Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 45 van 70
  1. #31
    VWC-Lid \_niels_/'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 oktober 2012
    Locatie
    Op de boot
    Berichten
    2.083
    Thanks
    2.646
    2.948 waarderingen in 890 posts
    UPDATE:
    Ik heb nog weer een kleine update gedaan.
    - Over koper is wat informatie toegevoegd
    - Zink blijkt helemaal niet relevant te zijn
    - De bevindingen uit het RIVM rapport dat hierboven genoemd wordt zijn toegevoegd (bedankt daarvoor laurence)
    - Fijnstof is wordt nog even kort aangehaald
    - Een kleine discussie/conclusie is toegevoegd

    Voor nu heb ik geen ambitie om me dit jaar nog verder te verdiepen in dit onderzoek. Maar mocht iemand nog goede aanvulling hebben laat het dan vooral weten, dan kunnen we dat wellicht nog toevoegen aan het stuk.

    Nog even voor alle duidelijkheid: Ik heb dit niet in opdracht van iemand gedaan, ik ben geen lid van de Vuurwerk Federatie, dit is puur gedaan door een liefhebber uit interesse en in een poging om een bijdrage te leveren aan het behoud van het zelf afsteken van consumentenvuurwerk in Nederland. Het is niet bedoeld als officieel wetenschappelijk onderzoek. Het doel is om een beeld te geven van hoe de 'de vork in de steel steekt'.

  2. Deze 8 gebruikers waarderen \_niels_/ voor het bericht:


  3. #32
    VWC-Lid Happiness's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 januari 2010
    Berichten
    6.053
    Thanks
    8.985
    5.191 waarderingen in 2.008 posts
    Dan zou Nick? Ja die van Groenlinks het ook eens moeten lezen.
    December Will Be Magic Again!!

  4. #33
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.443
    Thanks
    41.003
    19.057 waarderingen in 8.437 posts
    Geweldig werk weer Niels, top al die inzet die je toont.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  5. #34
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.092
    Thanks
    5.429
    6.230 waarderingen in 2.977 posts
    De vuurwerkfederatie heeft dit onderzoek flink gelobbyd bij de politieke partijen?

  6. #35
    VWC-Lid flutsjah's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 februari 2019
    Berichten
    1.531
    Thanks
    2.754
    2.684 waarderingen in 882 posts
    Wauw dit is wel een mooi onderzoek! Dit jaar wilde ik oud&nieuw in ieder geval met mijn broer vieren die nogal vuurwerkgek is maar zelf niet zoveel meer afsteekt, mede omdat zijn vriendin het zo slecht voor het milieu vindt. Leuk om dit een keer aan haar te laten zien!

  7. #36
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 november 2016
    Berichten
    442
    Thanks
    197
    128 waarderingen in 84 posts
    Ik heb een mail ontvangen van Röder Feuerwerk,maar in duitsland zijn ze dus ook al een aantal jaren bezig omtrent milieu en vuurwerk:
    Feinstaub und Stickoxide sollen per Gesetz in Feuerwerkskörpern reduziert werden!

    Jetzt mit richtigem Link!!!

    Nun ist es amtlich! Damit privat zu Silvester weiterhin Feuerwerk gezündet werden darf, müssen Feinstaub und Stickoxide drastisch verringert werden. Die Bundesregierung ändert daher das Bundesimmisionsschutzgesetzt (BImSchG.) Nun sind die Hersteller in der Pflicht bis Jahresende ihre Feuerwerkskörper so zu gestalten, dass die Anforderungen erfüllt werden können. Schnellstmöglich müssen die technischen Möglichkeiten in die Massenfertigung umgesetzt werden.

    Lesen Sie hier den ausführlichen Bericht. Und was dies für Sie als Konsument bedeutet. Und nehmen Sie an unserer Umfrage Teil, welche wir an die Regierung weiterleiten werden!
    Het lukt me niet om de link erbij te zetten,maar er gaat wel wat veranderen....
    UOTE=\_niels_/;1014565]UPDATE:
    Ik heb nog weer een kleine update gedaan.
    - Over koper is wat informatie toegevoegd
    - Zink blijkt helemaal niet relevant te zijn
    - De bevindingen uit het RIVM rapport dat hierboven genoemd wordt zijn toegevoegd (bedankt daarvoor laurence)
    - Fijnstof is wordt nog even kort aangehaald
    - Een kleine discussie/conclusie is toegevoegd

    Voor nu heb ik geen ambitie om me dit jaar nog verder te verdiepen in dit onderzoek. Maar mocht iemand nog goede aanvulling hebben laat het dan vooral weten, dan kunnen we dat wellicht nog toevoegen aan het stuk.

    Nog even voor alle duidelijkheid: Ik heb dit niet in opdracht van iemand gedaan, ik ben geen lid van de Vuurwerk Federatie, dit is puur gedaan door een liefhebber uit interesse en in een poging om een bijdrage te leveren aan het behoud van het zelf afsteken van consumentenvuurwerk in Nederland. Het is niet bedoeld als officieel wetenschappelijk onderzoek. Het doel is om een beeld te geven van hoe de 'de vork in de steel steekt'.[/QUOTE]

  8. #37
    VWC-Lid Fegefeuer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Utopia
    Berichten
    1.792
    Thanks
    1.936
    1.643 waarderingen in 695 posts
    Uitgebreide uitleg op de site van de betreffende winkel:


    https://www.roeder-feuerwerk.de/fein...silvester.html

    Laatste zin: Dies war unser Aprilscherz 2019!

  9. #38
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    Dus ureum toevoegen aan het kruid om stikstofdioxeden te verminderen.

    Benieuwd hoeveel invloed dit gaat hebben op de uitwerking

  10. #39
    VWC-Lid Fegefeuer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Utopia
    Berichten
    1.792
    Thanks
    1.936
    1.643 waarderingen in 695 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door laurence Bekijk bericht
    Dus ureum toevoegen aan het kruid om stikstofdioxeden te verminderen.

    Benieuwd hoeveel invloed dit gaat hebben op de uitwerking
    Volgens mij gaat het om een 1 april-grap, laurence.

  11. #40
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 november 2016
    Berichten
    442
    Thanks
    197
    128 waarderingen in 84 posts
    zo...helemaal overheen gekeken.
    wel een goeie grap dan...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fegefeuer Bekijk bericht
    Volgens mij gaat het om een 1 april-grap, laurence.

  12. #41
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fegefeuer Bekijk bericht
    Volgens mij gaat het om een 1 april-grap, laurence.
    Ah, zag niet dat het oorspronkelijke bericht van 1 april was.

  13. #42
    VWC-Lid Fegefeuer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Utopia
    Berichten
    1.792
    Thanks
    1.936
    1.643 waarderingen in 695 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door laurence Bekijk bericht
    Ah, zag niet dat het oorspronkelijke bericht van 1 april was.
    Staat dus ook in de laatste zin onder het verhaal. Maar ik moet zeggen: het ziet er best geloofwaardig uit allemaal. Bovendien: het speelt in Duitsland inderdaad wel degelijk. Zie bijvoorbeeld https://www.umweltbundesamt.de/theme...-jahreswechsel In de laatste alinea wordt door dit overheidsorgaan zelfs opgeroepen minder vuurwerk af te steken of er helemaal mee op te houden.

  14. #43
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fegefeuer Bekijk bericht
    Staat dus ook in de laatste zin onder het verhaal. Maar ik moet zeggen: het ziet er best geloofwaardig uit allemaal. Bovendien: het speelt in Duitsland inderdaad wel degelijk. Zie bijvoorbeeld https://www.umweltbundesamt.de/theme...-jahreswechsel In de laatste alinea wordt door dit overheidsorgaan zelfs opgeroepen minder vuurwerk af te steken of er helemaal mee op te houden.
    Ik ben niet zo goed in Duits

  15. #44
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.092
    Thanks
    5.429
    6.230 waarderingen in 2.977 posts
    Ureum?! whahaha dead giveaway

  16. #45
    VWC-Lid Fegefeuer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Utopia
    Berichten
    1.792
    Thanks
    1.936
    1.643 waarderingen in 695 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door laurence Bekijk bericht
    Ik ben niet zo goed in Duits


    Google translate:

    Dikke lucht aan het begin van het jaar

    Op oudejaarsavond neemt de last van schadelijke zwevende deeltjes explosief toe.

    27/12/2018

    Op de eerste dag van het nieuwe jaar is de concentratie van fijnstof op veel plaatsen hoger dan gewoonlijk in het hele jaar. Tussen de 100 en 150 miljoen euro jagen de Duitsers rond de jaarwisseling de lucht in. Hier worden ongeveer 4.500 ton van fijn stof (PM10) vrijgegeven, deze hoeveelheid is ongeveer gelijk aan 15,5 procent van de jaarlijkse uitstoot door het straatverkeer en ongeveer 2,25 procent van de totale jaarlijkse PM10-emissies (2016).

    Het inademen van fijn stof brengt de gezondheid van de mens in gevaar. De effecten variëren van tijdelijke beperkingen van de luchtwegen via een verhoogde behoefte aan medicijnen bij astmapatiënten tot ademhalings- en cardiovasculaire problemen.

    Bovendien belanden mensen met verwondingen door vuurwerk elk jaar in de eerste hulp, van brandwonden of oogletsels tot blijvende gehoorschade. Elk jaar lijden 8.000 mensen in Duitsland aan verwondingen aan het binnenoor door vuurwerk. Ongeveer een derde van deze mensen blijft in permanente schade, volgens een rapport in Deutsches Ärzteblatt in 2013.

    Hoe snel de vervuiling met fijnstof afneemt na het vuurwerk van oud en nieuw hangt vooral af van de weersomstandigheden. Sterke wind helpt om de verontreinigende stoffen snel te verspreiden. Bij weinig wind weer situaties met beperkte verticale uitwisseling lucht, maar de stoffen blijven vele uren in de lucht en zich ophopen in de lagere atmosfeer.

    Nieuwjaar 2017/2018
    1330 μg / m³ werden gemeten op 1 januari 2018 om 1 uur in Fürth. Maar ook in Ingolstadt en Neurenberg waren de concentraties hoger dan 1000 μg / m³. De extreem hoge concentraties in de eerste paar uur van het nieuwe jaar resulteerden in 13 afdelingen die het daggemiddelde van 50 μg / m³ overschreden. Van de 35 toegestane achterstallige dagen was een overschrijdingsdag al "opgebruikt" op de eerste dag van het nieuwe jaar. Rond de jaarwisseling 2016/2017 was dit zelfs het geval bij 129 van de 320 meetstations. Dat het om het jaar 2017/2018 slechts een paar stations, was omdat het zeer winderig New Year's Eve. De sterke wind verspreidt snel het fijne stof dat vrijkomt door het vuurwerk in de lucht. Dientengevolge keerde de concentratie van fijn stof snel terug naar "normale waarden".

    Als je op oudejaarsdag deeltjesvervuiling wilt verminderen, kun je je persoonlijke vuurwerk beperken of zelfs uitschakelen. Dit helpt niet alleen de gezondheid, maar ook voor het milieu, veroorzaakt minder afval en vermindert het energieverbruik die in hoofdzaak bij de vervaardiging van vuurwerk.

Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •