Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 32
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    4 november 2007
    Berichten
    5.582
    Thanks
    2.934
    4.276 waarderingen in 1.455 posts

    ‘TNO probeerde oorzaak vuurwerkramp Enschede te verhullen’

    Casper van der Veen 29 oktober 2018 om 8:02

    Dat stelt oud-Europarlementariër Paul van Buitenen, die aangifte van onderzoeksfraude heeft gedaan. Hij hoopt hiermee het onderzoek naar de ramp te heropenen.



    Onderzoeksinstituut TNO heeft wetenschapsfraude gepleegd om de oorzaak van de vuurwerkramp in Enschede van 2000 te verhullen. Dat stelt oud-Europarlementariër Paul van Buitenen (Europa Transparant), die hiervan aangifte heeft gedaan. Dat schrijft onderzoek platform Follow the Money maandag.

    De aangifte is reden voor SE Fireworks om een zogeheten herzieningsverzoek in te dienen bij justitie, om het gehele onderzoek naar de ramp te heropenen. SE Fireworks beheerde de opslag waar in mei 2000 diverse explosies ontstonden. Daarbij vielen 23 dodelijke slachtoffers, raakten bijna duizend anderen gewond en ging de Enschedese wijk Roombeek grotendeels in vlammen op.

    Van Buitenen is ervan overtuigd dat TNO wetenschapsfraude heeft gepleegd. Het onderzoeksinstituut stond onder druk van Den Haag om snel met antwoorden te komen, zodat de verantwoordelijken gestraft konden worden. TNO oordeelde dat SE Fireworks te veel en te zwaar vuurwerk in zijn depots had opgeslagen. Beide directeurs van het bedrijf werden veroordeeld voor dood door schuld.

    Overheid buiten schot houden
    Volgens Van Buitenen is niet de zwaarte van het vuurwerk doorslaggevend voor hoe ernstig de explosies worden, maar gaat het vooral om de manier hoe het materiaal ligt opgeslagen. Volgens die theorie zou falend toezicht van lokale en landelijke overheid ook een belangrijke rol hebben gespeeld in de toedracht van de ramp. Van Buitenen stelt dat TNO de oorzaak van de ramp bewust heeft gemanipuleerd om het slechte toezicht van de overheid buiten schot te houden.

    Dat laatste zou ook blijken uit een latere subsidieaanvraag van TNO, waarin het instituut zijn eigen eerdere onderzoek conclusies tegenspreekt. Een woordvoerder van TNO zegt tegenover Follow the Money nog niets te hebben vernomen van de beschuldigingen.

    Oorzaak onbekend
    Het is nooit duidelijk geworden wie verantwoordelijk was voor het ontstaan van de brand, die tot de ontploffingen leidde. Een van de rechercheurs die de ramp onderzocht is ervan overtuigd dat de overheid feiten verzwijgt. Hij stapte daarom naar de Expertgroep Klokkenluiders, die Van Buitenen weer inschakelde. Die voormalige Europarlementariër groef zich de afgelopen vier jaar in het duizenden pagina’s tellende dossier en sprak met tientallen getuigen.


    Bron
    Vuurwerkcrew.nl : Het leukste vuurwerk forum met alle info over vuurwerk!

  2. Deze 11 gebruikers waarderen ylke voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  3. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 januari 2017
    Berichten
    2.945
    Thanks
    3.250
    1.888 waarderingen in 967 posts
    Gaat de beerput dan eindelijk open?

  4. Deze 4 gebruikers waarderen Sirens voor het bericht:


  5. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    10 mei 2009
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    350
    Thanks
    4
    61 waarderingen in 34 posts
    het zou eens tijd worden....
    no Pyro no Party....

  6. Deze gebruiker waardeert knaller voor het bericht:


  7. #4
    VWC-Lid Torrr's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 maart 2009
    Locatie
    City Lights
    Berichten
    14.773
    Thanks
    3.297
    11.380 waarderingen in 5.129 posts
    Goede zaak, echter lees ik alleen dat er vuurwerk in het spel is geweest. Over de landmijnen die daar zouden hebben opgeslagen lees ik niets terug ?
    Vuurwerk doet de duivels dansen

  8. Deze 9 gebruikers waarderen Torrr voor het bericht:


  9. #5
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.224
    Thanks
    5.536
    6.593 waarderingen in 2.736 posts
    Wat er echt in Enschede is gebeurd zal voorlopig niet boven water komen, maar wat er ook opgeslagen lag: het was niet alleen vuurwerk.
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

  10. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    Dit kan wel eens het begin van een nieuwe hoofdstuk worden in de historie, hopenlijk komen er nu eindelijk eens antwoorden.

  11. Deze gebruiker waardeert lbanoa voor het bericht:


  12. #7
    VWC-Lid RemcoS's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 januari 2010
    Locatie
    Platteland
    Berichten
    709
    Thanks
    439
    688 waarderingen in 261 posts
    Ik ben bang dat er niks heropent wordt, gewoon dieper in de doofpot
    Stook verstandig, en niet in de buurt van dieren

  13. Deze gebruiker waardeert RemcoS voor het bericht:


  14. #8
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts
    Als het dan heropent wordt laat ze dan ook alles bekend maken. Ze hebben echt maling aan de nabestaanden hier in de buurt. Hoe zullen hun zich hier bij voelen iedere keer als er weer wat geopend of geroepd wordt. Diep triest en schandalig allemaal. Dat het nu maar eens en voor altijd bekend wordt wat daar daadwerkelijk gebeurd is en daarna de zaak op slot kan.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  15. Deze 16 gebruikers waarderen omepje voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  16. #9
    VWC-Lid emieloss's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 december 2009
    Berichten
    1.986
    Thanks
    5.492
    1.722 waarderingen in 787 posts
    Eindelijk! Hopelijk komen alle feiten boven. Daar heeft Nederland en dan met name nabestaanden, getroffene en anders gedupeerden recht op.

  17. #10
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.105
    Thanks
    12.982
    19.589 waarderingen in 4.250 posts
    Laten we hopen dat het ook daadwerkelijk alle duidelijkheid zal geven, want het klopt van geen kanten allemaal. Het is onwijs sneu en treurig voor de nabestaanden dat de waarheid nooit verteld mag worden, tijd dat ze eens horen hoe het echt is gegaan. De oorzaak is één ding, maar vooral wat er lag en waarom, dat mogen ze nu weleens aantonen.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  18. #11
    VWC-Lid chappie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 augustus 2011
    Berichten
    3.034
    Thanks
    1.713
    1.507 waarderingen in 867 posts
    Ook als het ooooit uitkomt heeft dat totaal geen zin............dan zijn wij nl zo'n hondervijftig jaar oud pfffff.

  19. #12
    VWC-Lid chupinazo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juli 2008
    Locatie
    Zonnig zuid NL
    Berichten
    791
    Thanks
    458
    350 waarderingen in 196 posts
    Wanneer je de latere filmpjes op YT kijkt, zal je te weten komen dat er binnenkort wel eens "achtergebleven/zoekgeraakte" documenten boven water zouden kunnen komen. Oud-rechercheur Paalman en oud-directeur Bakker van SE Fireworks zijn schijnbaar nog steeds bezig met deze zaak.
    De onderste steen boven is een utopie, maar wel goed dat er weer aandacht voor deze zaak komt en hopelijk na 18 jaar iets meer duidelijkheid.

  20. Deze gebruiker waardeert chupinazo voor het bericht:


  21. #13
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.160
    Thanks
    5.472
    6.268 waarderingen in 3.000 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RemcoS Bekijk bericht
    Ik ben bang dat er niks heropent wordt, gewoon dieper in de doofpot
    Grootste kans, overheid heeft er baat bij. Want stel je voor dat blijkt dat ze een vinger in de omvang van de ramp hadden, en de idiote vereisten voor vw verkoop slecht onderzocht zijn geweest en resulterende investeringen door dealers onnodig...
    Laatst gewijzigd door Richardus; 30 oktober 2018 om 08:17

  22. #14
    VWC-Lid the cigarman's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 maart 2008
    Locatie
    Bij Filpjes vuurwerkwinkel.
    Berichten
    4.969
    Thanks
    2.327
    3.388 waarderingen in 1.553 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RemcoS Bekijk bericht
    Ik ben bang dat er niks heropent wordt, gewoon dieper in de doofpot
    Ja en niks anders.
    Kom zei de vis in de vissenkom.

  23. Deze gebruiker waardeert the cigarman voor het bericht:


  24. #15
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    10 maart 2006
    Berichten
    1.522
    Thanks
    3.435
    1.923 waarderingen in 700 posts
    ik heb mij hier uren en uren en uren in verdiept... echt alle mogelijke info die te vinden is heb ik meermaals onder ogen gehad. mijn vader was ook nauw betrokken bij de nazorg van bewoners en ook vanuit mijn vwhobby ben ik hier bovenmatig in geďnteresseerd. ik was er in begin ook van overtuigd dat er niet alleen vuurwerk opgeslagen zou zijn, maar ook defensiemateriaal.
    inmiddels heb ik hier echter toch een ander idee over. er zijn geen resten gevonden, die er echt wel hadden gelegen als dergelijke hoeveelheden munitie de lucht in zijn gegaan. tuurlijk is de wijk afgezet, niet om dingen te verbloemen, maar om plunderingen en sensatiezoekers tegen te gaan.
    Ja, er is een filmpje waarin iemand stelt dat er ontstekers zijn gevonden met hoopjes zand erover, maar die zie ik persoonlijk als een stuk sensatiezucht van een individuele persoon. het is makkelijk te roepen dat er munitie lag, maar mensen staan er nauwelijks bij stil hoe grote hoeveelheid (illegaal) vuurwerk er eigenlijk lag bij SE Fireworks.
    in 1 van de bronnen staat dat er eigenlijk maar maximaal 4000 kilo 1.3 materiaal opgeslagen mocht worden en de rest 1.4G consumentenspul. in de praktijk bleek dit juist iets van 196.000 kilo 1.3 en 1.1 te zijn.
    (hang me niet op aan de aantallen, ik kan het nu even niet terugvinden, maar in deze order van grootte moet wel gedacht worden).
    dergelijke grootte hoeveelheden kunnen in mijn ogen echt wel de big bang veroorzaakt hebben die de wijk Roombeek hebben weggevaagd. Zo enorm groot oppervlakte was het nu ook weer niet. ik ben er dus van overtuigd dat het een massa-explosie was, veroorzaakt door het illegaal opslaan van grote hoeveelheden te zwaar vuurwerk, bedoeld voor de illegale handel, die in de jaren voor de ramp echt veelvuldig plaatsvond vanuit SE Fireworks.

    de overheid is alleen grandioos tekort geschoten door SE Fireworks gewoon niet te controleren op keiharde afspraken op gebied van kilogrammen 1.3 en 1.1. hier zijn zij gigantisch de fout in gegaan. de hele opslagcapaciteit was ook veel te groot door zeecontainers die daar niet op het terrein hadden mogen staan. al met al lag er dus vele malen meer vw dan ooit had gemogen. dit had de overheid gewoon moeten signaleren.

    dit is echter wel allemaal mijn persoonlijke mening.
    Laatst gewijzigd door ghoost; 30 oktober 2018 om 09:23

  25. Deze 10 gebruikers waarderen ghoost voor het bericht:


Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •