Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Burgemeester Enschede wil eerst alle feiten over dodelijk vuurwerkincident

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Burgemeester Enschede wil eerst alle feiten over dodelijk vuurwerkincident

    ENSCHEDE - Burgemeester Onno van Veldhuizen van Enschede wil na de tragedie in de Gerststraat niet vooruitlopen op een discussie over een eventuele uitbreiding van vuurwerkvrije zones of zelfs een vuurwerkverbod in zijn stad.

    Het is uit piëteit naar de nabestaanden van Henk Kempers ‘niet gepast’ nu al uitgebreid te spreken over een aanscherping van de regels voor het afsteken van vuurwerk in Enschede. Dat zei burgemeester Onno van Veldhuizen op de eerste dag van 2019, kort nadat hij in de Gerststraat sprak met bewoners die getuige zijn geweest van het ongeval dat hun 54-jarige buurtgenoot het leven heeft gekost. “Het is nu eerst tijd voor rouw om het verlies van een stadgenoot. Daarom is dit niet het moment om nu al in te gaan op de vraag hoe we verder moeten omgaan met het afsteken van vuurwerk.”



    Van Veldhuizen werd in de nieuwjaarsnacht geďnformeerd over het dodelijke ongeval toen 2019 een half uur oud was. Ook de burgemeester zit nog met veel vragen over de toedracht van de fatale explosie. “Van wie was de aanhanger en het vuurwerk; was dat illegaal of niet, dat zijn allemaal vragen waarop ook ik nog geen antwoord heb”, zei Van Veldhuizen. “Onderzoek zal wat dat betreft duidelijkheid moeten geven. Ik wil eerst alle feiten kennen voor we verder praten over wat ons rond het afsteken van vuurwerk te doen staat.”

    Vuurwerkvrije zones
    In Enschede werd na een vuurwerkdialoog met inwoners eind 2017 een zogeheten burgerbesluit genomen. Dat voorzag vorig jaar in de aanwijzing van een beperkt aantal vuurwerkvrije zones in de stad. Voor de voorbije jaarwisseling werden daarnaast enkele parken door de gemeente aangewezen als locaties met een vuurwerkverbod.

    Van Veldhuizen: “Ik begrijp de mensen die na dit verschrikkelijke ongeluk zeggen: zo kan het niet verder, dit is de gevaarlijk en we moeten denken aan een verbod. Maar ik begrijp de mensen óók die wijzen op de moeilijkheid van het handhaven van veel vuurwerkvrije zones. Daar zullen we over moeten spreken met z’n allen, maar wel pas als alle feiten van de jaarwisseling op tafel liggen.”

    Bron: Tubantia

    #2
    "was dat illegaal of niet"
    serieus Onno? serieus?

    Comment


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door --sjon beton-- Bekijk bericht
      "was dat illegaal of niet"
      serieus Onno? serieus?
      Nee ja, want van een NL-potje krijg je ook een massa explosie en kan natuurlijk net zo goed dood gaan....

      Comment


        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door --sjon beton-- Bekijk bericht
        "was dat illegaal of niet"
        serieus Onno? serieus?
        Ongeloofwaardige gluiperd is het, die Onno...
        Als je de ravage ziet en de buurtbewoners hoort, dan weet je toch al genoeg?
        Dat je vervolgens uitzoekt _HOE_ het heeft kunnen gebeuren, dat is alleen maar goed.
        Maar Onno.. dit had echt niks met legaal consumentenvuurwerk te maken..

        Comment


          #5
          Ah met vuurwerkvrije zones of een vuurwerkverbod krijg je geen slachtoffers meer door illegaal vuurwerk?
          Mijn gedachten gaan uit naar familie van de overleden man, het moet verschrikkelijk zijn om op zo'n manier een dierbare te verliezen. Ik kan me voorstellen dat de nabestaanden nooit meer op een normale manier oud en nieuw kunnen vieren.
          Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

          Comment


            #6
            Idd een verbod op legaal consumentenvuurwerk voorkomt alle schades en problemen... Hadden we afgelopen week maar alvast een verbod gehad, dan was dit ook niet gebeurd.

            Idioten zijn het het ook allemaal.

            En beste meneer Onno, waar blijft de vermelding in uw stukje over de gewone gebruikers? De huishoudens die een leuk pakketje hadden en verder geen moeilijke gedoe of ongelukken? Die worden nogal vergeten in uw verhaal...
            -Step outside the box to see the real picture-

            Comment

            Working...
            X