Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

‘Nooit meer vuurwerk’ na laten ontploffen illegale Poolse mortierbom in Haagse Beemde

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    ‘Nooit meer vuurwerk’ na laten ontploffen illegale Poolse mortierbom in Haagse Beemde

    Op oudejaarsdag stak hij een mortierbom af. Twee kinderen raakten gewond, van wie een ernstig. Nu trekt de 31-jarige Bredanaar de haren uit zijn hoofd van spijt en wil hij anderen voor de gevaren van zwaar vuurwerk waarschuwen. Binnenkort moet hij voorkomen.

    Het gesprek met Jan (*) vindt plaats in het kantoor van zijn advocate Inge van Breemen. Het kost hem zichtbaar moeite om zijn verhaal te doen. Hij is nerveus, de gebeurtenissen op oudejaarsavond houden hem nog dagelijks bezig. Voordat hij zijn verhaal doet, rookt hij buiten nog even een sigaret.

    Terug naar 31 december, de Arenberglaan in de Bredase wijk Haagse Beemden. Jan is met familie en vrienden bij elkaar gekomen om het nieuwe jaar in te luiden. Ze zijn met een stuk of twintig mensen, onder wie een aantal kinderen.

    Poolse makelij
    Jan houdt van vuurwerk, zijn hele leven al. ,,Vuurwerk is mooi, het hoort erbij. Eén keer per jaar mag het.’’ Voorheen hield hij zich alleen met Nederlands vuurwerk bezig. Maar voor het eerst heeft hij nu illegaal spul in bezit. ,,Via een vriend, die ermee bekend is, kon ik aan zeven mortierbommen komen. Volgens mij van Poolse makelij, maar dat weet ik niet zeker.’’

    Het is tegen negen uur in de avond. Jan is eigenlijk van plan om de mortierbommen pas om middernacht af te steken, maar anderen in het gezelschap vragen hem of hij nu alvast een voorschotje kan nemen. Benieuwd naar wat zo’n bom nu doet. Jan vindt het prima. Midden op straat plaatst hij een van zijn mortierbommen in een pijp, die weer vastzit in een houten stellage. Voor de ontsteking gebruikt hij een lange aansteker.

    Dan gaat het mis
    ,,De bom ging niet de lucht in. Dat had wel gemoeten, want het is in feite siervuurwerk’’, zegt Jan. ,,Maar hij ontploft in de mortierpijp.’’ Een enorme klap. Opeens is de hele straat paars verlicht. En toen? ,,Schrikken natuurlijk, grote paniek. Heel veel mensen komen naar buiten.”

    Bij het gezelschap van Jan staan twee kinderen: zijn neefje van 9 en een meisje van 7. Zij is de dochter van een vriendin van Jans vrouw. Wat blijkt: de ontploffing heeft ertoe geleid dat de houten stellage uit elkaar is uiteengespat. Veel schade aan geparkeerde auto’s, maar erger: rondvliegend hout heeft de kinderen getroffen.

    Ze gaan snel naar binnen. Het jongetje heeft schaafwonden, het meisje is er slechter aan toe, blijkt later in het ziekenhuis. Een scheurtje in de lever en gekneusde longen, luidt de diag*nose.

    ,,Mijn vrouw heeft meteen 112 gebeld. Ambulance en politie waren er snel. Ik heb meteen toegegeven dat ik de bom had afgestoken. De kinderen waren gewond, zij waren prioriteit nummer één natuurlijk.”

    Volledige beperking

    De politie neemt Jan mee. Negen dagen zit hij vast, de eerste dagen in volledige beperking. ,,Dan gaat er van alles door je hoofd. Ik hoorde niets over hoe het met de kinderen ging, ik kreeg geen nieuws van buiten. Had geen contact met mijn familie. Dat zorgde voor enorm veel onzekerheid.’’

    Het meisje ligt enkele dagen in het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam. Daarna nog zes dagen in het Amphia in Breda. ,,Maar het gaat gelukkig weer goed met haar en ze is ook weer naar school.”

    Spijt van wat hij heeft gedaan. Jan zegt er nooit bij te hebben stilgestaan dat het zo fout kon gaan

    ,,Nee, dit had ik niet verwacht. Je denkt, dat gebeurt mij niet en toch gaat het helemaal mis. Die vriend van wie ik die stellage had geleend, steekt al jaren dit soort vuurwerk af. En dat is altijd goed gegaan. En ik? Ik steek er voor het eerst eentje af, en het gaat fout.’’

    Was er nou niemand in jouw gezelschap die zei: Jan, die mortierbommen moet je echt niet afsteken hoor!

    Resoluut: ,,Nee. Als iemand van mijn familie of vrienden dat had gezegd, had ik het niet gedaan.’’

    Binnenkort moet Jan zich voor de rechter verantwoorden voor wat hij heeft gedaan. De zittingsdatum is nog niet bekend. Hem wordt ‘opzettelijk tot ontploffing brengen van een mortierbom’ ten laste gelegd ‘terwijl daar levensgevaar voor anderen te duchten is geweest’. Ook de schade aan auto’s op straat als gevolg van de ontploffing wordt hem verweten. Jan: ,,Wat voor straf ik ook krijg, ik neem mijn verantwoordelijkheid.’’

    Hoop je op coulance van de rechter nu je het boetekleed aantrekt?

    Advocate Van Breemen geeft antwoord: ,,Nogmaals, mijn cliënt wil zijn verantwoordelijkheid niet ontlopen. Hij betuigt spijt en wil anderen juist behoeden voor de inschattingsfout die hij heeft gemaakt. Het is straks aan de rechter om een oordeel over deze zaak te geven.’’

    Nadat Jan de eerste negen dagen van dit jaar in de cel heeft gezeten, is hij snel weer aan het werk gegaan. ,,Mijn baas weet ook wat ik heb gedaan. Die zei: je blijft de persoon die ik ken en ik ga je er niet anders door zien. Maar het is wel ontzettend stom wat je hebt je gedaan.’’

    Hij wil de gelegenheid te baat nemen om te waarschuwen voor de vreselijke gevolgen die (illegaal) vuurwerk kunnen hebben. Hoewel Jan van kinds af aan vuurwerk afstak, is hij na de gebeurtenissen van 31 december in één klap genezen.

    ,,Voor mij nooit meer vuurwerk. Niet illegaal en niet gewoon. Ik ben er helemaal klaar mee. Ik hoop dat ik anderen kan overtuigen dat ze moeten stoppen met het inkopen, verkopen en afsteken van illegaal vuurwerk.’’

    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

    #2
    Heb het verhaal gelezen, en ik kan de volgende conclusies trekken.
    - De omstanders stonden te dichtbij de opstelling.
    - Wat betreft de shell kunnen er 3 dingen gebeurd zijn
    1. Een mortarburst (pure pech voor een eerste shell)
    2. De shell er op zijn kop in gedaan
    3. Een te grote buis waardoor de shell vlakbij de opstelling knalde

    De kans op een mortarburst acht ik zeer klein, maar is niet uitgesloten.
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

    Comment


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door RandomDaniel Bekijk bericht
      Heb het verhaal gelezen, en ik kan de volgende conclusies trekken.
      - De omstanders stonden te dichtbij de opstelling.
      - Wat betreft de shell kunnen er 3 dingen gebeurd zijn
      1. Een mortarburst (pure pech voor een eerste shell)
      2. De shell er op zijn kop in gedaan
      3. Een te grote buis waardoor de shell vlakbij de opstelling knalde

      De kans op een mortarburst acht ik zeer klein, maar is niet uitgesloten.
      In de bebouwde kom sta je per definitie te dichtbij, niet dan?

      Comment


        #4
        Ik woon hier ongeveer 100 meter vanaf en hoorde het gebeuren, een flinke dreun en overal rondvliegende sterren. Ik veroordeel niemand om wat hij/zij doet, maar als je nooit shells hebt afgestoken en dan maar meteen met 6" beginnen, in een ( wat later bleek ) erg provisorisch houten rekje en geen goede buis dan gaat het al gauw mis natuurlijk. En dan over de locatie, tja, midden op een doorgaande weg in een drukke wijk maximaal 10 meter van auto's en huizen.... Als hij 50 meter had gelopen was er in ieder geval een flink grasveld tot zijn beschikking.
        FIREWORKS https://www.youtube.com/user/Zinkje902

        Comment


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door chrissie81 Bekijk bericht
          Ik woon hier ongeveer 100 meter vanaf en hoorde het gebeuren, een flinke dreun en overal rondvliegende sterren. Ik veroordeel niemand om wat hij/zij doet, maar als je nooit shells hebt afgestoken en dan maar meteen met 6" beginnen, in een ( wat later bleek ) erg provisorisch houten rekje en geen goede buis dan gaat het al gauw mis natuurlijk. En dan over de locatie, tja, midden op een doorgaande weg in een drukke wijk maximaal 10 meter van auto's en huizen.... Als hij 50 meter had gelopen was er in ieder geval een flink grasveld tot zijn beschikking.
          Dit is wat ik me afvroeg: welk kaliber zou het zijn geweest? Meestal beginnen mensen met 3" shells, maar dat kan nooit de ravage hebben gegeven die in het bericht staat. Maar het blijkt dus om 6" te gaan...

          Verder erg zure gebeurtenis.

          Comment


            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door MasterBsc Bekijk bericht
            Dit is wat ik me afvroeg: welk kaliber zou het zijn geweest? Meestal beginnen mensen met 3" shells, maar dat kan nooit de ravage hebben gegeven die in het bericht staat. Maar het blijkt dus om 6" te gaan...

            Verder erg zure gebeurtenis.
            Ja was best wel ff heftig om dat zo dichtbij mee te maken, binnen no time meerdere ambulances en andere hulpdiensten aanwezig gelukkig. Maar heel zuur inderdaad, er lagen ook meerdere ruiten bij verschillende woningen aan diggelen.
            FIREWORKS https://www.youtube.com/user/Zinkje902

            Comment


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door MasterBsc Bekijk bericht
              Dit is wat ik me afvroeg: welk kaliber zou het zijn geweest? Meestal beginnen mensen met 3" shells, maar dat kan nooit de ravage hebben gegeven die in het bericht staat. Maar het blijkt dus om 6" te gaan...

              Verder erg zure gebeurtenis.
              Op de foto bij het artikel zie je een buis liggen met een 6 er op. Gevalletje niet weten waar je mee bezig bent lijkt het. Heel veel mazzel gehad dus dat er geen doden gevallen zijn.

              Comment


                #8
                Hier staan alleen wel wat andere details over hoe het gegaan zou zijn:

                Ontplofte mortierpijp in Breda: ‘Het leek wel een fragmentatiebom’
                BREDA - Ongeloof bij bewoners in de Arenberglaan in de wijk Haagse Beemden in Breda die vanavond te maken kregen met een heuse ontploffing van een mortierpijp in hun straat. Het gevaarte, met een diameter van twintig, dertig centimeter stond op een houten stellage.

                Het ding viel om en ging plotseling af. ,,Een enorme knal. En rook, veel rook.” De schrik zit er nog in bij de mensen die aftellen naar het nieuwe jaar. De huiskamer vol visite. Ze willen liefst alleen anoniem reageren. ,,Het was echt heel heftig. Het leek wel een fragmentatiebom. De deeltjes vlogen naar weerszijden van de straat”, zegt een van hen.

                Stellage
                Een vuurbal vloog boven de huizen. Maar erger: een deel van de vuurwerkbom of de stellage vloog door de lucht een keukenraam in. Daar achter stonden twee kinderen van waarschijnlijk jonger dan tien jaar. Ze zijn naar het ziekenhuis overgebracht met nog onbekend letsel. De twee kinderen horen bij de bezoekers van het pand die de mortierpijp midden op de weg geplaatst hadden.

                Levensgevaarlijk
                Volgens de getuigen is het levensgevaarlijke en illegale gevaarte geplaatst door drie mannen van rond de dertig jaar, een van hen is aangehouden door de politie. ,,Ze riepen: ‘Het is misgegaan. Het is misgegaan’. Het is nog een wonder dat ze zelf niet ernstig gewond zijn geraakt, ze stonden kennelijk aan de goede kant.” Een flinke houtsplinter is tussen de dorpel en de deur van een auto gevlogen. Het voertuig, met een kapot gesprongen raam en eraf gevlogen spiegel, is weggetakeld. Ook een andere auto raakte beschadigd. Maar morgen bij daglicht zal pas duidelijk worden of meer voertuigen schade hebben opgelopen door de ontploffing. De politie doet onderzoek naar de omstandigheden.

                Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	download (1).jpg
Vertoningen:1
Grootte:89,5 KB
ID:	1572562

                Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	download.jpg
Vertoningen:1
Grootte:73,1 KB
ID:	1572561

                Bron: https://www.bndestem.nl/breda/ontplo...ebom~a8061d98/
                www.huismanvuurwerk.nl

                Comment


                  #9
                  Shells schieten door particulieren, het blijft een vreemde situatie...
                  Het moet altijd maar groter en harder, maar weten hoe je er mee om moet gaan hó maar.
                  Erg triest dat de kinderen het slachtoffer zijn geworden van iemand die wel even 6 inch shells in de straat staat te schieten...
                  Senyor pirotècnic, pot començar la mascletà !!!

                  Comment


                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Palm Tree Bekijk bericht
                    Shells schieten door particulieren, het blijft een vreemde situatie...
                    Het moet altijd maar groter en harder, maar weten hoe je er mee om moet gaan hó maar.
                    Erg triest dat de kinderen het slachtoffer zijn geworden van iemand die wel even 6 inch shells in de straat staat te schieten...
                    Even los van dit verhaal hoor.

                    Maar nu je al een dik aanbod hebt in Nederland met 50mm cat3 singleshots ( en geloof me dat wordt dit jaar nog uitgebreider ) dan heb je al dat grotere spul echt niet nodig! Die 4 gram nitraatflash burst is echt heerlijk. Stuk doffer dan 2gr perchloraat. En die stijglading... echt niet normaal lekker haha! Ik had een bier kratje gevuld met the Junk, Zena shell kit en Eccentric shots. Je had het gezicht moeten zien van het publiek toen ik aan kwam lopen, iedereen vond het geweldig. En de uitwerking al helemaal! Dan heb je geen shells nodig.

                    Comment


                      #11
                      Zo zie je maar weer , van dit spul moet je afblijven en aan professionals met kwalificaties overlaten.

                      Comment


                        #12
                        Het gevaarte, met een diameter van twintig, dertig centimeter stond op een houten stellage.

                        [ATTACH=CONFIG]45742[/ATTACH]
                        Ja natuurlijk, 8 tot 10 inch mortier, aan de foto te zien is het 4, max 5 inch ( nog steeds idioot om dat formaat shells in de staat te schieten ).
                        Maar er wordt weer goed overdreven door de media met hun 20 tot 30 cm
                        Vuurwerk doet de duivels dansen

                        Comment


                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Torrr Bekijk bericht
                          Ja natuurlijk, 8 tot 10 inch mortier, aan de foto te zien is het 4, max 5 inch ( nog steeds idioot om dat formaat shells in de staat te schieten ).
                          Maar er wordt weer goed overdreven door de media met hun 20 tot 30 cm
                          Er staat duidelijk een 6 op dus wss 6"....
                          www.huismanvuurwerk.nl

                          Comment


                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door gizmo75 Bekijk bericht
                            Er staat duidelijk een 6 op dus wss 6"....
                            Of een kleiner kaliber en dat ie niet of amper omhoog is gegaan.
                            Of dat de te kleine shell in de buis is ongevallen.
                            Kom zei de vis in de vissenkom.

                            Comment


                              #15
                              Mortar burst, of op de kop erin gedaan lijkt me.
                              6 inch staat ook duidelijk op de foto.

                              Omgevallen lijkt me sterk, die hele stellage is blijkbaar uit elkaar geklapt, die buis idem, zie je duidelijk op de foto's.
                              Dat zal inderdaad een 'mooie' chaos gegeven hebben in de straat...

                              Triest voor die kinderen. Had overigens nog veel slechter kunnen aflopen dit.
                              Fijn dat die gozer zo schuldbewust is nu, maar oh oh...
                              En dan te bedenken dat dit veel meer gebeurt, maar meestal 'gewoon' goed gaat.

                              Comment

                              Working...
                              X