Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 95
  1. #1
    VWC-Lid Palm Tree's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Noord Holland
    Berichten
    5.939
    Thanks
    1.145
    2.879 waarderingen in 1.215 posts

    Vuurwerkbranche wil verbod op de single shot.

    Belangenvereniging voor de vuurwerkbranche BPN pleit voor een verbod op de single shot, een type vuurwerk dat onder de jeugd heel populair is. Vanuit een huls wordt een lichtkogel de lucht in geschoten, waarna een flinke knal klinkt. De jaarlijks 10 miljoen in Nederland verkochte single shots zijn uitermate gevaarlijk volgens BPN en bovendien oorzaak van de grootste geluidsoverlast tijdens de jaarwisseling.

    ‘Dit vuurwerk nodigt uit om op andere mensen te schieten’, zegt voorzitter Leo Groeneveld van de vuurwerkbranchebelangenvereniging BPN over de single shots. ‘Het is bovendien erg onvoorspelbaar. Een rotje blijft op de grond liggen, maar bij single shots komen lichtkogeltjes vrij die op 15 meter afstand tot ontploffing worden gebracht. Die kunnen alle kanten op schieten, met letsel tot gevolg. Ook is de knal bij een single shot veel feller dan bij ander vuurwerk.’

    Afgelopen weekend nog werd een 14-jarige jongen uit Mijnsheerenland met ernstige verwondingen naar het ziekenhuis afgevoerd nadat een single shot van het type Thunderking in zijn hand ontplofte. Single shots, die sinds de jaren negentig in omloop zijn, moeten vanaf de grond
    worden afgestoken. Met het ontsteken van de lont wordt een lichtkogeltje de lucht in geschoten, dat ontploft met een harde knal en met een minimaal boeket aan sierregen. Het valt officieel onder siervuurwerk, maar wordt door veel handelaren als knalvuurwerk verkocht.

    De prijs voor single shots – die er in allerlei vormen en maten zijn – is opvallend laag. Vier Thunderkings kosten 1,99 euro, een pakket Cool Bastards heb je voor 19,95 euro in huis. Vuurpijlen kosten al snel het tienvoudige.

    Straatgevechten
    Volgens Groeneveld gaan er jaarlijks 10 miljoen single shots over de toonbank. De populariteit komt overeen met die van een rotje. ‘Omdat het zo massaal op de markt wordt gebracht, heeft het voor de jeugd geen enkele waarde. Dit lokt ongewenst gedrag uit: jongeren houden er hele gevechten mee op straat of ze stoppen zo’n single shot omgekeerd in de grond en kijken wat er gebeurt.’

    De overheid zou single shots bij wet moeten verbieden, vindt Groenveld. Ditzelfde gebeurde in 2015 met babypijlen en Romeinse kaarsen, die relatief veel oogletsel veroorzaakten. Ook single shots zijn risicovol, blijkt uit de jaarlijkse vuurwerkrapportage van VeiligheidNL. Vorig jaar belandden 21 mensen (6 procent van het totaal aantal gewonden) op de spoedeisende hulp of bij de huisartsenposten als gevolg van
    letsel door een single shot.

    De cijfers geven mogelijk een vertekend beeld, denkt Leo Groeneveld van BPN, omdat mensen een single shot vaak verwarren met een vuurpijl. ‘Ik denk dat het werkelijke aantal ongevallen door single shots veel hoger ligt.’

    Volgens VeiligheidNL raakten door het afsteken van vuurpijlen vorig jaar 52 mensen gewond (16 procent van het totaal). Daarmee is de vuurpijl op dit moment het gevaarlijkste vuurwerk dat in omloop is. Reden voor de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) om de overheid in een vorig jaar uitgebracht rapport het dringende advies te geven vuurpijlen (samen met knalvuurwerk) te verbieden.

    Vuurwerkbril
    Den Haag wil hier voorlopig niet aan, maar werkt wel stapsgewijs toe naar een veiligere jaarwisseling. Zo is het dit jaar voor het eerst verplicht om tijdens het afsteken van vuurpijlen een lanceerstandaard te gebruiken. Vanaf volgend jaar is de vuurwerkbril verplicht. Ook wordt nadrukkelijker ingezet op voorlichting, in de hoop daarmee het gedrag van vuurwerkgebruikers te veranderen. Of single shots verboden zullen worden, is nog maar de vraag, al merkt Groeneveld wel dat de interesse hiervoor is gewekt door het vernietigende
    OVV-rapport. ‘Beleidsmedewerkers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben twee weken geleden aan de branche toegezegd dat de staatssecretaris heel serieus naar een verbod op single shots zal kijken.’

    Bron: Volkskrant 31-12-2018
    Laatst gewijzigd door Palm Tree; 4 januari 2019 om 00:15
    Senyor pirotècnic, pot començar la mascletà !!!

  2. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    waarom niet gewoon duurder maken ?

  3. #3
    VWC-Lid Pointer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2015
    Locatie
    Hoge Noorden
    Berichten
    890
    Thanks
    563
    484 waarderingen in 243 posts
    Dus toch.., artikel is trouwens van 31 december.

  4. #4
    VWC-Lid Torrr's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 maart 2009
    Locatie
    City Lights
    Berichten
    14.755
    Thanks
    3.294
    11.366 waarderingen in 5.121 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door laurence Bekijk bericht
    waarom niet gewoon duurder maken ?
    Daar worden ze niet veiliger van
    Vuurwerk doet de duivels dansen

  5. Deze gebruiker waardeert Torrr voor het bericht:


  6. #5
    VWC-Lid Ruben's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 januari 2007
    Berichten
    9.126
    Thanks
    1.088
    4.190 waarderingen in 1.578 posts
    Dat zat er aan te komen. Zelfde verhaal als bij de Babypijlen en Romeinse Kaarsen. Dit zullen ze wel doordrukken ben ik bang. Wel blijft het apart dat ze van Lesli deze producten in Nederland willen verbieden maar vervolgens in Duitsland wel blijven aanbieden. Dat is de afgelopen jaren ook gebeurd met de Babypijlen.

  7. Deze gebruiker waardeert Ruben voor het bericht:


  8. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Torrr Bekijk bericht
    Daar worden ze niet veiliger van
    maar waarschijnlijk wel minder gekocht om rotzooi mee te schoppen.

  9. #7
    VWC-Lid MasterBsc's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 januari 2009
    Berichten
    7.923
    Thanks
    4.687
    6.454 waarderingen in 2.623 posts
    Niet eens kleine singleshots, maar een verbod op singleshots. Pffff gaan we weer hoor in Nederland.. de jeugd die het nog bij legaal liet zal nu al helemaal al z'n geld in nitraatjes enzo stoppen. Niet dat dat mij verder wat doet, ik heb er geen last van. Het is trouwens zelfs veiliger dan een singleshot, maar het is meer om te laten zien hoe krom die beperkingen werken.

    En waar je mij mee raakt zijn de grotere ( 50mm ) singleshots.

  10. Deze 3 gebruikers waarderen MasterBsc voor het bericht:


  11. #8
    VWC-Lid Pointer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2015
    Locatie
    Hoge Noorden
    Berichten
    890
    Thanks
    563
    484 waarderingen in 243 posts
    Zou dit ook voor 50mm gelden?

  12. #9
    VWC-Lid Ruben's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 januari 2007
    Berichten
    9.126
    Thanks
    1.088
    4.190 waarderingen in 1.578 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasterBsc Bekijk bericht
    Niet eens kleine singleshots, maar een verbod op singleshots. Pffff gaan we weer hoor in Nederland.. de jeugd die het nog bij legaal liet zal nu al helemaal al z'n geld in nitraatjes enzo stoppen. Niet dat dat mij verder wat doet, ik heb er geen last van. Het is trouwens zelfs veiliger dan een singleshot, maar het is meer om te laten zien hoe krom die beperkingen werken.

    En waar je mij mee raakt zijn de grotere ( 50mm ) singleshots.
    Daar zeg je inderdaad wat. Het lijkt mij hier alleen betrekking te hebben op de kleinere Thunderkings en niet op de grotere singleshots. Dit hebben ze bij vuurpijlen ook zo onderverdeeld; de Babypijlen mogen niet meer verkocht worden en de grotere pijlen wel.

  13. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasterBsc Bekijk bericht
    Niet eens kleine singleshots, maar een verbod op singleshots. Pffff gaan we weer hoor in Nederland.. de jeugd die het nog bij legaal liet zal nu al helemaal al z'n geld in nitraatjes enzo stoppen. Niet dat dat mij verder wat doet, ik heb er geen last van. Het is trouwens zelfs veiliger dan een singleshot, maar het is meer om te laten zien hoe krom die beperkingen werken.

    En waar je mij mee raakt zijn de grotere ( 50mm ) singleshots.
    lijkt mij niet dat ze deze verbieden.

  14. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Berichten
    490
    Thanks
    86
    233 waarderingen in 142 posts
    Ik ben bang dat deze concessie gemaakt moet worden. Maar helaas weer dichter bij een totaal verbod.

  15. #12
    VWC-Lid Torrr's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 maart 2009
    Locatie
    City Lights
    Berichten
    14.755
    Thanks
    3.294
    11.366 waarderingen in 5.121 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pointer Bekijk bericht
    Zou dit ook voor 50mm gelden?
    Kunnen ze ook meteen thunderkings van 2 inch op de markt gaan brengen
    Vuurwerk doet de duivels dansen

  16. #13
    VWC-Lid Palm Tree's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Noord Holland
    Berichten
    5.939
    Thanks
    1.145
    2.879 waarderingen in 1.215 posts
    Kan er persoonlijk niet echt wakker van liggen.
    Ook dit jaar weer menig single shot in een prullenbak of put zien verdwijnen...

    De traditie ligt flink onder vuur, en als dit de manier is om die te behouden, teken ik daar voor.

    Ja, België is om de hoek, maar menig tiener zal niet naar België gaan om daar nitraten te halen...
    Senyor pirotècnic, pot començar la mascletà !!!

  17. #14
    VWC-Lid MasterBsc's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 januari 2009
    Berichten
    7.923
    Thanks
    4.687
    6.454 waarderingen in 2.623 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Palm Tree Bekijk bericht
    Kan er persoonlijk niet echt wakker van liggen.
    Ook dit jaar weer menig single shot in een prullenbak of put zien verdwijnen...

    De traditie ligt flink onder vuur, en als dit de manier is om die te behouden, teken ik daar voor.

    Ja, België is om de hoek, maar menig tiener zal niet naar België gaan om daar nitraten te halen...
    Dan ben je vast nooit in Baarle geweest. Lijkt wel of het ieder jaar daar drukker wordt! Knallers zijn daar een goudmijn. Kost weinig opslag en de marges zijn groot.

  18. #15
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    14 oktober 2008
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    1.632
    Thanks
    1.475
    2.047 waarderingen in 624 posts
    De jaarlijks 10 miljoen in Nederland verkochte single shots zijn uitermate gevaarlijk volgens BPN en bovendien oorzaak van de grootste geluidsoverlast tijdens de jaarwisseling.
    Single shots, die sinds de jaren negentig in omloop zijn, moeten vanaf de grond
    worden afgestoken.
    Uitermate gevaarlijk maar ze wel ruim 20 jaar verkopen. Hoe geloofwaardig en betrouwbaar kom je dan over als branchevereniging?
    ..

  19. Deze 5 gebruikers waarderen genius voor het bericht:


Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •