Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 16
  1. #1
    VWC-Lid Fegefeuer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Utopia
    Berichten
    1.792
    Thanks
    1.936
    1.643 waarderingen in 695 posts

    Proef met vuurwerkvrije zones in Amsterdam mislukt

    Zijn vuurwerkvrije zones een wassen neus? De proef om burgers in Amsterdam zelf vuurwerkvrije straten te laten aanwijzen is in ieder geval mislukt. Ook elders in het land werd tijdens de jaarwisseling veel overlast ervaren.

    Voor de ingang van de eerste hulp van het OLVG-ziekenhuis in Amsterdam-Oost steken twee toeristen argeloos siervuurwerk af. Zij weten niet dat vijftig locaties in de hoofdstad – alle kinderboerderijen, Artis en de ziekenhuizen – zijn uitgeroepen tot vuurwerkvrije locaties. “Sorry”, zegt Fanning Tanner (19) uit Hawaï, als hij het hoort.

    De twee jongens kennen de verhalen van afgeschoten vingers en verdwenen oogbollen. Een van hun vrienden is alweer binnen: hij viel met zijn hand in gebroken glas toen hij een pijl aanstak. “Daarom is vuurwerk op Hawaï verboden. Misschien moeten jullie het ook wat meer beperken”, suggereert Tanner.

    Bij de hoek van het ziekenhuis spelen zes scooterjongens stads*rodeo. Ze schieten Thunder Kings (mortierpijlen die eindigen in een harde knal) onder voorbijkomende auto’s, springen daarna op hun scooter en scheuren ervandoor tegen het verkeer in.

    Maar het duurt niet lang of ze zijn weer terug. Een van de jongens plaatst een vuurwerkbom midden op het kruispunt en racet weg. Vonken en knallen verrassen afslaande automobilisten. Rust en stilte is de patiënten in het OLVG niet gegund in hun ‘vuurwerkvrije zone’.

    Kruitdampen
    Zelfs al zou het verbod wel gerespecteerd worden, dan maakte het nog niet uit. Het geluid uit de straten verderop is zo hard, dat je niet echt kunt spreken van een stiltezone. De kruitdampen dalen op de straten rondom het ziekenhuis neer. Rond Artis hetzelfde verhaal en bij de kinderboerderijen kan het evenmin rustig zijn. De vuurwerkvrije locaties lijken een wassen neus.

    In totaal rukten de ambulances tijdens de jaarwisseling in Amsterdam 348 keer uit, volgens de gemeente. De brandweer 295 keer, tegen 165 keer een jaar eerder. Vooral het aantal containerbranden nam toe, tot 158 (toen 67). Er is zeven keer geweld tegen agenten gebruikt, 34 mensen zijn aangehouden.

    Om wat rust in de oudejaarschaos te scheppen, deed de gemeente een experiment: burgers konden zelf een vuurwerkvrije straat organiseren, bovenop de vuurwerkvrije plaatsen die de gemeente al aanwees. Zo’n 220 mensen vroegen een pakket aan met borden en raamposters.

    Jens Bunning uit Amsterdam Zuidoost introduceerde de zone via zijn buurt-app met 130 deelnemers, maar niemand reageerde. Zijn pakket is nog dicht. “Als ik zomaar die borden plaats, ben ik de zwartepiet.” Er wordt in zijn straat veel vuurwerk afgestoken. Dat bevalt hem niks: twee jaar geleden werd er op zijn scooter geschoten. Nu wil hij rust voor de jonge kinderen.

    Volgend jaar wil Amsterdam het experiment omdraaien en vuurwerkzones aanwijzen in plaats van het initiatief bij de burgers leggen. Dat lijkt Bunning een goed begin. “Je moet natuurlijk wel handhaven, anders heeft het geen zin.”

    Gezeur
    Ans Rietveld van een flat in de buurt Nellestein vroeg een pakket aan, maar zette niet door omdat ze gezeur met de buren vreesde. “Het streven is goed. Een van mijn drie beesten is altijd bang. En ik ook.” Beginnen met een vuurwerkzone lijkt haar een goed plan. “En schaf alvast het knalvuurwerk af. Vanochtend had ik door een knal vanaf een hoge flat twintig minuten een doof oor.”

    Vanwege de privacy mag de gemeente niet zeggen wie er in de rest van Amsterdam pakketten met bordjes aanvroegen. Uiteindelijk realiseerde in Zuidoost niemand een rustige straat. Zo ging het volgens een voorlichter ook in Oost. De drempel blijkt te hoog. “Het is een zwaktebod van regering en gemeente om de uitvoering en handhaving aan de inwoners over te laten. Dat werkt niet”, reageert lokale politica Fenna Swart (GroenLinks) op de mislukte handhaaf-zelf-proef.

    Als de gemeente vuurwerkzones aanwijst, horen daar ook vuurwerkvrije zones bij. Het zou kunnen dat bij de volgende jaarwisseling de wijk IJburg met zijn 25.000 inwoners de primeur krijgt van vuurwerkvrije buurt. Daarvoor maakt Swart zich hard. Een voorstel van haar om de bevolking te peilen over het plan stuitte dit najaar op veel weerstand, maar die bleek gemanipuleerd: “Binnen een uur was onze app gekaapt door vuurwerkforum.nl waar mensen me uitmaakten voor hoer.” De stadsdeelcommissie zocht het uit: “Het bleek dat 500 tegenstemmen vanaf één IP-adres kwamen.” Daarom volgden in dcecember twee peilingen op een markt op IJburg, waaruit volgens haar bleek dat driekwart het anders wil.

    In december liet burgemeester Halsema de stemming over vuurwerk onder alle Amsterdammers peilen. Die uitslag volgt later. Voor de toekomst voorspelt Swart een lichtshow met laser: “Geen uitstoot, geen ongelukken en geen troep op straat.”

    Vredige stilte in het schoonste dorp van Nederland

    Hans Schraven uit buurtschap Leur in het Gelderse Wijchen is dolblij. Hij heeft net een rondje gereden met de burgemeester op de speaker phone en hij zag ‘geen spatje vuurwerk in de straten’. “Dit is het schoonste dorp van Nederland”, aldus Schraven, die al een paar jaar vele uren steekt in overleg met de 130 bewoners. Uiteindelijk deed iedereen mee aan het vuurwerkvrije Oud en Nieuw. “Ik maak een diepe buiging voor onze inwoners en onze saamhorigheid. Het was zo mooi vredig.” Zijn tip voor bestuurders: “Verbieden is de slechtste optie. Maak een vuurwerkzone, dranghekken en een afsteekplateau. Daarop kan iedereen laten zien wat voor mooi spul hij heeft. En je staat er met EHBO en toezicht naast.”

    ‘Ik begrijp het wel dat diverse buren uit logeren gingen’
    Seyma Biber was blij met het gemeentebesluit om haar pleintje in de Nijmeegse wijk Neerbosch-Oost dit jaar vuurwerkvrij te verklaren. Hoe is dat experiment verlopen? Naar buiten durfde ze niet. De twintig buurtjongens ‘luisteren namelijk nooit’. Vanachter het raam zag ze hoe ze ‘vuurwerk onder auto’s gooiden, schreeuwden en brand stichtten.” Biber belde de brandweer, maar die kwam niet opdagen. De politie liet zich evenmin zien. De twintigjarige geeft een lesje in vuurwerk: de jongens gooiden uit de hand met populaire Thunder Kings, ook wel mortieren geheten, waartegen zelfs politiehelmen niet bestand zijn. “Het is een soort vuurpijl die aan het eind heel hard knalt.” Ook wierpen ze met zogenoemd ‘nitraat’. “Een soort rotje, maar dan tien keer harder.” ‘Knallen harder dan kanonslagen’, aldus de reclame. *Diverse buren waren uit logeren gegaan. “Dat begrijp ik.”

    https://www.trouw.nl/samenleving/pro...lukt~ad0fbbea/

  2. Deze gebruiker waardeert Fegefeuer voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid Fegefeuer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Utopia
    Berichten
    1.792
    Thanks
    1.936
    1.643 waarderingen in 695 posts
    Als de gemeente vuurwerkzones aanwijst, horen daar ook vuurwerkvrije zones bij. Het zou kunnen dat bij de volgende jaarwisseling de wijk IJburg met zijn 25.000 inwoners de primeur krijgt van vuurwerkvrije buurt. Daarvoor maakt Swart zich hard. Een voorstel van haar om de bevolking te peilen over het plan stuitte dit najaar op veel weerstand, maar die bleek gemanipuleerd: “Binnen een uur was onze app gekaapt door vuurwerkforum.nl waar mensen me uitmaakten voor hoer.” De stadsdeelcommissie zocht het uit: “Het bleek dat 500 tegenstemmen vanaf één IP-adres kwamen.” Daarom volgden in dcecember twee peilingen op een markt op IJburg, waaruit volgens haar bleek dat driekwart het anders wil.

    Arme Fenna.

  4. #3
    VWC-Lid Willymeuf's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 december 2010
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    1.500
    Thanks
    714
    761 waarderingen in 417 posts
    hahahaha, ik had er nooit zo over nagedacht, maar als zij 'harder dan kanonslagen' leest, denkt ze natuurlijk aan echte kanonnen en daar de slagen van! Zo had ik 'kanonslagen' nog nooit gezien Soms is freak zijn ook niet handig

  5. #4
    VWC-Lid gizmo75's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 december 2009
    Berichten
    6.054
    Thanks
    4.080
    8.905 waarderingen in 3.150 posts
    Een van hun vrienden is alweer binnen: hij viel met zijn hand in gebroken glas toen hij een pijl aanstak. “Daarom is vuurwerk op Hawaï verboden. Misschien moeten jullie het ook wat meer beperken”, suggereert Tanner.

    Dus omdat hij in glas valt bij het afsteken is vuurwerk in Hawai verboden en zou het dat bij ons ook moeten worden, aldus die jongen? Ik geloof er geen zak van dat hij dat gezegd heeft. Hetzelfde over al die extra hulpdiensten die uit moesten rukken, komt allemaal door vuurwerk natuurlijk. Nee, dit stuk barst volgens mij van de verdraaide uitspraken, suggestieve info en misschien zelfs wel van onwaarheden. En dan in een artikel over Amsterdam een buurtschap met 130 inwoners, die in ca. 40 huizen wonen, aanhalen omdat de vuurwerkvrije zone daar een succes is? Dat is toch een vergelijking die kant nog wal raakt? Zucht...
    www.huismanvuurwerk.nl

  6. Deze gebruiker waardeert gizmo75 voor het bericht:


  7. #5
    VWC-Lid \_niels_/'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 oktober 2012
    Locatie
    Op de boot
    Berichten
    2.084
    Thanks
    2.651
    2.952 waarderingen in 891 posts
    " de jongens gooiden uit de hand met populaire Thunder Kings, ook wel mortieren geheten, waartegen zelfs politiehelmen niet bestand zijn"

    Owja, want politiehelmen zijn tegenwoordig natuurlijk van boter gemaakt, was ik helemaal vergeten.

  8. Deze gebruiker waardeert \_niels_/ voor het bericht:


  9. #6
    VWC-Lid Torrr's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 maart 2009
    Locatie
    City Lights
    Berichten
    14.774
    Thanks
    3.297
    11.380 waarderingen in 5.129 posts
    Hij heeft net een rondje gereden met de burgemeester op de speaker phone en hij zag ‘geen spatje vuurwerk in de straten’. “Dit is het schoonste dorp van Nederland”, aldus Schraven
    Dus het gaat hier alleen over schoon en niet over geluidsoverlast. Nou dan is de oplossing wel heel makkelijk, ik bied mij aan om eventueel op te ruimen. Opgelost !

    Thunder Kings, ook wel mortieren geheten, waartegen zelfs politiehelmen niet bestand zijn.
    Serieus, en dat schrijft maar

    Ook wierpen ze met zogenoemd ‘nitraat’. “Een soort rotje, maar dan tien keer harder.” ‘Knallen harder dan kanonslagen’, aldus de reclame. *Diverse buren waren uit logeren gegaan. “Dat begrijp ik.”
    Reclame over nitraten ? Waar wie hoe wat ….
    Vuurwerk doet de duivels dansen

  10. #7
    VWC-Lid AlmeloZuid1991's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14 januari 2009
    Berichten
    165
    Thanks
    224
    242 waarderingen in 82 posts
    Zo'n slecht artikel heb ik in tijden niet gelezen. De ene aanname na de andere onobjectieve onjuistheid somt zich op. man man man man man man man.....
    Vuurwerk is vuurwerk

  11. Deze 2 gebruikers waarderen AlmeloZuid1991 voor het bericht:


  12. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    3 november 2005
    Berichten
    142
    Thanks
    302
    213 waarderingen in 49 posts
    Jens Bunning uit Amsterdam Zuidoost introduceerde de zone via zijn buurt-app met 130 deelnemers, maar niemand reageerde. Zijn pakket is nog dicht. “Als ik zomaar die borden plaats, ben ik de zwartepiet.” Er wordt in zijn straat veel vuurwerk afgestoken. Dat bevalt hem niks: twee jaar geleden werd er op zijn scooter geschoten. Nu wil hij rust voor de jonge kinderen.

    Vertaling: ik wil vuurwerk verbieden omdat ik het stom vind, maar doe alsof het om de kinderen gaat omdat ik hoop dat jullie het dan met me eens zijn.

    Kleine kinderen slapen er gewoon doorheen. Daarna vinden de meesten het mooi. Ja, ook een beetje spannend inderdaad, maar je hoeft ze ook niet op straat te zetten om twaalf uur.

  13. #9
    VWC-Lid Flashing_Diamond's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 januari 2009
    Berichten
    1.524
    Thanks
    2.890
    674 waarderingen in 366 posts
    Die vuurwerkzones die ze willen instellen is ook verre van veilig. Zoveel mensen op een kluitje met vuurwerk kan nooit veilig zijn. Tevens kun je de instructies op het vuurwerk niet opvolgen, want 8 tot 10 meter afstand nemen kan niet, of het moet een enorm terrein zijn voor zoveel mensen.

    Bovendien krijgt zo'n grote hoeveelheid mensen nooit alles op tussen 18:00-02:00 uur, zeker niet wanneer je om de buurt wat afsteekt. Het heeft geen zin om gelijktijdig af te steken, omdat je dan weinig van het product ziet. Om maar niet te spreken over dat iedereen naar die zones moet reizen, en niet iedereen heeft die gelegenheid. Met het OV mag je officieel geen vuurwerk vervoeren dacht ik en die rijden sowieso maar tot 20:00 uur.

  14. #10
    VWC-Lid Happiness's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 januari 2010
    Berichten
    6.053
    Thanks
    8.991
    5.192 waarderingen in 2.008 posts
    Kortom kansloos.
    December Will Be Magic Again!!

  15. #11
    VWC-Lid vuurwerkduiven's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 september 2016
    Locatie
    duiven
    Berichten
    2.866
    Thanks
    1.248
    1.397 waarderingen in 780 posts
    Lekker dat er bepaald word voor 25000 mensen kan me niet voorstellen dat al die 25000 mensen geen vuurwerk willen afsteken

  16. #12
    VWC-Lid Pyroboy26's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 november 2005
    Berichten
    7.157
    Thanks
    2.579
    2.822 waarderingen in 1.407 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fegefeuer Bekijk bericht
    Als de gemeente vuurwerkzones aanwijst, horen daar ook vuurwerkvrije zones bij. Het zou kunnen dat bij de volgende jaarwisseling de wijk IJburg met zijn 25.000 inwoners de primeur krijgt van vuurwerkvrije buurt. Daarvoor maakt Swart zich hard. Een voorstel van haar om de bevolking te peilen over het plan stuitte dit najaar op veel weerstand, maar die bleek gemanipuleerd: “Binnen een uur was onze app gekaapt door vuurwerkforum.nl waar mensen me uitmaakten voor hoer.” De stadsdeelcommissie zocht het uit: “Het bleek dat 500 tegenstemmen vanaf één IP-adres kwamen.” Daarom volgden in dcecember twee peilingen op een markt op IJburg, waaruit volgens haar bleek dat driekwart het anders wil.

    Arme Fenna.
    Kan me niet heugen dat dit hier voorbij is gekomen, of heb ik iets gemist?

  17. #13
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts
    Heb veel slechte nieuws artikelen omtrent vuurwerk gezien, maar deze past met gemak ik de top 3. Bizar gewoon.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  18. #14
    VWC-Lid Fegefeuer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Utopia
    Berichten
    1.792
    Thanks
    1.936
    1.643 waarderingen in 695 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pyroboy26 Bekijk bericht
    Kan me niet heugen dat dit hier voorbij is gekomen, of heb ik iets gemist?
    Hier:

    https://forum.vuurwerkcrew.nl/showth...ghlight=ijburg

    wordt het woord 'hoer' niet gebruikt.

    Tevens staat in dat topic dat er 1800 meldingen afkomstig waren vanaf in totaal 500 IP-adressen. Dat is iets anders dan 500 meldingen vanaf één IP-adres.

    Het lijkt er op dat mevrouw Swart de zaken niet allemaal op een rijtje heeft. Het zou ook goed kunnen zijn dat de journaliste van dienst van alles door elkaar heeft gehaald.

    Trouwens: is 'scooterjongens' in de kringen van Trouw het synoniem voor wat elders 'lichtgetinte' Nederlanders wordt genoemd?

  19. #15
    VWC-Lid Babiloot's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 december 2008
    Locatie
    Ooijpolder, Gelderland
    Berichten
    1.305
    Thanks
    60
    328 waarderingen in 145 posts
    Op Twitter heet ze geloof ik @fenokkio. Wellicht een verwijzing naar pinokkio?

  20. Deze gebruiker waardeert Babiloot voor het bericht:


Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •