Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 38
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    23 november 2011
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    401
    Thanks
    243
    253 waarderingen in 116 posts

    Zeist dicht bij totaal vuurwerkverbod, Utrecht voorlopig niet

    Zeist is de eerste gemeente in de regio Utrecht waar aangestuurd wordt op een algeheel vuurwerkverbod. Initiatiefnemer GroenLinks overweegt zelfs ook een verkoopverbod van vuurwerk als dit voorstel het haalt.

    Andere Utrechtse steden zijn volgens GroenLinks nog niet klaar voor zo’n rigoureuze stap. De milieupartij heeft samen met Nieuw Democratisch Zeist en de SP een voorstel ingediend om bij wijze van proef voor de jaarwisseling van 2019-2020 een algeheel vuurwerkverbod binnen de gemeentegrenzen in te stellen. Er zou dan op een centrale plek één gecontroleerde vuurwerkshow moeten komen.

    Verantwoordelijk staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) zei woensdag dat een wetsvoorstel dat een verbod per gemeente mogelijk maakt, nog voor het einde van 2019 klaar zal zijn. Nu mogen gemeentes alleen nog vuurwerkvrije zones aanwijzen, maar deze bevoegdheid blijft beperkt tot gebieden waar veel gevaar of zware overlast dreigt.

    Steun

    De drie Zeister partijen die aansturen op een verbod hebben alleen nog de steun van D66 en CU/SGP nodig om tot een meerderheid te komen voor het voorstel, dat op 15 januari wordt ingediend. Het standpunt van CU/SGP is nog niet bekend, D66 legt het voorstel de komende weken aan haar leden voor en bepaalt dan haar standpunt.

    Volgens Ronald Camstra van GroenLinks in Zeist ligt ook een verbod van de verkoop van vuurwerk voor de hand als het voorstel het haalt. „Als je het niet mag afsteken, zou het raar zijn om wel de verkoop nog toe te staan”, zegt Camstra. „En hoe meer steden tot een verbod overgaan, hoe lastiger het op den duur wordt voor jongeren om een paar dorpen of steden verderop vuurwerk te gaan halen.”

    Draagvlak

    Ook in Utrecht is GroenLinks voor een algeheel vuurwerkverbod, maar ondanks de wetswijziging die dat mogelijk maakt, is de stad daar volgens fractievoorzitter Heleen de Boer nog niet aan toe. „Daar moet meer draagvlak voor zijn”, zegt De Boer. „We hebben geprobeerd bij de vuurwerkvrije zones die we nu al hebben, ook de parken te betrekken. Daar kregen we al geen meerderheid voor, dus een algeheel verbod gaat nog niet lukken. Het is een oude traditie, het moet stap voor stap gebeuren. Maar het komt er uiteindelijk wel.”

    Culemborg is een van de weinige andere steden in de omgeving met een grote GroenLinks-fractie in de gemeenteraad en er is volgens de VVD zelfs een meerderheid te vinden voor een vuurwerkverbod. Toch is GroenLinks nog niet van plan een gemeentelijk verbod op de agenda te zetten. „We hadden liever een algeheel landelijk verbod gezien, want met verschillende regelingen per gemeente blijft handhaving een probleem”, zegt fractievoorzitter Tim de Kroon. „We gaan er volgend jaar wel de discussie over aan in de gemeenteraad.”

    Bron: https://www.ad.nl/utrecht/zeist-dich...niet~a206a5ef/

  2. #2
    VWC-Lid Ruben's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 januari 2007
    Berichten
    9.126
    Thanks
    1.088
    4.190 waarderingen in 1.578 posts
    En zo komt het einde van deze fantastische traditie in zicht...

  3. Deze gebruiker waardeert Ruben voor het bericht:


  4. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    26 december 2016
    Berichten
    365
    Thanks
    91
    297 waarderingen in 93 posts
    Trieste boel.. Ik geloof echt niet dat er zoveel mensen tegen vuurwerk zijn. Echt gelul.

  5. Deze gebruiker waardeert Diek13 voor het bericht:


  6. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    22 september 2010
    Berichten
    245
    Thanks
    5
    96 waarderingen in 48 posts
    man man wat wordt je toch dood moe van dat groenlinks.. helaas woon ik ook in de provincie Utrecht, als het zo door gaat duurt het niet lang meer voordat het in de gehele provincie verboden is. Maar zolang het wel verkocht mag worden blijf ik lekker stoken.

  7. Deze 2 gebruikers waarderen SanderB10 voor het bericht:


  8. #5
    VWC-Lid vuurwerkduiven's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 september 2016
    Locatie
    duiven
    Berichten
    2.866
    Thanks
    1.248
    1.397 waarderingen in 780 posts
    Droevig bericht dit

  9. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    13 maart 2015
    Berichten
    1.122
    Thanks
    958
    633 waarderingen in 323 posts
    Ik heb tegenwoordig het idee dat al die politici en partijen er alles aan doen om een primeur te behalen. Niks landsbelang of welzijn van de mens, maar puur " kijk mij eens goed bezig zijn". Gemeente Zeist kan natuurlijk weer pochen "kijk ons eens goed bezig zijn als eerste gemeente" . jammer dat er steeds meer regeltjes komen, wat het leefplezier vergalt.

  10. Deze gebruiker waardeert Robbert28 voor het bericht:


  11. #7
    VWC-Lid --sjon beton--'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 augustus 2005
    Berichten
    2.041
    Thanks
    3.273
    904 waarderingen in 519 posts
    het is nu al zo erg dat je in zeist bij de action vanaf 18 jaar cat1 mag kopen.............

  12. #8
    VWC-Lid Babiloot's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 december 2008
    Locatie
    Ooijpolder, Gelderland
    Berichten
    1.305
    Thanks
    60
    328 waarderingen in 145 posts
    Vraag mij af of ze zomaar een verkoopverbod kunnen invoeren. Zijn de gemeentes daarom heen ook tegen vuurwerk?

  13. Deze gebruiker waardeert Babiloot voor het bericht:


  14. #9
    VWC-Lid Happiness's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 januari 2010
    Berichten
    6.053
    Thanks
    8.991
    5.192 waarderingen in 2.008 posts
    Geen verkooppunten in Zeist. Ga ik het toch gewoon ergens halen. Wat ik trouwens al jaren doe.
    Wat een doemscenario trouwens. Ik kan mij dit als inwoner van Zeist gewoon niet voorstellen.
    Volgend jaar wordt het voor mij knallen in Utrecht of IJsselstein dan maar.
    Trouwens dit bericht is oud nieuws stond al ergens in een topic.
    Laatst gewijzigd door Happiness; 20 december 2018 om 21:22
    December Will Be Magic Again!!

  15. Deze gebruiker waardeert Happiness voor het bericht:


  16. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Berichten
    3.721
    Thanks
    2.535
    2.817 waarderingen in 1.211 posts
    Er wordt een onderzoek gedaan waaruit blijkt dat vuurpijlen en knallers de grootste boosdoeners zijn en wordt er richting de regering een advies uitgebracht om deze te gaan verbieden. Echter, de regering voelt hier niets voor, is immers een te grote stap. Liever geven ze de gemeente de vrijheid om een verbod in te stellen, indien nodig. Wat nu, willen ze overgaan op een algehele verbod van vuurwerk. Nou, dan had de regering beter kunnen beslissen om knallers en vuurpijlen te verbieden vanaf 2019 en dat daarmee dan de hele discussie over vuurwerk niet meer gevoerd zal worden.

    Het wordt tijd nu al mensen bij elkaar te krijgen voor een grote demonstratie wanneer dit er echt doorheen gedrukt gaat worden.

  17. Deze 3 gebruikers waarderen Grizmo Raizor voor het bericht:


  18. #11
    VWC-Lid \_niels_/'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 oktober 2012
    Locatie
    Op de boot
    Berichten
    2.084
    Thanks
    2.651
    2.952 waarderingen in 891 posts
    Dit klinkt niet meer als politiek. Dit is gewoon puur pesterij en voor de eigendunk. Echt heel raar dat de vuurwerkvrije zones bedoeld zijn voor plekke waar groot gevaar of erg veel overlast is, en dat dat bedacht is om te zorgen dat er niet ten onrechte vuurwerkvrije zones worden ingesteld, terwijl tegelijkertijd die nieuwe wetgeving zou betekenen dat ook daar waar nog nooit een enkel probleem is geweest ineens een verbod zou gelden. Te gek voor woorden dit.

  19. #12
    VWC-Lid MiniV's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 november 2009
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    211
    Thanks
    61
    284 waarderingen in 75 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jorn89 Bekijk bericht
    Zeist is de eerste gemeente in de regio Utrecht waar aangestuurd wordt op een algeheel vuurwerkverbod. Initiatiefnemer GroenLinks overweegt zelfs ook een verkoopverbod van vuurwerk als dit voorstel het haalt.
    Dit dus. Het is een voorstel, betwijfel of er zo een meerderheid voor is. En dan nog de vraag hoe je dit gaat handhaven. En of de burger zit te wachten op een show die klauwen met belastinggeld kost.

  20. #13
    VWC-Lid SQUEAK!'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 januari 2006
    Locatie
    Stuck in the middle
    Berichten
    1.384
    Thanks
    1.839
    952 waarderingen in 549 posts
    Man man man.... ik mag toch hopen dat de overige partijen nog wel enig gezond verstand hebben en dat die hele idiote motie keihard afgeschoten wordt. Ik weet niet of je de discussie op Facebook een beetje gevolgd hebt maar werkelijk iedereen vindt het een kansloos plan. En GL maar met vage argumenten strooien en de discussie ontlopen.

    Mocht het er wel van komen. Zijn er nog medefreaks waar we asiel kunnen aanvragen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Happiness Bekijk bericht
    Geen verkooppunten in Zeist. Ga ik het toch gewoon ergens halen. Wat ik trouwens al jaren doe.
    Wat een doemscenario trouwens. Ik kan mij dit als inwoner van Zeist gewoon niet voorstellen.
    Volgend jaar wordt het voor mij knallen in Utrecht of IJsselstein dan maar.
    Trouwens dit bericht is oud nieuws stond al ergens in een topic.
    Work is the curse of the drinking class

  21. #14
    VWC-Lid Happiness's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 januari 2010
    Berichten
    6.053
    Thanks
    8.991
    5.192 waarderingen in 2.008 posts
    Zeker weten Squeak
    December Will Be Magic Again!!

  22. #15
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    23 november 2011
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    401
    Thanks
    243
    253 waarderingen in 116 posts
    ChristenUnie/SGP Zeist: meteen een vuurwerkverbod gaat te ver, eerst een referendum

    Poll;

    https://www.ad.nl/utrecht/christenun...ndum~a8353a30/

  23. Deze gebruiker waardeert Jorn89 voor het bericht:


Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •