Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 11 van 11
  1. #1
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.443
    Thanks
    41.003
    19.057 waarderingen in 8.437 posts

    Brillen voorkomen oogletsel door vuurwerk. En door champagnekurken.

    Van de vuurwerkslachtoffers die vorig jaar oogletsel opliepen, droeg niemand een veiligheidsbril. De bril werkt dus.

    En niet alleen bij vuurwerk, vertelde dr. Floor van Klink vanochtend op pcbo It Foarhûs in de Drachtster wijk De Trisken. De oogarts van ziekenhuis Nij Smellinghe deelde aan de hoogste klassers veiligheidsbrillen uit, samen met Smallingerlands burgemeester Tom van Mourik en zijn collega Tijmen de Jong, plastisch chirurg in het Drachtster ziekenhuis. Met een presentatie wezen zij de kinderen op het gevaar van vuurwerk, ook als je er alleen maar naar kijkt.

    Verbrijzelde handen
    De Jong had de gruwelijkste plaatjes thuisgelaten, maar ook de rôntgenfoto van twee verbrijzelde handen en een foto van handen met geamputeerde vingers riepen al kreten van afschuw op. En zulke ongevallen komen elk jaar voor, waarschuwden beide artsen. Voor handen is er nog geen veilige bescherming, maar tegen oogletsel is de bril een afdoende middel. En niet alleen bij vuurwerk, vertelde Van Klink. ,,Je zult het misschien niet verwachten, maar de kurk van champagneflessen knalt met een gang van 65 kilometer per uur uit de fles en zo'n kurk past precies in je oogkas.''

    Vuurwerk zorgt elk jaar voor de drukste dag voor de oogartsen die dienst hebben rond oud & nieuw, vertelde Van Klink. ,,Ik heb een keer meegemaakt dat het 15 graden vroor en dat het stormde, toen kwam er niemand op de eerste hulp. Maar zodra het rustig weer is gaat het los.'' Het beste zou zijn om vuurwerk helemaal te verbieden, stelden beide artsen, maar dat ligt maatschappelijk nogal gevoelig. De een na beste oplossing is dan het dragen van de vuurwerkbril.

    Knalplanga
    ,,Ik hoop dat ze hem dragen. Het zou natuurlijk enorm helpen als kinderen met zo'n bril op niet worden uitgelachen. Het beste werkt het als die bril als cool wordt gezien, net zoals dat tegenwoordig geldt voor skihelmen. Je ziet op de piste echt niemand meer zonder helm. Daarom ben ik ook zo blij met die clip die deze week is gepresenteerd, over de Knalplanga. Dat maakt zo'n bril meteen hip.'' Tijmen de Jong: ,,Als door deze bril maar één kind minder gewond raakt, dan is wat mij betreft de actie al geslaagd.''

    De viering van oud en nieuw eindigt jaarlijks voor honderden mensen in het ziekenhuis. Het aantal mensen dat tijdens de jaarwisseling gewond raakt door vuurwerk daalt al enkele jaren. Op 31 december 2017 en 1 januari 2018 zijn 434 mensen met letsel behandeld op de Spoedeisende Hulp. Dat is een daling van 8 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

    Meer kinderen
    Het aantal kinderen dat gewond raakt door vuurwerk stijgt wel flink. Tijdens de afgelopen jaarwisseling waren er 119 vuurwerkslachtoffers onder de kinderen tot 15 jaar. Een jaar eerder waren dat er 99. In totaal is ruim de helft van alle vuurwerkslachtoffers (52%) jonger dan 20 jaar. Oogletsel behoort al jarenlang tot de meest voorkomende letsels door vuurwerk. Tijdens de laatste jaarwisseling ging het in meer dan een kwart van de gevallen (27%) om schade aan de ogen. Alleen brandwonden komen vaker voor.

    De vier Friese ziekenhuizen organiseren dit jaar daarom een gezamenlijke campagne om het gebruik van een vuurwerkbril te stimuleren. Nij Smellinghe, Medisch Centrum Leeuwarden, Tjongerschans en Antonius doen dit door vuurwerkbrillen uit te delen aan alle leerlingen van groep 8 op scholen binnen de gemeentes van de ziekenhuizen. Tegelijkertijd worden de leraren opgeroepen om de kinderen met een gratis lespakket te wijzen op de gevaren van vuurwerk. Ook de winkelketens Specsavers en Pearle delen de brillen gratis uit.

    https://drachtstercourant.nl/2018/12...hampagnekurken
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. #2
    VWC-Lid funkyi's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 oktober 2017
    Locatie
    Bunker 4
    Berichten
    1.671
    Thanks
    605
    910 waarderingen in 444 posts
    Het wordt tijd voor een landelijke actie om het meer te promoten.... Als de Youtubers nou eens beginnen met het goede voorbeeld te geven.......

  3. Deze 2 gebruikers waarderen funkyi voor het bericht:


  4. #3
    VWC-Lid WitteRook's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 mei 2018
    Berichten
    318
    Thanks
    352
    226 waarderingen in 88 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door funkyi Bekijk bericht
    Het wordt tijd voor een landelijke actie om het meer te promoten.... Als de Youtubers nou eens beginnen met het goede voorbeeld te geven.......
    Goed punt!

  5. #4
    VWC-Lid Pyroboy26's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 november 2005
    Berichten
    7.157
    Thanks
    2.579
    2.822 waarderingen in 1.407 posts
    gewoon verplicht stellen, waarom niet.

  6. #5
    VWC-Lid HardBeat's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 december 2012
    Locatie
    Breda
    Berichten
    886
    Thanks
    621
    456 waarderingen in 158 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pyroboy26 Bekijk bericht
    gewoon verplicht stellen, waarom niet.
    Helemaal mee eens, uiteraard zal niet iedereen hier gehoor aan geven maar dan zouden er zeker al minder ongelukken gebeuren. Als ze knallen en babypijltjes kunnen verbieden waarom dan niet de brillen verplichten... in een auto moet je toch ook verplicht een gordel aan.

  7. #6
    VWC-Lid Arnoud PyroFan's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 november 2015
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    1.492
    Thanks
    1.977
    1.223 waarderingen in 409 posts
    Idd als YT'ers ook een bril opzetten, vooral bij het afsteken van enorme heksenkringen, wordt het meer gepromoot. Het wordt dan veel normaler om een bril op te zetten tijdens het afsteken.

  8. #7
    VWC-Lid Happiness's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 januari 2010
    Berichten
    6.053
    Thanks
    8.985
    5.191 waarderingen in 2.008 posts
    Zo is het maar net. Als er omstanders bij het afsteken van mijn vuurwerk zijn,deel ik altijd brillen uit. Ik heb er dan ook genoeg op voorraad.
    December Will Be Magic Again!!

  9. #8
    VWC-Lid Arnoud PyroFan's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 november 2015
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    1.492
    Thanks
    1.977
    1.223 waarderingen in 409 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Happiness Bekijk bericht
    Zo is het maar net. Als er omstanders bij het afsteken van mijn vuurwerk zijn,deel ik altijd brillen uit. Ik heb er dan ook genoeg op voorraad.
    Haha dat doe ik ook altijd! Mooi dat die brillen tegenwoordig gratis bij de bestelling zitten. Heb er altijd genoeg om uit te delen.

  10. #9
    VWC-Lid Palm Tree's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Noord Holland
    Berichten
    5.939
    Thanks
    1.145
    2.879 waarderingen in 1.215 posts
    Ik draag 'm ook altijd, als ik 'm af zet na het stoken zit er toch flink wat troep op wat ongemerkt toch in je ogen komt...
    Senyor pirotècnic, pot començar la mascletà !!!

  11. #10
    VWC-Lid Ronn0's schermafbeelding
    Geregistreerd
    17 december 2016
    Berichten
    797
    Thanks
    266
    418 waarderingen in 225 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Happiness Bekijk bericht
    Zo is het maar net. Als er omstanders bij het afsteken van mijn vuurwerk zijn,deel ik altijd brillen uit. Ik heb er dan ook genoeg op voorraad.
    Dat doe ik inderdaad ook. Vooral vrienden zijn er omheen. Sommige vinden het suf, maar dan heb ik mijn best en plicht gedaan. Daarna is het aftellen tot hun ogen vol kruit en karton zitten

  12. #11
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.443
    Thanks
    41.003
    19.057 waarderingen in 8.437 posts
    Snap ook gewoon niet waarom mensen het niet doen. Zet dat ding gewoon op, je hebt er geen last van en alleen maar profijt.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •