Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1
    VWC-Lid kaboem's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2005
    Berichten
    1.275
    Thanks
    248
    621 waarderingen in 247 posts

    Vuurwerk: dier in kast, baasje dichtbij

    Het is voor ons een leuk ritueel, maar veel dieren vinden er niets aan: het vuurwerk met oud en nieuw.

    Debbie Rijnders, gedragstherapeut voor dieren. Vaak duiken ze in paniek ineen als de pijlen door de lucht vliegen. Vijf vragen aan Debbie Rijnders, gedragstherapeut voor dieren.

    1. Waar hebben dieren het meest last van, van het geluid of van de flitsen?
    ,,De meeste dieren worden in eerste instantie angstig van de knallen; honden, katten, konijnen, hamsters, maar ook paarden. Maar omdat de lichtflits de aankondiging is van de knal, ontstaat er een Pavlov-reactie bij beesten en raken ze ook angstig van de flitsen. Vogels raken juist in paniek van de lichtflitsen.’’

    2. Hoe heftig is de knal van een vuurwerkpijl voor bijvoorbeeld een hond?
    ,,Het geluid dat een hond hoort bij het afsteken van een vuurpijl is voor ons vergelijkbaar met als je in de disco staat en je je ribbenkast voelt mee vibreren. Of qua onaangenaamheid met het met de nagels krassen over een schoolbord. Het feit dat honden met oud en nieuw laten zien dat ze angstig zijn, zegt genoeg. Honden horen hoge ultrasone tonen en bijvoorbeeld het simpelweg dichtdoen van de koelkast is al erg heftig. Maar daar reageren ze niet op.’’

    3. Wat moet je doen om je beesten ongeschonden door oud en nieuw te loodsen?
    ,,Dieren in een donkere ruimte zonder ramen stoppen, bijvoorbeeld de gangkast. En bij de dierenarts medicatie halen. Ik heb ook een cd gemaakt met vuurwerkgeluid, die het hele jaar zachtjes afgespeeld kan worden. Je huisdier associeert die geluiden dan niet meer met paniek.’’

    4. Wat doe je met bijvoorbeeld paarden die niet zo makkelijk in de gangkast passen?
    ,,Beesten die buiten zijn, kunnen met oud en nieuw het beste in de schuur worden gehouden, met dichte deuren en afgeplakte ramen. Ook voor deze dieren kan medicatie worden gehaald.’’

    5. En dan zelf naar buiten, knallen en aan de champagne?
    ,,Nou, als je een goede relatie met je huisdier hebt, kun je er het beste bij in de buurt blijven. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat beesten in stressvolle situaties een lagere hartslag en bloeddruk hebben wanneer het baasje er is.’’

    www.ad.nl

  2. #2
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.163
    Thanks
    5.472
    6.270 waarderingen in 3.002 posts
    Mijn katten zitten altijd in de vensterbank te kijken (echt)

  3. #3
    VWC-Lid Gygabyte's schermafbeelding
    Geregistreerd
    9 december 2007
    Locatie
    Omgeving Rotterdam
    Berichten
    759
    Thanks
    5
    17 waarderingen in 12 posts
    Hmm en ik altijd maar denken dat het opsluiten van dieren een stressvolle situatie is.
    Ik gooide gewoon altijd (toen ik nog meerdere katten had) van de slaapkamers de gordijnen dicht en liet alle deuren gewoon openstaan, zodat ze zelf een plekje konden zoeken.

    De ene vond het vuurwerk prachtig en ging voor het raam zitten te genieten en de ander kroop weg in een hoekje.
    Zodra het vuurwerk afgelopen was, kwamen ze allemaal weer tevoorschijn en reageerden alsof er niets gebeurt was.
    Verder nooit medicijnen ofzo hoeven te gebruiken.

    Schijnt wel dat een hond over het algemeen wat meer vuurwerkstress heeft als een kat.

  4. #4
    VWC-Lid Vinnie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 januari 2007
    Berichten
    192
    Thanks
    0
    2 waarderingen in 2 posts
    goed dat er aandacht aan wordt besteed!

    in mijn persoonlijke levensfeer hebben de dieren geen last van vuurwerk. mijn konijn zit altijd half te slapen in z'n hok, hij word alleen panisch van de kruitdampen, naar binnen dus!
    tja vissen in een aquarium, het licht is bij de beestjes dan al uit, maar ik denk dat ze de lichtflitsen niks vinden, doek over het aquarium!

    de hond van mijn tante heeft er totaal geen last van, hij vind het juist prachtig.


    zorg goed voor je huisdier(en)!
    Vincent

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •