Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het zal niet meevallen om los te komen van onze vuurwerktraditie.

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Het zal niet meevallen om los te komen van onze vuurwerktraditie.

    Waarom zijn zovelen verknocht aan het jaarlijks gebruik van vuurwerk afsteken? Marjo Hunting, lezer te Culemborg, probeert er antwoord op te geven, want door meer begrip kunnen we het eindejaarsfeest misschien omvormen.

    De jaarwisseling zit er weer op. De feestvreugde had als gewoonlijk een keerzijde: overlast, gevoelens van onveiligheid, stress bij mens en dier, vervuiling en beslaglegging op de openbare ruimte. En gewonden zullen er een blijvende herinnering aan overhouden.

    Logisch dat onze vuurwerktraditie een uitbreiding heeft ondergaan: de opflakkerende discussie over haar bestaans*reden. Meer en meer wordt de vraag opgeworpen of het afsteken van vuurwerk niet aan banden gelegd moet worden, of zelfs geheel verboden. Daar willen de liefhebbers echter niet van weten. Waarom zijn zovelen diep verknocht aan dit jaarlijkse gebruik?

    Als we het eindejaarsfeest willen omvormen, zullen we moeten beginnen met het vinden van een antwoord op deze vraag. Een aanzet daartoe:

    1. Ritueel
    Vooreerst voorziet het maken van vuur om de overgang naar een nieuw jaar te markeren, in een rituele behoefte. Zo maken we een moment in de tijd zichtbaar, voelbaar en hoorbaar. We willen onze tijdsbeleving bevestigen en bevestigd zien worden. Zonder gemarkeerd omslagpunt zou de aaneenrijging van maanden een amorfe stroom zijn.

    2. Tegenpool
    Voor zeg een half uur creëren we een buitenwereld die afsteekt tegen de aanblik die de wereld de rest van het jaar biedt. Niet alleen zintuiglijk, maar ook wat betreft organisatie en conventie, zetten we de wereld even op z’n kop. We laten ons gaan; blijkbaar hebben we dit nodig om stoom af te blazen in onze strak gereguleerde en gedisciplineerde samenleving.

    3. Meedoen
    We willen op oudejaarsavond niet aan de zijlijn staan, maar een deel hebben in de vuurpracht. Het appèl om mee te doen, is voor velen onweerstaanbaar. Het oudejaarsvuur smeedt conformisme en vermeende individualiteit hecht aaneen. In de apotheose pogen we de hoogste pijlen de lucht in te schieten, en de zwaarste klappen uit te delen.

    4. Kater
    Het kost wat, dat vuurwerk, maar dit schijnt nauwelijks een bezwaar te zijn. Menigeen die op 1 januari ontnuchterd wakker wordt, zal zich evenwel afvragen: jeetje wat heb ik een geld uitgegeven, en was het dit allemaal waard? Toch is het ongeremd geld spenderen een belangrijk aspect in de beleving van de traditie. Verspilling is óók een behoefte waarin de vuurwerktraditie ons bedient. We willen soms onze welvaart vieren, er uiting aan geven, door een deel ervan in rook te laten opgaan.

    5. Rebellie
    Het afsteken van vuurwerk appelleert aan rebellie en eigenrichting. Jij legt, voor even, de omgeving jouw wil op. Je vraagt niemand of die het goed vindt wat jij doet. Het festijn balanceert op de rand van legaliteit en oproer. Sommigen kunnen de weelde niet dragen, en steken de nabije grens over. Ze geven zich over aan brandstichting en vernielzucht. Het zijn evenwel geen excessen; maar handelingen in een continuüm.

    6. Verveling
    In de donkerste dagen, als jongeren ook nog eens niet naar school hoeven, is het natuurlijk heerlijk dat er vuurwerk is om mee te spelen. Ronddolende vriendenclubjes met rotjes; dat is een karakteristiek straatbeeld in deze periode.

    Zullen centraal ontstoken vuurwerken een alternatief kunnen bieden voor onze eindejaarsviering? Het zal niet meevallen. Ons vuurwerk is inderdaad een diep ingesleten traditie geworden. Hoe komen we ervan los?

    Waarom zijn zovelen verknocht aan het jaarlijks gebruik van vuurwerk afsteken? Marjo Hunting, lezer te Culemborg, probeert er antwoord op te geven, want door meer begrip kunnen we het eindejaarsfeest misschien omvormen.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

    #2
    Mooie wetenschappelijke onderbouwing van onze hobby en traditie! Weer eens wat anders.

    Comment


      #3
      Nou sorry maar wat een mafklapper, een hoop zweverig gezever dat is het. Punt 6 daar kan ik me in vinden, vroeger en nu nog steeds.

      Comment


        #4
        Ik kom er nooit van los, wat ze ook allemaal schrijven of bedenken.

        Comment


          #5
          Ze slaat wel de spijker op z’n kop. Het gaat om het zelf afsteken, dat gevoel kan een gemeentelijke show nooit vervangen.
          Work is the curse of the drinking class

          Comment


            #6
            Weer een doorgewinterde schrijver die een bepaalde groep mensen in negatief beladen hokjes verdeeld. Geen greintje inlevingsvermogen, maar toch de deskundige sociologische wetenschapper spelen.

            Comment


              #7
              Ze mist het belangrijkste punt: boze geesten verdrijven! Aangezien ik nergens boze geesten zie mogen ze ons dankbaar zijn dat we stoken.
              Vuurwerk is zo gevaarlijk als hoe je er mee omgaat

              Comment


                #8
                Met vuurwerk kids opvoeden is eigenlijk hetzelfde als de carnaval hier bij ons in het zuiden;
                Zodra een traditie je van vroegs af aan met de "paplepel wordt ingegoten", neem je deze voor vanzelfsprekend aan, en wil je deze voortzetten. Niet alleen voor je eigen gezin, maar ook voor het nageslacht. Zolang dat mogelijk is..

                Comment


                  #9
                  Ik pas waarschijnlijk in puntje 7, wat niet in het artikel vermeld staat. Het hele jaar toe leven naar mijn passie/hobby, die ik dan uiteindelijk tot uitvoering mag brengen in maar 8 uurtjes.
                  Deze schrijfster begrijpt daar geen ene moer van, en zal dit ook nooit kunnen begrijpen als ik deze tekst zo lees. Ze zou zich nooit in mijn wereld kunnen inleven. Voor mij leeft vuurwerk het hele jaar, van de eerste bestelling in januari op de freaksites tot de folders die in december op de deurmat vallen. Van YouTube filmpjes van nieuwe producten tot de vele kilometers rijden op de eerste verkoop dag.
                  Stop mij maar in een hokje en noem mij maar crimineel, maar ik ben gewoon liefhebber van een product dat 100% legaal is in dit land!!! Dat niet iedereen daar tegen kan en mij voor gek verklaard is een ander verhaal.

                  Comment


                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Martin1978 Bekijk bericht
                    Ik pas waarschijnlijk in puntje 7, wat niet in het artikel vermeld staat. Het hele jaar toe leven naar mijn passie/hobby, die ik dan uiteindelijk tot uitvoering mag brengen in maar 8 uurtjes.
                    Deze schrijfster begrijpt daar geen ene moer van, en zal dit ook nooit kunnen begrijpen als ik deze tekst zo lees. Ze zou zich nooit in mijn wereld kunnen inleven. Voor mij leeft vuurwerk het hele jaar, van de eerste bestelling in januari op de freaksites tot de folders die in december op de deurmat vallen. Van YouTube filmpjes van nieuwe producten tot de vele kilometers rijden op de eerste verkoop dag.
                    Stop mij maar in een hokje en noem mij maar crimineel, maar ik ben gewoon liefhebber van een product dat 100% legaal is in dit land!!! Dat niet iedereen daar tegen kan en mij voor gek verklaard is een ander verhaal.
                    Hier sluit ik me eigenlijk helemaal bij aan..

                    Comment


                      #11
                      Waar komt toch die ziekelijke drang om de "perfecte" samenleving te creëren vandaan in dit land, altijd maar zoeken naar iets negatiefs en daar eindeloos over door janken.
                      Sorry en velen zullen het niet met me eens zijn maar dat er mensen gewond raken met oud en nieuw is vervelend maar dat zal altijd blijven, nevenschade en als je dat risico niet wil lopen dan blijf je lekker binnen.

                      Comment


                        #12
                        Waar komt toch die ziekelijke drang om de "perfecte" samenleving te creëren vandaan in dit land, altijd maar zoeken naar iets negatiefs en daar eindeloos over door janken.

                        Te veel mensen die bezig zijn hun eigen werk te creëren, wellicht?

                        Comment

                        Working...
                        X