Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 14 van 14
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    25 oktober 2017
    Berichten
    175
    Thanks
    47
    109 waarderingen in 46 posts

    Question Vuurwerkverbod Rotterdam 2022

    Ha allen,

    Het is jullie ook vast niet ontgaan maar Rotterdam heeft er stilletjes in de coronatijd een algeheel vuurwerkverbod doorheen gejast!


    Nu ben ik zeer benieuwd hoe dit in de praktijk gaat uitpakken, Rotterdam, 655.000 inwoners, hoeveel capaciteit politie? 1000 man? Plus nog een nationaal vuurwerkshow waar zo'n 70.000 man op af komt. Handhaving in de wijken rond 00:00 uur nihil denk ik zo.


    Maar goed, nu de theorie. Hier heb ik nog wat vragen over.
    1. Hoe kan het zo zijn dat alle vuurwerkwinkels in Rotterdam nog wel mogen verkopen als er een algeheel vuurwerkverbod is?
    2. Hoe kan je ''gepakt'' worden tijdens het afsteken van legaal vuurwerk? Ben je pas strafbaar als je op heterdaad wordt betrapt dat je het lontje aansteekt?
    3. Wat is dan de uiteindelijke straf?
    4. Kun je ook ''verklikt'' worden door eventuele omstanders/buren?
    5. Hoe zit het met de opslag van vuurwerk, hoeveel mag je in huis hebben? Is dit ook weer anders als je woont in de ''vuurwerkverbod zone''?

    Prangende vragen die ik hier stel, natuurlijk vraag ik dit voor een vriend van me!

  2. #2
    VWC-Lid josZie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 augustus 2005
    Berichten
    1.038
    Thanks
    1.307
    851 waarderingen in 343 posts
    1: er is alleen een lokaal AFSTEEKVERBOD, verkoop winkels en 'je vriend' als koper zijn gewoon legaal bezig (binnen de 3 landelijke verkoopdagen). Vervoer en in bezit hebben (thuis) van goedgekeurd consumentenvuurwerk max. 25 kg bruto is ook legaal.


    2: het moet altijd een heterdaadje zijn. Alleen het AFSTEKEN / tot ontbranding brengen is verboden in Rotterdam. Officieel als een agent je staande houdt en alleen vermoeden heeft dat jij iets afgestoken hebt (ook al heb je iets aan legaal vuurwerk bij je) kan de agent officieel niets mee.

    3: ik denk een boete van 100 euro per keer, minderjarigen naar halt.

    4: ja. Dat kan altijd. Iedereen kan iedere dag iets melden als dat iets verboden is. Hetzij via gewoon politienr, hetzij via meldt misdaad anoniem

    5: zie 1. Kopen en voor handen hebben is gewoon gelijk als voor heel Nederland. MAX. 25 KG BRUTO gewicht per persoon/huis/auto . Altijd NL goedgekeurd CE consumenten vuurwerk in klasse 1.4. Alleen in Nl toegestane soorten (dus geen knallers, pijlen en singleshots)

    De burgemeester en antivuurwerkpersonen zullen ongetwijfeld andere dingen zeggen, maar laat je niet gek maken.
    -Step outside the box to see the real picture-

  3. #3
    VWC-Lid josZie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 augustus 2005
    Berichten
    1.038
    Thanks
    1.307
    851 waarderingen in 343 posts
    Categorie 1 is trouwens niet verboden in Rotterdam, dus dat mag en kan altijd, jaarrond.


    Mijn persoonlijke mening na 2 jaren landelijk verbod : je moet naar net pech hebben dat er toevallig politie langs komt. Om middernacht 15 minuten 'los gaan' gebeurd echt niets mee. Kans is klein dat je net gesnapt wordt. Ander verhaal als je de hele dag op 1 locatie de meest grote zaken afsteekt, dan is er een kansje dat de politie even komt kijken.
    -Step outside the box to see the real picture-

  4. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    8 augustus 2011
    Berichten
    977
    Thanks
    468
    722 waarderingen in 305 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door josZie Bekijk bericht
    1: er is alleen een lokaal AFSTEEKVERBOD, verkoop winkels en 'je vriend' als koper zijn gewoon legaal bezig (binnen de 3 landelijke verkoopdagen). Vervoer en in bezit hebben (thuis) van goedgekeurd consumentenvuurwerk max. 25 kg bruto is ook legaal.


    2: het moet altijd een heterdaadje zijn. Alleen het AFSTEKEN / tot ontbranding brengen is verboden in Rotterdam. Officieel als een agent je staande houdt en alleen vermoeden heeft dat jij iets afgestoken hebt (ook al heb je iets aan legaal vuurwerk bij je) kan de agent officieel niets mee.

    3: ik denk een boete van 100 euro per keer, minderjarigen naar halt.

    4: ja. Dat kan altijd. Iedereen kan iedere dag iets melden als dat iets verboden is. Hetzij via gewoon politienr, hetzij via meldt misdaad anoniem

    5: zie 1. Kopen en voor handen hebben is gewoon gelijk als voor heel Nederland. MAX. 25 KG BRUTO gewicht per persoon/huis/auto . Altijd NL goedgekeurd CE consumenten vuurwerk in klasse 1.4. Alleen in Nl toegestane soorten (dus geen knallers, pijlen en singleshots)

    De burgemeester en antivuurwerkpersonen zullen ongetwijfeld andere dingen zeggen, maar laat je niet gek maken.
    Opgelet

    Als de politie komt aanrijden, en jij staat te kijken op een cake of een cakebox die knalt.
    En de blauwe vriend vraagt of jij dat hebt aangestoken....
    Als je dan JA zegt, is een heterdaadje niet meer nodig.
    Dan heb je een bekentenis gedaan en krijg je een boete.

    Dus sta niet net voor de deur te knallen.
    En laat je niet intimideren door ome agent.

    Zet het verderop en kijk vanop een afstand toe.
    En ontken alles.

    "Enkele jongens verderop staken het aan en renden weg."
    Klaar.
    Voor de rest zeg je niks.

  5. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    5 november 2014
    Berichten
    983
    Thanks
    954
    875 waarderingen in 395 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VWBE Bekijk bericht
    Opgelet

    Als de politie komt aanrijden, en jij staat te kijken op een cake of een cakebox die knalt.
    En de blauwe vriend vraagt of jij dat hebt aangestoken....
    Als je dan JA zegt, is een heterdaadje niet meer nodig.
    Dan heb je een bekentenis gedaan en krijg je een boete.

    Dus sta niet net voor de deur te knallen.
    En laat je niet intimideren door ome agent.

    Zet het verderop en kijk vanop een afstand toe.
    En ontken alles.

    "Enkele jongens verderop staken het aan en renden weg."
    Klaar.
    Voor de rest zeg je niks.
    Complete onzin. Je mag niet veroordeeld worden op je eigen verklaring. En tevens zullen ze je dan ook eerst op je zwijgrecht en recht op verhoorbijstand moeten mededelen.
    Maar maak je vooral niet te druk. Als je gewoon op een normale mannier goedgekeurd consumentenvuurwerk afsteekt, dan is er geen enkele agent due zich daar druk om gaat maken.

  6. #6
    Banned
    Geregistreerd
    21 februari 2016
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    1.269
    Thanks
    82
    841 waarderingen in 352 posts
    Vorig jaar reed er ook politie door de straat toen ik bezig was. Die waren meer bezig met excessen dan een brave burger die siervuurwerk afsteekt

  7. Deze gebruiker waardeert TCDD voor het bericht:


  8. #7
    VWC-Lid Guusje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 januari 2020
    Berichten
    576
    Thanks
    157
    710 waarderingen in 251 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door josZie Bekijk bericht
    4: ja. Dat kan altijd. Iedereen kan iedere dag iets melden als dat iets verboden is. Hetzij via gewoon politienr, hetzij via meldt misdaad anoniem.
    Maar mag zo’n verklikker ook een burgeraanhouding verrichten?

  9. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 januari 2020
    Locatie
    Den haag
    Berichten
    1.462
    Thanks
    196
    807 waarderingen in 374 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guusje Bekijk bericht
    Maar mag zo’n verklikker ook een burgeraanhouding verrichten?
    Ze kunnen je altijd filmen, met afsteken ook. Als ome agent dat ziet heeft ie grond genoeg om je te beboeten of aan te houden.

    Maar over het algemeen hebben agenten veel betere dingen te doen op NYE dan achter iemand aanrennen die siervuurwerk afsteekt

  10. #9
    VWC-Lid gwgwgw's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 december 2012
    Locatie
    Noord Oost Veluwe
    Berichten
    873
    Thanks
    470
    1.808 waarderingen in 584 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guusje Bekijk bericht
    Maar mag zo’n verklikker ook een burgeraanhouding verrichten?
    "Burgeraanhouding geldt voor elk strafbaar feit, dus ook voor een overtreding. Bel hiervoor met 112. Uitzondering hierop vormen verkeersovertredingen die vallen onder de wet Mulder."
    https://www.youtube.com/watch?v=zOYYvapNpT4&t=80s

  11. #10
    VWC-Lid Guusje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 januari 2020
    Berichten
    576
    Thanks
    157
    710 waarderingen in 251 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vipergq Bekijk bericht
    Ze kunnen je altijd filmen, met afsteken ook. Als ome agent dat ziet heeft ie grond genoeg om je te beboeten of aan te houden.
    Maar mag iemand een knie in je nek drukken in afwachting van de komst van de politie?

    Naam: F2126FC0-3FEA-4209-88BE-D0D506E4BB04.jpg
Bekeken: 365
Grootte: 139,1 KB

  12. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 augustus 2009
    Berichten
    2.445
    Thanks
    868
    1.647 waarderingen in 768 posts
    Zou me er echt niet druk om maken, er is de afgelopen 2 jaar ook gestookt door ons allemaal.

  13. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Berichten
    393
    Thanks
    58
    187 waarderingen in 116 posts
    De politie heeft tijdens oud en nieuw wel andere dingen aan hun hoofd. Bovendien stop de handhaving ook zodra het donker wordt. Word voor hun dan te gevaarlijk
    ook bekend op avp met de zelfde naam

  14. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    8 augustus 2011
    Berichten
    977
    Thanks
    468
    722 waarderingen in 305 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Edraket0802 Bekijk bericht
    Complete onzin. Je mag niet veroordeeld worden op je eigen verklaring. En tevens zullen ze je dan ook eerst op je zwijgrecht en recht op verhoorbijstand moeten mededelen.
    Maar maak je vooral niet te druk. Als je gewoon op een normale mannier goedgekeurd consumentenvuurwerk afsteekt, dan is er geen enkele agent due zich daar druk om gaat maken.
    Oke, zoveel te beter als dat zo is.
    Ik had iets anders gehoord.

    Maar dat er geen enkele agent zal optreden tegen normaal goedgekeurd consumentenvuurwerk, is ook onzin.

    Er is altijd wel die ene agent met een baaldag.
    Maar die kans is gewoon erg klein.

    Je moet hem maar net tegenkomen.

  15. #14
    VWC-Lid Flashing_Diamond's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 januari 2009
    Berichten
    1.524
    Thanks
    2.890
    674 waarderingen in 366 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door josZie Bekijk bericht
    Categorie 1 is trouwens niet verboden in Rotterdam, dus dat mag en kan altijd, jaarrond.


    Mijn persoonlijke mening na 2 jaren landelijk verbod : je moet naar net pech hebben dat er toevallig politie langs komt. Om middernacht 15 minuten 'los gaan' gebeurd echt niets mee. Kans is klein dat je net gesnapt wordt. Ander verhaal als je de hele dag op 1 locatie de meest grote zaken afsteekt, dan is er een kansje dat de politie even komt kijken.
    Ze rijden hier altijd langs en kijken zeker naar wat je afsteekt. Maar groepen die afsteken, daar hebben ze dan weer geen oren naar. Gelukkig hou ik mij gewoon aan de regels en dus gewoon CAT1, al ga ik dat ook niet meer doen.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •