Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Berichten
    8.650
    Thanks
    5.120
    3.064 waarderingen in 1.426 posts

    Gevaarlijk carbid voor ultieme knal

    Gevaarlijk carbid voor ultieme knal
    Door SERENA HOFMAN

    GROENE HART - Vuurpijlen en honderdduizend klappers: voor de liefhebber leuk vuurwerk dat een hoop lawaai veroorzaakt.

    Maar wie de ultieme knal wil produceren, moet eigenlijk met carbid aan de slag.

    Want wie denkt dat dit gebruik alleen in het noorden en zuiden van ons land populair is, heeft het mis. Ook in het Groene Hart wordt er op oudjaarsdag heel wat carbid afgevuurd. Het is zelfs te koop in de regio. Wie even op internet zoekt, vindt een verkooppunt in Boskoop.

    Jeroen Eykelenboom (37) uit Zwammerdam trakteert sinds een jaar of tien het dorp elk jaar op een serie ‘doffe carbidknallen’. ,,Het is echt een mannending. We hebben met een club van zo’n acht vrienden behoorlijk veel lol,’’ aldus Eykelenboom. ,,En er komt natuurlijk een stukje competitie bij kijken.’’

    Volgens de Zwammerdammer geldt niet alleen de knal. Het deksel van de melkbus waarin het carbid wordt ontstoken, schiet namelijk weg. Als je dat goed doet, kan dat deksel vervolgens wel 75 meter verderop terecht komen. ,,De sport is dus om precies het goede moment uit te kiezen. Er zijn dan ook heel wat tactiekbesprekingen op oudejaarsdag.’’

    Carbidschieten draait dus om zowel het geluid als de afstand.

    Maar hoe werkt het precies? Eykelenboom: ,,Je moet water bij het carbid doen. Zo ontstaat er in de melkbus gas en als je dat aansteekt, krijg je een knal. Door de druk schiet het deksel weg.’’

    Dat lijkt een simpel klusje, maar het is zeker niet ongevaarlijk. Eykelenboom en zijn vrienden schieten het carbid dan ook alleen af in een weiland. ,,Dat is blauwbekken en soms uren zoeken naar het net weggeschoten deksel, maar ook dat hoort erbij.’’

    Bij Waldo (39) uit Lopik is het weleens mis gegaan.

    ,,De onderkant van de melkbus plofte er uit en kwam net boven mijn oog terecht. Die stalen melkbussen worden steeds zeldzamer en deze was al heel wat jaartjes gebruikt. Maar het blijft leuk, ook omdat het hier niet mag.’’

    Carbid valt officieel niet onder vuurwerk en daarom bepaalt elke gemeente afzonderlijk of het schieten wel of niet is toegestaan. In Gouda is het bijvoorbeeld verboden, terwijl Alphen geen regels heeft over het schieten met carbid.

    Eykelenboom en zijn vrienden kunnen zich dus uitleven. ,,We trekken meestal veel bekijks, dus het zal ongetwijfeld een gezellige boel worden.’’

  2. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Dit jaar is er iemand bij ons in de straat nieuw komen wonen.
    Ik sprak hem gisterenavond pas voor het eerst, omdat ik wat vuurwerk aan het testen was en de man vond dat wel interessant.
    De man steekt zelf weinig vuurwerk af, maar hij gaat wel carbid schieten vannacht.
    Ik vraag mij af hoe dat gaat uitpakken in een smalle straat.

  3. #3
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Berichten
    8.650
    Thanks
    5.120
    3.064 waarderingen in 1.426 posts
    Hij richt het deksel op je voorraam als je te hard knalt Fred ;)
    Sterkte met die kerel in je straat!

  4. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jupilerfreak Bekijk bericht
    Hij richt het deksel op je voorraam als je te hard knalt Fred ;)
    Sterkte met die kerel in je straat!
    Hahaha, ik ben gelukkig niet alleen vanavond.
    En ik heb ook nog wat sterke wapens achter de hand:
    Een paar flinke knallers ontbeken bij mij ook niet.

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Berichten
    8.650
    Thanks
    5.120
    3.064 waarderingen in 1.426 posts
    Knallers in alle soorten en maten haha

  6. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    20 mei 2007
    Berichten
    30
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Joh die gekke carbidzooi, nu is er ook al een klaphamer waar je een poeder in moet doen en er een hamer op laat vallen wat dan knalt. Maar er is niemand die weet dat die poedersamenstelling zelfontbrandbaar is en ook heel fel brand.

    @moontan: Sterkte met die man, natuurlijk heeft de echte freak altijd wel wat zwaar geschut achter de hand

  7. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2007
    Berichten
    9
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zuen Bekijk bericht
    Joh die gekke carbidzooi, nu is er ook al een klaphamer waar je een poeder in moet doen en er een hamer op laat vallen wat dan knalt. Maar er is niemand die weet dat die poedersamenstelling zelfontbrandbaar is en ook heel fel brand.

    @moontan: Sterkte met die man, natuurlijk heeft de echte freak altijd wel wat zwaar geschut achter de hand
    gehe, bij ons in de buurt (friesland) hadden we vorig jaar een recordpoging, 2000+ carbidschoten ;o), als het hier even stil was hoorden we de schoten van een nabijgelegen dorp (3Ã*4 km hemelsbreed).

    hier waren ook 2 mannen met een buis van 4-5 meter en een fles gas, het "super kanon", trok veel bekijks en knalde luider dan supervlinders.. was gezellig, ook dit jaar!

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •