Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 20
  1. #1
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts

    Einde van rotjes vanaf de stoep: vuurwerk in de stad gaat aan banden.

    Talk of the Town Bij de volgende jaarwisseling is in Amsterdam alleen nog consumentenvuurwerk toegestaan in speciaal aangewezen zones.

    Rotjes gooien vanuit je portiek: dit jaar is vermoedelijk het laatste jaar dat het kan tijdens oud en nieuw. Het ‘zomaar’ afsteken van vuurwerk op oudejaarsnacht wordt door de gemeente aan banden gelegd, zo blijkt uit een brief die burgemeester Femke Halsema vorige week naar de gemeenteraad stuurde. Het plan is om vanaf de volgende jaarwisseling (2019/2020) alleen consumentenvuurwerk toe te staan in een aantal speciaal daarvoor aangewezen zones.

    Halsema wil toe naar een „andere benadering van vuurwerk” schrijft ze, en streeft ernaar „Oud en Nieuw voor iedereen feestelijk te laten verlopen en tegelijkertijd de incidenten met vuurwerk en de overlast voor mens en dier terug te dringen”. Daartoe wil het college de ruimte voor particulier vuurwerk terugbrengen, en meer inzetten op centraal georganiseerde vuurwerkshows. Waar de vuurwerkzones zich volgend jaar precies zullen bevinden is nog niet duidelijk – dat zal met bewoners en andere betrokkenen worden uitgezocht.

    Liefst een algeheel verbod
    Het besluit van Halsema is een reactie op een initiatiefvoorstel dat de Partij voor de Dieren al in oktober 2016 indiende. In dat voorstel pleit fractievoorzitter en raadslid in Amsterdam Johnas van Lammeren voor het aan banden leggen van consumentenvuurwerk door zoveel mogelijk vuurwerkvrije zones in te stellen. Van Lammeren is tevreden over de voornemens van Halsema. „Het liefst zou ik natuurlijk een algeheel verbod op consumentenvuurwerk zien”, zegt hij, „maar ik begrijp ook dat dat niet van de ene op de andere dag kan.” Het terugdringen van vuurwerk is „een proces”, zegt Van Lammeren, „en wat mij betreft gaan we nu zeker de goede kant op.”

    Op deze manier geven we in elk geval met twee grote steden een duidelijk signaal af
    Johnas van Lammeren fractievoorzitter en raadslid Partij voor de Dieren
    Bij IJzerwinkel De Vijl aan de Admiraal De Ruijterweg – waar elke decembermaand drie dagen vuurwerk verkocht wordt – is minder sprake van een juichstemming. „We balen behoorlijk”, zegt de verkoper, die alleen met zijn achternaam Wierink in de krant wil. „We gaan zeker minder klanten krijgen door dit soort negatieve reclame.” Ja, „van die milieu- en dierenliefhebbers” zullen deze nieuwe maatregelen wel weer schitterend vinden, zegt Wierink. „Nou, mijn huisdieren hebben nooit last van vuurwerk. Ik heb een kat en een hond, en die zijn de hele jaarwisseling hartstikke rustig.”

    Glazenwasser Luke Verhoek verkoopt elk jaar vuurwerk vanuit een gehuurd kantoortje in de Rivierenbuurt. Hij maakt zich een stuk minder zorgen om de maatregelen dan zijn collega Wierink. „Mensen gaan toch wel afsteken”, redeneert hij. „Zo’n regel is nauwelijks te handhaven. Er gebeurt zoveel op oudejaarsavond. De politie kan niet iedereen gaan arresteren die een pijltje of een rotje afsteekt.” Over zijn omzet maakt hij zich geen zorgen. „Mijn klanten vinden wel een manier om hun pakketten te kunnen afsteken. Desnoods gaan ze buiten de stad oud en nieuw vieren.” Er komen sowieso veel mensen van buiten Amsterdam bij Verhoek voor de vuurpijlen. „Uit Abcoude of Amstelveen.” Met de nieuwe vuurwerkregels zal hij geen vuurpijl of knalpot minder verkopen, denkt Verhoek.

    Net als Rotterdam
    Amsterdam volgt met het voorgenomen vuurwerkbeleid de aanpak van Rotterdam, waar vanaf de volgende jaarwisseling ook alleen mag worden afgestoken in aangewezen zones. De ambities van Johnas van Lammeren gaan ondertussen alweer veel verder. „We gaan nog steeds door met strijden voor een algeheel verbod”, zegt hij. „Zoiets is uiteindelijk een Haagse aangelegenheid, maar op deze manier geven we in elk geval met twee grote steden een duidelijk signaal af.” Wanneer verwacht Van Lammeren dat de stad helemaal consumentenvuurwerk-vrij is? „Binnen drie à vier jaar moet dat voor elkaar zijn.”

    Laat ze dat bij IJzerhandel De Vijl maar niet horen, daar zijn ze vooral bezig hun inkoop voor de komende jaarwisseling zo goed mogelijk af te stemmen. „We zetten vooral in op compoundboxen”, zegt verkoper Wierink. „Houten kistjes die je één keer aansteekt, waarna er zes of zeven sets vuurwerk afgaan.” Vorig jaar deed de ‘Jack Hammer’-box het heel goed, dit jaar wordt veel verwacht van de ‘Artillery’. „Geluidsterreur”, zou Johnas van Lammeren zeggen. Maar in een winkel als De Vijl zeggen ze: gezelligheid.

    https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/15...anden-a2755164
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. #2
    VWC-Lid Pyroboy26's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 november 2005
    Berichten
    7.157
    Thanks
    2.579
    2.822 waarderingen in 1.407 posts
    Amsterdam de hoofdstad waar alles wat god verboden heeft gebeurd......wordt door de groenlinks maffia omgetoverd tot een saaie stad met schijnveiligheid.

  3. #3
    VWC-Lid Happiness's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 januari 2010
    Berichten
    6.053
    Thanks
    8.991
    5.192 waarderingen in 2.008 posts
    Was al op de hoogte. Maar wat is het eigenlijk triest om te lezen dat dit er toch maar gewoon doorgedrukt gaat worden.
    December Will Be Magic Again!!

  4. #4
    VWC-Lid pyrodreams's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 november 2017
    Berichten
    768
    Thanks
    3.152
    950 waarderingen in 540 posts
    daar word je toch dood moe van zulke
    ik heb dyslectie dus houdt daar rekening mee

  5. #5
    VWC-Lid funkyi's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 oktober 2017
    Locatie
    Bunker 4
    Berichten
    1.671
    Thanks
    606
    910 waarderingen in 444 posts
    En dit wordt het rolmodel voor andere steden. Stap 1 is gezet. En aangezien dit volgend jaar ook niet voldoende geholpen heeft zal er gekeken worden naar een algeheel verbod....

  6. #6
    VWC-Lid herdervriend's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 september 2007
    Locatie
    Gouda
    Berichten
    2.593
    Thanks
    100
    1.643 waarderingen in 555 posts
    Drugs, prostitutie, criminaliteit, allemaal prima. Vuurwerk niet. Opdoeken die hele kut stad.
    Website: https://www.rfgfireworks.nl

  7. Deze 5 gebruikers waarderen herdervriend voor het bericht:


  8. #7
    VWC-Lid ddfirework's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 november 2007
    Locatie
    Zuid Holland
    Berichten
    2.601
    Thanks
    2.242
    2.669 waarderingen in 1.010 posts
    Dit gebeurt er wanneer de linkse ratten het voor het zeggen hebben, blij dat ik er niet woon.
    16e jaar op vuurwerkcrew!!

  9. Deze 5 gebruikers waarderen ddfirework voor het bericht:


  10. #8
    VWC-Lid Madmax's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 oktober 2017
    Berichten
    957
    Thanks
    1.625
    708 waarderingen in 371 posts
    Vandaag bij de bijenkorf groot vuurwerkspektakel hoor ik van een collega, zal dan ook voor het laatste zijn of krijgen die volgens jaar een vergunning ?
    I love Mines

  11. #9
    VWC-Lid hout86's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 november 2010
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    857
    Thanks
    528
    567 waarderingen in 301 posts
    En maar blijven stemmen op die GroenLinks criminelen. Hopelijk wordt het daar een grote tering zooi in die klote stad, maar deze verboden werken niet, ook een algeheel verbod werkt niet. Laat ze maar doen ik blijf toch wel vuurwerk afsteken.

  12. #10
    VWC-Lid San71's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 januari 2016
    Berichten
    1.034
    Thanks
    3.768
    1.122 waarderingen in 477 posts
    Ik vind het best als A'dam vuurwerkvrij wordt mits:
    - alle vuurwerkhaters verplicht in A'dam moeten gaan wonen of beboet worden als ze zeuren;
    - de rest van Nederland een vrije vuurwerkzone wordt met o.a. verruimde afsteektijden.
    Opgelost!

  13. Deze gebruiker waardeert San71 voor het bericht:


  14. #11
    VWC-Lid Torrr's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 maart 2009
    Locatie
    City Lights
    Berichten
    14.774
    Thanks
    3.297
    11.380 waarderingen in 5.129 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door herdervriend Bekijk bericht
    Drugs, prostitutie, criminaliteit, allemaal prima. Vuurwerk niet. Opdoeken die hele kut stad.
    hahahahahaha
    Vuurwerk doet de duivels dansen

  15. Deze gebruiker waardeert Torrr voor het bericht:


  16. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    mooie slotzin

  17. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Berichten
    3.721
    Thanks
    2.535
    2.817 waarderingen in 1.211 posts
    Ik citeer, "Oud en Nieuw voor iedereen feestelijk te laten verlopen" en daarmee bedoeld ze natuurlijk alleen mensen die tegen vuurwerk zijn, gelijkgestemden dus. Want hoe ze het wilt is natuurlijk helemaal niet feestelijk voor iedereen. Hier gaat het duidelijk om eigen belangen.. ik hoop dan ook zo dat alles echt finaal in de de soep loopt.

    Nog een zin, "Het besluit van Halsema is een reactie op een initiatiefvoorstel dat de Partij voor de Dieren." Mijn vraag is, hoe groot is die partij.. hoeveel mensen hebben op deze partij gestemd? Hoe dan ook, deze partij is zeer klein en heeft weinig stemmers, maar toch.. hoe kunnen ze dan hun zin krijgen? Dit is toch helemaal niet democratie? Wederom, eigen belangen. Dat krijg je wanneer je ongekozen Burgemeesters macht geeft.

  18. Deze 2 gebruikers waarderen Grizmo Raizor voor het bericht:


  19. #14
    VWC-Lid Pyro Is Art's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 mei 2017
    Berichten
    1.302
    Thanks
    1.376
    2.257 waarderingen in 761 posts
    Deze milieu terroristen zijn op oorlogspad en stoppen niet voordat het doel bereikt is. Nu is "hippie-eiland Amsterdam" aan de beurt, de volgende stap is landelijk de boel "bombarderen".

  20. #15
    VWC-Lid emieloss's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 december 2009
    Berichten
    1.986
    Thanks
    5.492
    1.722 waarderingen in 787 posts
    Alleen nog vuurwerk op aangewezen plekken. Lijkt me vragen om problemen, met velen tegelijkertijd stoken in een klein gebied..

    Aan de ene kant hoop ik dat het vreselijk mis gaat, zodat deze onzin op houd en we deze mooie traditie mogen behouden. Maar aan de andere kant wil ik niet dat mensen gewond raken. Bovendien zullen de tegenstanders dit vervolgens weer gaan gebruiken als argument voor een geheelverbod op consumentenvuurwerk. Eerst zorgen voor gevaarlijke situaties en vervolgens het vuurwerk de schuld geven..

  21. Deze 3 gebruikers waarderen emieloss voor het bericht:


Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •