en ballonnen meer.

    De gemeente Nunspeet gaat het afsteken van vuurwerk en het oplaten van ballonnen ontmoedigen. Voorstellen hiertoe worden voorgelegd aan de commissie algemeen bestuur waarna een definitief besluit wordt genomen.

    Wijnand Kooijmans

    Op dit moment is het afsteken van vuurwerk en carbid verboden binnen een afstand van tweehonderd meter en bejaarden- en verzorgingshuizen, plaatsen waar kerkelijke bijeenkomsten worden gehouden en 75 meter van inrichtingen waar honden worden gehouden. Bij de gemeente zijn geen excessen bekend als het gaat om de naleving van deze voorwaarden en is ook niet opgetreden tegen overtreding van deze regels.

    STRAATBORDEN Door het college van burgemeester en wethouders wordt voorgesteld geen uitbreiding van verplichte vuurwerkzones door te voeren. Initiatieven van bewoners om een vrijwillige vuurwerkzone in te stellen worden wel gefaciliteerd. Het gaat dan om meer om het leveren van straatborden om voorbijgangers op de vuurwerkvrije zone te attenderen.

    Buurtbewoners dienen elkaar aan te spreken als zij zich niet houden aan het vrijwillig verbod. Dat maakt dat geen inzet is van politie of boa's. De resultaten zijn tot nu toe wisselend. Het instellen van meer vuurwerkvrije zonés heeft, zo vindt het Nunspeetse college, alleen effect wanneer alle gemeenten op de Noord Veluwe hiertoe besluiten. Anders bestaat de kans op vuurwerktoerisme.

    VUURWERKSHOW Goede ervaringen heeft de gemeente wel met vuurwerkshows, zoals deze de afgelopen drie jaar in Vierhouten zijn gehouden. De gemeente stelt het terrein beschikbaar en verstrekt een financiële bijdrage. Initiatieven op dit terrein vanuit andere kernen en buurten binnen de gemeente mogen rekenen op een bijdrage van maximaal vijfhonderd euro van de gemeente.

    De regeling rond het carbidschieten wordt, als het aan het college ligt, niet aangepast. Binnen de gemeente Nunspeet worden ruimere afsteektijden gehanteerd dan in de landelijke regeling zijn opgenomen. Carbidschieten is alleen toegestaan buiten de bebouwde kom. De indruk is dat de regels redelijk worden nageleefd. Wel gaat Nunspeet meeliften in de campagne 'het veilig gebruik van carbid.'

    BESTUURLIJK Gekeken wordt of het bezit en de opslag van illegaal vuurwerk ook bestuurlijk kan worden aangepakt. Het gaat dan om het opleggen van dwangsommen om bij constatering van een overtreding herhaling te voorkomen.

    EVENEMENTTEN Nunspeet stopt met het oplaten van ballonnen tijdens door de gemeente georganiseerde evenementen. Inwoners, organisaties en bedrijven worden er bewust van gemaakt dat het oplaten van ballonnen afval, dierenleed en milieuschade veroorzaakt.

    In evenementenvergunningen wordt opgenomen dat het niet wenselijk is ballonnen op te laten waarbij tevens wordt gewezen op onschadelijke alternatieven.

    https://veluweland.nl/lokaal/nunspee...en-meer-578112
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. #2
    VWC-Lid --sjon beton--'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 augustus 2005
    Berichten
    2.041
    Thanks
    3.273
    904 waarderingen in 519 posts
    is nog maar een voorstel.
    GL heeft daar niets te zeggen en FVD 3e daar, dus laat van je horen!

  3. #3
    VWC-Lid Torrr's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 maart 2009
    Locatie
    City Lights
    Berichten
    14.774
    Thanks
    3.297
    11.380 waarderingen in 5.129 posts
    Als je mij enkele jaren terug dat er sprake zou gaan worden tegen een eventueel verbod op het oplaten van ballonnen dan had ik me vast "dood" gelachen. Helaas is het de bittere waarheid dat er over gesproken wordt. Zieke mensen die daar serieus over nadenken
    Vuurwerk doet de duivels dansen

  4. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    20 december 2010
    Berichten
    1.827
    Thanks
    1.055
    1.212 waarderingen in 619 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Torrr Bekijk bericht
    Als je mij enkele jaren terug dat er sprake zou gaan worden tegen een eventueel verbod op het oplaten van ballonnen dan had ik me vast "dood" gelachen. Helaas is het de bittere waarheid dat er over gesproken wordt. Zieke mensen die daar serieus over nadenken
    Ik vind dat juist het enige zinnige in de tekst, plastic is nou eenmaal een groot probleem. Of ze moeten papieren ballonnen maken, dan is het een ander verhaal

  5. #5
    VWC-Lid simmien's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 januari 2014
    Berichten
    991
    Thanks
    2.144
    706 waarderingen in 315 posts
    PFF ik woon in deze gemeente.. één *** dag per jaar! niet eens een hele dag..

    "Buurtbewoners dienen elkaar aan te spreken als zij zich niet houden aan het vrijwillig verbod". hoe krijg ik een burenruzie.. Ik denk dat we de rollen om moeten draaien en het ontmoedigen van het ontmoedigingsbeleid moeten gaan voeren, denk daar maar eens over na.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •