Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Arwen kan niet tegen geknal: vuurwerk niet voor iedereen leuk.

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Arwen kan niet tegen geknal: vuurwerk niet voor iedereen leuk.

    Nog een paar weken en het is weer Oud en Nieuw. Tijdens de jaarwisseling wordt er weer vrolijk op los geknald en kleur de hemel door het vele siervuurwerk dat wordt afgeschoten. Voor veel mensen is de nacht van 31 december op 1 januari een groot feest. Maar niet voor de jonge Apeldoornse Arwen. Zij gaat de komende drie weken met angst en beven tegemoet.

    Arwen is net tien geworden en loopt met haar moeder te winkelen op winkelcentrum De Eglantier. ''Siervuurwerk vind ik wel mooi, maar al dat geknal niet. Ik kan er niet tegen, '' zegt ze. Haar moeder Angelique vertelt: ''Arwen heeft autisme en kan niet zoveel prikkels aan. Vandaar dat ze niet van vuurwerk houdt. Of liever gezegd: ze kan de geluiden die erbij horen, niet aan. Het geeft veel te veel lawaai. We voelen nu al de spanning aankomen die de jaarwisseling elke keer weer geeft.''

    Arwen: ''Je zou eigenlijk vuurwerk moeten hebben zonder al die knallen, dan vind ik het wel leuk. De lichtjes die je tijdens Oud en Nieuw overal in de lucht ziet, die zijn wel mooi. Tijdens Oud en Nieuw doe ik dopjes in mijn oren, dan hoor ik het allemaal niet.'' Angelique: ''Toch vind ik, ondanks alle overlast en onveilige situaties, niet dat vuurwerk moet worden afgeschaft. Het is een echte Nederlandse traditie, die er nu eenmaal bij hoort. Ik ben ook niet te porren voor een centrale plek waar vuurwerk gecontroleerd wordt afgeschoten, zoals sommigen bepleiten. Laat iedereen maar lekker in zijn eigen wijk blijven om de jaarwisseling te vieren. Dat is net zo gezellig. ''

    Apeldoorner Kevin loopt met de kinderen op het winkelcentrum als hem wordt gevraagd wat hij van vuurwerk denkt. ''Ik heb zelf geen vuurwerk, ik vind het allemaal zonde van het geld. Ik weet hoeveel kabaal en onveilige situaties vuurwerk kan geven, want ik werkte vroeger in de horeca in de binnenstad en tijdens de jaarwisseling vlogen je de vuurpijlen om de ore met alle onveiligheid van dien Een verbod zal niet helpen want als je wilt kun je altijd wel aan illegaal vuurwerk komen. Daarvoor hoef je maar even over de grens gaan... Een centrale plek om vuurwerk af te steken is onzin in mijn ogen. Je loopt dan het risico dat er juist veel mensen met illegaal materiaal naartoe komen en dat maakt de situatie er niet bepaald veiliger op.''

    P. van Beek ondervindt zelf niet veel overlast van alle geknal. ''Ach wat is overlast? Maar ik hou ook niet van vuurwerk. Het zijn vaak de kleine jochies op straat die lopen te knallen, vaak al een hele tijd voor de jaarwisseling. Ik heb dat vroeger ook gedaan. Als kind vond je dat fantastisch. IK heb er zelf niet zoveel last van als er maar geen vuurwerk wordt afgestoken bij het bejaardentehuis. De bewoners schrikken zich iedere keer rot.''

    Nieuwsblad Stedendriehoek wekelijks gratis in de brievenbus en dagelijks online te lezen met lokaal nieuws uit Apeldoorn, Deventer en Zutphen en tussenliggende gebieden.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

    #2
    Degelijk artikel, zo kan het dus ook.
    16e jaar op vuurwerkcrew!!

    Comment


      #3
      Ze hebben bij Wolf tegenwoordig ook Familie cakes, die geven haast geen knal.
      https://store.steampowered.com/curator/43922535

      Comment


        #4
        Kijk, dat is nou een fatsoenlijk artikel om te lezen, met fatsoenlijke mensen die de situatie realistisch bekijken en zich niet laten leiden door emoties. Dat is heel wat anders dan al die mensen die zeggen: Ja, ik vind vuurwerk persoonlijk niet leuk, dus verbiedt het maar gewoon.

        Comment


          #5
          Idd.. een goed artikel. En ze geven vaak zelf een oplossing voor hun probleem. Kun je niet tegen de knallen dan doe je eventjes de oordopjes in i.p.v. proberen de boel ts verbieden.

          Comment


            #6
            Prima artikel, jammer van de titel. Het meisje zegt zelf dat ze het wel mooi vind, maar al die knallen niet leuk vind. Dus er wordt door haar niet gezegd dat ze het niet leuk vind.
            Mensen die nuchter durven te kijken naar vuurwerk, altijd + 1.
            Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

            Comment


              #7
              Eindelijk eens een positief bericht. Het is alleen ontzettend jammer dat dit soort nieuws op 1 hand te tellen is.
              December Will Be Magic Again!!

              Comment


                #8
                Leven en laten leven.
                Hoef ik verder niet uit te leggen lijkt me.
                Mooi bericht dit tussen al die negativiteit.

                Comment


                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door ddfirework Bekijk bericht
                  Degelijk artikel, zo kan het dus ook.
                  Ga toch weg. Waarom moet dit nu zo uitgebreid in de media worden verteld. Hoe je het nu went of keert, het is toch een lichte sneer naar het vuurwerk.
                  Vuurwerk doet de duivels dansen

                  Comment

                  Working...
                  X