Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alle lanceerstandaards vuurpijlen afgekeurd, verkoop aan consumenten in gevaar

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    #31
    als ik dit zo lees, dan waren de importeurs er van op de hoogte, vraag is alleen of het duidelijk was waaraan de lanceerinstallatie moest voldoen.

    Comment


      #32
      Gaat dit nu over de losse 'lanceer' installaties? Of betreft dit ook de meegeleverde pvc buisjes die je bij.v bij Lesli in een pijlen pakket meekrijgt?

      Comment


        #33
        Oorspronkelijk geplaatst door Pyroboy26 Bekijk bericht
        als ik dit zo lees, dan waren de importeurs er van op de hoogte, vraag is alleen of het duidelijk was waaraan de lanceerinstallatie moest voldoen.
        https://www.ad.nl/politiek/vuurpijl-....1542894197942
        Wat ik mijzelf afvraag.
        Heeft geen enkele importeur nagevraagd, aan welke eisen zo'n vuurpijl lanceer installatie aan moet voldoen?
        Een stukje overleg had misschien dit gezeur bespaart kunnen blijven.
        Kom zei de vis in de vissenkom.

        Comment


          #34
          Oorspronkelijk geplaatst door the cigarman Bekijk bericht
          Wat ik mijzelf afvraag.
          Heeft geen enkele importeur nagevraagd, aan welke eisen zo'n vuurpijl lanceer installatie aan moet voldoen?
          Een stukje overleg had misschien dit gezeur bespaart kunnen blijven.
          precies, denk ook echt welk dat de importeurs ook te laks zijn.

          Comment


            #35
            Oorspronkelijk geplaatst door the cigarman Bekijk bericht
            Wat ik mijzelf afvraag.
            Heeft geen enkele importeur nagevraagd, aan welke eisen zo'n vuurpijl lanceer installatie aan moet voldoen?
            Een stukje overleg had misschien dit gezeur bespaart kunnen blijven.
            Oorspronkelijk geplaatst door Pyroboy26 Bekijk bericht
            precies, denk ook echt welk dat de importeurs ook te laks zijn.
            Ik kan jullie verzekeren dat dit niet het geval is. Het is al een half jaar duidelijk welke standaardjes er gebruikt zullen worden door de diverse importeurs. Dit zijn dezelfde die al jaren in omloop zijn en deze voldoen aan de summiere omschrijving die gegeven is bij het besluit ze verplicht te stellen. Er schijnt (maar dat kan ik niet 100% bevestigen) dat er gevraagd is deze te testen en dat bleek niet noodzakelijk. Dat ze dan in November, een week na de folder deadlines, met een algehele afkeur komen is op z'n minst opmerkelijk.

            Ik vind er heel veel van en zou het graag delen met jullie, maar de importeurs hebben besloten om de uitingen via één kanaal te laten verlopen. En dat is de woordvoerder van de branche (BPN).

            Comment


              #36
              Verplichte lanceerstandaarden vuurpijlen afgekeurd, branche moet haast maken

              Nederlandse vuurwerkimporteurs moeten snel op zoek naar een veilige lanceerstandaard om vuurwerkpijlen af te schieten. Vuurwerkpijlen voor komend Oud en Nieuw mogen alleen nog met zo'n lanceerapparaat worden verkocht en afgevuurd, maar de branche heeft nog geen stabiele en veilige apparaten gevonden.

              De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft vijf lanceerstandaarden getest, die de vuurwerkimporteurs wilden gaan verkopen. Ze blijken allemaal instabiel.

              Bij het afvuren van de vuurpijl kwam bij de ene standaard een pootje omhoog en viel het ding om, bij de andere scheurde het kunststof materiaal bij het in elkaar zetten. Op onverharde grond vielen de lanceerstandaarden gemakkelijk om, concludeert de ILT.

              "Te vroeg voor verbod"

              Staatssecretaris Van Veldhoven van Milieu roept de vuurwerkimporteurs op om "snel werk te maken" van lanceerapparaten die aan de eisen voldoen. Het is nog te vroeg om de verkoop van vuurwerkpijlen te verbieden, benadrukt een woordvoerder.

              Ook de ILT denkt dat het nog mogelijk is om op tijd goede lanceerstandaarden te vinden. "Wij gaan er op voorhand niet van uit dat het niet lukt", stelt een woordvoerder. Als de importeurs nieuwe exemplaren hebben gevonden, kan de ILT de tests snel uitvoeren.

              Het kabinet besloot in juni dat er geen landelijk vuurwerkverbod komt, zoals de Onderzoeksraad voor Veiligheid adviseerde. Gemeenten kunnen zelf beslissen over zo'n verbod. Wel zijn de veiligheidseisen aangescherpt, zoals het verplichte lanceerapparaat.

              Dit houdt in dat winkeliers alleen vuurpijlen mogen verkopen als de consument er ook zo'n standaard bij koopt. Ook mag een vuurpijl niet worden afgestoken zonder zo'n veilig, goedgekeurd exemplaar.

              Bron: https://nos.nl/artikel/2260350-verpl...ast-maken.html




              Ook de NOS heeft er een artikel op hun website geplaatst. Helaas zijn de linkjes in hun artikel nog niet goed (amateurs ), daardoor kan je het rapport nog niet inlezen. Daar ben ik wel benieuwd naar.

              Comment


                #37
                Hier konje bijna op wachten, een goedkoop plastic buisje ia natuurlijk makkelijk af te keuren en anders hadden ze wel iets anders verzonnen. Op zich wel interessant om te zien hoe oud en nieuw zonde pijlen gaat verlopen om dan te kijken of er ook minder slachtoffers zijn. Zo niet dat kan bpn dat advies over een pijlenverbod ook afschieten.

                Comment


                  #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door laurence Bekijk bericht
                  Hier konje bijna op wachten, een goedkoop plastic buisje ia natuurlijk makkelijk af te keuren
                  Dit gaat niet over het meegeleverde plastic buisje wat in een pijlenpakket zit maar over de 'pijlenstandaard' die vanaf dit jaar verplicht is bij aankoop van vuurpijlen zoals de welbekende driepoot en de nieuwe 'eco'pijlenstandaard...

                  Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	gouda-vuurwerk-pijlenstandaard.png
Vertoningen:2
Grootte:116,9 KB
ID:	1568671
                  Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	2010_eco_pijlenstandaard.png
Vertoningen:1
Grootte:44,9 KB
ID:	1568672
                  FREAKACTIE >> WWW.VUURWERKLANDFREAKS.NL

                  Comment


                    #39
                    Standaards bestaan al jaren dus volgend jaar aanpassen

                    Comment


                      #40
                      Even wat frisse lucht door dit topic, om ff de betutteling nogmaals duidelijk te maken. Zo kan het ook!
                      alcohol lost niets op, maarja melk ook niet...

                      Comment


                        #41
                        Dat beantwoord mijn vraag. Kan me goed voorstellen dat die plastic 3 pootjes afgekeurd worden, die breken in de verpakking al vaak.

                        Maar de hele 'verplichte afvuurbuis' is natuurlijk weer een dubieus staaltje symboolpolitiek.
                        Ben benieuwd wat de BPN als reactie gaat geven.


                        Oorspronkelijk geplaatst door Vuurwerkland-Steenbergen Bekijk bericht
                        Dit gaat niet over het meegeleverde plastic buisje wat in een pijlenpakket zit maar over de 'pijlenstandaard' die vanaf dit jaar verplicht is bij aankoop van vuurpijlen zoals de welbekende driepoot en de nieuwe 'eco'pijlenstandaard...

                        Comment


                          #42
                          gebruik al jaren gewoon een grote emmer met zand met daarin een lege fles gevuld met zand

                          Comment


                            #43
                            Gewoon een stuk afvoerbuis in een plantenbak en klaar !
                            Stel der komen geen nieuw buisjes !
                            Mag je dan alsnog wel pijlen kopen met een goede standaard ?

                            Comment


                              #44
                              Ik gebruik gewoon zo'n metalen vuurwerkklem waarin ik een buisje klem. Is ook handig voor kleine instabiele potjes

                              Comment


                                #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door sander17 Bekijk bericht
                                Gewoon een stuk afvoerbuis in een plantenbak en klaar !
                                Stel der komen geen nieuw buisjes !
                                Mag je dan alsnog wel pijlen kopen met een goede standaard ?
                                Dit mag, mits ja aan kan tonen dat je een degelijke pijlenstandaard hebt die is goedgekeurd.....

                                Comment

                                Working...
                                X