Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    4 november 2007
    Berichten
    5.582
    Thanks
    2.934
    4.276 waarderingen in 1.455 posts

    Vuurwerkverbod? Een voor- en tegenstander tegenover elkaar

    Naam: 694.jpg
Bekeken: 461
Grootte: 149,0 KB
    Huub Verberk (links) is voor een vuurwerkverbod. Frank Enzerink (rechts) is tegen. © Henri van der Beek

    Interview. Aan een landelijk vuurwerkverbod durft het kabinet zijn vingers niet te branden. De hete aardappel is nu doorgeschoven naar de gemeenten. Zij krijgen waarschijnlijk de mogelijkheid om vuurwerk te verbieden. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt dit plan. Is zo’n gemeentelijk verbod op vuurwerk wel zo’n goed idee? Een voor- en tegenstander over het vuurwerkverbod.


    DE TEGENSTANDER
    Frank Enzerink (39), docent op Deltion College Zwolle en woont in Dronten.
    Naam: 6941.jpg
Bekeken: 447
Grootte: 87,6 KB
    Frank Enzerink is tegen een vuurwerkverbod. © Henri van der Beek

    DE VOORSTANDER
    Huub Verberk, imker en gepensioneerd huisarts uit Wezep.
    Naam: 6942.jpg
Bekeken: 478
Grootte: 239,6 KB
    Huub Verberk is voor een vuurwerkverbod. © Henri van der Beek

    Is een gemeentelijk vuurwerkverbod een goed idee?

    Frank Enzerink: ,,Een verbod is geen goed idee. Omdat het namelijk niet te handhaven is en dus druk je het afsteken van vuurwerk de illegaliteit in. En dat is zeker geen goed plan. Bovendien wordt er opnieuw een mooie traditie om zeep geholpen.’’
    Huub Verberk: ,,Een heel goed idee. Waarom steken we eigenlijk vuurwerk af? Omdat het traditie is, zeggen mensen dan. Dat vind ik een kulargument. In de middeleeuwen stak men vuurwerk af om demonen te verdrijven. Wie daar nog in gelooft moet vooral blijven knallen. De rest van de wereld moet de feiten onder ogen zien: de schade die deze ‘traditie’ aanricht is enorm.”

    Frank, u bent een groot vuurwerk-fan, waar komt die liefde voor het knallen en het afschieten van sierpijlen vandaan?

    Frank Enzerink: ,,Als kleine jongen mocht ik bij mijn oom in Almelo de hele maand december meehelpen vuurwerkpakketten samen te stellen. Ik raakte besmet met het vuurwerkvirus. Maar ik heb me altijd aan de regels gehouden. Mensen die zich een liefhebber van vuurwerk noemen, maar die standaard te vroeg knallen met zwaar vuurwerk dat niet in de winkels ligt, zijn geen echte liefhebbers. Want ze zetten met hun gedrag, een prachtige traditie onder druk.’’

    Huub, valt een verbod op vuurwerk wel te handhaven? Hoe dan?

    Huub Verberk: ,,We moeten niet denken dat het probleem morgen is opgelost als er nu een verbod komt. Ik vergelijk het met roken: veertig jaar geleden vonden we dat normaal, tegenwoordig hoeft de politie het rookverbod niet te handhaven. Als iemand binnen opsteekt, zegt de rest wel dat hij snel die peuk uit moet doen. Met vuurwerk moet het net zo gaan.”

    Hoe ziet uw ideale oudjaarsdag eruit?

    Frank Enzerink: ,,Ik slaap de nacht ervoor altijd slecht, van de spanning. Ook al ben ik 39 jaar. Om zeven uur gaat de wekker. Kopje koffie en een broodje eten met mijn gezin. Dan ga ik met mijn zoontje (7) op pad. Voor een eerste ronde langs alle vuurwerkwinkels waar we de afgelopen maanden op internet al van alles hebben uitgezocht. Maar ook hebben geschrapt want er is een budget.
    Als we terugkomen ga ik het beslag van de oliebollen maken. Terwijl dat rijzende is, doen we nog een rondje. Daarna worden de oliebollen gebakken. Tegen drie uur steken we licht vuurwerk af, categorie 1 mag het hele jaar worden afgestoken. Als het echt donker wordt, gaat het grote consumentenvuurwerk de lucht in. Zo deden we dat vroeger thuis ook. Ik beleef er prachtige herinneringen aan, die ik graag doorgeef aan mijn kinderen.’’

    Huub Verberk: ,,Ik vier oud en nieuw elk jaar met vrienden en familie, dikke pret hebben we dan. Het is niet zo dat ik tegen vuurwerk ben. Van een mooie, professionele show op het dorpsplein kan ik ook enorm genieten.”

    Maar wat vindt u? Met een speciale enquête onderzoekt deze krant hoe u denkt over een vuurwerkverbod. Doe mee aan onze vuurwerkenquête, ga naar

    destentor.nl/vuurwerk
    Vuurwerkcrew.nl : Het leukste vuurwerk forum met alle info over vuurwerk!

  2. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Berichten
    3.721
    Thanks
    2.535
    2.817 waarderingen in 1.211 posts
    Weet je.. argumenten roepen zoals dat het allemaal zo slecht is voor het millieu maar dan daarna wel zeggen voorstander te zijn van een prof show op het plein, laat zien hoe hypocriet en egoistisch deze mensen juist zijn. Verder bepaald en definieert die pipo dus voor ons allemaal wat traditie is?

  3. Deze 3 gebruikers waarderen Grizmo Raizor voor het bericht:


  4. #3
    VWC-Lid Torrr's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 maart 2009
    Locatie
    City Lights
    Berichten
    14.772
    Thanks
    3.297
    11.380 waarderingen in 5.129 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ylke Bekijk bericht
    Huub Verberk: ,,Ik vier oud en nieuw elk jaar met vrienden en familie, dikke pret hebben we dan. Het is niet zo dat ik tegen vuurwerk ben. Van een mooie, professionele show op het dorpsplein kan ik ook enorm genieten.”

    Ow Huub Verkerk, heb je dat al een keer live mogen mee maken dan ? Als of elk dorp een show gaat schieten bij een verbod, laat staan een prof show.
    Vuurwerk doet de duivels dansen

  5. #4
    VWC-Lid Ruben's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 januari 2007
    Berichten
    9.126
    Thanks
    1.088
    4.190 waarderingen in 1.578 posts
    Huub beantwoord de eerste vraag helemaal niet. Hij moest gelijk zijn zegje doen denk ik..

  6. #5
    VWC-Lid Koala's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 september 2016
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    3.053
    Thanks
    2.297
    5.834 waarderingen in 1.688 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Torrr Bekijk bericht
    Ow Huub Verkerk, heb je dat al een keer live mogen mee maken dan ? Als of elk dorp een show gaat schieten bij een verbod, laat staan een prof show.
    Huub komt uit Wezep, uit ervaring weet ik dat hij dan voor de dichtstbijzijnde show naar Amsterdam moet, das ruim een uur rijden :') Tegelijkertijd weet ik ook dat Wezep met oud en nieuw letterlijk oorlogsgebied is.....

  7. #6
    VWC-Lid gwgwgw's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 december 2012
    Locatie
    Noord Oost Veluwe
    Berichten
    873
    Thanks
    470
    1.808 waarderingen in 584 posts
    Ach Huupje. Linkse rakker, overal tegen aantrappen (voorheen samen met zijn politieke partij ABO), maar toen het er op aankwam (redelijk grote partij geworden na gemeenteraadsverkiezingen) durfde zijn partij geen verantwoording durven nemen en bleef lekker aan de zijlijn staan. Uiteraard wel flink blijven roeptoeteren.

    Ook voorheen een erg "geliefde" dokter ahum. Wanneer je in de wachtkamer zat en hij kwam vragen wie er aan de beurt was, keek de helft snel de andere kant op.

    Typisch zo'n figuur van wat ik niet leuk vind moet verboden worden.

  8. #7
    VWC-Lid funkyi's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 oktober 2017
    Locatie
    Bunker 4
    Berichten
    1.671
    Thanks
    606
    910 waarderingen in 444 posts
    Ik gun iedereen zijn eigen mening. Voor of tegenstander.... maar geef in ieder geval wel een logische reden!
    Ik woonde een paar jaar terug aan een hele leuke brandgang waar een week van te voren al de nodige nitraten in gegooid werden tot s'avonds laat. Daar werd ik knetter gek van. En zo zullen meerdere mensen lastig gevallen worden. Het is gewoon triest dat een aantal malloten het verzieken voor iedereen. (Vorig jaar nog jongeren gezien die singleshots gewoon weggooiden. Dat is gewoon russisch roulette.) Ik ben persoonlijk van mening dat het verschuiven van de tijd in ieder geval iets aan overlast aangepakt heeft. Laten we hopen dat we nog jaren kunnen genieten van mooi vuurwerk al heb ik er een hard hoofd in kijkend naar de media aandacht elk jaar......

  9. #8
    VWC-Lid kloesje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Berichten
    1.652
    Thanks
    722
    747 waarderingen in 411 posts
    Waar zijn de mensen die met gezond verstand eens nadenken en inzien dat de overlast niet door consumenten vuurwerk, maar door ILLEGAAL vuurwerk word veroorzaakt? dit is dus al illegaal?!! Ga je een vuurwerkverbod introduceren dan verdwijnt alles naar de illegaliteit en krijg je dus nog meer overlast. En een show op een dorpsplein? Wat als daar ooit eens iets mis gaat? dan heb je gelijk meer slachtoffers dan op een normale oudjaarsavond of mensen die met illegaal vuurwerk naar de shows komen?

    De overheid moet gewoon harder optreden tegen mensen met illegaal vuurwerk in mijn ogen.

  10. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    28 augustus 2007
    Berichten
    321
    Thanks
    59
    104 waarderingen in 46 posts
    Wat ik persoonlijk jammer vind is dat ik enorm heb geprobeerd een positief en realistisch verhaal neer te zetten als tegenstander van het vuurwerkverbod.
    Dat er zelfs hier dan meer tijd, energie en comments worden gespendeerd aan de voorstander van een verbod is wel tekenend.
    Persoonlijk zie ik het artikel in ieder geval als een poging van de media om een neutraal beeld neer te zetten.
    Groet,

    Frank Enzerink

  11. Deze 3 gebruikers waarderen san quinton voor het bericht:


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •