Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    VWC-Lid Koala's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 september 2016
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    3.053
    Thanks
    2.297
    5.834 waarderingen in 1.688 posts

    Oorlogsvereraan: Alleen de politie kan er iets aan doen

    EMMEN In de ZuidOosthoeker van vorige week schreef docent en schrijver Richard Zuiderveld in zijn column over de vuurwerktoestand in Zuidoost-Drenthe. Toestand omdat Zuiderveld schrijft de eerste rotjes medio oktober al te horen en de laatste vuurpijl begin februari nog de lucht in geschoten ziet worden. De geschiedenisdocent sprong in de bres voor paniekerige huisdieren, schrikkerige mensen in het hospice en oorlogsveteranen met PTTS. Op zijn column kreeg hij veel reacties, onder anderen van de 70-jarige Leo Haeren uit Emmen.
    Haeren heeft een half jaar in Libanon zijn leven gewaagd om dat van anderen te beschermen. Hoewel hij zegt dat ‘heus niet iedereen’ een trauma overhoudt aan dienstjaren in oorlogsgebieden, is dat bij hem wel het geval. „Mijn vrouw en ik zaten tijdens Kerstavond aan tafel te eten”, gaat de veteraan drie jaar terug in de tijd. „Uit het niets ontploft er vuurwerk op de straat waaraan wij wonen. Ik dook direct onder tafel. Het is onvoorstelbaar dat zo’n knal nog zo’n impact kan hebben. Het eten was meteen over…”

    Het zijn de knallen van rotjes die de flashbacks bij Haeren aanwakkeren. Laat staan wat het effect van strijkers of carbidschieten doet. De Emmenaar ziet direct de beschietingen voor zich die hij in Libanon heeft meegemaakt. „En dat is niet zoals op televisie”, zegt hij. „De beelden op het journaal zijn veel te romantisch. Denk jij dat je midden op straat op een tegenstander kunt schieten? Die fragmenten zijn in scène gezet voor de journalist.”

    Feiten
    Rob Snijders – hij is vuurwerkliefhebber en actief lid van de groep die zich inzet voor het behoud van ‘Nederlandse consumentenvuurwerk’ – kan zich niet helemaal vinden in de column van Zuiderveld. Hij baalt van de negatieve aandacht. „Nieuws over vuurwerk is bijna altijd nadelig. Jullie columnist schrijft over duizenden ongelukken, maar tijdens de afgelopen Oud en Nieuw waren er 434 ongelukken gemeld. Dat zijn er nog te veel, maar de feiten moeten wel kloppen.”

    Ieder jaar laait de discussie weer op of vuurwerk niet verboden moet worden. Snijders vindt dat we de traditie moeten waarderen en dat vuurwerk ‘net als oliebollen bij de jaarwisseling hoort’. Snijders: „Ik ben het niet oneens met de column, begrijp me niet verkeerd. Maar ik ben wel kritisch op bepaalde geluiden. Ik begrijp die oorlogsveteraan heel goed. Eén dag per jaar vuurwerk, gewoon acht uurtjes… Dan is het voor zo’n man ook veel minder erg.”

    Jongelui
    Volgens Snijders ligt de oplossing bij de politie. Meer handhaving en hogere boetes. Hoewel de column aan burgemeester Eric van Oosterhout was gericht, denkt veteraan Haeren dat de burgervader niet zo heel veel kan. Haeren is het eens met vuurwerkliefhebber Snijders. „De politie moet niet alleen maar ‘stoute jongen’ zeggen, maar ook hard optreden. Jongelui mogen heus vuurwerk afsteken van mij, maar niet het hele jaar.”

    Bron: https://zuidoosthoeker.nl/2018/10/23...-wat-aan-doen’

  2. Deze gebruiker waardeert Koala voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid vuurwerkfreakk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 oktober 2011
    Berichten
    3.774
    Thanks
    2.127
    1.583 waarderingen in 1.106 posts
    Oud en nieuw zal voor een veteraan (waar ik diep ontzag voor heb) zeker heel pittig zijn.
    Maar moet nu voor alles maar dan ook alles waar 0.174% van de bevolking zich aan irriteert een verbod komen. Zucht....

  4. #3
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.224
    Thanks
    5.536
    6.593 waarderingen in 2.736 posts
    Dit is een voorbeeld van een klein groepje mensen wat mag klagen over vuurwerk en er ook echt nare gevolgen van hebben, veteranen moeten we ontzag voor hebben, zij offeren hun vertrouwde leven op om voor andermans vrijheid en vrede te strijden. Respect dat die veteraan zijn mening over een verbod er buiten laat, jammer dat er in het artikel dan wél gebruik van wordt gemaakt om een reden te hebben voor een verbod.
    Laatst gewijzigd door RandomDaniel; 23 oktober 2018 om 20:46
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

  5. Deze gebruiker waardeert RandomDaniel voor het bericht:


  6. #4
    VWC-Lid RafQue's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 december 2015
    Locatie
    Noord Brabant
    Berichten
    3.152
    Thanks
    1.002
    1.122 waarderingen in 479 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vuurwerkfreakk Bekijk bericht
    Oud en nieuw zal voor een veteraan (waar ik diep ontzag voor heb) zeker heel pittig zijn.
    Maar moet nu voor alles maar dan ook alles waar 0.174% van de bevolking zich aan irriteert een verbod komen. Zucht....
    Ook ik ben een veteraan (Sebrenica '95) en had inderdaad ook ff problemen met knallers vlak na mijn uitzending. Een tijdje lang had ik de neiging om in dekking te duiken als er iets plotseling afging naast me. Maar zeer zeker NIET wanneer ik het verwachtte, zoals met nieuwjaar tussen 18 en 2 uur.
    Het werkelijke vraagstuk blijkt ook weer hieruit voor mij: niet de huidige vuurwerkliefhebbers zijn het probleem, maar de mensen die zich niet houden aan de bestaande wetten en regels...

  7. Deze 7 gebruikers waarderen RafQue voor het bericht:


  8. #5
    VWC-Lid vuurwerkfreakk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 oktober 2011
    Berichten
    3.774
    Thanks
    2.127
    1.583 waarderingen in 1.106 posts
    Precies dat, jammer dat er zo weer een wat negatief artikel ontstaat. Maar inderdaad respect voor die veteraan!

    Ben al een paar jaar gestopt met vanaf begin december af en toe wat knallers te strooien. Ik wil op het argument van overlast absoluut niet te pakken zijn! Tokkies blijf je altijd en overal houden, jammer maar helaas!

  9. Deze gebruiker waardeert vuurwerkfreakk voor het bericht:


  10. #6
    VWC-Lid bassie1978's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 september 2007
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    6.452
    Thanks
    18.114
    5.931 waarderingen in 2.260 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RafQue Bekijk bericht
    Ook ik ben een veteraan (Sebrenica '95) en had inderdaad ook ff problemen met knallers vlak na mijn uitzending. Een tijdje lang had ik de neiging om in dekking te duiken als er iets plotseling afging naast me. Maar zeer zeker NIET wanneer ik het verwachtte, zoals met nieuwjaar tussen 18 en 2 uur.
    Het werkelijke vraagstuk blijkt ook weer hieruit voor mij: niet de huidige vuurwerkliefhebbers zijn het probleem, maar de mensen die zich niet houden aan de bestaande wetten en regels...
    Precies mijn punt...daarnaast zal hij waarschijnlijk ook geen overlast hebben van een astronautje oid...maar juist wel van een nitraat en harder. En ook voornamelijk op de momenten waarbij je dat niet verwacht. (dus buiten de afsteektijden) Kan ik me goed voorstellen. Datzelfde bereik je met het hard dichtslaan van een deur of kastje waarschijnlijk trouwens gok ik zo...het zijn dan echt de onverwachte geluiden die het hem doen.

  11. Deze gebruiker waardeert bassie1978 voor het bericht:


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •