Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    4 november 2007
    Berichten
    5.582
    Thanks
    2.934
    4.276 waarderingen in 1.455 posts

    Arnhem wil meldplicht voor mensen die gepakt zijn met illegaal vuurwerk

    ARNHEM - Als het aan burgemeester Ahmed Marcouch van Arnhem ligt komt er tijdens de jaarwisseling een meldplicht voor mensen die gepakt zijn met illegaal vuurwerk. Hij reageert daarmee op de wens van de landelijke politie.
    Eric van der Vegt 05-11-18, 19:01 Laatste update: 06-11-18, 10:22

    De politie is een groot voorstander van de meldplicht tijdens de jaarwisseling. Doel is onder meer om de agressie en het geweld tegen politiemensen tijdens oud en nieuw in te dammen. Hiervoor is echter wel een besluit van de burgemeester voor nodig.

    ,,Als deze maatregel bijdraagt aan een veiliger jaarwisseling voor hulpverleners en de Arnhemmers zelf dan vind ik de meldplicht een belangrijk signaal aan de idioten die elk jaar weer willens en wetens hun omgeving in gevaar brengen. De politie zet terecht jaarlijks hoog in om illegaal vuurwerk aan te pakken", zegt Marcouch.

    Klarendal
    Hij wijst op de invallen die de politie vorig jaar december heeft gedaan in twee panden in Klarendal. In de St. Janskerkstraat vond de politie een partij van 400 kilogram illegaal vuurwerk in een rijtjeshuis. De 37-jarige bewoner werd aangehouden.

    Enkele weken eerder kreeg de politie een tip die leidde tot de aanhouding van een 26-jarige bewoner. In een pand boven restaurant Sugar Hill trof de politie 100 kilo illegaal vuurwerk en een vuurwerkbom. Meteen na de vondst van de vuurwerkbom heeft de politie de buurt rond het pand afgezet. Gasten van Sugar Hill moesten het restaurant verlaten.

    ,,De opslag van dat illegale vuurwerk was boven een restaurant. Je neemt nogal een risico met al die mensen beneden je. Ik sta volledig achter de strenge aanpak van de politie", zegt Marcouch, die erop wijst dat niet alleen illegaal vuurwerk verboden is. ,,Ook het legale vuurwerk is bij wet verboden. In de uren rond oud en nieuw gedogen we het afsteken van vuurwerk, maar daar buiten mag je geen vuurwerk afsteken."

    Arnhem

    ,,De opslag van dat illegale vuurwerk was boven een restaurant. Je neemt nogal een risico met al die mensen beneden je. Ik sta volledig achter de strenge aanpak van de politie", zegt Marcouch, die erop wijst dat niet alleen illegaal vuurwerk verboden is. ,,Ook het legale vuurwerk is bij wet verboden. In de uren rond oud en nieuw gedogen we het afsteken van vuurwerk, maar daar buiten mag je geen vuurwerk afsteken."
    Marcouch heeft vorig jaar tijdens zijn eerste oud en nieuw als burgemeester van Arnhem een nachtdienst met de politie meegedraaid. Van misstanden of overlast was geen sprake, volgens hem. ,,Arnhemmers vieren een feestje met oud en nieuw en zo hoort het ook. Het was een rustige nacht. Dat maak je in andere steden wel eens anders mee", prijst hij de Arnhemmers.

    De meldplicht bestaat al voor voetbalvandalen. Zij moeten zich in sommige gevallen melden bij het politiebureau zodra de wedstrijd van hun club begint. Mocht de meldplicht voor bezitters van illegaal vuurwerk van kracht worden dan vieren de raddraaiers oud en nieuw op het politiebureau. Marcouch wil voorlopig niet als zijn collega Ahmed Aboutaleb van Rotterdam een vuurwerkvrije stad. ,,Dat is aan de Tweede Kamer.”

    Bron
    Vuurwerkcrew.nl : Het leukste vuurwerk forum met alle info over vuurwerk!

  2. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Berichten
    5.460
    Thanks
    1.447
    838 waarderingen in 523 posts
    Ook in arnhem jankt men mee met de wolven in het bos
    Jeder Schuss ein Genuss

  3. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Berichten
    3.721
    Thanks
    2.535
    2.817 waarderingen in 1.211 posts
    Meldplicht. Hmm.. wanneer je je straf reeds hebt uitgezeten dan denk ik niet dat ze je zomaar kunnen verplichten, zonder juridische grondslag, dat je je moet melden en je in principe laat vastzetten gedurende die dag. Dat heeft niets meer met een rechtstaat te maken maar meer met een politiestaat. Verder ongehoord dat een ongekozen burgemeester tot zo'n maatregel zou kunnen overgaan, hij is geen officier van Justitie en ook geen rechter. Weg ermee!

  4. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    7 december 2014
    Berichten
    206
    Thanks
    32
    115 waarderingen in 52 posts
    Het is ook geen (tweede) straf, maar een bestuursrechtelijke maatregel. Net zoals een rijontzegging naast een geldboete mag worden opgelegd. In het kader van de handhaving van de openbare orde mag een burgemeester (die tevens over de politie gaat) deze maatregel nemen. Art. 172a Gemeentewet, lid 1 sub c. Het is maar acht uurtjes.
    Laatst gewijzigd door maximaal30euro; 6 november 2018 om 13:18

  5. Deze gebruiker waardeert maximaal30euro voor het bericht:


  6. #5
    VWC-Lid elgielo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 februari 2006
    Berichten
    715
    Thanks
    694
    977 waarderingen in 322 posts
    "die erop wijst dat niet alleen illegaal vuurwerk verboden is. ,,Ook het legale vuurwerk is bij wet verboden. In de uren rond oud en nieuw gedogen we het afsteken van vuurwerk,"

    ?????

    deze intellectueel wordt gefinancieerd door mijn betaalde belastinggeld!
    dit is wat me het meest frustreert.... wtf

  7. Deze gebruiker waardeert elgielo voor het bericht:


  8. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts
    Weer een slecht ingelichte burgermeester. Legaal vuurwerk is gewoon legaal om op te slaan buiten de jaarwisseling (max 25kg),en afsteken isbook legaal. Er is nietsvgedogen bij. Achterbakse bangmakerij en leugens
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

  9. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Berichten
    3.721
    Thanks
    2.535
    2.817 waarderingen in 1.211 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door elgielo Bekijk bericht
    "die erop wijst dat niet alleen illegaal vuurwerk verboden is. ,,Ook het legale vuurwerk is bij wet verboden. In de uren rond oud en nieuw gedogen we het afsteken van vuurwerk,"

    ?????

    deze intellectueel wordt gefinancieerd door mijn betaalde belastinggeld!
    dit is wat me het meest frustreert.... wtf
    Dat stukje was mij totaal ontgaan. Wat een flut burgemeester wanneer hij de wetten zelf niet eens kent. Gedogen. Tjonge jonge.

  10. Deze gebruiker waardeert Grizmo Raizor voor het bericht:


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •