Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3
  1. #1
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.437
    Thanks
    40.988
    19.050 waarderingen in 8.433 posts

    ‘Single Shot en ander gevaarlijk vuurwerk mag uit de schappen’

    De vier grote steden willen op initiatief van de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb een landelijke ban op knalvuurwerk en vuurpijlen. Daar valt over te praten, laat de vuurwerkbranche weten.

    De grote steden zeggen de overlast en ongelukken tijdens oudejaarsavond amper meer aan te kunnen. ,,Wij willen ook paal en perk stellen aan de excessen tijdens de jaarwisseling’’, zegt Leo Groeneveld, voorzitter Belangenvereniging Pyrothechniek Nederland. ,,Er valt zeker te praten over het schrappen van de producten die het meeste letsel en de hoogste schade veroorzaken.’’

    Hij denkt aan de ‘single shot’, een plastic buisje waar één lichtkogel uitschiet die op 15 meter hoogte ontploft. ,,Maar het kunnen ook nog meer producten zijn die aantoonbaar veel schade veroorzaken. Als goedwillende Nederlanders maar hun traditie van het afsteken van vuurwerk tijdens oud en nieuw in stand kunnen houden.’’

    Oudejaarsavond
    Half april gaan de partijen om tafel zitten. Dat is echter niet op tijd voor komende oudejaarsavond. ,,Voor dit jaar is er al in China besteld’’, weet Groeneveld.

    De G4 neemt het initiatief omdat het kabinet het laat afweten, zegt Aboutaleb. ,,Het is raar dat het kabinet dit niet zelf doet.’’ Groeneveld geeft hem groot gelijk. ,,Ik snap niks van het kabinet. Wij hebben een uitgewerkt voorstel bij de staatssecretaris ingediend om bepaalde producten te verbieden. Maar dat is afgewezen. We zitten niet te wachten op een verbod, kreeg ik te horen.’’

    Groeneveld had al voorgesteld de ‘single shot’ te verbieden. ,,Het is goedkoop en je kunt er goed mee richten. Er wordt heel veel misbruik van gemaakt,’’ weet hij. ,,Veel mensen denken dat het een vuurpijl is, maar het is dus een lichtkogel.’’ Omdat het kabinet afwijzend heeft gereageerd, hebben de 15 vuurwerkimporteurs toch ladingen single shots besteld. Het lukte Groeneveld niet om ze op één lijn te krijgen zonder verbod. ,,Ze zijn bang voor hun boterham.’’ De gevaarlijke babypijl en Romeinse kaars zijn in 2015 al uit de handel gehaald.

    Knalvuurwerk
    De Onderzoeksraad voor Veiligheid gaf vorig jaar het advies knalvuurwerk en vuurpijlen voor consumenten te verbieden, maar het kabinet durfde een verbod niet aan wegens ‘onvoldoende draagkracht’. Gemeenten hebben wel de vrijheid gekregen zelf vuurwerkbeleid te maken.

    Aboutaleb vecht in zijn eigen stad momenteel voor een maatregel die een flinke stap verder gaat dan de vuurwerkvrije zones. Hij wil een vuurwerkverbod met uitzondering van aangewezen gebieden waar wel geknald mag worden. Hij hoopt zo de overlast beheersbaar te houden. De politiek is echter nog sterk verdeeld. Morgen wordt gestemd over Aboutalebs plan.

    De Rotterdamse burgemeester is een fervent voorvechter van een algemeen vuurwerkverbod. Alleen illegaal vuurwerk aanpakken, is bij lange na niet genoeg, zegt hij. ,,64 procent van de vuurwerkslachtoffers wordt geconfronteerd met gewoon consumentenvuurwerk. Zelfs sterretjes maken oogjes blind. Sterretjes.’’

    https://www.ad.nl/rotterdam/single-s...pen~af185faf8/
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. #2
    VWC-Lid elburgersc's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 september 2010
    Berichten
    2.634
    Thanks
    2
    1.430 waarderingen in 833 posts
    Volgens mij heb ik dit bericht als eerder gelezen klopt dat?

  3. Deze 2 gebruikers waarderen elburgersc voor het bericht:


  4. #3
    VWC-Lid gizmo75's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 december 2009
    Berichten
    6.047
    Thanks
    4.075
    8.894 waarderingen in 3.143 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door elburgersc Bekijk bericht
    Volgens mij heb ik dit bericht als eerder gelezen klopt dat?
    Klopt, is een dubbelpost: https://forum.vuurwerkcrew.nl/showth...rlijk-vuurwerk
    www.huismanvuurwerk.nl

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •