Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Super Moderator pyrofan#1's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2014
    Berichten
    4.236
    Thanks
    12.603
    13.070 waarderingen in 3.426 posts

    [Sfeerverslag] Zena Trophy 2018 Team Vuurwerkcrew

    De Zena Trophy is alweer 2 weken geleden, maar hierbij alsnog een uitgebreid verslag van een geweldige editie!

    Wat ging er aan vooraf?
    De Trophy van 2017 was een groot succes en na het nagenieten keken we met zijn allen natuurlijk al uit naar de Zena Trophy van 2018. Op 26 december 2017 kwam het grote nieuws naar buiten! De Zena Trophy vind ook in 2018 weer plaats op het terrein van Kalkar Wunderland. Dit was geweldig nieuws tijdens de al zo mooie dagen. Eenmaal na de jaarwisseling vloog de tijd voorbij en toen was het alweer tijd voor de mei-meeting in Maaseik. Tijdens de meeting ging het natuurlijk ook over de Trophy, want waarmee gaat Zena ons dit jaar weer verrassen? In de toespraak van Glenn kwam de Trophy uiteraard uitgebreid aan bod. Helaas kregen we te horen dat de mascleta dit jaar niet door zou gaan, maar niet getreurd, want dit jaar stond er een heuse Nocturna de Valencia op de planning. Dit beloofde veel goeds en na de bekendmaking van de nieuwe lijn in samenwerking met Fünke, Luypaers Exclusive Fireworks, en na het zien van de beelden, kon ik maar 1 conclusie trekken: hier moet je gewoon bij zijn. SNAPTE!



    Voorbereiding
    Maanden later kreeg ik te horen dat ik ook dit jaar weer de teamcaptain mocht zijn voor Team Vuurwerkcrew. Toen was het feest helemaal compleet. Snel daarna werd uiteindelijk het complete team bekend gemaakt op het forum. Dennis (Mind Controller), Jeffrey (fenix96) en Mark (EHVuurwerk) waren dit jaar de gelukkigen en snel na de bekendmaking van het team is de voorbereiding van start gegaan. Na het bekijken van de productlijst zijn we meteen begonnen met het bespreken van ideeën en de opzet van de show. Wat willen we qua opbouw? Werken we met thema's? Welke producten juist wel of juist niet? Dit waren stuk voor stuk zinvolle vragen die voorbij kwamen. Ook dit jaar hebben we unaniem gekozen om geen fonteinen te gebruiken, dit omdat fonteinen kunnen zorgen voor veel rookproductie en alleen de voorste rijen met toeschouwers hebben er zicht op. Dit jaar wilden we de show weer rustig beginnen om vervolgens het tempo iets op te bouwen en toe te werken naar een klein rustmoment. Na het rustmoment in het middenstuk wilden we het tempo opbouwen om in de finale weer even flink los te gaan. Daarnaast waren we als team van mening dat we moesten werken met duidelijke thema's in de show, zodat het publiek en de jury die ook zouden herkennen. Na wat opzetjes en feedback kreeg de uiteindelijke show steeds meer vorm. Voor de opening van de show hebben we gekozen voor het thema Whistling Ti-Clouds. De naam verklapt een aantal van de producten al een beetje, want in dit thema staan fluiteffecten en crackling/Ti-wolken centraal. Goudeffecten blijven nog steeds erg mooi, maar de laatste jaren verschijnen er steeds meer cakes en cakeboxen met de meest heldere kleurencombinaties. Zo ook bij Zena België en Zena Nederland en zodoende is het idee ontstaan om een kleuren thema te maken met de naam Multicolor Heaven. Dit thema begon met een klein rustmoment in de vorm van de Sensation om vervolgens het tempo rustig op te bouwen en de lucht te vullen met de mooiste kleuren. Een show, maar zeker ook een finale is niet compleet zonder fluit en daardoor kon de Raw Whistler als begin van de finale natuurlijk niet ontbreken. Ook dit jaar stonden er weer een aantal F3 artikelen op de lijst (Big Chry 49sh, Brocade Crown 49sh, Crackling Chry 3.0 72sh en de Zena Salute 60sh) en die artikelen presteerden vorig jaar uitermate goed, dus het was dan ook zeker dat we die weer ginngen schieten. Na een voorbereiding van een kleine 2 weken kwam de volgende show tot stand:

    Naam: Zena Trophy Verslag show paint.jpg
Bekeken: 398
Grootte: 157,9 KB

    Eindelijk
    Eindelijk was het zover, het was zaterdag 22 september 2018. Rond 13:30 uur waren alle teams aanwezig en na het aanmelden konden we dan eindelijk naar het schietveld. We konden niet wachten en hadden er erg veel zin in, maar voordat we maar 1 voet op het schietveld hadden gezet leek een Duitse man van de organisatie roet in het eten te gooien. Hij kwam namelijk met het nieuws dat wij tijdens de Battle shows geen F3 producten mochten schieten. Vreemd verhaal, want zowel de Nederlandse als Belgische organisatie was hiervan niet op de hoogte. Glenn en Gijs hebben direct actie ondernomen en na daadkrachtig handelen konden we alsnog aan de slag. Maar de spanning was onder alle teams te voelen, want in elke show kwamen wel meerdere F3 artikelen voor. We hadden schietveld 2 tot onze beschikking en na uitleg van Gijs en onder toeziend oog van Pieter en Luuk konden we dan eindelijk beginnen.









    Het bevestigen van de ontstekers ging allemaal voorspoedig en toen kon het verpakken en het labelen van de cakes en cakeboxen beginnen. Het verpakken moest gebeuren, want de weersvoorspellingen waren niet al te best. Tot op dat moment ging alles volgens plan en de sfeer was echt geweldig. Het blijft gewoon mooi om de hobby/passie te delen met andere liefhebbers en waar kan dat nou beter dan op een schietveld.

    Met dank aan \Niels/ voor onderstaande foto:


    Toen alle artikelen verpakt en gelabeld op de juiste posities waren gezet konden we verder met de volgende stap: het maken van serie schakelingen met verlengdraad en alles aansluiten op de schietkist. Net op dat cruciale moment begon het te regenen. We lieten ons niet kennen en gingen stevig door, maar uiteraard had iedereen er wel last van. Want vocht, ontstekers en een schietkist gaan niet heel lekker samen en de kans op een fout in de verbinding is gewoon wat groter. Het ging steeds harder regenen en we zijn zelfs even kort gestopt, want er was geen beginnen aan. Alles kwam er aan te pas: regenpak, poncho's en zelfs een paraplu voor boven de schietkist. Uiteindelijk hebben we zelfs een groot afdekzeil over een deel van het schietveld en over de schietkist getrokken om zo het aansluiten van de ontstekers op de schietkist goed te laten verlopen. We zaten met 4 man onder het zeiltje te priegelen en toen was het moment daar dat alles was aangesloten. Vervolgens kon het testen beginnen en dat blijft toch altijd een spannend moment. Uit de eerste test bleek dat we veel hinder ondervonden van de regen, want er lichtte behoorlijk wat lampjes rood op. Dit werd snel verholpen, alleen bij de volgende test lagen er weer een aantal andere kanalen uit. Dit ging een aantal malen zo door en op een gegeven moment liep de spanning toch wel even op. Maar Team Vuurwerkcrew geeft natuurlijk niet op en we gingen dan ook met de volledige focus stug door en uiteindelijk kreeg elk kanaal groen licht en konden we met een gerust hart het schietveld verlaten.

    Met dank aan \Niels/ voor onderstaande foto:




    Toen we net klaar waren, was er een rondleiding op het schietveld aan de gang. Hierbij waren diverse youtubers, maar natuurlijk ook de crewleden van Vuurwerkcrew aanwezig. We hebben ons bij de groep gevoegd en zijn nog even langs 'de kooi' van de Nocturna gelopen. Wat is dat indrukwekkend zeg en de hoeveelheid lijnen met truenos was overweldigend, want er leek maar geen einde aan te komen. De finale lijnen bestonden uit flinke truenos of zoals het product label aangaf 'report shells' met een netto kruitgewicht van maar liefst 58,2 gram. Dit beloofde veel goeds en gegarandeerd kippenvel. Zo heb ik me zelfs laten vertellen dat dit product voor het eerst buiten Spanje zou worden ontstoken, een primeur wel te verstaan! Ik heb ook nog even gesproken met één van de bouwers van de Nocturna. Ze zijn in totaal maar liefst 3 dagen bezig geweest met het opbouwen van de Nocturna en daaraan voorafgaand zijn er ook nog een aantal dagen gespendeerd aan voorbereidingswerkzaamheden in de bunkers. Denk hierbij aan het sorteren van het vuurwerk per schietpositie en het labelen van de artikelen etc. Dit alles om er één groot spektakel van te maken. Hierbij nog wat foto's van de Nocturna:









    Showtime
    Na een leuke daylightshow met vernieuwende elementen en na een fantastische Nocturna was het zover. Alle teams verzamelden bij de ingang van het schietveld en op dat moment was er toch wel sprake van gezonde spanning. Want zou alles wel af gaan? Krijgen alle kanalen nog wel groen licht? Maar op het moment dat ik met Gijs en een begeleidend pyrotechnicus het schietveld op liep om het zeil, dat over het vuurwerk lag, te verwijderen en om nog een laatste test te doen met de schietkist, was de gezonde spanning weg. Vanaf dat moment was het één en al genieten. Wel kregen we bij de laatste test nog 1 rood lampje, maar door adequaat handelen van Gijs werd dat ook zo opgelost. De schietkist stond op scherp, de show kon ik dromen en uiteindelijk kreeg ik het seintje om te beginnen. De eerste kanalen gingen foutloos de lucht in, alleen kanaal 4 is helaas blijven staan (testte wel 'groen' bij de laatste test), maar dat heeft verder niemand door gehad. Hierna ging kanaal na kanaal foutloos de lucht in en de thema's pakte uit zoals ze ook waren bedacht. Wel presteerde de Glitter Willow Tip Box iets minder dan verwacht. Dit was vorig jaar nog 1 van de toppers in de show, maar dit jaar was het een compound versie en de burst en spreiding waren iets minder. Ook hadden we vanwege het feit dat het een compound box was te maken met een kleine pauze tussen de cakes. Mooi leermoment, maar dit mocht verder de pret niet drukken. Uiteindelijk was het de beurt aan de 2x Crackling Chry 3.0 72sh F3 en 4x Zena Salute 60sh F3 om uit te monden in een top finale en op het moment dat ik het laatste kanaal indrukte en al het werk erop zat is toch wel bijzonder en de ontlading is geweldig. Het is simpelweg geweldig om met een groep liefhebbers een show te ontwerpen, toe te leven naar de Trophy en uiteindelijk ook de show zelf op te bouwen en zelf te schieten. Voor mij is dit als liefhebber naast oud en nieuw toch wel het ultieme en ik ben dan ook dankbaar dat ik hier weer mocht staan.

    Vervolgens heb ik nog erg genoten van de show-off en de spektakelshow. Vorig jaar was het echt volop rammen en er leek maar geen eind aan te komen. Dit jaar was de opzet iets anders en dat viel bij mij erg in de smaak, want er was nu gekozen om er veel meer een show van te maken met goed doordachte en duidelijke thema's. Ik heb echt veel top artikelen voorbij zien komen en heb tijdens de Show-Off zelfs al wat nieuwe toppers van Zena Nederland gespot. Tijdens de spektakelshow kwamen een aantal erg mooie (Zink) shells voorbij, dus wat mij betreft mag het volgend jaar weer met dezelfde opzet. Wel had de finale iets heftiger gekund.

    De prijsuitreiking
    Na de spektakelshow verzamelden alle teams zich in de tent voor de prijsuitreiking. Uiteindelijk was het beslissende woord daar: een mooie 3 plek. Ik wil Team LVC feliciteren met het behalen van de 1e plaats. Hiermee kwam er een einde aan weer een geweldige Zena Trophy. Uiteraard wil ik ook het team nogmaals hartelijk bedanken voor de geweldige tijd, inzet en uiteraard Vuurwerkcrew voor de mogelijkheid. Ook de andere teams wil ik bedanken voor weer een gezellige middag op het schietveld en natuurlijk de organisatie Zena NL en Zena BE, Pieter, Gijs en Luuk voor de goede begeleiding en niet te vergeten Joyce, Glenn, Henri en velen anderen!

    Laatst gewijzigd door pyrofan#1; 7 oktober 2018 om 17:23
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. Deze 25 gebruikers waarderen pyrofan#1 voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  3. #2
    VWC-Lid DTCsjoerd's schermafbeelding
    Geregistreerd
    5 oktober 2017
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    775
    Thanks
    1.683
    823 waarderingen in 347 posts
    Heerlijk leesvoer, bedankt voor dit mooie verslagje! Knap dat alles goed is gegaan ondanks de aanhoudende regen.. want die foto van de schietkist in een zeiknatte kartonnen doos ziet er wel erg dramatisch uit.

  4. Deze 2 gebruikers waarderen DTCsjoerd voor het bericht:


  5. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    27 december 2009
    Berichten
    155
    Thanks
    174
    272 waarderingen in 80 posts
    Mooi verslag Jordi! Goed verwoord en leest lekker weg.
    Het weer was inderdaad dramatisch, al was het ook wel een goede ervaring om een keer te bouwen onder deze condities .

  6. Deze 5 gebruikers waarderen fenix96 voor het bericht:


  7. #4
    Super Moderator Viva la Bang's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 september 2006
    Locatie
    Hier
    Berichten
    4.289
    Thanks
    5.343
    4.409 waarderingen in 1.488 posts
    Top verslag en heel herkenbaar. Ondanks t zeikweer top gedaan!
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  8. Deze gebruiker waardeert Viva la Bang voor het bericht:


  9. #5
    VWC-Lid the cigarman's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 maart 2008
    Locatie
    Bij Filpjes vuurwerkwinkel.
    Berichten
    4.969
    Thanks
    2.327
    3.388 waarderingen in 1.553 posts
    Leuk verslag, zo was ik er een beetje bij.
    Kom zei de vis in de vissenkom.

  10. Deze gebruiker waardeert the cigarman voor het bericht:


  11. #6
    VWC-Lid Pyrokegel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 november 2016
    Berichten
    330
    Thanks
    80
    115 waarderingen in 60 posts
    Goed verslag met goede foto's erbij. Leest lekker weg zo.
    www.youtube.com/channel/UC94WfxZTV9DBXXN480qvnWQ

  12. Deze gebruiker waardeert Pyrokegel voor het bericht:


  13. #7
    VWC-Lid ddfirework's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 november 2007
    Locatie
    Zuid Holland
    Berichten
    2.601
    Thanks
    2.242
    2.669 waarderingen in 1.010 posts
    Lekker verslag Jordi!, zijn ook niet anders gewend van jou!
    16e jaar op vuurwerkcrew!!

  14. Deze gebruiker waardeert ddfirework voor het bericht:


  15. #8
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.455
    Thanks
    41.045
    19.065 waarderingen in 8.441 posts
    Wederom een erg mooi verslag Jordi, lekker uitgebreid en alles komt aan bod.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  16. Deze gebruiker waardeert omepje voor het bericht:


  17. #9
    VWC-Lid \_niels_/'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 oktober 2012
    Locatie
    Op de boot
    Berichten
    2.084
    Thanks
    2.651
    2.952 waarderingen in 891 posts
    Bedankt voor dit prachtige verslag! Heerlijk nagenieten op deze manier

  18. Deze gebruiker waardeert \_niels_/ voor het bericht:


  19. #10
    Super Moderator pyrofan#1's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2014
    Berichten
    4.236
    Thanks
    12.603
    13.070 waarderingen in 3.426 posts
    Bedankt allemaal voor de positieve reacties. Goed om te horen dat het in de smaak valt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DTCsjoerd Bekijk bericht
    Heerlijk leesvoer, bedankt voor dit mooie verslagje! Knap dat alles goed is gegaan ondanks de aanhoudende regen.. want die foto van de schietkist in een zeiknatte kartonnen doos ziet er wel erg dramatisch uit.
    Haha ja dat was inderdaad even spannend. Allereerst hadden we een paraplu, te zien op de foto erboven, maar dat werkte op een gegeven moment ook niet meer. Vervolgens een groot afdekzeil gebruikt als een soort 'hutje'. De schietkist bleef zo droog, maar heel comfortabel was het niet. Op dat moment was het wel even spannend, maar dit is nu 1 van de momenten waar we over een paar jaar nog eens aan terug denken en erom kunnen lachen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fenix96 Bekijk bericht
    Mooi verslag Jordi! Goed verwoord en leest lekker weg.
    Het weer was inderdaad dramatisch, al was het ook wel een goede ervaring om een keer te bouwen onder deze condities .
    Ja, zeg dat wel! Leerzaam was het zeker.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •