Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 41
  1. #1
    VWC-Lid Fegefeuer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Utopia
    Berichten
    1.792
    Thanks
    1.936
    1.643 waarderingen in 695 posts

    Tweede Kamer: Uitvoering motie lokaal vuurwerkverbod

    Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer
    der Staten-Generaal
    Postbus 20018
    2500 EA DEN HAAG

    Datum 16 november 2018
    Onderwerp Uitvoering motie lokaal vuurwerkverbod

    Hierbij informeren wij u, mede namens de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, over de uitvoering van de motie van de leden Dik-Faber (CU) en Den Boer (D66).

    Tijdens het debat op 20 juni 2018 over het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over de risico’s rondom de jaarwisseling is met uw Kamer gesproken over de mogelijkheid van een lokaal vuurwerkverbod. In vorengenoemde motie heeft Uw Kamer verzocht om een expliciete wettelijke bevoegdheid voor gemeenten of gemeentelijke organen om gemeenten geheel vuurwerkvrij te maken. Daarbij wordt genoemd dat het afsteken van vuurwerk gepaard gaat met letsel, materiële schade en overlast. Voorts is verzocht de invoering van deze bevoegdheid gepaard te laten gaan met deskundige monitoring van het effect op letsel en schade.

    Zoals in de motie is vermeld heeft een gemeenteraad de bevoegdheid om bij gemeentelijke verordening gebieden aan te wijzen waar het verboden is om consumentenvuurwerk af te steken (vuurwerkvrije zones). De motie constateert dat deze bevoegdheid in de praktijk begrensd is, en verzoekt om een wettelijke bevoegdheid voor gemeenten om het gehele gemeentelijk grondgebied vuurwerkvrij te maken.
    De afgelopen periode zijn de mogelijkheden tot uitvoering van de motie verkend. Hierbij is onder meer rekening gehouden met de doelstelling van de motie en de impliciete wens van uw Kamer om een en ander op korte termijn te regelen.

    Wij zijn voornemens aan deze motie uitvoering te geven door het Vuurwerkbesluit aan te passen. Een wijziging daarvan is in voorbereiding. Met de voorgenomen aanpassing van het Vuurwerkbesluit wordt buiten twijfel gesteld dat gemeenten hun autonome verordeningsbevoegdheid kunnen aanwenden om, in het belang van het voorkomen van gevaar, schade of overlast, het gehele grondgebied van de gemeente aan te wijzen als gebied waar geen vuurwerk mag worden afgestoken.

    Met de voorgenomen aanpassing van het Vuurwerkbesluit wordt tevens binnen de kortst mogelijke termijn uitvoering gegeven aan de motie. Daarbij streven wij ernaar deze wijziging van het Vuurwerkbesluit gereed te hebben vóór de jaarwisseling van 2019-2020. Na de inwerkingtreding van deze wijziging zal het effect ervan op letsel en schade op deskundige wijze worden gemonitord.

    De Minister van Justitie en Veiligheid,
    Ferd Grapperhaus

    https://www.rijksoverheid.nl/docume....vuurwerkverbod
    Laatst gewijzigd door Scav; 16 april 2019 om 18:11

  2. Deze gebruiker waardeert Fegefeuer voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid Fegefeuer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Utopia
    Berichten
    1.792
    Thanks
    1.936
    1.643 waarderingen in 695 posts
    Nou, daar gaan we. Maakt de borst maar nat.

  4. #3
    VWC-Lid --sjon beton--'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 augustus 2005
    Berichten
    2.041
    Thanks
    3.273
    904 waarderingen in 519 posts
    met dank aan de media van jaren lang stelselmatig demoniseren van vuurwerk!!

  5. Deze 2 gebruikers waarderen --sjon beton-- voor het bericht:


  6. #4
    VWC-Lid Komkommer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 januari 2017
    Berichten
    1.522
    Thanks
    1.213
    1.025 waarderingen in 556 posts
    Nou geniet er nog maar even van dit jaar.. het kan maar zo gebeurd zijn blijkt wel weer.

  7. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    9 september 2012
    Berichten
    113
    Thanks
    24
    29 waarderingen in 18 posts
    tja,dit is nederland op zijn best,leuke dingen worden je ontnomen, de beslissingen worden wel voor je genomen

  8. #6
    VWC-Lid Happiness's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 januari 2010
    Berichten
    6.053
    Thanks
    8.991
    5.192 waarderingen in 2.008 posts
    Moeten wij ons nu echt zorgen gaan maken? Blijft er dan niets leuks meer over om van te genieten?
    Vissen is ook een grote hobby van mij. Is dat het volgende project dat niet meer van deze tijd is?
    December Will Be Magic Again!!

  9. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Happiness Bekijk bericht
    Moeten wij ons nu echt zorgen gaan maken? Blijft er dan niets leuks meer over om van te genieten?
    Vissen is ook een grote hobby van mij. Is dat het volgende project dat niet meer van deze tijd is?
    Ik denk niet dat er een meerderheid voor is dus nee ik maak me geen zorgen en ik kijk vooraal naar de populariteit van forum van democratie bijvoorbeeld.

  10. Deze gebruiker waardeert lbanoa voor het bericht:


  11. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    17 september 2013
    Berichten
    808
    Thanks
    537
    728 waarderingen in 269 posts
    En bij de BPN hebben ze liggen slapen ?

  12. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Berichten
    3.721
    Thanks
    2.535
    2.817 waarderingen in 1.211 posts
    Grapperhaus kan zijn naam beter veranderen in Grappenmaker. Ik stel voor, indien de gemeente een verbod oplegt, om burgerlijke ongehoorzaamheid toe te passen. Want dit is echt.. echt totale waanzin!!! Het begint met een lokaal verbod en voordat je het weet heb je een landelijk verbod te pakken!

  13. Deze 2 gebruikers waarderen Grizmo Raizor voor het bericht:


  14. #10
    VWC-Lid Pyroboy26's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 november 2005
    Berichten
    7.157
    Thanks
    2.579
    2.822 waarderingen in 1.407 posts
    Logisch verhaal toch, gemeente mogen zelf vuurwerkvrije zones aanwijzen.... prima goed, geen probleem mee.
    Dat kunnen ze in den haag niet doen per gemeente dus geven ze de gemeente de bevoegdheid om het zelf te regelen.
    prima dat er bij kinderboerderijen, winkelcentra's ziekenhuizen ed geen vw mag afgestoken worden.

  15. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pyroboy26 Bekijk bericht
    Logisch verhaal toch, gemeente mogen zelf vuurwerkvrije zones aanwijzen.... prima goed, geen probleem mee.
    Dat kunnen ze in den haag niet doen per gemeente dus geven ze de gemeente de bevoegdheid om het zelf te regelen.
    prima dat er bij kinderboerderijen, winkelcentra's ziekenhuizen ed geen vw mag afgestoken worden.
    dat mogen ze al dit gaat over een hele gemeente en niet gebieden binnen een gemeente

  16. #12
    VWC-Lid leo303's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 september 2005
    Locatie
    Eanske
    Berichten
    1.525
    Thanks
    449
    748 waarderingen in 315 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door laurence Bekijk bericht
    dit gaat over een hele gemeente en niet gebieden binnen een gemeente
    Precies.
    Hiermee kan een burgemeester in 1 klap de gehele gemeente 'vuurwerkvrij' verklaren. Die beperking zit nu nog in het huidige vuurwerkvrije zones verhaal, nu kan dat niet.

    Hoewel dit in aanleg een zeer slechte wending voor ons is zie ik 2 hele kleine lichtpuntjes;
    1. ben blij dat ze het aan de gemeenten overlaten en niet landelijk doorduwen..
    2. je hebt een aardig strabante burgemeester nodig om dit aan te durven..

    Maar blijft opnieuw een stap dichter bij de afgrond op deze manier. Er zullen vast 1 of 2 gemeentes proefdraaien volgend jaar... wordt dat een "succes" en is er opnieuw ellende qua schade/overlast/ongelukken op andere plaatsen, dan volgen er vanzelf meer gemeenten :(

  17. Deze gebruiker waardeert leo303 voor het bericht:


  18. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    21 december 2016
    Berichten
    486
    Thanks
    61
    110 waarderingen in 90 posts
    Denk dat aboutaleb en femke halsema staan te popelen om die testcase te mogen doen. En dan ben ik benieuwd wat omliggende gemeentes gaan doen want die zitten niet te wachten op vuurwerktoerisme denk ik. Als dit er dor komt ( en dat zal vast wel) dan heb je heeeeel misschien volgend jaar nog wat mogelijkheden her en der en daarna is t wel klaar denk ik. Randstad sowieso!

  19. #14
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Berichten
    3.721
    Thanks
    2.535
    2.817 waarderingen in 1.211 posts
    Vraag mij wel af, een lokaal vuurwerkverbod. Betekent dit dan ook automatisch dat je totaal geen vuurwerk voorhanden mag hebben in die gemeente? Want anders loop je toch lekker rond met een tas vuurwerk en steek je, wanneer niemand iets ziet, iets af. Wanneer ze je aanhouden kunnen ze je niets maken, vuurwerk hebben is dan nog altijd toegestaan. Dus dat zal wel wat worden met al die guerrilla's in heel Nederland.

  20. #15
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grizmo Raizor Bekijk bericht
    Vraag mij wel af, een lokaal vuurwerkverbod. Betekent dit dan ook automatisch dat je totaal geen vuurwerk voorhanden mag hebben in die gemeente? Want anders loop je toch lekker rond met een tas vuurwerk en steek je, wanneer niemand iets ziet, iets af. Wanneer ze je aanhouden kunnen ze je niets maken, vuurwerk hebben is dan nog altijd toegestaan. Dus dat zal wel wat worden met al die guerrilla's in heel Nederland.
    daarom er is op oudjaarsavond nooit genoeg handhaving op de been om dit te handhaven/ zeker niet in kleinen en middel grote gemeenten

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •