Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 31
  1. #1
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.453
    Thanks
    41.039
    19.065 waarderingen in 8.441 posts

    Christen moet in discussie over aanpakken van vuurwerk het voortouw nemen.

    Het afsteken van vuurwerk ligt steeds meer onder vuur. Waar velen het gooien met rotjes en het afvuren van sierpijlen een mooie traditie vinden om het nieuwe jaar in te luiden, klinkt vaker de kritiek dat dit niet door de beugel kan.

    Er is duidelijk sprake van een kentering. Dat bleek bijvoorbeeld uit een onderzoek in opdracht van het tijdschrift Binnenlands Bestuur van donderdag. Vorig jaar zei nog 45 procent van de 18- tot 24-jarigen dat zij waarschijnlijk vuurwerk zouden afsteken. Dit jaar is dat gedaald tot 32 procent.

    Ook op andere manieren blijkt dat vuurwerk steeds vaker wordt bekritiseerd. Een algemeen vuurwerkverbod kan rekenen op de steun van bijna de helft van de Nederlanders, zo bleek onlangs uit een enquête van het Algemeen Dagblad. Opvallend daarbij was wel dat de meeste mannen tegen een vuurwerkverbod zijn, terwijl de vrouwen juist voor zijn.

    Vanuit principiële overwegingen is de toenemende kritiek een goede zaak. De jaarwisseling mag best gezellig zijn, maar daar is geen vuurwerk voor nodig. Juist bezinning moet centraal staan. Voor de klok van twaalf uur blikt menig christen met Bijbellezing en gebed terug op het oude jaar en wordt Gods hulp en zegen gevraagd voor het nieuwe jaar. Het even later meedoen met vuurwerk past daar niet bij. Bovendien komt vuurwerk voort uit een heidense traditie.

    Christenen zouden daarom in de vuurwerkdiscussie het voortouw moeten nemen. Maar is dat ook het geval? Wie bijvoorbeeld de berichtgeving over het verloop van de jaarwisseling in gemeenten op de Biblebelt volgt, kan dat moeilijk concluderen. Daar ligt voor volwassenen, jongeren, kerkenraden en gemeentebesturen een grote verantwoordelijkheid.

    Voor het terugdringen van vuurwerk zijn meer goede redenen. Ieder jaar zijn er veel slachtoffers. Vanuit medische kring klinkt daarom regelmatig het pleidooi voor een verbod van consumentenvuurwerk. Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft daar richting het kabinet terecht op aangedrongen.

    Een ander belangrijk kritiekpunt is de geldverspilling. Met de aankoop van vuurwerk zijn vele miljoenen euro’s gemoeid. Bovendien is er ieder jaar sprake van een schade van miljoenen euro’s aan woningen, gebouwen en auto’s. Ook de enorme milieuvervuiling en de geluidsoverlast met alle schadelijke gevolgen voor mens en dier zijn goede redenen om het afsteken van vuurwerk aan te pakken.

    Daarom is het belangrijk dat de overheid snel stevige maatregelen neemt. Jammer genoeg is het kabinet hierbij erg terughoudend. Wel hebben de gemeenten al de bevoegdheid om maatregelen zoals vuurwerkvrije zones te treffen. En vanaf volgend jaar zouden ze zelfs een algeheel vuurwerkverbod op hun grondgebied mogen toestaan. Interessant om te zien of gemeenten met veel orthodoxe christenen in de discussie daarover voorop gaan lopen.

    https://www.rd.nl/opinie/commentaar/...emen-1.1532759
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    God heeft mij vannacht toegesproken en mijn gebed beantwoord, hij zij "ga knallend het nieuwe jaar in, de duivel verjaag je met harde knallen!" amen

  3. Deze 2 gebruikers waarderen lbanoa voor het bericht:


  4. #3
    VWC-Lid --sjon beton--'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 augustus 2005
    Berichten
    2.041
    Thanks
    3.273
    904 waarderingen in 519 posts
    als je dacht dat het niet gekker kon....

  5. Deze gebruiker waardeert --sjon beton-- voor het bericht:


  6. #4
    Pyroworld RedBaron's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    3.548
    Thanks
    727
    1.476 waarderingen in 360 posts
    gggggggristen.. het woord alleen al doet me kippenvel geven. Ze zouden eens een voorbeeld moeten nemen aan de collegas in Italië, Spanje en delen van Frankrijk! Waarbij iedere processie en feest van een heilige het vuurwerk rijkelijk wordt afgeschoten..Maar o wacht de bibelbeld zijn dat niet protestanten en Nederlands Hervormden enzo? Die lui die hun kinderen niet laten inenten enzo. Nee dan kan er inderdaad niks en moet er strrrrreng opgetreden worden! Brrrr echt eng gewoon.


    Verder het artikel ,het zal u niet verbazen, zit vol onwaarheden.. maar ja dat is niks nieuws he.
    [URL]WWW.PYROWORLD.NL[/URL] PW op YT: [URL]http://www.youtube.com/user/pyroworldwebsite[/URL] subscribe!

  7. Deze 2 gebruikers waarderen RedBaron voor het bericht:


  8. #5
    VWC-Lid --sjon beton--'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 augustus 2005
    Berichten
    2.041
    Thanks
    3.273
    904 waarderingen in 519 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RedBaron Bekijk bericht
    gggggggristen.. het woord alleen al doet me kippenvel geven. Ze zouden eens een voorbeeld moeten nemen aan de collegas in Italië, Spanje en delen van Frankrijk! Waarbij iedere processie en feest van een heilige het vuurwerk rijkelijk wordt afgeschoten..Maar o wacht de bibelbeld zijn dat niet protestanten en Nederlands Hervormden enzo? Die lui die hun kinderen niet laten inenten enzo. Nee dan kan er inderdaad niks en moet er strrrrreng opgetreden worden! Brrrr echt eng gewoon.


    Verder het artikel ,het zal u niet verbazen, zit vol onwaarheden.. maar ja dat is niks nieuws he.
    dat zijn katholieken

  9. #6
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.156
    Thanks
    5.469
    6.268 waarderingen in 3.000 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door --sjon beton-- Bekijk bericht
    dat zijn katholieken
    En dus gristen

  10. #7
    VWC-Lid anco26's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 september 2008
    Locatie
    Hardmountain!
    Berichten
    520
    Thanks
    45
    289 waarderingen in 135 posts
    Voel me met dit artikel opeens een ketter: christen en vuurwerkliefhebber! Maar het gaat toch echt samen! Krijg veel jeuk van dit artikel: geloof aanhalen om iets te verbieden, BAH!

  11. Deze 7 gebruikers waarderen anco26 voor het bericht:


  12. #8
    VWC-Lid Freaky Pyro's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 december 2016
    Berichten
    201
    Thanks
    127
    296 waarderingen in 97 posts
    Mwah, buurman van m’n ouders is zwaar christelijk. Toch heb ik die ook al paar keer met profblokken zien sjouwen

  13. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts
    Ik dacht dat Nederland een multi-cultureel en multi-gelovig land was?

    Of hoor ik nu in het hokje heidense. Klinkt wel prima opzich. Maar dan wil ik wel mijn Heidense tradities kunnen vieren, net zoals andere naar de kerk of moskee kunnen gaan.
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

  14. #10
    VWC-Lid the cigarman's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 maart 2008
    Locatie
    Bij Filpjes vuurwerkwinkel.
    Berichten
    4.969
    Thanks
    2.327
    3.388 waarderingen in 1.553 posts
    Ik weet uit ervaring dat ook (streng) protestantse christenen niet vies zijn om zelf vuurwerk af te steken.
    Als oudjaarsdag op zondag valt dan steken ze geen vuurwerk af, maar als het mogen/kunnen dan doen ze het.

    Tenenkrommend artikel weer.
    Laatst gewijzigd door the cigarman; 8 december 2018 om 04:35
    Kom zei de vis in de vissenkom.

  15. Deze gebruiker waardeert the cigarman voor het bericht:


  16. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    5 november 2014
    Berichten
    983
    Thanks
    954
    875 waarderingen in 395 posts
    1: Gij zal vuurwerk op de eerste plaats zetten

    2: Gij stelt uw vertrouwen in de importeur

    3: Gij zal de naam van het vuurwerk niet doelloos gebruiken

    4: Gij zult 1 dag per jaar het vuurwerkforum niet bezoeken(31-12)

    5: Heb respect voor het kruit

    6: Gij zal het vuurwerk met liefde gebruiken

    7: U zal veel onrust creëren met uw show

    8: Steel geen vuurwerk van de buurman, u heeft echt genoeg

    9: Schrijf een oprechte recensie over het product.

    10: Zet uw zinnen niet op het lijstje van een ander. Bestel het maar zelf, uw budget is rekbaar

  17. Deze 10 gebruikers waarderen Edraket0802 voor het bericht:


  18. #12
    VWC-Lid emieloss's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 december 2009
    Berichten
    1.986
    Thanks
    5.492
    1.722 waarderingen in 787 posts
    Gelukkig denken niet alle Christenen er zo over ;)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door anco26 Bekijk bericht
    Voel me met dit artikel opeens een ketter: christen en vuurwerkliefhebber! Maar het gaat toch echt samen! Krijg veel jeuk van dit artikel: geloof aanhalen om iets te verbieden, BAH!
    Ik sluit me hier volledig bij aan, Anco26.

  19. #13
    VWC-Lid Arnoud PyroFan's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 november 2015
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    1.493
    Thanks
    1.984
    1.224 waarderingen in 409 posts
    Slecht artikel dit weer! Ben zelf ook christen en ken vele die wel vuurwerk afsteken. Legaal, illegaal en ook veel die carbid schieten.

  20. Deze 3 gebruikers waarderen Arnoud PyroFan voor het bericht:


  21. #14
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    25 oktober 2006
    Berichten
    70
    Thanks
    25
    51 waarderingen in 23 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RedBaron Bekijk bericht
    gggggggristen.. het woord alleen al doet me kippenvel geven. Ze zouden eens een voorbeeld moeten nemen aan de collegas in Italië, Spanje en delen van Frankrijk! Waarbij iedere processie en feest van een heilige het vuurwerk rijkelijk wordt afgeschoten..Maar o wacht de bibelbeld zijn dat niet protestanten en Nederlands Hervormden enzo? Die lui die hun kinderen niet laten inenten enzo. Nee dan kan er inderdaad niks en moet er strrrrreng opgetreden worden! Brrrr echt eng gewoon.


    Verder het artikel ,het zal u niet verbazen, zit vol onwaarheden.. maar ja dat is niks nieuws he.
    Ik vind jouw reactie ook een beetje eng. Ik vind het jammer dat je zo reageert op mensen die hun doelgroep willen aanzetten tot discussie of bezinning. Het is de bedoeling dat we hier op dit vuurwerkforum ons richten op het vuurwerk en ga dan niet zo denigrerend reageren op mensen die misschien ons plezier ter discussie stellen. En als jij geen christen bent, dan kan je dit artikel toch niks schelen? Ik ben christen en ik snap die discussie die in het artikel gevoerd wordt. Dit stelt mij voor een dilemma: Stop ik met vuurwerk omdat het verkwistend en vervuilend is, of is het té gaaf en ga ik er mee door?

    Kortom: Onthoud je iets meer van die bevooroordeelde opmerkingen met negativiteit omfloerst die een aantal leden hier misschien wel afschrikt.

  22. Deze 3 gebruikers waarderen IridiuM voor het bericht:


  23. #15
    VWC-Lid Happiness's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 januari 2010
    Berichten
    6.053
    Thanks
    8.991
    5.192 waarderingen in 2.008 posts
    Bah krijg weer ontzettende jeuk van dit bericht. Vooral het zinnetje: De jaarwisseling mag best gezellig zijn maar daar is geen vuurwerk voor nodig
    December Will Be Magic Again!!

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •