Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 20
  1. #1
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.443
    Thanks
    41.004
    19.057 waarderingen in 8.437 posts

    Gehoorbescherming wordt veelal vergeten bij vuurwerk.

    Specsavers Beverwijk deelt gratis setjes met gehoorbescherming en veiligheidsbrillen uit. Het jaar loopt op z'n einde en dat betekent: bijna tijd om te knallen met vuurwerk. Ondanks dat er veel bekend is over de risico's van vuurwerk voor ogen en ledematen, zijn weinig mensen op de hoogte van de gevaren voor het gehoor.



    Schattingen laten zien dat het aantal slachtoffers met blijvende gehoorschade ongeveer 800 tot 1.600 mensen per jaar bedraagt[1]. Toch is het nog niet voor iedereen vanzelfsprekend om bescherming te dragen op oudjaarsavond. Specsavers Beverwijk wil Nederlanders bewust maken van de risico's en deelt daarom setjes uit met gehoorbescherming en vuurwerkbrillen, die vanaf 13 december gratis zijn af te halen in de winkel.

    Gehoorschade door vuurwerk onbekend



    Oogletsel is, volgens VeiligheidNL, naast brandwonden, het meest voorkomend letsel door ongelukken met vuurwerk. 1 op de 4 vuurwerkslachtoffers heeft letsel aan de ogen, zo'n 600 meldingen jaarlijks. Er zijn geen accurate cijfers bekend voor het precieze aantal slachtoffers met gehoorschade, doordat klachten veelal niet of pas na verloop van tijd gemeld worden. Veelvoorkomende vormen van gehoorschade zijn tinnitus, - een piep in je oren - en tijdelijke doofheid.



    "Sinds 2006 mag legaal vuurwerk in Nederland maximaal 156 decibel produceren, gemeten op twee meter afstand", aldus Danny Jonkers, audicien bij Specsavers Beverwijk. "Dat is veel harder dan een rockconcert (110 dB) of een sirene (120 dB). Geluiden boven de 120 decibel kunnen direct tot blijvende schade leiden en vanaf 80 decibel kan geluid al schadelijk zijn, afhankelijk van hoe vaak en hoe lang je er naar luistert. Echter, dit is bij veel mensen onbekend. Zij realiseren zich niet dat vuurwerk grote gevolgen kan hebben voor hun gehoor. Hierop willen we mensen attenderen en hen tevens adviseren om naast hun ogen ook hun gehoor te beschermen."

    Bescherm je ogen én oren

    Ook als je alleen toeschouwer bent van vuurwerk en zelf niets afsteekt, loop je nog steeds kans op gehoorschade of oogletsel. Vanaf donderdag 13 december zijn de setjes met gehoorbescherming en veiligheidsbrillen gratis af te halen in de winkels van Specsavers. Hierbij geldt op = op.

    http://www.radiobeverwijk.nl/nc/home...-bij-vuurwerk/
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 september 2018
    Berichten
    1.039
    Thanks
    237
    490 waarderingen in 236 posts
    Oordoppen voor kinderen ok maar voor mij never nooit.
    haalt toch een stuk belevenis weg.

  3. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts
    Ik snap de insteek, maar toch slaat de vergelijking met binvoorbeeld concerten (110 dB) de plank mis. Tijdsduur is met zo belangrijk als decibels. De knal van vuurwerk, ook aanhoudende zoals grote ratelbanden en cakeboxen is relatief zeer kort met een concert. En met cuurwerk krijgen je oren even rust tussendoor.
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

  4. #4
    VWC-Lid Goldpyro's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14 oktober 2014
    Locatie
    Midden Nederland
    Berichten
    607
    Thanks
    1.250
    512 waarderingen in 199 posts
    Ik denk dat ik met uitgaan en festivals meer gehoorschade opgelopen heb dan met alle oudejaarsdagen tot nu toe. En daar hoor je de media nooit over.

  5. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Goldpyro Bekijk bericht
    Ik denk dat ik met uitgaan en festivals meer gehoorschade opgelopen heb dan met alle oudejaarsdagen tot nu toe. En daar hoor je de media nooit over.
    https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/28...erken-a1597398

    https://www.at5.nl/artikelen/178289/...-inzichtelijk-

    https://www.bevrijdingspop.nl/meer-d...st-van-gehoor/

    een kleine greep,

    Ik denk dat de bewustwording onder festival gangers redelijk groot is en steeds groeit, je kan vaak op het festival zelf oordoppen krijgen/kopen en je ziet er veel mensen mee lopen.

    Stukje bewust wording kan geen kwaad.

  6. #6
    VWC-Lid the cigarman's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 maart 2008
    Locatie
    Bij Filpjes vuurwerkwinkel.
    Berichten
    4.968
    Thanks
    2.326
    3.387 waarderingen in 1.553 posts
    Doe ze ieder jaar in.
    Vooral als men van die harde knallers gaan gooien.
    Kan ik gewoon door gaan met vuurwerk afsteken en hoef ik niet steeds een vinger in mijn oor te doen.
    En mijn humeur blijft een stukje beter.
    Kom zei de vis in de vissenkom.

  7. Deze 2 gebruikers waarderen the cigarman voor het bericht:


  8. #7
    VWC-Lid Goldpyro's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14 oktober 2014
    Locatie
    Midden Nederland
    Berichten
    607
    Thanks
    1.250
    512 waarderingen in 199 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door laurence Bekijk bericht
    https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/28...erken-a1597398

    https://www.at5.nl/artikelen/178289/...-inzichtelijk-

    https://www.bevrijdingspop.nl/meer-d...st-van-gehoor/

    een kleine greep,

    Ik denk dat de bewustwording onder festival gangers redelijk groot is en steeds groeit, je kan vaak op het festival zelf oordoppen krijgen/kopen en je ziet er veel mensen mee lopen.

    Stukje bewust wording kan geen kwaad.
    Ik geloof best dat dergelijke artikelen bestaan, zie ze zelf alleen 'bijna nooit'. Ik heb er dan ook niet op gezocht. Bewustwording zal er best zijn, echter zie ik tijdens het uitgaan niemand met oordoppen lopen. Als men wil dat gehoorschade voorkomen wordt dan kan beter het aantal db iets worden verlaagd. Denk dat de media wat ik zei, of beter gezegd de achterliggende partijen, zich beter hier op focussen dan op het dragen van oordopjes met oudjaar.

  9. #8
    VWC-Lid faab1234's schermafbeelding
    Geregistreerd
    5 december 2011
    Berichten
    701
    Thanks
    97
    520 waarderingen in 139 posts
    Ik denk maar altijd zo. Wil je 130 worden en nooit wat hebben beleeft. Of vind je 80 zat en de tijd van leven gehad hebben. Ik kies voor het laatste.

  10. Deze 5 gebruikers waarderen faab1234 voor het bericht:


  11. #9
    VWC-Lid Happiness's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 januari 2010
    Berichten
    6.053
    Thanks
    8.985
    5.191 waarderingen in 2.008 posts
    Een goede 100000 klapper van Horsebrand uit die goeie ouwe tijd, was eigenlijk het enige vuurwerk wat ik slecht voor de oren vond. En natuurlijk de illegale losse knallers. Maar bij het consumentenvuurwerk van vandaag de dag en dan met name de cakeboxen vind ik het wel meevallen. Kortom ik doe geen dopjes in mijn oren. Maar doe wel een bril op.
    December Will Be Magic Again!!

  12. #10
    VWC-Lid Arnoud PyroFan's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 november 2015
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    1.492
    Thanks
    1.979
    1.223 waarderingen in 409 posts
    Ook ik doe geen oordopjes in. Eigenlijk om dezelfde redenen die al genoemd waren. Het neemt toch een stuk plezier weg vind ik.

  13. #11
    VWC-Lid dinoroel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 november 2005
    Locatie
    Voorhout
    Berichten
    955
    Thanks
    297
    576 waarderingen in 265 posts
    Ieder z'n ding, moet zeggen dat ik al 10 jaar relatief weinig echte knal meer afsteek, maar vooral ga voor wat mooie sierpotten. Heb eigenlijk nooit gemerkt dat ik last van mijn oren had na oud & nieuw.
    Alles is mogelijk, zeer weinig is zeker.

  14. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    8 augustus 2011
    Berichten
    977
    Thanks
    468
    722 waarderingen in 305 posts
    De harde knal wil ik net goed horen.... en voelen.

  15. #13
    VWC-Lid Palm Tree's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Noord Holland
    Berichten
    5.939
    Thanks
    1.145
    2.879 waarderingen in 1.215 posts
    Voor mijn werk (lichttechnicus) heb ik oordoppen op maat, maar gebruik die alleen tijdens lichtshows voor m'n werk, of als bezoeker op een festival / dance feest.
    Maar met oud en nieuw nog niet echt "last" ervaren zonder oordoppen...
    Vuurwerkbril wel netjes op
    3 maanden terug nog een gehoortest gehad, beide oren -3dB, dat is best prima voor iemand van 31
    Senyor pirotècnic, pot començar la mascletà !!!

  16. #14
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 augustus 2009
    Berichten
    2.445
    Thanks
    868
    1.647 waarderingen in 768 posts
    Gaan die cijfers over gehoorschade over schade ontstaan door vuurwerk?

  17. #15
    VWC-Lid nemmie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 augustus 2009
    Berichten
    620
    Thanks
    1.925
    529 waarderingen in 201 posts
    Ik heb inmiddels een jaar of 8 tinnitus in beide oren en heb ook aangepaste doppen.Maar met vuurwerk wil ik toch echt van het geluid genieten.

    Maar idd let goed op je oren met harde geluiden want bij mij kwam het pas veel later opzetten en gaat nooit meer weg helaas.
    Ik zeg BOEM .....!

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •