Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 16 t/m 30 van 70
  1. #16
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door \_niels_/ Bekijk bericht
    UPDATE: ik heb mijn best gedaan om wat over zware metalen toe te voegen. Dat was lastig maar is uiteindelijk redelijk gelukt. Als iemand een meer scheikundige achtergrond heeft die wat 'perspectief' kan verzorgen voor de overige metalen, laat van je horen!
    ik denk dat je wat te kort door de bocht gaat wat betreft zware metalen, hoewel zink en koper wel onder "zware metalen" vallen zijn ze relatief "licht" de anders zware metalen zoals barium zijn vele malen giftiger en komen normaal in het water en de lucht in maar geringe concentraties voor.

    De andere valkuil is het gemiddelde van een jaarbasis omdat vuurwerk maar op 1 moment van het jaar wordt afgestoken kunnen we spreken van een piekmoment, de natuur en ons lichaam kan maar een bepaalde hoeveelheid gifstoffen af/verwerken dus zon piek moment kan wel zeker impact hebben terwijl het jaarlijks gemiddelde laag lijkt.

    ik denk dus ook niet dat je hier echt een antwoord op kan geven door alleen online artikelen te raadplegen, je zal dan zelf echt bodemonderzoek gaan doen van een periode rond O&N.
    Laatst gewijzigd door lbanoa; 6 december 2018 om 18:33

  2. #17
    Banned
    Geregistreerd
    4 juni 2008
    Berichten
    584
    Thanks
    362
    416 waarderingen in 221 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pkd19 Bekijk bericht
    Zou een goed idee zijn als de vuurwerkfederatie dit ook gaat gebruiken als tegengeluid.
    Desnoods in video op youtube,of laat het in bepaalde kranten plaatsen,of in de onlinekranten plaatsen,zoals het AD;)
    Goed idee, maar bestaat die club nog dan?!

  3. #18
    VWC-Lid \_niels_/'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 oktober 2012
    Locatie
    Op de boot
    Berichten
    2.084
    Thanks
    2.651
    2.952 waarderingen in 891 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door laurence Bekijk bericht
    ik denk dat je wat te kort door de bocht gaat wat betreft zware metalen, hoewel zink en koper wel onder "zware metalen" vallen zijn ze relatief "licht" de anders zware metalen zoals barium zijn vele malen giftiger en komen normaal in het water en de lucht in maar geringe concentraties voor.

    De andere valkuil is het gemiddelde van een jaarbasis omdat vuurwerk maar op 1 moment van het jaar wordt afgestoken kunnen we spreken van een piekmoment, de natuur en ons lichaam kan maar een bepaalde hoeveelheid gifstoffen af/verwerken dus zon piek moment kan wel zeker impact hebben terwijl het jaarlijks gemiddelde laag lijkt.

    ik denk dus ook niet dat je hier echt een antwoord op kan geven door alleen online artikelen te raadplegen, je zal dan zelf echt bodemonderzoek gaan doen van een periode rond O&N.
    Bedankt voor het meedenken, en je hebt zeker een punt. Oud en nieuw is en blijft een piekmoment en op dat moment zou een bepaalde stof giftig en gevaarlijk kunnen zijn, terwijl het gemiddeld over een jaar niet zo is. Voor barium en strontium heb ik inmiddels gelukkig wat informatie gevonden die aanduidt dat die concentratie tijdens de jaarwisseling niet gevaarlijk is.

    Uiteraard zijn er nog veel meer aspecten die meegenomen moeten en kunnen worden, maar dit blijft ingewikkeld en echt zelf metingen gaan doen is als individu en voor de 'hobby' gewoon niet haalbaar.

    Tegelijkertijd, omdat er naar mijn weten nog nooit iets vergelijkbaars is gedaan als wat ik nu doe, staan 'we' als vuurwerkliefhebbers met deze cijfers wel veel sterker dan de anti-lobby.

  4. Deze gebruiker waardeert \_niels_/ voor het bericht:


  5. #19
    VWC-Lid \_niels_/'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 oktober 2012
    Locatie
    Op de boot
    Berichten
    2.084
    Thanks
    2.651
    2.952 waarderingen in 891 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door firewire Bekijk bericht
    Goed idee, maar bestaat die club nog dan?!
    Ik heb intensief contact met de Vuurwerk Federatie over dit onderzoek. Ik begreep dat er zelfs al belangstelling kwam vanuit de media. Dus ja, die club bestaat nog...

  6. #20
    VWC-Lid \_niels_/'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 oktober 2012
    Locatie
    Op de boot
    Berichten
    2.084
    Thanks
    2.651
    2.952 waarderingen in 891 posts
    UPDATE: Over strontium en barium is het een en ander aan informatie toegevoegd.

  7. Deze gebruiker waardeert \_niels_/ voor het bericht:


  8. #21
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door \_niels_/ Bekijk bericht
    UPDATE: Over strontium en barium is het een en ander aan informatie toegevoegd.
    Toppie ;) 10 tekens

  9. #22
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts
    Geweldig goed bezig Niels, bedankt daarvoor. Daadwerkelijk actie ondernemen kan alleen maar gewaardeerd worden .
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  10. #23
    VWC-Lid \_niels_/'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 oktober 2012
    Locatie
    Op de boot
    Berichten
    2.084
    Thanks
    2.651
    2.952 waarderingen in 891 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door omepje Bekijk bericht
    Geweldig goed bezig Niels, bedankt daarvoor. Daadwerkelijk actie ondernemen kan alleen maar gewaardeerd worden .
    Bedankt voor het compliment, iedereen trouwens, het doet met goed om te lezen dat het gewaardeerd wordt. Wat betreft het daadwerkelijk actie ondernemen, ik ben volledig met je eens dat dat alleen maar gewaardeerd kan worden. Het valt me op dat veel mensen heel makkelijk niet opbouwende kritiek leveren op alles wat er gedaan wordt, maar ik denk dat we blij moeten zijn met elk goed bedoeld initiatief, groot of klein.

  11. Deze gebruiker waardeert \_niels_/ voor het bericht:


  12. #24
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.160
    Thanks
    5.472
    6.268 waarderingen in 3.000 posts
    De conclusies over koper en zink zijn echt nog te mager/wanhopig hoor...

  13. Deze gebruiker waardeert Richardus voor het bericht:


  14. #25
    VWC-Lid \_niels_/'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 oktober 2012
    Locatie
    Op de boot
    Berichten
    2.084
    Thanks
    2.651
    2.952 waarderingen in 891 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richardus Bekijk bericht
    De conclusies over koper en zink zijn echt nog te mager/wanhopig hoor...
    Hoor graag je ideeën om het te verbeteren

  15. #26
    VWC-Lid kunst-en-vuurwerk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    9 november 2015
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    244
    Thanks
    460
    76 waarderingen in 51 posts
    Wanneer we de jaarlijkse uitstoot nemen en die terugrekenen naar de gemiddelde uitstoot van auto’s per dag komen we op 57534 kg broeikasgas. Dat houdt dus in dat alleen personenauto’s op 31 december al ruim 10 x meer uitstoten dan vuurwerk.
    Ik heb je berekeningen even gevolgd, dat moet ton zijn (x1000 kg) ipv kg. In dat geval klopt de stelling daaronder ook met je gegevens daarboven.

    Verder leuk onderzoekje, ik ben het met de rest wel eens dat het wat meer diepgang nodig heeft om echt overtuigingskracht te hebben, maar het is zeker leuk en interessant om te lezen dat de uitstoot van CO2 e.d. nog best meevalt. Ik zal dit topic dan ook zeker in de gaten houden! :)
    Gelukkig oudjaar!

  16. Deze gebruiker waardeert kunst-en-vuurwerk voor het bericht:


  17. #27
    VWC-Lid \_niels_/'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 oktober 2012
    Locatie
    Op de boot
    Berichten
    2.084
    Thanks
    2.651
    2.952 waarderingen in 891 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kunst-en-vuurwerk Bekijk bericht
    Ik heb je berekeningen even gevolgd, dat moet ton zijn (x1000 kg) ipv kg. In dat geval klopt de stelling daaronder ook met je gegevens daarboven.

    Verder leuk onderzoekje, ik ben het met de rest wel eens dat het wat meer diepgang nodig heeft om echt overtuigingskracht te hebben, maar het is zeker leuk en interessant om te lezen dat de uitstoot van CO2 e.d. nog best meevalt. Ik zal dit topic dan ook zeker in de gaten houden!
    Bedankt voor de oplettendheid, inmiddels aangepast!

  18. #28
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    23 december 2012
    Berichten
    6.228
    Thanks
    1.915
    2.215 waarderingen in 1.023 posts
    Hoi Niels, ik heb een vraag.

    Is de berekende uitstoot alleen van de ontstoken vuurwerk of is er ook rekening gehouden met de productie, het transport en verbranding na het afsteken of in de afvalverwerking?

    Ik ben ook wel benieuwd naar fijnstof in dat opzicht.

    Goede bezig in ieder geval!

  19. Deze gebruiker waardeert Fireworksfamily123 voor het bericht:


  20. #29
    VWC-Lid \_niels_/'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 oktober 2012
    Locatie
    Op de boot
    Berichten
    2.084
    Thanks
    2.651
    2.952 waarderingen in 891 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Anihalas Bekijk bericht
    Hoi Niels, ik heb een vraag.

    Is de berekende uitstoot alleen van de ontstoken vuurwerk of is er ook rekening gehouden met de productie, het transport en verbranding na het afsteken of in de afvalverwerking?

    Ik ben ook wel benieuwd naar fijnstof in dat opzicht.

    Goede bezig in ieder geval!
    Hoi Niek, bedankt voor je vraag.

    Dit gaat alleen om de uitstoot als gevolg van het ontsteken van het vuurwerk. Het is geen 'Life Cycle Analysis' (LCA) zoals ze dat dan deftig noemen. De hele levenscyclus analyseren zou kunnen, maar is wel een karweitje waar redelijk wat tijd in gaat zitten. Bovendien zou je, als je het dan in perspectief wilt zetten, ook de LCA gegevens van alles moeten hebben waar je het mee wilt vergelijken. Hierbij gaat het dan trouwens vooral om de broeikasgas en fijnstof uitstoot. Zware metalen is iets wat echt een lokaal probleem zou kunnen zijn.

    De prioriteit ligt wat mij betreft nu bij de lokale (lees Nederlandse) impact. Dit is ook waar de meeste kritiek volgens mij om gaat. Sowieso is dit voor de zware metalen dus het belangrijkste. Daarnaast denk ik dat bij vuurwerk het grootste deel van de uitstoot van fijnstof en broeikasgas wel in de gebruiksfase (het afsteken) zit. Maar dat is mijn gevoel op basis van ervaring met LCA, en kan ik verder niet onderbouwen.

  21. Deze 2 gebruikers waarderen \_niels_/ voor het bericht:


  22. #30
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    Het RIVM heeft ook een onderzoek gedaan tijdens en na de vuurwerkramp in enschede waaronder ook zware metalen in bloed en urine en de lucht werd onderozcht, conclusie was dat er geen noemenwaardige verhoging is gevonden.

    Dus 177 ton vuurwerk in een lokaal gebied levert geen noemenwaardige problemen op.

    kanttekening is wel dat er voor barium veel bloedmonster zijn uitgevallen dus die conclusie is met een korreltje zout wat betreft bloedwaardes.

    en let wel op dat dit onderzoek geen woordt rept over langetermijn effecten van zware metalen in grondwater etc. daarvoor zal je echt een ander onderzoek moeten doen.

    https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/630930003.pdf

Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •