Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 15
  1. #1
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.443
    Thanks
    41.003
    19.057 waarderingen in 8.437 posts

    Vuurwerkslachtoffer is jongen van 15 jaar.

    Bijna alle vuurwerkslachtoffers in de afgelopen jaarwisseling waren jongens van gemiddeld vijftien jaar. Zij raakten voornamelijk gewond door knalvuurwerk, meldt het Erasmus MC op basis van 63 slachtoffers die binnenkwamen bij twaalf ziekenhuizen in Zuidwest-Nederland.

    Van 54 patiënten werden gegevens verzameld, zoals het soort letsel, het ontstaan van de verwondingen en de behandeling. Bijna de helft van de gewonden waren omstanders en twaalf mensen (22 procent) raakten gewond door illegaal vuurwerk. In 50 van de 54 gevallen ging het om knalvuurwerk.

    De slachtoffers liepen vooral (brand)wonden op aan handen en armen (37 procent). Ook oogletsel (24 procent) kwam vaak voor. Het is voor het eerst dat de ziekenhuizen de onderzoeksgegevens eenduidig hebben geregistreerd.

    Tijdens de jaarwisseling eindigen jaarlijks bijna 500 mensen op de spoedeisende hulp, raken 200 ogen beschadigd en valt gemiddeld één dode. Volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid is het daarmee op veel plaatsen in Nederland het onveiligste feest van het jaar.

    https://www.telegraaf.nl/nieuws/2913...en-van-15-jaar
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. Deze gebruiker waardeert omepje voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid Willymeuf's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 december 2010
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    1.493
    Thanks
    709
    756 waarderingen in 413 posts
    Haha, bijna alle slachtoffers waren jongens van gemiddeld 15 jaar. Schrijf dan dat een grote groep van de slachtoffers tussen de 12 en 18 is ofzo, maar als je deze zin nog eens leest klopt er volgens mij geen snars van

    12 van de 50 heeft dus toegegeven dat het om illegaal ging, de rest heeft blijkbaar beweert dat ze een astronaut in handen had.

  4. Deze 2 gebruikers waarderen Willymeuf voor het bericht:


  5. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 december 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    2.996
    Thanks
    1.005
    1.614 waarderingen in 885 posts
    het punt is dat in die leeftijd veel jongens bezig zijn met illegaal knalvuurwerk. Dat ze nu zelf zeggen dat de oorzaak knalvuurwerk is betekent dat het illegaal vuurwerk moet zijn. Want van legaal knalvuurwerk krijg je nog een deuk in een pakje boter.
    Misschien dat men in Nederland ook eens na moet denken dat jongeren liegen als ze met vuurwerkletsel in het ziekenhuis komen omdat ze geen zin hebben in extra straf oid.
    greetzzz
    Eer was was was, was was is!

  6. Deze 3 gebruikers waarderen tjopper voor het bericht:


  7. #4
    VWC-Lid herdervriend's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 september 2007
    Locatie
    Gouda
    Berichten
    2.593
    Thanks
    100
    1.643 waarderingen in 555 posts
    Je kan NIET gewond raken door legaal knalvuurwerk, dat is simpelweg onmogelijk, maar media zijn nog te dom om dat expliciet te vermelden en mensen te mallotig om dat door te hebben. Jongeren liegen sowieso altijd als ze weten dat ze fout zijn geweest.
    Website: https://www.rfgfireworks.nl

  8. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    8 november 2018
    Berichten
    288
    Thanks
    113
    310 waarderingen in 93 posts
    Op het nieuws zeggen ze net dat de helft van al die 15 jarige jongens alleen maar stond te kijken..

  9. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 december 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    2.996
    Thanks
    1.005
    1.614 waarderingen in 885 posts
    ik geloof daar echt niets van. En zelfs dan komt het door gekloot van een groepje jongeren met illegaal vuurwerk. het is echt bullshit dat het gebeurt door legaal knalvuurwerk.
    Eer was was was, was was is!

  10. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    23 januari 2007
    Berichten
    612
    Thanks
    376
    522 waarderingen in 189 posts
    heerlijk toch de cijfers weer net ff anders opschrijven..net weer ff de waarheid verdraaien.
    we raken er onderhand aan gewend

  11. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    23 december 2012
    Berichten
    6.228
    Thanks
    1.915
    2.215 waarderingen in 1.023 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door herdervriend Bekijk bericht
    Je kan NIET gewond raken door legaal knalvuurwerk, dat is simpelweg onmogelijk, maar media zijn nog te dom om dat expliciet te vermelden en mensen te mallotig om dat door te hebben. Jongeren liegen sowieso altijd als ze weten dat ze fout zijn geweest.
    Tot de stop van een colpo thunder je oog in schiet. Ik denk niet dat die zacht aankomen hoor.

  12. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 december 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    2.996
    Thanks
    1.005
    1.614 waarderingen in 885 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Anihalas Bekijk bericht
    Tot de stop van een colpo thunder je oog in schiet. Ik denk niet dat die zacht aankomen hoor.
    je hebt gelijk.. Nooit is een te groot woord. Alleen gaat het mij om het feit dat er denk ik veel meer gebeurd met illegaal vuurwerk dan met legaal vuurwerk. Helemaal als het artikel aangeeft dat het om knalvuurwerk gaat. (daar beschouwde ik even niet de shocks onder wat misschien niet helemaal juist is)
    De shock worden door de jeugd vaak verkeerd gebruikt. Daar zou wel iets meer over gezegd mogen worden. Of anders ook maar verbieden. Maar het verbieden van rotjes heeft denk ik weinig invloed op de veiligheid van mensen in NEderland.

    greetzz
    Eer was was was, was was is!

  13. #10
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.214
    Thanks
    5.534
    6.572 waarderingen in 2.725 posts
    Ik ben net een paar maanden 16, als ik de titel mag geloven ben ik uit de gevarenzone. Wat heb ik een geluk gehad zeg met dat knalvuurwerk toen ik nog 15 was
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

  14. Deze 3 gebruikers waarderen RandomDaniel voor het bericht:


  15. #11
    VWC-Lid Fegefeuer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Utopia
    Berichten
    1.792
    Thanks
    1.936
    1.643 waarderingen in 695 posts
    En ik maar denken dat die gevaarlijke vuurpijlen de oorzaak zijn van alle ellende.

    Toch wel een zeer interessant bericht. Tijdstip van publicatie past erg goed in de hernieuwde poging om knalvuurwerk verboden te krijgen, dat is verdacht. Maar op basis van dit artikel, kan toch nooit meer worden beweerd dat legaal siervuurwerk de grote boosdoener is. Dat lijkt mij winst.

    Misschien ook dat nu de discussie over liegende slachtoffers op gang komt. Zou ook niet slecht zijn, volgens mij.

  16. Deze gebruiker waardeert Fegefeuer voor het bericht:


  17. #12
    VWC-Lid Exchange's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 december 2011
    Berichten
    381
    Thanks
    641
    796 waarderingen in 210 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tjopper Bekijk bericht
    De shock worden door de jeugd vaak verkeerd gebruikt. Daar zou wel iets meer over gezegd mogen worden. Of anders ook maar verbieden. Maar het verbieden van rotjes heeft denk ik weinig invloed op de veiligheid van mensen in NEderland.

    greetzz
    Dit. Ze schieten die dingen vanuit de hand, gooien ze weg als kanonslagen en nog meer van die onzin. En dan raar opkijken als een omstander een gratis ritje ziekenhuis krijgt omdat 'ie een bombette in het gezicht kreeg. Of er eentje in je nek ontploft, of... of...

    Heb al zoveel gekl.... gezien met die dingen. Verbieden? Misschien, hebben ze in Engeland ook gedaan. Lijkt mij geen oplossing, want we hebben in dit land geen vuurwerkprobleem maar een mentaliteitsprobleem. Nog meer verbieden werkt niet, zeker de single shots niet - da's vragen om een toestroom van illegaal knalwerk.

    Dus: opvoeden en aanspreken!

  18. Deze gebruiker waardeert Exchange voor het bericht:


  19. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Berichten
    3.721
    Thanks
    2.535
    2.817 waarderingen in 1.211 posts
    Eigenlijk is dit wel goed nieuws. Niet zozeer over de slachtoffers maar wel belangrijk om te beseffen dat het dus geen willekeurige slachtoffers zijn (lees: omstanders etc.) Dit betekent dan ook dat de ongelukken die dan gebeuren vaak te verwijten zijn aan de slachtoffers zelf, niet door het vuurwerk. M.a.w. vuurwerk hoeft niet per definitie gevaarlijk te zijn, alleen in verkeerde handen wel.

  20. #14
    VWC-Lid bassie1978's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 september 2007
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    6.452
    Thanks
    18.114
    5.931 waarderingen in 2.260 posts
    Even een samenvatting vanuit de publicatie van veiligheid.nl:


    Op 31 december 2017 en 1 januari 2018 zijn er 434 slachtoffers van een
    vuurwerkongeval behandeld op de Spoedeisende Hulpafdeling (SEH) van een
    ziekenhuis. Deze informatie is afkomstig uit het Letsel Informatie Systeem (LIS) van
    VeiligheidNL, aangevuld met gegevens die de NOS en VeiligheidNL, in samenwerking
    met de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen (NVSHA), verzameld
    hebben op SEH’s van niet LIS-ziekenhuizen. Alle Nederlandse SEH-afdelingen zijn
    hierdoor vertegenwoordigd in deze rapportage. Ten opzichte van de jaarwisseling
    2016-2017 betekent het aantal van 434 SEH-behandelingen een daling van 8 procent.
    Het aantal slachtoffers jonger dan 15 jaar is gestegen: 119 deze jaarwisseling versus
    99 vorig jaar. Tijdens de jaarwisseling 2017-2018 viel één dodelijk slachtoffer als
    gevolg van vuurwerk.
    Ruim de helft (56%) van de op de SEH-afdeling behandelde slachtoffers heeft het
    vuurwerk zelf afgestoken, 44 procent was een omstander. Het aandeel gewonde
    omstanders is het grootst in de leeftijdsgroepen 0-9 jaar en 50-59 jaar.
    Van de letsels waarbij het type vuurwerk bekend was, was het aandeel letsels door
    knalvuurwerk 47 procent, vergelijkbaar met de vorige jaarwisseling. Uit eerder
    onderzoek van VeiligheidNL in 2017 bleek dat vuurwerkkopers gemiddeld 22 procent
    van hun budget besteden aan knalvuurwerk. Een vijfde deel van het verkochte
    vuurwerk leidt dus tot bijna de helft van alle letsels, waaruit duidelijk blijkt dat
    knalvuurwerk risicovoller is dan siervuurwerk.
    Van de vuurwerkletsels waarvan we weten of het door legaal, dan wel illegaal
    vuurwerk is veroorzaakt, werd 22 procent veroorzaakt door illegaal vuurwerk en 78
    procent door legaal vuurwerk, vergelijkbaar met de vorige jaarwisseling.
    Ondanks de natte weersomstandigheden werd dit jaar 4 procent van alle
    vuurwerkletsels veroorzaakt door vuurwerk dat op straat gevonden was. In vrijwel alle
    gevallen betrof dit kinderen onder de 16 jaar.
    De meest voorkomende letsels waren, evenals in de jaren ervoor, brandwonden en
    oogletsel. Deze jaarwisseling liep 27 procent van de slachtoffers oogletsel op, en 36
    procent één of meerdere brandwonden. Opvallend hierbij is dat kinderen jonger dan
    15 jaar relatief veel brandwonden en minder oogletsel opliepen dan (jong-)
    volwassenen. Een kwart van de SEH-bezoekers had letsel aan het hoofd (anders dan
    oogletsel), meest brandwonden. Nog een kwart had letsel aan de hand (15%) of één
    of meerdere vingers (10%).
    Na toepassing van het Letsellastmodel op deze cijfers blijkt dat de gemiddelde directe
    medische kosten vanwege vuurwerkongevallen waarna het slachtoffer op een SEHafdeling
    is behandeld of in het ziekenhuis is opgenomen € 2.200,- bedragen. De totale
    medische kosten komen op € 1,5 miljoen. Daarnaast leverde de jaarwisseling door
    vuurwerkletsels naar schatting € 2,7 miljoen aan kosten van arbeidsverzuim op.
    Bovenop de 434 vuurwerkslachtoffers die behandeld zijn op de SEH-afdeling zijn er
    naar schatting nog 700 vuurwerkslachtoffers gezien op huisartsenposten.

  21. Deze gebruiker waardeert bassie1978 voor het bericht:


  22. #15
    VWC-Lid \_niels_/'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 oktober 2012
    Locatie
    Op de boot
    Berichten
    2.083
    Thanks
    2.646
    2.948 waarderingen in 890 posts
    Gekke zin dit: "Bijna alle vuurwerkslachtoffers in de afgelopen jaarwisseling waren jongens van gemiddeld vijftien jaar."

    Dat de gemiddelde leeftijd van alle slachtoffers 15 jaar is, dat kan. Maar zoals het hier staat, was elk individuele slachtoffer 'gemiddeld 15 jaar'. "Hoe oud ben jij jongetje?" "Ow, gemiddeld 15 jaar."

    Bovendien lees ik van een aantal andere beweringen cijfers, en staan die er voor deze bewering niet. Het kan nog steeds wel waar zijn, maar een slecht bericht is het wel in ieder geval.

  23. Deze gebruiker waardeert \_niels_/ voor het bericht:


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •