Verkoop van vuurwerk is big business
door Mieneke Braakman

WAPENVELD - Vuurwerk verkopen is big business, zo blijkt uit de verkooppunten die als paddestoelen uit de grond springen.
Wapenvelder John Wagenvoort wil niet zeggen hoeveel klanten hij de eerste twee dagen van de verkoop heeft geteld. Ook niet, hoeveel er is besteld in de voorverkoop. Hij zet de jaarlijkse vuurwerkverkoop van het familiebedrijf voort, dat al sinds de jaren vijftig bestaat. Hij claimt het grootste assortiment vuurwerk van heel Nederland te hebben. "Tien merken, dat vind je nergens." Zaterdagmiddag staan de auto's in lange rijen geparkeerd langs de landweggetjes in de buurt van de Kanaaldijk. In de schuur achter het huis lopen jongeren, grootouders, kinderen en kleinkinderen rond met een klembord en vuurwerklijst. Hierop kunnen de wensen worden aangekruist. "Hebben ze hier ook van die 'tollegies'? Wat kosten die per stuk?" Vraagt opa A. van Oene, terwijl hij met zijn kinderen en kleinkinderen over een vitrine staat gebogen. Er kunnen maar een paar mensen tegelijk omheen, zodat het dringen is geblazen. "Opa, nemen we die?" vraagt kleinzoon Mike, wijzend op een pak 'astrocrackers'. Zijn vader raadt de vuurpijlen af. "Die hebben een te kort lontje. Kijk, rookbommetjes", probeert hij zijn zoontje af te leiden. "Wat doen die dan?" vraagt Mike. "Gewoon, roken", is het antwoord. Mike krijgt tolletjes, sterretjes en trektouwtjes. Zijn vader steekt geen vuurwerk meer af tijdens oud en nieuw. "De lol gaat er met het ouder worden van af." Opa Van Oene steekt ook niets af. "Niet meer sinds een luchthuiler in mijn hand is geknald."

De elfjarige Tom de Weerdt en zijn vriend Mas hebben voor 65 euro aan knal- en sierwerk uitgekozen. 'Inferno, zeven schoten met zilver gedraaide kometen, die in boeket ontploffen', is de spannende tekst.

De dertienjarige Bodine van Houten vraagt: "Voor hoeveel mag ik uitkiezen, mam?" Ze kijkt met glanzende ogen naar de fonteinen, multishots en Romeinse kaarsen. "Normaal koopt mijn man vuurwerk met de kinderen. Aan mij hebben ze minder, ik loop mij almaar af te vragen of het niet te hard gaat en niet gevaarlijk is."

"Is dit een harde knaller? Harder dan een astronaut? De hardste die je hebt?" vraagt een vader aan de verkoper. Die knikt.

Moeder Bezembinder uit Kampen draagt een grote doos vol vuurwerk naar de auto. "Voor 127 euro, iets meer dan vorig jaar. Wat vuurpijlen en een Black Box." Ze hadden tevoren al besteld. ,,Het vuurwerk van Wagenvoort doet het altijd ons goed, we kopen hier al jaren."

De verkoper vertelt dat hij al het vuurwerk zelf tevoren test. "Als ze een grote pot kopen, moet er ook groot vuurwerk uitkomen."



Bron:
http://www.destentor.nl:80/veluwenoo...cle2392201.ece