Banner Broekhoff Vuurwerk - Vuurwerkexpert.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 23
  1. #1
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.224
    Thanks
    5.536
    6.593 waarderingen in 2.736 posts

    [Stelling] Er is een direct verband tussen alcoholgebruik en jaarwisselingsproblemen

    Rond de jaarwisseling gebeuren er elk jaar weer ongelukken en wordt er geweld gebruikt tegen hulpverleners en/of de medemens. Elk jaar verschijnen de nodige nieuwsberichten over deze zaken, en wat mij opvalt is dat er vaak dingen gebeuren die op geen enkele manier door een nuchter persoon gedaan kunnen worden. Nu is de stelling: "Er is een direct verband tussen alcoholgebruik en jaarwisselingsproblemen."
    Denken jullie dat door overmatig alcoholgebruik er meer ongelukken gebeuren met vuurwerk en er meer geweld wordt gepleegd? Of denk je dat dit er niks mee te maken heeft. Wat is de oplossing hiervoor?
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

  2. Deze gebruiker waardeert RandomDaniel voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid hout86's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 november 2010
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    857
    Thanks
    528
    567 waarderingen in 301 posts
    Een oplossing zal er niet zijn, alcohol geeft veel problemen, zoals je al zegt mensen worden zichzelf niet meer, agressief, plegen sneller vandalisme. En alcohol en vuurwerk gaat ook niet samen, ik zelf drink pas alcohol als ik klaar met afsteken.

    Ik werk in het ziekenhuis en zie elke dag ellende door alcohol en drugs, respect naar elkaar is ver te zoeken in deze tijd.

    Heb schrik voor mijn kinderen waar die in terecht komen.

    Maar ik ben het eens met de stelling.

  4. #3
    VWC-Lid HardBeat's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 december 2012
    Locatie
    Breda
    Berichten
    886
    Thanks
    621
    456 waarderingen in 158 posts
    Helemaal eens met de stelling maar de groepsvorming zorgt er ook voor dat het vaker mis gaat door stoer willen doen en meer anonimiteit.

  5. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Berichten
    3.721
    Thanks
    2.535
    2.817 waarderingen in 1.211 posts
    Wanneer je de combinatie neemt, persoon - alcohol - vuurwerk, dan denk ik dat op de eerste plaats de persoon zelf oorzaak is van het probleem dat versterkt wordt door alcohol, wanneer er dan vuurwerk binnen handbereik ligt, gebruiken ze dat meestal om hun agressie kwijt te raken. Enfin, vuurwerk is het probleem helemaal niet. Wanneer dit soort lui geen vuurwerk hadden, nemen ze vaak wel iets anders mee (Molotov cocktail, knuppel, ketting, messen, boksbeugel, pepperspray, stenen, Taser, enz.)

  6. #5
    VWC-Lid gwgwgw's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 december 2012
    Locatie
    Noord Oost Veluwe
    Berichten
    873
    Thanks
    470
    1.808 waarderingen in 584 posts
    Ja en nee. Dat er door alcohol meer ongelukken gebeuren? Uiteraard. Alcohol verminderd je waarnemings- en reactie vermogen, dus dat geld ook bij vuurwerkgebruik.

    Dat het geweld met oud en nieuw door het alcoholgebruik komt? Ja gedeeltelijk, net zoals overal problemen ontstaan met overmatig alcoholgebruik. Maar er is met oud en nieuw wel een hele grote piek qua geweld, vernielingen etc. Blijkbaar gaat er met oud en nieuw bij een (klein) gedeelte de rem er compleet af. Alcohol zal hier vast ook aan bijdragen, maar dit gedrag zit ook gedeeltelijk tussen de oren wat met oud en nieuw blijkbaar tot uiting komt.

  7. Deze 2 gebruikers waarderen gwgwgw voor het bericht:


  8. #6
    VWC-Lid Arahon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 december 2014
    Berichten
    1.005
    Thanks
    107
    728 waarderingen in 346 posts
    Mede dankzij alcohol gebeuren er ongelukken, maar ook gewoon onkunde, baldadigheid, illegaal vuurwerk en pure pech. Alles maar op alcohol afschuiven vind ik te makkelijk. Het dodelijke ongeluk in Swifterbant vorig jaar maakt wel duidelijk dat er nog altijd verschrikkelijke incidenten gebeuren omdat men het met de veiligheid niet zo nauw neemt. En ook dit jaar zullen er vast weer lui zijn die dikke mortieren staan te stoken tussen de spelende kinderen.

  9. #7
    VWC-Lid Koala's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 september 2016
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    3.053
    Thanks
    2.297
    5.834 waarderingen in 1.688 posts
    100% mee eens.

    Ik denk dat ongelukken voornamelijk gebeuren door A) Illegaal vuurwerk en B) Alcohol. Men kan geen risico inschatten met een flinke slok op, een brandwond of vuurwerk in het gezicht is dan zo gebeurd. En dan heb ik het nog niet over het stunten / geweld naar hulpverleners. Daarom zou ik ook pleiten voor een vuurwerkbob, een persoon in de vriendengroep/familie die het alcoholgebruik zo minimaal houdt totdat het vuurwerk om 0:30 allemaal opgestookt is, en om ook de vriendengroep/familie enigszins veiligheid toe te brengen (afstand laten houden etc).

  10. #8
    VWC-Lid crazypyronl's schermafbeelding
    Geregistreerd
    25 oktober 2018
    Berichten
    38
    Thanks
    82
    43 waarderingen in 14 posts
    Met of zonder vuurwerk, alcohol is probleem maker #1

  11. #9
    VWC-Lid Palm Tree's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Noord Holland
    Berichten
    5.940
    Thanks
    1.145
    2.879 waarderingen in 1.215 posts
    Helemaal mee eens, het hele jaar door worden door alcohol mis/gebruik hulpverleners tijdens hun werkzaamheden aangevallen, er wordt met stenen gegooid, mensen neergestoken...
    allemaal door alcohol gebruik.
    Daarnaast is naar mijn idee onder invloed vuurwerk afsteken het grootste probleem van de ongelukken.
    Alcohol is de boosdoener, en toevallig wordt er vuurwerk misbruikt om mensen aan te vallen.
    Vuurwerk treft hier geen blaam, stenen of stoelen worden ook vaak gebruikt...
    Senyor pirotècnic, pot començar la mascletà !!!

  12. #10
    VWC-Lid dinoroel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 november 2005
    Locatie
    Voorhout
    Berichten
    955
    Thanks
    297
    576 waarderingen in 265 posts
    Onder invloed vuurwerk afsteken is problemen op jezelf en anderen afroepen. Persoonlijk vind ik dat er dezelfde limitaties moeten gelden als bij onder invloed autorijden,
    Alles is mogelijk, zeer weinig is zeker.

  13. #11
    VWC-Lid PyroBrian's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 januari 2014
    Berichten
    595
    Thanks
    602
    202 waarderingen in 99 posts
    Alcohol die de bij sommigen toch al vrij beperkte prefrontale kwab totaal buiten spel zet in combinatie met wat groepsdruk en de associatie van O&N met chaos en baldadigheid en je hebt bij mensen met een aanleg voor crimineel gedrag een leuke cocktail. Dat dat soort droeftoeters dan ook toegang heeft tot vuurwerk is helaas niet te voorkomen en heel jammer. De oorzaak zijn gedragsproblemen en beperkte intelligentie, alcohol en oud en nieuw de katalysator en vuurwerkmisbruik niet meer dan een uiting van het onderliggende probleem.

  14. #12
    VWC-Lid Arahon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 december 2014
    Berichten
    1.005
    Thanks
    107
    728 waarderingen in 346 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dinoroel Bekijk bericht
    Onder invloed vuurwerk afsteken is problemen op jezelf en anderen afroepen. Persoonlijk vind ik dat er dezelfde limitaties moeten gelden als bij onder invloed autorijden,
    Alleen is dat niet te handhaven. Ik denk ook niet dat Nederland er beter van wordt om nog meer regeltjes op te leggen. Betere voorlichting en veiligheidscampagnes zijn denk ik doeltreffender, en niet alleen op het gebied van alcohol. Laat slachtoffers met letsel maar eens langs gaan bij scholen, dat maakt wel indruk hoor. En ook de brandweer of de branche zelf langs scholen, hoe vuurwerk af te steken en tonen wat er mis kan gaan.

    Maar wat vooral belangrijk is, is dat de vuurwerkbril ingeburgerd wordt en dat drinken en vuurwerk afsteken ‘not done’ is. Dat eerste scheelt al enorm veel oogletsel, het grootste probleem. Met de juiste campagne kan zoiets zo inburgeren. Ook de branche zou daar meer initiatief in moeten tonen.

  15. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    7 december 2014
    Berichten
    206
    Thanks
    32
    115 waarderingen in 52 posts
    Uiteraard bestaat dat verband, maar ik denk dat leeftijd, geslacht en hoeveelheid testosteron sterker gecorreleerd zijn aan de problemen rond Oud&nieuw.

    Daarbij is champagne voor mij net zo'n essentieel onderdeel van het feest als vuurwerk en sigaren.

  16. #14
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts
    Dubio, maar ik neig naar Nee.

    Net als vuurwerk denk ik dat alcohol "een van de vele" oorzaken is. Het zit denk ik meer in het "excuus" dat het oudjaarsavond is, in combinatie met groepsdruk en het gevoel van onschendbaarheid. Dat in combinatie met "de aard van het beestje" en een goede slok waardoor inschatting minder wordt, zorgen voor veel problemen.

    Valt natuurlijk niet te ontkennen dat ongelukkig an sich (zonder geweld e.d.) ook gewoon domme pech, foutief product, verkeerd gebruik en dergelijke kunnen zijn. Waarbij foutoef gebruik deels beïnvloed wordt door alcoholgebruik.
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

  17. #15
    VWC-Lid skyrider's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 september 2006
    Locatie
    Olst
    Berichten
    2.064
    Thanks
    11.741
    1.182 waarderingen in 628 posts
    Net als dat vuurwerk afsteken,een soort oergevoel is. Uit zich dat ook op andere manieren. Mensen met een agressieve aanleg,het elkaar proberen uit te dagen,je helemaal laten gaan. Chaos en vernieling,overmatig drankgebruik en drugsgebruik. Etc,etc. Maar ben het wel met de stelling eens. Men toont al snel meer bravoure,middelvinger gedrag tegen het gezag,en ach het loopt wel los. Met alle gevolgen van dien.
    Light some fireworks, and see who answers.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •