Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 12 van 12
  1. #1
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts

    Hond Üllie uit Tiel overlijdt door schrik van vuurwerk, ‘ze werd er letterlijk gestoo

    Tien jaar oud, kerngezond: nooit was er iets mis met de Duitse herder Üllie uit Tiel. Toch overleed zij op 5 januari als gevolg van stress door harde vuurwerkknallen.

    ,Ze werd er letterlijk gestoord van’’, memoreert bazin Yvonne Son-Stolk het gedrag van Üllie op oudjaarsavond. Op straat, in de wijk Passewaaij, klinken iets voor elf uur doffe dreunen van zwaar vuurwerk. ,,De ramen trilden in de sponningen’’, herinnert ze zich. ,,De putdeksels moesten weer op hun plek worden gelegd.’’ Üllie wordt er meer dan onrustig van, dat terwijl ze nooit echt bang was voor vuurwerk. In huize Son-Stolk stonden radio en televisie op bovengemiddeld volume om het geknal te overstemmen. Het hielp niet. ,,Ze wilde wegkruipen, maar het was een grote hond: die paste niet onder een bank of kastje.’’ De herder kruipt op de bank tegen haar bazin aan, maar moet rond elf uur braken. ,,Dat is niet meer opgehouden.’’

    Ziek van de stress
    Op nieuwjaarsdag was het beest nog steeds ziek van de stress. Wat de dierenarts ook deed: ze wilde niet meer eten of drinken. ,,Elke dag gingen we naar de dierenarts en kreeg ze een infuus’’, aldus Son-Stolk. Maar op een gegeven moment kon Üllie zelfs niet meer lopen. ,,Mijn man heeft haar gedragen.’’ Op vijf januari wordt Üllie uit haar lijden verlost. Volgens de dierenarts, die in contact stond met een gedragsbioloog uit Utrecht, is de vuurwerkstress de oorzaak van het overlijden.

    Het leek wel oorlog
    Son-Stolk, tevens raadslid voor het CDA, heeft het dan ook helemaal gehad met knalvuurwerk. ,,Van mooi siervuurwerk heb ik over het algemeen niet veel last’’, zegt ze, ,,maar met die knallen leek het wel oorlog.’’ Ze vindt het een landelijk probleem en wil het liefst dan ook een nationale oplossing. ,,Ik heb een paar jaar in Australië gewoond: daar mocht je vuurwerk afsteken van twaalf tot half een. Buiten die tijden kreeg je een paar honderd dollar boete.’’

    Ook burgemeester Hans Beenakker vraagt zich af of er een landelijk verbod op knalvuurwerk moet komen. Hij wil binnen de veiligheidsregio een oproep doen om in Den Haag ‘een geluid te laten horen'. Son-Stolk hoopt in elk geval dat het delen van haar ervaringen met herder Üllie ,,anderen helpt hun verhaal te vertellen.’’

    https://www.gelderlander.nl/tiel/hon...-van~aff6a5a8/
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    20 december 2010
    Berichten
    1.827
    Thanks
    1.055
    1.212 waarderingen in 619 posts
    Weer lekker negatief richting vuurwerk, ten eerste als de ramen trillen is het illegaal vuurwerk geweest.
    Natuurlijk hartstikke sneu voor zo,n hond, maar vind het jammer dat dit weer gebruikt word door het anti kamp.

    Heb zelf het idee dat die hond meer gemankeerd heeft als ik dit zo lees, stress symptomen krijgen honden doorgaans niet gelijk een spuitje voor lijkt me

  3. #3
    VWC-Lid Torrr's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 maart 2009
    Locatie
    City Lights
    Berichten
    14.774
    Thanks
    3.297
    11.380 waarderingen in 5.129 posts
    Jammer dat er geen sectie kan worden vericht. Kan mij nauwelijks voorstellen dat stress door vuurwerk de oorzaak zou zijn, maar ja. ... wel makkelijk, je moet tenminste iets of iemand de schuld geven.
    Vuurwerk doet de duivels dansen

  4. #4
    VWC-Lid the cigarman's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 maart 2008
    Locatie
    Bij Filpjes vuurwerkwinkel.
    Berichten
    4.969
    Thanks
    2.327
    3.388 waarderingen in 1.553 posts
    Ik las het bericht gisteren al.
    Is het niet stiekem nep nieuws?
    Kom zei de vis in de vissenkom.

  5. Deze 3 gebruikers waarderen the cigarman voor het bericht:


  6. #5
    VWC-Lid pkd19's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 december 2014
    Locatie
    Friesland
    Berichten
    764
    Thanks
    1.570
    555 waarderingen in 265 posts
    Wij worden ook wel ergens gestoord van..

  7. #6
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.163
    Thanks
    5.472
    6.271 waarderingen in 3.003 posts
    Arm beestje en baasje :( Als men zich gewoon aan het legale vw hield en niet hardharderhardst in de straten bij huizen knalde, was er niks aan de hand geweest.

  8. #7
    VWC-Lid --sjon beton--'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 augustus 2005
    Berichten
    2.041
    Thanks
    3.273
    904 waarderingen in 519 posts
    ,,De ramen trilden in de sponningen’’, herinnert ze zich. ,,De putdeksels moesten weer op hun plek worden gelegd.’’

    hou gvd toch eens op met die onzin!

  9. #8
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.163
    Thanks
    5.472
    6.271 waarderingen in 3.003 posts
    Als jij een c6 in een put met zo'n klein roosterdeksel doet voor mijn deur, vliegt die deksel eraf (deed ie 25jaar geleden met kleiner spul al, uit eigen ervaring) en trillen mijn ramen in de sponningen. Hoezo onzin... Als jij een groepje pubergekken door je smalle straat hebt lopen met dat spul...

    Bizar hoe zogenaamde vw liefhebbers dit proberen te bagatelliseren. Geen wonder dat de traditie stukgaat.

  10. Deze gebruiker waardeert Richardus voor het bericht:


  11. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    17 september 2013
    Berichten
    808
    Thanks
    537
    728 waarderingen in 269 posts
    Ik heb het volgende antwoord neergeschreven. (moet nog worden goedgekeurd)

    "Alles wijst er op dat het hier dus gaat om illegaal knal vuurwerk.

    Nederlands knalvuurwerk is dusdanig geminimaliseerd dat het siervuurwerk zelfs harder knalt.

    In deze wil ik deze Burgemeester graag een draai om zijn oren geven omdat hij hier voor mij de hoofdschuldige is !

    Als mensen dusdanig worden geterroriseerd worden door mensen met illegaal (zeer zwaar) knalvuurwerk moet burgemeester/justitie/politie keihard ingrijpen en is het aan de Burgemeester om te handhaven.

    Dat heeft hij dus niet gedaan en deze mensen dus volledig in de steek gelaten !

    En dan achteraf flinke uitspraken doen ! "

  12. Deze gebruiker waardeert sprinkhaan voor het bericht:


  13. #10
    VWC-Lid vuurwerkduiven's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 september 2016
    Locatie
    duiven
    Berichten
    2.866
    Thanks
    1.248
    1.397 waarderingen in 780 posts
    Van stress kan je zeker overlijden , gebeurt bij mensen ook dus zo raar is het niet

  14. #11
    VWC-Lid Torrr's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 maart 2009
    Locatie
    City Lights
    Berichten
    14.774
    Thanks
    3.297
    11.380 waarderingen in 5.129 posts
    Als jij een c6 in een put met zo'n klein roosterdeksel doet voor mijn deur
    Dan mag ik hopen dat die persoon de rechter nog haalt ...
    Vuurwerk doet de duivels dansen

  15. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    14 januari 2019
    Berichten
    1.476
    Thanks
    3.724
    1.167 waarderingen in 547 posts
    Het is natuurlijk sneu voor de hond en het leed van de hondenbezitters. Een hond verliezen dreunt nog hard na. Zeker als het door de harde klappen komt.

    De reactie van putdeksel recht en ramen trillen, is zeker niet overdreven. Cobra's geven geweldige klappen als je nou net aan de andere kant van de muur woont... Of je woning grenst aan een fietstunneltje... Hopelijk neemt de overheid dit soort casussen serieus mee en gaan ze meer controleren op de invoer van illegaal knalvuurwerk en de jonge bezitters harder aanpakken.Maak het ze maar wat moeilijker om er aan te komen

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •