Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 14 van 14
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    20 januari 2007
    Berichten
    372
    Thanks
    108
    265 waarderingen in 113 posts

    Vlaanderen gaat alle vuurwerk verbieden - dierenwelzijn gaat voor


  2. #2
    VWC-Lid gizmo75's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 december 2009
    Berichten
    6.049
    Thanks
    4.078
    8.898 waarderingen in 3.145 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door reverze Bekijk bericht
    Het gaat hier om het afsteken van vuurwerk door het jaar heen. Meer en meer gaat het op de regels in NL lijken. Over en uit is dus niet het geval.
    www.huismanvuurwerk.nl

  3. #3
    VWC-Lid Happiness's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 januari 2010
    Berichten
    6.053
    Thanks
    8.985
    5.191 waarderingen in 2.008 posts
    RTL nieuws kopt ook tijdens de jaarwisseling. Fake?
    December Will Be Magic Again!!

  4. #4
    VWC-Lid gizmo75's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 december 2009
    Berichten
    6.049
    Thanks
    4.078
    8.898 waarderingen in 3.145 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Happiness Bekijk bericht
    RTL nieuws kopt ook tijdens de jaarwisseling. Fake?
    Tja, ze hebben een Vlaams nieuwsbericht overgenomen. Een Belg weet natuurlijk wel hoe het zit maar NL nieuwsredacties en Jan met de Pet natuurlijk niet. Het is zover ik weet in ieder geval niet een zelfde verbod zoals in NL dreigt.

    In grote delen van België kun je het hele jaar door vuurwerk afsteken als je maar via een website of bij het Gemeenteloket een documentje invult en (soms) een paar Euro betaalt. Daarmee heb je dan toestemming. Enkele Belgische Gemeenten zijn een stuk strenger. Zo heeft Antwerpen al een paar jaar een volledig verbod maar wordt er met Oud & Nieuw kneiterveel vuurwerk afgestoken. Dat is officieel verboden maar wordt dan wel gedoogd. Wat ik ervan begrepen heb is dat het wetsvoorstel bedoeld is om het wat lastiger te maken om zomaar overal en altijd vuurwerk af te kunnen steken. Net zoals bij ons in NL, alleen hier gaat het nog een stap verder doordat een ontbrandingstoestemming alleen door Bezigers aangevraagd kan worden.

    De NL nieuwsredacties ruiken natuurlijk bloed en nemen dit bericht maar al te graag over zonder er verdere enige diepgang aan te geven. Opruiïng noemen we dat volgens mij...
    www.huismanvuurwerk.nl

  5. Deze gebruiker waardeert gizmo75 voor het bericht:


  6. #5
    VWC-Lid vuurwerkfreakk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 oktober 2011
    Berichten
    3.774
    Thanks
    2.127
    1.583 waarderingen in 1.106 posts
    Man man man wat kansloos!

  7. #6
    VWC-Lid dikkeeric's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 augustus 2006
    Berichten
    1.436
    Thanks
    2.989
    858 waarderingen in 463 posts
    Overal in europa zijn ze al een hele tijd aan het inkorten met strengere regela. Hoeveel landen mag je de laatste 5 tot 10 jaar steeds minder? Aardig wat... Er zitten een paar hoge klootviolen achter dit alles. Dat is zeker... En die gaan net zo lang door tot alles uitgebannen is
    75:15:10 - En je weet wat ik bedoel !

  8. Deze gebruiker waardeert dikkeeric voor het bericht:


  9. #7
    VWC-Lid gizmo75's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 december 2009
    Berichten
    6.049
    Thanks
    4.078
    8.898 waarderingen in 3.145 posts
    Dit Belgische artikel van de VRT Nieuwssite is al een stuk genuanceerder:

    Vuurwerk afsteken wordt verboden in Vlaanderen (tenzij uw gemeente het toelaat)
    Vlaanderen gaat het afsteken van vuurwerk overal verbieden. De nieuwe regels moeten ongelukken met bange dieren vermijden. Gemeenten kunnen wel afwijken van de algemene regel en vuurwerk toch toelaten, maar dan enkel op bepaalde plaatsen en momenten.

    Vuurwerk afsteken is op dit moment nog toegelaten in Vlaanderen, tenzij de gemeente het verbiedt. Iets minder dan 40 gemeenten hebben zo'n totaalverbod, in 103 andere is toestemming van het gemeentebestuur nodig.

    Omdat die regels zo onduidelijk en weinig bekend zijn, steken mensen eigenlijk nagenoeg overal in Vlaanderen, zeker in de eindejaarsperiode, massaal vuurwerk af. Dat leidt elk jaar tot incidenten met paniekerige dieren.

    Om dat in de toekomst te vermijden, past Vlaanderen de regels aan. In het voorstel van decreet van parlementsleden Sofie Joosen (N-VA), Dirk de Kort (CD&V), Gwenny De Vroe (Open VLD), Els Robeyns (SP.A) en Bart Caron (Groen) wordt de redenering omgedraaid en komt er een totaalverbod op vuurwerk. Het gemeenschappelijk gedragen voorstel komt er op initiatief van minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA).

    Uitzonderingen
    Gemeentebesturen kunnen wel van het algemene verbod afwijken en vuurwerk toch toelaten. Maar het afsteken mag dan wel enkel op bepaalde plaatsen en momenten. Het verbod geldt trouwens ook voor voetzoekers, wensballonnen en carbuurkanonnen. Dus bij betogingen en trouwpartijen zullen er ook geen knallen meer toegelaten worden.

    Een concrete datum voor de inwerkingtreding is er nog niet, al gaat minister Weyts er wel van uit dat het decreet nog voor het reces in plenaire kan worden goedgekeurd. In dat geval treedt het nog dit jaar in werking, na de publicatie in het staatsblad.

    De gemeentebesturen krijgen dan ook de mogelijkheid om overtreders beter te kunnen sanctioneren. Daarover wordt nog een hoorzitting georganiseerd in Commissie, met vertegenwoordigers van brandweer, politie en de vuurwerksector.

    Bron:https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03...rboden-tenzij/

    Ook deze aanvulling/toelichting is niet onbelangrijk:

    "....Er was veel onduidelijkheid waardoor iedereen ervan uitging dat vuurwerk altijd en overal toegelaten was. We draaien de logica nu om: in de praktijk zullen de lokale besturen terughoudend zijn en vuurwerk beperken tot welbepaalde plaatsen en goedgekozen momenten."

    Bron: https://www.hln.be/nieuws/binnenland...voor~ab2be973/
    www.huismanvuurwerk.nl

  10. Deze gebruiker waardeert gizmo75 voor het bericht:


  11. #8
    Banned
    Geregistreerd
    10 januari 2006
    Berichten
    2.444
    Thanks
    2.118
    3.155 waarderingen in 1.183 posts
    Mooie aan het hele verhaal, ze verbieden afsteken of ze proberen het te verbieden. Maar verkoop word niet aan banden gelegd....hahaha. Blijft toch een bijzonder land dat Belgie.

  12. #9
    Pyroworld RedBaron's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    3.548
    Thanks
    727
    1.476 waarderingen in 360 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jakhal Bekijk bericht
    Mooie aan het hele verhaal, ze verbieden afsteken of ze proberen het te verbieden. Maar verkoop word niet aan banden gelegd....hahaha. Blijft toch een bijzonder land dat Belgie.
    Kan zo zijn, maar het zal de vuurwerkwinkels geen goed doen. Zeker die wat verder weg liggen van de Nederlandse grens moeten het meer van de lokale verkoop hebben dan van Nederlanders. Zo ie zo denk ik als iets verboden wordt, waarom zou je het toestaan om het wel te verkopen. Want ik lees nergens dat de verkoop wel is toegestaan. Het is even afwachten hoe dit verder gaat.

    Zo ver ik het nu begrijp is het dus echt alleen maar bedoeld voor het particulier afsteken van vuurwerk op bijvoorbeeld oudejaarsavond. En niet vuurwerkshows tijdens kermissen, jaarmarkten, dance events zoals Tomorrowland en het Internationaal vuurwerkfestival van Knokke-Heist.
    [URL]WWW.PYROWORLD.NL[/URL] PW op YT: [URL]http://www.youtube.com/user/pyroworldwebsite[/URL] subscribe!

  13. #10
    VWC-Lid hardcore0438's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 januari 2010
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.243
    Thanks
    799
    1.516 waarderingen in 528 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RedBaron Bekijk bericht
    Kan zo zijn, maar het zal de vuurwerkwinkels geen goed doen. Zeker die wat verder weg liggen van de Nederlandse grens moeten het meer van de lokale verkoop hebben dan van Nederlanders. Zo ie zo denk ik als iets verboden wordt, waarom zou je het toestaan om het wel te verkopen. Want ik lees nergens dat de verkoop wel is toegestaan. Het is even afwachten hoe dit verder gaat.
    Vangellabeek vertelde me zojuist dat hun verkoopwinkel is verkocht en word afgebroken.
    ffffffffff

  14. Deze gebruiker waardeert hardcore0438 voor het bericht:


  15. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 december 2016
    Berichten
    191
    Thanks
    91
    342 waarderingen in 94 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RedBaron Bekijk bericht
    *knip* Zo ver ik het nu begrijp is het dus echt alleen maar bedoeld voor het particulier afsteken van vuurwerk op bijvoorbeeld oudejaarsavond. En niet vuurwerkshows tijdens kermissen, jaarmarkten, dance events zoals Tomorrowland en het Internationaal vuurwerkfestival van Knokke-Heist.
    Helaas ingehaald door de realiteit.

    Mechelen verbiedt vuurwerkshows tijdens nationale feestdag vanwege dierenwelzijn.
    https://forum.vuurwerkcrew.nl/showth...-11-en-21-juli

    Deze wet heeft de potentie het vuurwerkliefhebbers erg lastig te maken.

    Hopen dat ze in Knokke verstandiger zijn dan in Mechelen...

  16. #12
    VWC-Lid Torrr's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 maart 2009
    Locatie
    City Lights
    Berichten
    14.755
    Thanks
    3.294
    11.367 waarderingen in 5.122 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Horsetails Bekijk bericht
    Helaas achterhaald door de actualiteit.

    Mechelen verbiedt vuurwerkshows tijdens nationale feestdag vanwege dierenwelzijn.
    https://forum.vuurwerkcrew.nl/showth...-11-en-21-juli

    Deze wet heeft de potentie het vuurwerkliefhebbers erg lastig te maken.

    Hopen dat ze in Knokke verstandiger zijn dan in Mechelen...
    Ja, misschien moeten ze daar alle dieren in de ban doen. Lijkt me een geweldige zet.... galgenhumor..
    Vuurwerk doet de duivels dansen

  17. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 december 2016
    Berichten
    191
    Thanks
    91
    342 waarderingen in 94 posts
    Gehoorbescherming voor alle dieren verplichten bij vergunning voor vuurwerkshows. Iets voor GL en hun geestverwanten?

  18. #14
    Pyroworld RedBaron's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    3.548
    Thanks
    727
    1.476 waarderingen in 360 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Horsetails Bekijk bericht
    Helaas ingehaald door de realiteit.

    Mechelen verbiedt vuurwerkshows tijdens nationale feestdag vanwege dierenwelzijn.
    https://forum.vuurwerkcrew.nl/showth...-11-en-21-juli

    Deze wet heeft de potentie het vuurwerkliefhebbers erg lastig te maken.

    Hopen dat ze in Knokke verstandiger zijn dan in Mechelen...
    Zucht.. het wordt nog erger als in Nederland zo stilletjes aan...

    Zolang Baron, Graaf, Leopold Lippens, Burgemeester is van Knokke-Heist maak ik me daar niet zo een zorgen om. Die man is een vuurwerkliefhebber weet ik toevallig. Verder is het vuurwerk festival heel belangrijk voor het toerisme in Knokke-Heist. Dus ik verwacht (hoop) niet dat dat snel zal verdwijnen.
    [URL]WWW.PYROWORLD.NL[/URL] PW op YT: [URL]http://www.youtube.com/user/pyroworldwebsite[/URL] subscribe!

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •