Banner China Red
Pagina 4 van 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 46 t/m 60 van 62
  1. #46
    VWC-Lid Arahon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 december 2014
    Berichten
    1.005
    Thanks
    107
    728 waarderingen in 346 posts
    Ik ben absoluut voorstander van verruiming van de afsteektijden. Niet omdat ik zelf zonodig overdag vuurwerk wil afsteken, maar omdat ik er van overtuigd ben dat het de overlast ervaring, die vele mede Nederlanders hebben, terug zal dringen.

    Het gros van de overlast wordt nu veroorzaakt door illegaal vuurwerk, vooral in de maanden november en december. Overlast waar de aloude traditie dus weinig mee te maken lijkt te hebben. Toch heb ik het idee dat sinds het verkorten van de afsteektijd, illegaal vuurwerk gebruik in de voorafgaande maanden voor oud en nieuw, enorm is toegenomen. En dan eigenlijk vooral door jongeren/kinderen.

    Door het afpakken van die 8 uurtjes op oudjaarsdag is het typische jeugdvuurwerk niet meer interessant. In het donker in de kou is die sloffen rotjes wegwerken immers een stuk minder leuk. Maar de behoefte om te kunnen knallen blijft. Dus wat doet de jeugd, die kopen mede om deze reden massaal illegaal vuurwerk. En gezien illegaal vuurwerk sowieso al niet mag, is de drempel om het niet op 31 december af te steken ook niet meer hoog. Het in bezit hebben is al illegaal, dan moet je ook snel van het bewijsmateriaal af.

    Kortom, het verkorten van de afsteektijden heeft de jeugd gelokt naar illegaal vuurwerk, waardoor de overlast in de maanden voor (én na) nieuwjaar enorm toegenomen. Er is iets van de jeugd afgepakt, en dat heeft averechts gewerkt. In plaats van die extra 8 geregulierde uurtjes op 31 december, zit je nu met maanden met de gebakken peren.

    Ik zou voorstellen om de afsteektijden te verruimen naar 31 december van 12:00 tot 1 januari 02:00. Dit geeft de jeugd de kans om legaal het oudjaar uit te blazen, en zullen dat dan ook eerder met legaal vuurwerk doen.
    Laatst gewijzigd door Arahon; 8 december 2018 om 10:45

  2. Deze 4 gebruikers waarderen Arahon voor het bericht:


  3. #47
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arma Bekijk bericht
    Ik zie aardig wat mensen die graag eerder willen stoken, maar zelf heb ik liever dat ik nog wat langer door mag gaan. Ik ben de afgelopen jaren altijd nog na tweeën bezig geweest. Gelukkig heb ik hier nooit gezeik over gehad, en vond zelfs de wijkagent bij ons dat we de restanten de zelfde avond nog opknalde, dan dat we het "eventueel de volgende dag toch zouden afsteken". Maar toch zou ik liever hebben dat we officieel wat langer door mogen gaan.
    Ik denk dat de meeste toch wel redelijk op tijd klaar zijn, mede doordat ze de avond al optimaal benutten voor siervuurwerk

    Ik ben zelf ook tegen half 2 wel klaar, maar heb se avond toch redelijk gas gegeven dan, met af en toe een verplichte koffiepauze binnen. Ben om 2 uur ook helemaal kapot.

    Maar ik snap je punt heel goed. Een uurtje langer kan opzich geen kwaad toch
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

  4. #48
    VWC-Lid crazypyronl's schermafbeelding
    Geregistreerd
    25 oktober 2018
    Berichten
    38
    Thanks
    82
    43 waarderingen in 14 posts
    Maakt mij niet uit, ik stook sowieso al vanaf 10 uur.

  5. #49
    VWC-Lid --sjon beton--'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 augustus 2005
    Berichten
    2.041
    Thanks
    3.273
    904 waarderingen in 519 posts
    netzoals mn ouders, vanaf kerst

  6. #50
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    19 december 2017
    Berichten
    211
    Thanks
    161
    168 waarderingen in 60 posts
    Gewoon weer van 10:00 tot 02:00 zoals vroeger. Dat waren mooie tijden.

    Overdag heksenkringen maken van astronauten, grondbloemen en babypijltjes met vrienden. Dat is toch het leukst als het nog overdag is.

    Ik doe dat overigens allang niet meer. Maar het is jammer dat ik het tegenwoordig niet meer zie. Oja en de babypijltjes mogen natuurlijk ook niet meer

  7. #51
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 augustus 2009
    Berichten
    2.445
    Thanks
    868
    1.647 waarderingen in 768 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Happiness Bekijk bericht
    Welkom in Utopia.
    Uiteraard! Maar als vuutwerkliefhebber kun je maar beter geen concessies doen heb ik ondertussen wel geleerd. Dus dan maar zo.

  8. #52
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.163
    Thanks
    5.472
    6.271 waarderingen in 3.003 posts
    Ik ben trouwens ook voorstander van het uitbreiden van de regels. Gewoon cat.3 toestaan, zelfde opslagregels als andere landen (Enschede-trauma eens loslaten), en drie dagen stoken; eerste twee van 12 tot 22u, oudjaar 10 tot 02u. Er zal niet meer gesloopt gaan worden, illegale handel in nog zwaarder spul gaat geminimaliseerd worden omdat de jeugd toch al aan leuk spul kan komen. Met goede straffen en handhaving/opsporing gaat het "zwaarderzwaarder" bij de jeugd ook voorkomen worden.
    En mensen kunnen lekker drie dagen zich ergeren aan de knallen, zij ook blij.

    Maar ja, utopie want politici laten het beleid bepalen door journalistiek, en beiden zijn lang niet altijd de snuggersten. Toch gaat een natuurlijke vooruitgang naar meer vrijheid, geen Stalinisme zoals nu.

  9. Deze 5 gebruikers waarderen Richardus voor het bericht:


  10. #53
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Berichten
    985
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 1 post
    Dit soort topics zijn best grappig maar totaal niet meer realistisch in deze tijden.

  11. Deze gebruiker waardeert AtaiLo voor het bericht:


  12. #54
    VWC-Lid HardBeat's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 december 2012
    Locatie
    Breda
    Berichten
    886
    Thanks
    621
    456 waarderingen in 158 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door koetje Bekijk bericht
    Dit soort topics zijn best grappig maar totaal niet meer realistisch in deze tijden.
    Toch vind ik de discussie die hier gevoerd wordt wel echt interessant dus dit topic heeft echt wel toegevoegde waarde.

    Zelf heb ik laatst bedacht dat mensen een uitlaat klep nodig hebben om diverse gevoelens te kunnen onderdrukken waaronder ook spelen met vuur. Jonge kinderen vinden het geweldig om met vuur(werk) te spelen en dat is echt niet aangeleerd door school en ouders, dit zit in de natuur van de mens (man). Ik verwacht dus een (kleine) stijging van aangestoken branden zodra vuurwerk volledig verboden wordt. Daarom zouden langere afsteektijden alleen maar positief werken om dat pyromaan gevoel weer een jaar te kunnen onderdrukken. Ik weet dat dit vergezocht is maar er zal toch wel ergens een kern van waarheid inzitten.

  13. Deze gebruiker waardeert HardBeat voor het bericht:


  14. #55
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    19 september 2007
    Berichten
    923
    Thanks
    397
    630 waarderingen in 287 posts
    Laat ik voorop stellen dat ik uiteraard ook een voorstander ben van het deels terugbrengen van de dagperiode in onze stooktijden. Toch moeten we ons realiseren dat dat ontzettend veel weerstand opwekt bij de overgrote meerderheid van de bevolking. Kansen dat die uitbreiding plaats gaat vinden zijn dus vrijwel nihil, geen politicus (landelijk maar ook lokaal) zal zich daar aan branden. Hetgeen begrijpelijk is overigens.

    Ik zou eerder pleiten voor een paar door de gemeente aangewezen afsteekplekken waar men de gehele oudjaarsdag na 10:00 naar hartenlust kan stoken. Afgezonderd van de algemene populatie maar wel deels beschut tegen de elementen. Kan dan als liefhebbers onderling nog best eens gezellig zijn vermoed ik.

    Overigens moeten we de gevolgen van een algemeen verbod niet groter maken dan nodig. Ik durf er mijn handen voor in het vuur te steken dat wanneer het totaalverbod er komt een heel groot deel van de nu actieve stokers het er gewoon bij laat zitten. Denk aan de gewone man die om 00:00 met de familie een meter pakketje of een paar cakes de lucht in schiet. Een veel kleinere groep diehards/liefhebbers, zeker de jongere tak, zal december nog gebruiken om zich af en toe te laten horen. Maar als je de prikkel wegneemt zal het snel gedaan zijn met die zogenaamde kruitkoorts.

    Je zag iets dergelijks ook met de 18:00 regel. Iedereen zou toch gewoon om 10:00 beginnen en doorgaan alsof er niks veranderd was? Nou, daar is weinig van te merken de laatste jaren. Het wordt op een paar kleine 'pockets of resistance' na langzaam rustiger overdag in de meeste gemeenten. Trek je dat gedachtegoed door naar een totaalverbod voorzie ik eenzelfde evolutie.

    De grote meerderheid stopt er dan gewoon mee. Anderzijds, zolang het mag zul je een deel van diezelfde meerderheid in verleiding blijven brengen en wakker je die kruitkoorts toch weer een beetje aan. Verdwijnt het consumentenvuurwerk zul je zien dat het heel snel heel stil wordt, op die kleine groep liefhebbers na. Zelfs ik merk nu al een bepaalde terughoudendheid t.o.v. de pre 18:00 periode. Die algehele malaise, die vloedgolf aan vandalisme, wangedrag en illegaal vuurwerk die sommigen verwachten na het totaalverbod zal volgens mij wel loslopen in dit toch net iets te nuchtere landje...
    Laatst gewijzigd door dabombe; 12 december 2018 om 14:42

  15. #56
    VWC-Lid 101's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 december 2018
    Berichten
    10
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    ik dacht meer aan 365 dagen legaal afsteken!

  16. Deze gebruiker waardeert 101 voor het bericht:


  17. #57
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 januari 2012
    Berichten
    12
    Thanks
    0
    6 waarderingen in 3 posts
    ik moet eerlijk zeggen dat ik behalve misschien het eerste jaar niets heb gemerkt van de 10 naar 18 uur regel.

  18. #58
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    10 december 2017
    Locatie
    vlakbij een paar bruggen
    Berichten
    206
    Thanks
    32
    65 waarderingen in 31 posts
    Verruim de tijden naar bv van 12:00-02:00 of 14:00-02:00 met zoals al gezegd bv rond 17:00u een uurtje rust zodat mensen met huisdieren die evt kunnen uitlaten.
    De voors en na's zoals hier al genoemd bv handhaving,meer geknal verdeelt over de dag ipv in een paar uur,minder rotzooi schoppers,en weer wat terug van de sfeer van vroeger.
    Ik zie dat wel zitten.
    Tuurlijk zou terug naar de tijd van knallen zodra er verkocht mocht worden helemaal top zijn,want dat vond ik persoonlijk geweldig,maar dat is zowiezo een fata morgana,dat zal nooit meer terug komen.
    Dus het voorgestelde compromis mogen ze van mij per direct invoeren,voor iedereen voordelen en weer wat sfeer van vroeger terug
    (jezus wat word ik oud als ik dit zo terug lees)

  19. #59
    VWC-Lid Pyroboy26's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 november 2005
    Berichten
    7.157
    Thanks
    2.579
    2.822 waarderingen in 1.407 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ATF Bekijk bericht
    Ja. Een stuk overdag, schemer en avond. Uur of 15.00 starten
    doe ik toch al

  20. #60
    VWC-Lid SVENiX's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 december 2015
    Locatie
    Het hoge noorden.
    Berichten
    187
    Thanks
    39
    203 waarderingen in 61 posts
    Ja. Vooral nu alle hondenliefhebbers op Facebook weer een vuurwerkvrij uurtje willen claimen tussen 22:00 en 23:00.

  21. Deze gebruiker waardeert SVENiX voor het bericht:


Pagina 4 van 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •