Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 48
  1. #1
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.099
    Thanks
    12.962
    19.579 waarderingen in 4.246 posts

    [Polls 2019] Polls aanpassen? Denk mee en geef suggesties!

    Ieder jaar zetten wij polls online om de beste importeur en beste producten uit diverse categorieën te laten verkiezen door leden van het forum.
    Ieder jaar wordt de opkomst qua stemmen groter en lijken er steeds meer leden betrokken bij te raken.
    Ieder jaar zijn er aanpassingen om alles eerlijker te laten verlopen.
    Ieder jaar krijgen wij veel kritiek, helaas niet bepaald opbouwend.


    Intern hebben wij de polls eind januari al besproken bij een Nieuwjaarsmeeting, want wij willen het best aanpassen voor komend jaar. Daar kunnen jullie vast en zeker over helpen nadenken.

    Welke polls wil je graag zien?
    Waarom zou je voor deze polls kiezen?
    Hoe kunnen we de polls nog eerlijker maken?


    Wij staan open voor alle opbouwende suggesties en ideeën.
    Wel moet er rekening gehouden worden met het kostenplaatje, want een trofee is vrij kostbaar, we kunnen er geen 10 gaan uitgeven in een jaar.
    Ook de manier van stemmen kan besproken worden, alles is welkom.


    Wij willen in oktober concreet maken welke polls we gaan voeren in 2019 en hoe we dit gaan aanpakken. We hebben dus nog wel even, maar post vooral meteen al je ideeën!
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. Deze 3 gebruikers waarderen Mattenfreak voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 oktober 2014
    Berichten
    650
    Thanks
    125
    710 waarderingen in 227 posts
    Prima zo, niets meer aan doen. Wat je zeker niet moet doen is de polls precies zo maken als een aantal "freaks" hier willen omdat dan hun favo importeur/product wel wint.

  4. Deze 7 gebruikers waarderen bonbridge1 voor het bericht:


  5. #3
    VWC-Lid Koala's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 september 2016
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    3.053
    Thanks
    2.297
    5.832 waarderingen in 1.688 posts
    Ik merkte dat er redelijk wat gedoe was omtrent de polls dit jaar, een veelgehoord argument in de discussie was dat bepaalde producten beter verkrijgbaar zouden zijn, en daardoor hoger scoren in de polls. Het veel verkrijgbare Rubro heeft hierdoor in diverse categorieën gewonnen, terwijl het minder goed verkrijgbare Evolution (maar ook bijvoorbeeld China Red, Eurostar, Heron, wat ik kwalitatief vergelijkbaar vind) won niet. De huidige manier van polls werkt deze ongelijkheid in de hand.

    Om dit op te lossen zijn verschillende opties mogelijk.
    - Een makkelijke optie is om een bepaalde coefficient te hangen aan een importeur, gebaseerd op hoe vaak dit gekocht is. Men geeft bij het stemmen op de beste importeur eerst aan van welke importeurs zij iets in de collectie hadden, en bepalen aan de hand daarvan hun favoriet. Heeft iemand bijvoorbeeld GEEN Broekhoff in de collectie gehad, dan is het onwaarschijnlijk dat zij daar op stemmen. Als achteraf blijkt dat van de 50 mensen die Broekhoff hebben gehad, er 45 dit noemen als beste importeur (90%), ten opzichte van 500 mensen die Rubro hebben gehad met maar 100 stemmen op Rubro (20%), dan is de waardering van Broekhoff hoger dan van Rubro, ook al zijn er netto meer stemmen voor Rubro.

    Bovenstaande is wel wat kort door de bocht. Want het netto aantal stemmen op een importeur moet, vind ik, ook meegenomen worden in het oordeel of een importeur het beste is. Lang niet iedereen wil een hele dag in de auto zitten, en als dan uit eigen stad bijvoorbeeld Rubro als beste wordt gevonden (boven het veelvoorkomend Lesli of GBV WECO), is dat ook wat waard. Dit kan statistisch worden opgelost door allemaal moeilijke berekeningen te doen, en het hiervoorgenoemde te verwerken tot een bepaalde coefficient en dit vermenigvuldigen met het netto aantal stemmen. Maar dan zit je wel flink te rekenen.

    - Een andere optie om de beste importeur te bepalen is te kijken naar de resultaten van de andere polls. Is het niet zo dat de importeur die de beste cakes en boxen uitbrengt, ook de beste importeur moet zijn? Geef de producten in de polls <300 gram, tot 500 gram en cakebox een waardering (nummer 1 krijgt 10 punten, nummer 2 krijgt er 9 etc), en kijk in deze enquêtes welke importeur de meeste punten krijgt. Kritiek hierop kan zijn dat er uit het brede scala van producten slechts 1 of 2 producten mogen worden genoemd in deze topics, is dit representatief voor het volledige assortiment van een importeur?

    - Behoud de huidige manier van stemmen, maar laat iedereen verplicht een bepaald aantal importeurs noemen (zeg voor het voorbeeld 3). Over deze 3 importeurs moeten 100 punten worden verdeeld. Uiteindelijk wint de importeur met de meeste punten. Importeurs die minder vaak worden genoemd, maar die wel 'het beste zijn', behalen zo waarschijnlijk een hoger totaalaantal punten dan veelgenoemde importeurs. Wil je dit nóg eerlijker doen, dan is een variant op eerstgenoemde optie mogelijk. Deel het aantal punten per importeur door het aantal stemmers, en bepaal aan de hand hiervan de importeur met de hoogste waardering.

    - Ten slotte is er een optie die veel moeilijker/intensiever is. Net als bij suggestie 1 laat men weten van welke importeurs zij allemaal iets hebben afgestoken, welke ze vervolgens een rapportcijfer geeft. Uiteindelijk worden alle cijfers tot een gemiddelde gemaakt, worden importeurs onder een bepaald minimumaantal stemmen uit de lijst verwijderd (om te voorkomen dat die ene persoon die een 10 gaf aan het zeldzame Mercurius ervoor zorgt dat deze importeur de prijs wint), en je hebt een resultaat gebaseerd op ervaringen met producten die je hebt gehad.

    Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen. In het kort gezegd is het voor een in mijn ogen eerlijkere meting, beter om te kijken naar de waardering van een bepaalde importeur, dan naar het totaal aantal stemmen op een importeur. Ware het niet dat ik ook vind dat iemand nog steeds op een importeur mag stemmen, ook al heeft hij hier niets/niet veel van gehad, en vind ik dat kwantiteit van stemmen ook een kwaliteit is (Quote van Stalin), en dus ook zeker moet worden meegenomen in de eindwaardering.

    Overigens is bovenstaande gebaseerd op het 'eerlijker' maken van de polls, en heeft dat niets met mijn voorkeuren voor bepaalde importeurs. Als je de beste importeur wilt meten, moet je naar méér kijken dan het absolute aantal stemmen. Bovenstaande geeft daar wat suggesties op

  6. Deze 7 gebruikers waarderen Koala voor het bericht:


  7. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 oktober 2014
    Berichten
    650
    Thanks
    125
    710 waarderingen in 227 posts
    Een goede importeur zorgt er ook voor dat zijn producten goed verkrijgbaar zijn, simpel.

  8. Deze 4 gebruikers waarderen bonbridge1 voor het bericht:


  9. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    De meeste stemmen gelden. het is de meest simpele en beste manier waarbij elke stem een gelijke waarde behoud.

    door te gaan rekenen zoals hierboven genoemd wordt zijn sommige stemmen meer waard dan andere.

  10. Deze 3 gebruikers waarderen lbanoa voor het bericht:


  11. #6
    VWC-Lid Willymeuf's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 december 2010
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    1.493
    Thanks
    709
    756 waarderingen in 413 posts
    Zou het niet een optie zijn om per importeur een stem uit te brengen op:
    - Verkrijgbaarheid
    - Kwaliteit van vuurwerk
    - Prijs van het vuurwerk

    Je zou de bovenstaande 3 punten ook kunnen uitbreiden/aan kunnen passen naar hoe het het fijnste overzicht geeft. Stel dat we nu Zena als voorbeeld nemen, dan kom ik qua verkrijgbaarheid op een 4. De kwaliteit van het vuurwerk viel mij wat tegen, dus een 3 en de prijs was goed te noemen, dus een 4. Dan is het gemiddelde wat ik aan Zena geef 3,67*. Bij importeurs waarvan je niks of heel weinig hebt gehad kan je ook gewoon niet/blanco stemmen. Enige waar je dan nog mee zit is dat er ook 1 iemand kan zijn die vuurwerk had van een importeur en hem 5 sterren geeft. In dat geval zou je kunnen doen dat er een minimaal aantal mensen moeten stemmen op een importeur om hem mee te laten tellen, bijvoorbeeld minimaal 10 mensen.

    Bij cake(boxen) (dit jaar discussie Mega Willows/Transbomber bijvoorbeeld) zou je dat ook misschien kunnen doen? Dat je niet gewoon wat noemt, maar dat je daar de volgende punten bekijkt:
    - Prijs/Kwaliteit
    - Burst
    - Kleuren

    Ook hierbij kunnen die bovenstaande punten aangepast kunnen worden, want 'Kleuren' is natuurlijk niet altijd belangrijk. Een dikke cake met prachtige fluit scoort natuurlijk vrij beroerd als je het volgens de bovenstaande punten rated.

    Leuk om hier over na te denken, een zo goed mogelijke manier om tot de correcte winnaar te komen

  12. Deze 4 gebruikers waarderen Willymeuf voor het bericht:


  13. #7
    VWC-Lid Willymeuf's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 december 2010
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    1.493
    Thanks
    709
    756 waarderingen in 413 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door laurence Bekijk bericht
    De meeste stemmen gelden. het is de meest simpele en beste manier waarbij elke stem een gelijke waarde behoud.

    door te gaan rekenen zoals hierboven genoemd wordt zijn sommige stemmen meer waard dan andere.
    Maar zoals je nu schetst krijg je bijna een soort verkiezing van 'meest verkochte cakebox' in plaats van 'beste cakebox'. Dat is ook het hele punt waarom er 'commentaar' is op deze manier.

  14. Deze gebruiker waardeert Willymeuf voor het bericht:


  15. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Willymeuf Bekijk bericht
    Maar zoals je nu schetst krijg je bijna een soort verkiezing van 'meest verkochte cakebox' in plaats van 'beste cakebox'. Dat is ook het hele punt waarom er 'commentaar' is op deze manier.
    waarom zou een "hoge verkoop" niet een factor kunnen zijn in de beoordeling van "beste" ?

    iets met een goede prijs en wat goed beoordeeld wordt zal goed verkocht worden lijkt mij.

    prijs/prestatie is voor mij juist de hoogste factor die telt bij de verkiezing van "beste"

    Prijs en beschikking zal je alleen buiten de deur houden op een eerlijke manier zonder dat het resultaten beïnvloeden door een onafhankelijk jury te laten stemmen ipv consumenten.

    Zolang het gewoon consumenten zijn die stemmen dan geld gewoon de meeste stemmen gelden en is een box die de meesten hebben gekocht en goed hebben gevonden een grote kanshebber.

    Deze hele discussie draait vooral op het principe dat anderen een andere invulling geven aan "beste".

    In de tech wereld zie je vooral veel reviews en polls die zijn ingedeeld in prijs categorien, dan krijg je bijvoorbeeld de beste voor onder de 100 euro, tussen 100 en 150 en 150 -200.

    Dat zouden ze hier ook kunnen proberen maar welke prijzen ga je dan nemen ? freak prijzen of de onrealistische advies prijzen.

  16. Deze 2 gebruikers waarderen lbanoa voor het bericht:


  17. #9
    VWC-Lid Koala's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 september 2016
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    3.053
    Thanks
    2.297
    5.832 waarderingen in 1.688 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door laurence Bekijk bericht
    waarom zou een "hoge verkoop" niet een factor kunnen zijn in de beoordeling van "beste" ?

    iets met een goede prijs en wat goed beoordeeld wordt zal goed verkocht worden lijkt mij.
    Ik vind ook dat dat zeker moet worden meegenomen, maar niet dat dat leidend moet zijn. Lang niet iedereen wil een uur in de auto zitten voor zn vuurwerk, hoe liefhebber dan ook.

  18. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koala Bekijk bericht
    Lang niet iedereen wil een uur in de auto zitten voor zn vuurwerk, hoe liefhebber dan ook.
    ik snap niet helemaal hoe je deze uitdrukking bedoeld en waarom het relevant is.....

  19. #11
    VWC-Lid Koala's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 september 2016
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    3.053
    Thanks
    2.297
    5.832 waarderingen in 1.688 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door laurence Bekijk bericht
    ik snap niet helemaal hoe je deze uitdrukking bedoeld.....
    Ja kwam der ook nie helemaal lekker uit

    Verkrijgbaarheid is in mijn ogen een belangrijke factor die bijdraagt of iemand iets aanschaft, en of iemand iets aanschaft, bepaalt de algehele waardering. Het is niet te controleren, maar ik verwacht niet dat er veel mensen zijn die op een importeur stemmen waar zij niets van hebben gehad.

    Als ik voor mezelf spreek, tot een paar jaar terug was ik, vanwege beperkt vervoer, gebonden aan het vuurwerk in mijn omgeving. Ook al kon ik je toen al alles vertellen over al het vuurwerk, producten van het in mijn regio minder verkrijgbare Katan, Cafferata, Evo, Pangu of vuurwerkmania kwamen er toen niet. En dat bepaalde dan ook mijn keuzes in de polls

  20. Deze gebruiker waardeert Koala voor het bericht:


  21. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koala Bekijk bericht
    Ja kwam der ook nie helemaal lekker uit

    Verkrijgbaarheid is in mijn ogen een belangrijke factor die bijdraagt of iemand iets aanschaft, en of iemand iets aanschaft, bepaalt de algehele waardering. Het is niet te controleren, maar ik verwacht niet dat er veel mensen zijn die op een importeur stemmen waar zij niets van hebben gehad.

    Als ik voor mezelf spreek, tot een paar jaar terug was ik, vanwege beperkt vervoer, gebonden aan het vuurwerk in mijn omgeving. Ook al kon ik je toen al alles vertellen over al het vuurwerk, producten van het in mijn regio minder verkrijgbare Katan, Cafferata, Evo, Pangu of vuurwerkmania kwamen er toen niet. En dat bepaalde dan ook mijn keuzes in de polls
    Dat is zeker leidend, als je de stemmers per regio zou indelen zal je per regio vast een andere winnaar vinden gecorreleerd aan de winkels in die regio. Ik zie alleen geen mogelijkheid dit op een eerlijke manier te voorkomen anders dan een jury te laten stemmen.

    Het is nou eenmaal de consument die stemt, wil je winnen dan zal je de meeste consumenten moeten aanspreken. Rubro doet dat goed door voldoende beschikbaarheid, groot assortiment en zeer betaalbare prijzen.

  22. Deze gebruiker waardeert lbanoa voor het bericht:


  23. #13
    VWC-Lid Jantjebeton1981's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 december 2016
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    1.088
    Thanks
    814
    855 waarderingen in 385 posts
    Gewoon per categorie maar 1 stem uitbrengen. En bijvoorbeeld een overall winnaar kiezen die bij alle categorieën samen de hoogste score heeft.

  24. Deze 3 gebruikers waarderen Jantjebeton1981 voor het bericht:


  25. #14
    VWC-Lid Grand Pyro's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 januari 2018
    Berichten
    352
    Thanks
    183
    75 waarderingen in 54 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bonbridge1 Bekijk bericht
    Prima zo, niets meer aan doen. Wat je zeker niet moet doen is de polls precies zo maken als een aantal "freaks" hier willen omdat dan hun favo importeur/product wel wint.
    Dit inderdaad. Je kan hooguit onderscheid maken voor verschillende prijsklassen. De Transbomber is de ''meest verkochte box''. Dat is niet helemaal voor niks, Gewoon een magisch product met het perfect getimede oplopend tempo waarvan je kippenvel krijgt en waarna het publiek begint te klappen. Iedereen is ook lovend als je het Transbomber topic leest. Prijs/kwaliteit is gewoon erg goed. Vergelijkbare boxen zijn vaak €20 of meer duurder(Oman, Jackhammer etc.)

    En natuurlijk zijn er ''mooiere'' boxen, die heb ik zelf ook gehad. De importeurs moeten een box maken die de mooiste en de beste is

  26. Deze 3 gebruikers waarderen Grand Pyro voor het bericht:


  27. #15
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.481
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    Ik vond de polls dit jaar heel netjes in elkaar zitten. De optie om soms op meerdere producten te stemmen, is zeker een pluspunt. Ook het feit dat we nu op meerdere importeurs konden stemmen, is goed. Volgens mij is de uitkomst van de polls echt een goede afspiegeling van wat de leden vinden. Het is nou eenmaal logisch dat een box van 300 euro nooit gaat winnen, wat die koopt bijna niemand. Het kan wel de mooiste box zijn, maar het is niet de beste. Om die zelfde reden gaat een kleine importeur ook nooit winnen. Te weinig mensen hebben producten van die importeur gehad, dus gaat het nooit de beste zijn, want ze hebben te weinig stemmen.

    Punten waar ik mogelijkheden voor verbetering zie:
    - Vooral voor de pol 'beste importeur' is het volgende idee. Geef elk lid 5 punten die ze mogen verdelen onder de opties in de poll. Iemand kan vijf punten op Broekhoff zetten, maar ook bijvoorbeeld 1 punt op Broekhoff en 4 punten op Rubro. Of vijf verschillende importeurs allemaal één punt. Op die manier speelt er ook een weging mee. Met het huidige systeem kiest het ene lid alleen voor Mania, terwijl een ander lid vijf verschillende importeurs aanklikt, waaronder Mania. In beide gevallen krijgt Mania nu één stem. Terwijl het eerst lid Mania veel overtuigender de winnaar vindt, en het tweede lid klikte Mania misschien aan als laatste keus.
    - Omschrijf duidelijk wat nou precies "de beste" is. Beste keus? Best getest? Mooiste product? Er telt zó veel mee bij het kiezen van 'de beste'.
    Laten we lekker link gaan doen!

  28. Deze 8 gebruikers waarderen DarkSoul voor het bericht:


Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •