Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts

    Aantal oogletsels door vuurwerk stijgt weer.

    De afgelopen jaarwisseling hebben 132 mensen oogletsel aan één of meerdere ogen door vuurwerk opgelopen.

    In 37% van alle letsels is er sprake van blijvend letsel en in 10 gevallen is het letsel dusdanig ernstig, dat deze mensen blind zijn geworden aan één oog. Twee ogen zijn inmiddels volledig verwijderd. 42% van alle slachtoffers is geraakt door vuurwerk dat door iemand anders is afgestoken.

    Deze jaarwisseling is voor de elfde keer het totale aantal door vuurwerk veroorzaakte oogletsels door het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap (NOG), de beroepsvereniging van de Nederlandse oogartsen, geregistreerd.

    “Ook deze jaarwisseling hebben we als oogartsen weer veel onnodig oogletsel door vuurwerk voorbij zien komen. Vuurwerk is niet veilig, ook al is het legaal vuurwerk. Krijg je buskruit in je oog dan smelt ’t als het ware je oog weg. Vuurwerk in handen van de consument blijft te risicovol en wij blijven dan ook strijden voor een verbod op consumentenvuurwerk”, aldus Tjeerd de Faber, oogarts in Het Oogziekenhuis Rotterdam en vuurwerkwoordvoerder van het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap.

    Vuurwerk te onveilig om afgestoken te worden door de burger

    In 2009 hebben de Nederlandse oogartsen de motie aangenomen dat zij het afsteken van vuurwerk door consumenten te risicovol en onveilig vinden. Als alternatief geven de oogartsen het advies om openbare vuurwerkshows door de lokale gemeentelijke overheden te organiseren en afgestoken door vuurwerk-professionals. Gezien de aantallen slachtoffers door vuurwerk ondanks de halvering van de gedoogtijd, zijn alle oogartsen in Nederland van mening dat het gedogen van consumentenvuurwerk niet verantwoord is.

    Vuurwerkmanifest

    In 2014 zijn de oogartsen gestart met het vuurwerkmanifest. Steeds meer organisaties en particulieren sluiten zich daarbij aan. Het vuurwerkmanifest kan nog steeds ondertekend worden en blijft online staan tot het consumentenvuurwerkverbod doorgevoerd is: www.vuurwerkmanifest.nl

    https://sittard-geleen.nieuws.nl/nie...k-stijgt-weer/
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. #2
    VWC-Lid vuurwerkfreakk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 oktober 2011
    Berichten
    3.774
    Thanks
    2.127
    1.583 waarderingen in 1.106 posts
    Allemaal roepen ze weer iets anders, de ene keer daalt het en dan stijgt het weer....

  3. #3
    VWC-Lid bassie1978's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 september 2007
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    6.452
    Thanks
    18.114
    5.931 waarderingen in 2.260 posts
    De heer Faber is ook weer wakker....en gebruikt zijn eigen cijfers. veiligheid.nl geeft namelijk een daling af.

  4. #4
    VWC-Lid erase2fast's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 oktober 2009
    Berichten
    834
    Thanks
    546
    575 waarderingen in 267 posts
    Laat ik voorop stellen dat ik het ontzettend betreur voor de mensen die iets is overkomen.

    Echter draag ik geheel O&N een bril, en heb ik tijdens mijn 6 uur show; 40 brillen beschikbaar gesteld voor de toeschouwers (en zelfs actief alle jongen kinderen een bril gegeven). Ik vind het dan altijd jammer dat er weer naar het vuurwerk wordt gewezen... Zodra je met een slijptol gaat werken zet je toch ook een bril op? Ook als ik met iemand meekijk die met een slijptol bezig is zet ik een bril op. Achteraf dan de slijptol de schuld geven doen we toch ook niet.
    alcohol lost niets op, maarja melk ook niet...

  5. #5
    VWC-Lid elburgersc's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 september 2010
    Berichten
    2.634
    Thanks
    2
    1.430 waarderingen in 833 posts
    Heldere en duidelijker kan het advies niet zijn zoals hier in bovenste post word gezegd...

  6. #6
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erase2fast Bekijk bericht
    Laat ik voorop stellen dat ik het ontzettend betreur voor de mensen die iets is overkomen.

    Echter draag ik geheel O&N een bril, en heb ik tijdens mijn 6 uur show; 40 brillen beschikbaar gesteld voor de toeschouwers (en zelfs actief alle jongen kinderen een bril gegeven). Ik vind het dan altijd jammer dat er weer naar het vuurwerk wordt gewezen... Zodra je met een slijptol gaat werken zet je toch ook een bril op? Ook als ik met iemand meekijk die met een slijptol bezig is zet ik een bril op. Achteraf dan de slijptol de schuld geven doen we toch ook niet.
    Precies zoals het is inderdaad, snap daar ook echt niets van dat mensen die bril niet op zetten.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  7. #7
    VWC-Lid gizmo75's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 december 2009
    Berichten
    6.054
    Thanks
    4.080
    8.905 waarderingen in 3.150 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door omepje Bekijk bericht
    Precies zoals het is inderdaad, snap daar ook echt niets van dat mensen die bril niet op zetten.
    Het bijzondere is dat ik steeds meer ouders hoor zeggen dat hun kinderen alleen vuurwerk af mogen steken als ze een bril op zetten, maar zelf doen ze dat dan vervolgens niet. En een grote groep vindt het nog steeds niet "cool" om een bril te dragen terwijl de brillen de afgelopen jaren wel een wat betere pasvorm en uitstraling hebben gekregen. Aan de andere kant mag na alle media-aandacht van de afgelopen jaren, waarin ook het verplicht stellen van het meeleveren van een vuurwerkbril veelvuldig is genoemd, toch wel duidelijk zijn dat het dragen van een vuurwerkbril echt een must is. Dat is de verantwoordelijkheid van de burger zelf en niet "de schuld" van het vuurwerk zoals Faber elk jaar weer toch weer probeert te communiceren.
    www.huismanvuurwerk.nl

  8. Deze gebruiker waardeert gizmo75 voor het bericht:


  9. #8
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts
    Klopt helemaal hoor. Zie de kids/jongeren wel allemaal met een bril op lopen, maar juist de volwassenen vinden het helaas niet nodig blijkbaar.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  10. #9
    VWC-Lid gizmo75's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 december 2009
    Berichten
    6.054
    Thanks
    4.080
    8.905 waarderingen in 3.150 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie1978 Bekijk bericht
    De heer Faber is ook weer wakker....en gebruikt zijn eigen cijfers. veiligheid.nl geeft namelijk een daling af.
    Misschien trouwens een goed idee om dit artikel bij de Vuurwerk Federatie onder de aandacht te brengen zodat ze aan kunnen geven dat er (weer) sprake is van creatief boekhouden zodat de cijfers negatief uitgelegd kunnen worden...
    www.huismanvuurwerk.nl

  11. Deze gebruiker waardeert gizmo75 voor het bericht:


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •