Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 26
  1. #1
    VWC-Lid Koala's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 september 2016
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    3.053
    Thanks
    2.297
    5.834 waarderingen in 1.688 posts

    Vuurwerk Federatie onderzoekt; milieu impact vuurwerk blijkt verwaarloosbaar

    - - - S T A T E M E N T - - -

    Uit onderzoek blijkt dat vuurwerk een nihile bijdrage levert aan de uitstoot van schadelijke gassen. De Vuurwerk Federatie concludeert dat dit daarom geen argument meer kan zijn vóór een vuurwerkverbod.

    Vuurwerk Federatie onderzoekt; milieu impact vuurwerk blijkt verwaarloosbaar

    Een veelgehoord argument voor een algeheel vuurwerkverbod is de impact van vuurwerk op het milieu. Uit recente onderzoeken blijkt echter dat dit onterecht is. De uitstoot van broeikasgassen, fijnstof en zware metalen is verwaarloosbaar ten opzichte van de normale dagelijkse uitstoot. Op een heel jaar is de uitstoot van vuurwerk nagenoeg gelijk aan 0.

    Eerder dit jaar concludeerde het RIVM dat het fijnstof afkomstig van vuurwerk, net als dat van paasvuren, minimaal is. Om de uitstoot van broeikasgassen en zware metalen in kaart te brengen heeft de Vuurwerk Federatie in samenwerking met een student van de Universiteit Utrecht gekeken naar de impact van deze gassen en metalen op het milieu.

    Er wordt jaarlijks zo’n 16,5 miljoen kilo vuurwerk geïmporteerd voor oud en nieuw. Grofweg 20% hiervan is kruit, de rest bestaat uit papier, klei en overige materialen. Op basis van gegevens van de samenstelling van vuurwerk en een onderzoek van het RIVM is eerst de totale broeikasgas uitstoot van vuurwerk bepaalt. Dagelijks wordt volgens het Planbureau voor de Leefomgeving 548.000 ton broeikasgas geproduceerd. Op 31 december is de uitstoot van vuurwerk hier slechts 0,97% van. Personenauto’s stoten op oudejaarsdag 10 keer meer broeikasgas uit dan vuurwerk! De uitstoot van broeikasgas door vuurwerk is dus minimaal.

    Daarnaast is er gekeken naar de uitstoot van zware metalen. Dit betreft metalen zoals Strontium, Barium, Koper, Antimoon en Zink die in onze bodem terechtkomen. Als je de waarden van vuurwerk vergelijkt met de dagelijkse emissie als gevolg van de vleesindustrie, de aanvoer door rivieren uit buurlanden en zelfs uit regen valt de bijdrage van vuurwerk in het niet.

    Omdat vuurwerk dus geen noemenswaardige bijdrage levert aan uitstoot van schadelijke stoffen, is dit argument vanaf nu waardeloos. Wanneer je meer informatie wilt over dit onderzoek, kun je contact met ons opnemen via Facebook of mail.

  2. Deze 24 gebruikers waarderen Koala voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  3. #2
    VWC-Lid Koala's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 september 2016
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    3.053
    Thanks
    2.297
    5.834 waarderingen in 1.688 posts
    Grote dank aan Niels met wie we samen dit statement hebben opgesteld.

    Niels is bekend van dit topic: https://forum.vuurwerkcrew.nl/showth...rwerk-minimaal

    Samen maken we een vuist tegen een vuurwerkverbod!!

    ~Koala

  4. Deze 6 gebruikers waarderen Koala voor het bericht:


  5. #3
    VWC-Lid Fegefeuer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Utopia
    Berichten
    1.792
    Thanks
    1.936
    1.643 waarderingen in 695 posts
    @Koala: Wat gebeurt er met dit statement? Wordt het ergens onder de aandacht gebracht, anders dan bij VWC? Goed initiatief, overigens.

  6. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    ik snap niet dat jullie het stukje over zware metalen klakkeloos overnemen terwijl dit helemaal niet getoetst is.

    Niels baseert zijn uitspraak volledig op cijfers van koper en zink maar hiermee kan je geen uitspraak doen over de anders zware metalen in vuurwerk.

    hoewel zink en koper wel onder "zware metalen" vallen zijn ze relatief "licht" de anders zware metalen zoals barium zijn vele malen giftiger en komen normaal in het water en de lucht in maar geringe concentraties voor.

    De andere valkuil is het gemiddelde van een jaarbasis omdat vuurwerk maar op 1 moment van het jaar wordt afgestoken kunnen we spreken van een piekmoment, de natuur en ons lichaam kan maar een bepaalde hoeveelheid gifstoffen af/verwerken dus zon piek moment kan wel zeker impact hebben terwijl het jaarlijks gemiddelde laag lijkt.

    ik denk dus ook niet dat je hier echt een antwoord op kan geven door alleen online artikelen te raadplegen, je zal dan zelf echt bodemonderzoek gaan doen van een periode rond O&N.



    Zorg er gewoon voor dat als je iets naar buiten brengt het ook klopt anders wordt het artikel snel neergehaald ben ik bang.

  7. Deze 3 gebruikers waarderen lbanoa voor het bericht:


  8. #5
    VWC-Lid Koala's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 september 2016
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    3.053
    Thanks
    2.297
    5.834 waarderingen in 1.688 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fegefeuer Bekijk bericht
    @Koala: Wat gebeurt er met dit statement? Wordt het ergens onder de aandacht gebracht, anders dan bij VWC? Goed initiatief, overigens.
    Thx voor het compliment.

    Ik ga er morgen voor zitten dat dit bericht naar alle grote landelijke media gestuurd wordt. Daarbij zullen wij, maar ook onze volgers het bericht delen. Ik zag op facebook al media getagd worden, dus dat gaat de goede kant op. Mocht ergens, op welke manier dan ook, het milieu als argument gebruikt worden, dan zijn er nu een heleboel mensen van op de hoogte dat dat onzin is, en nu kunnen al deze mensen dit dus ook onderbouwen met dit artikel.

    Heb jij nog suggesties wat we hiermee kunnen doen? Alle tips zijn altijd welkom

  9. #6
    VWC-Lid Fegefeuer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Utopia
    Berichten
    1.792
    Thanks
    1.936
    1.643 waarderingen in 695 posts
    @Koala: Misschien voorzichtigheidshalve de tekst over zware metalen er even uit halen?

  10. Deze gebruiker waardeert Fegefeuer voor het bericht:


  11. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fegefeuer Bekijk bericht
    @Koala: Misschien voorzichtigheidshalve de tekst over zware metalen er even uit halen?
    gewoon alleen iets zeggen over koper en zink. daarvan is meer bekend etc.

  12. #8
    VWC-Lid Fegefeuer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Utopia
    Berichten
    1.792
    Thanks
    1.936
    1.643 waarderingen in 695 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door laurence Bekijk bericht
    gewoon alleen iets zeggen over koper en zink. daarvan is meer bekend etc.
    Tsja, halve waarheden debiteren doet de tegenpartij al jaren. Dus waarom niet :-)

    Behoud Consumentenvuurwerk Nederland heeft overigens eerder al een milieuparagraaf opgesteld. Zie http://www.behoudconsumentenvuurwerk...ep-bcn/milieu/

  13. Deze gebruiker waardeert Fegefeuer voor het bericht:


  14. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fegefeuer Bekijk bericht
    Tsja, halve waarheden debiteren doet de tegenpartij al jaren. Dus waarom niet :-)

    Behoud Consumentenvuurwerk Nederland heeft overigens eerder al een milieuparagraaf opgesteld. Zie http://www.behoudconsumentenvuurwerk...ep-bcn/milieu/
    Die hebben het daar mooi verwoord zonder conclusies te trekken die niet onderzocht zijn .

  15. #10
    VWC-Lid Fegefeuer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Utopia
    Berichten
    1.792
    Thanks
    1.936
    1.643 waarderingen in 695 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door laurence Bekijk bericht
    Die hebben het daar mooi verwoord zonder conclusies te trekken die niet onderzocht zijn .
    Staan nog wel meer zinnige dingen op die site.

  16. #11
    VWC-Lid vuurwerkpro's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 augustus 2007
    Berichten
    902
    Thanks
    35
    603 waarderingen in 302 posts
    Alles wat helpt om de traditie in stand te houden is goed laat dat duidelijk zijn!

    Het is mij alleen volstrekt niet duidelijk waarom men kiest voor het milieu. Ten eerste denk ik dat milieu wel de minste zorg is voor de "haters" Dat is echt zoon dingetje voor die groene jongens die dat als enorm belangrijk bestempelen. Als ze het over die groene jongens hebben dan heb je het over mensen die heel extreem in hun denken zijn. Elk papiertje wat minder op deze wereld is dat zien hun als winst tegen de kap van een regen woud. Alles maar dan ook alles zulle zei er aan doen om iets onderuit te halen vanwege het milieu of de schade nou minimaal is of niet.

    Ik blijf erbij men moet geen redenen geven waarom vuurwerk niet verboden moet worden men moet zorgen dat het weer geaccepteerd word. Haters moeten zien dat vuurwerk mensen samen brengt etc. Al die negativiteit om het vuurwerk heen moet weg. Overlast moet beperkt worden en de angst moet weg genomen worden dan ga je stappen maken naar een beter 'vuurwerk' klimaat
    365 days a year pyromaniac

  17. Deze 2 gebruikers waarderen vuurwerkpro voor het bericht:


  18. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vuurwerkpro Bekijk bericht
    Alles wat helpt om de traditie in stand te houden is goed laat dat duidelijk zijn!

    Het is mij alleen volstrekt niet duidelijk waarom men kiest voor het milieu. Ten eerste denk ik dat milieu wel de minste zorg is voor de "haters" Dat is echt zoon dingetje voor die groene jongens die dat als enorm belangrijk bestempelen. Als ze het over die groene jongens hebben dan heb je het over mensen die heel extreem in hun denken zijn. Elk papiertje wat minder op deze wereld is dat zien hun als winst tegen de kap van een regen woud. Alles maar dan ook alles zulle zei er aan doen om iets onderuit te halen vanwege het milieu of de schade nou minimaal is of niet.

    Ik blijf erbij men moet geen redenen geven waarom vuurwerk niet verboden moet worden men moet zorgen dat het weer geaccepteerd word. Haters moeten zien dat vuurwerk mensen samen brengt etc. Al die negativiteit om het vuurwerk heen moet weg. Overlast moet beperkt worden en de angst moet weg genomen worden dan ga je stappen maken naar een beter 'vuurwerk' klimaat
    Mooi verwoord, de anti club heeft vooral veel aanhang die denken met emotie. Een poster in de bushokjes met daarop een gezin of vader en zoon die samen vuurwerk afsteken met de tekst "vuurwerk brengt ons samen" is daarom wellicht effectiever dan een blaadje met technische feiten.

  19. Deze gebruiker waardeert lbanoa voor het bericht:


  20. #13
    VWC-Lid vuurwerkpro's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 augustus 2007
    Berichten
    902
    Thanks
    35
    603 waarderingen in 302 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door laurence Bekijk bericht
    Mooi verwoord, de anti club heeft vooral veel aanhang die denken met emotie. Een poster in de bushokjes met daarop een gezin of vader en zoon die samen vuurwerk afsteken met de tekst "vuurwerk brengt ons samen" is daarom wellicht effectiever dan een blaadje met technische feiten.
    Gaat er dan eindelijk bij iemand een lampje branden!

    Men moet niet meer wille proberen argumenten onderuit te halen want dat is een eindeloze strijd die wij met grootste waarschijnlijkheid zullen gaan verliezen. Bij deze woorden gaan een hele hoop mensen in tranen uit barsten en schreeuwen van mij pakken ze het niet af! Wat mij betreft is dat terecht maar een oorlog ga je er niet mee winnen! en zeker deze oorlog niet! Kijk nou eens naar jezelf en naar de wereld om je heen. Men noemt 5 redenen op waarom het verboden moet worden en een voorstander gaat er 5x tegen in dat het allemaal onzin is de tegenstander gaat er nog harder in etc. tot einde zoek is. Zie intocht sinterklaas.
    365 days a year pyromaniac

  21. #14
    VWC-Lid vuurwerkpro's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 augustus 2007
    Berichten
    902
    Thanks
    35
    603 waarderingen in 302 posts
    Even offtopic maar ik vind het idee van laurence zo gek nog niet dus ik heb meteen even wat plaatjes gejat om een beeld te kunnen geven.

    Naam: Poster_JBU.jpg
Bekeken: 470
Grootte: 127,1 KB

    Vuurwerk Brengt ons Samen

    Dank aan vuurwerkmuseum voor de afbeelding

    Dit beeld in ieder bushokje doet mensen toch meer dan dat hele milieu betoog.
    365 days a year pyromaniac

  22. #15
    VWC-Lid \_niels_/'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 oktober 2012
    Locatie
    Op de boot
    Berichten
    2.084
    Thanks
    2.651
    2.952 waarderingen in 891 posts
    Het valt mij op dat er nogal wat kritiek is op wat de vuurwerkfederatie wel en niet doet. Allereerst moet ik dit even kwijt: WEES BLIJ DAT ER WAT GEDAAN WORDT OM DE TRADITIE TE REDDEN! Veel mensen lijken alleen kritiek leveren, terwijl ze zelf niets bijdragen. Zolang je zelf niet actief bijdraagt vind ik niet dat je andere GOED BEDOELDE initiatieven af mag gaan kraken die door mensen in hun vrije tijd zonder enig financieel belang maar puur uit liefhebberij opgezet zijn.

    Dan even wat betreft de focus op het milieu: allereerst: ik zelf maak geen deel uit van de Vuurwerk Federatie. Maar ik was heel benieuwd hoe het nou eigenlijk zat met de uitstoot, dus heb ik me daar in verdiept. Dit is een vakgebied waar ik kennis van heb dus ik zag een mooie kans om iets bij te dragen. Naar aanleiding van het onderzoek nam Koala, die wel bij de Vuurwerk Federatie hoort, contact met mij op. We hebben een uurtje gespard en daar was het statement.

    Wat betreft de commentaren hierboven, en dan bedoel ik niet het gedeelte dat zegt dat we beter wat anders hadden kunnen doen met onze tijd, maar het gedeelte dat de zwakheden van het onderzoek aanwijst: Er zijn zeker dingen die verbeterd kunnen worden. Maar ergens moet een eerste stap gezet kunnen worden. Er is inmiddels alweer aan gesleuteld en nog weer info toegevoegd over strontium en barium.

    En dan weer een algemeen puntje wat betreft alle kritiek: Weet je het beter? Ga dan vooral je gang en draag ook je steentje bij. En wees in ieder geval blij dat er mensen zijn die hun best doen zodat ook jij wellicht een jaartje langer van je hobby kan genieten.

  23. Deze 13 gebruikers waarderen \_niels_/ voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •