Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1
    VWC-Lid HardBeat's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 december 2012
    Locatie
    Breda
    Berichten
    886
    Thanks
    621
    456 waarderingen in 158 posts

    Vuurpijlen alsnog in de verkoop, voor het echte werk moet je op het platteland zijn..

    De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft goed nieuws voor vuurwerkliefhebbers. Een aantal lanceerplatformen blijken toch aan de voorwaarden te voldoen en dus kunnen vuurpijlen worden gekocht. In november hing de vlag nog halfstok toen bleek dat geen enkele van de geteste platformen aan de vereisten voldeed. Dat kwam na het besluit in juni van het kabinet om geen landelijk vuurwerkverbod in te stellen. Gelukkig maar, want het is een traditie die al honderden jaren bestaat en is komen overwaaien uit Azië. Het besluit van het kabinet gaf echter wel een duidelijk signaal af aan de bevolking: ‘gedraag je met vuurwerk, want anders komt er wel een landelijk verbod.’ Voorlopig mogen gemeenten zelf bepalen hoe zij met vuurwerk omgaan en zijn zij ook verantwoordelijk voor de handhaving.

    De vier grote steden in Nederland hadden afgelopen jaar al aangedrongen op een vuurwerkverbod. Omdat er in de steden Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag blijkbaar mensen wonen die niet met goed fatsoen kunnen omgaan met vuurwerk, tenminste de burgemeesters van de G4 achten dit voor nodig. Maar niet alleen de mensen maken een verschil bij het afsteken van vuurwerk. Ook de fysieke ordening van objecten in een stad is dermate anders dan op het platteland. Als kleine jongen was ik altijd een groot fan van vuurwerk en experimenteerde ik er flink op los. Dat is wat jonge jongens doen en het is natuurlijk niet zonder risico. Maar sinds ik een stad woon is mijn liefde voor vuurwerk bekoeld. De knallen in de stad zijn wezenlijk harder door de weerkaatsingen van het geluid tegen de gebouwen. Ook zijn veel straten erg krap en is het niet prettig om langs rondslingerend vuurwerk te lopen.

    Dat is op het platteland dus heel anders, waar veel meer ruimte is en dus ook meer afstand kan worden genomen. Daar waar ruimte is geniet ik persoonlijk meer van vuurwerk dan in een stad. Het platteland kent ook een oeroude traditie van het zogenaamde ‘Carbidschieten’. Dat is een van de vetste tradities van Oud en Nieuw. In oude melkbussen wordt een substantie toegevoegd met speeksel dat vervolgens tot ontploffing komt. Het is van heel andere aard dan het aansteken van een rotje, want bij carbid schieten is de timing van de explosie lastig te voorspellen. Het is dus eerder een kunst dan een wetenschap. Lekker primitief knallen met melkbussen en andere cilindervormige objecten. Het resultaat? Enorm harde knallen die op kilometers afstand nog te horen zijn.

    Bron en diverse filmpjes:
    https://www.dagelijksestandaard.nl/2...atteland-zijn/

  2. Deze 2 gebruikers waarderen HardBeat voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    Substantie met speeksel?

  4. #3
    VWC-Lid Madmax's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 oktober 2017
    Berichten
    953
    Thanks
    1.619
    707 waarderingen in 371 posts
    Het Platteland is wel veelomvattend of niet ?
    I love Mines

  5. #4
    VWC-Lid mans5's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14 oktober 2007
    Locatie
    Deutschland
    Berichten
    304
    Thanks
    29
    167 waarderingen in 85 posts
    Laten we stubsantie maar carbid noemen en speeksel water , teminste zo noemen ze dat op het platteland

  6. Deze gebruiker waardeert mans5 voor het bericht:


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •