Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 50

Discussie: Kerstsfeer.

  1. #1
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.437
    Thanks
    40.988
    19.050 waarderingen in 8.433 posts

    Kerstsfeer.

    Het duurt straks allemaal niet meer zo lang. De maanden die eindigen met -ber zijn alweer gearriveerd en het duurt straks niet meer lang voordat we in de laatste maand van het jaar zitten. Daarbij hebben we twee grote feestdagen die we gaan vieren. De eerste is natuurlijk Sinterklaas. Voor ons misschien een feestdag die we niet allemaal meer zo groot vieren, maar voor mij betekende het meestal wel dat de periode aanbrak dat de dagen voorbij vlogen! En natuurlijk rond Sinterklaas kwamen de nieuwe folders in de winkels te liggen.

    Na Sinterklaas komt Kerst. De rood met gele puntmuts word vervangen door de echte kerstmuts, en de buik van Sinterklaas is binnen een halve maand heel wat uitgezet. 1 ding hebben ze gemeen: ze nemen altijd de kinderen op schoot, de ouders niet. Maar wat vieren we eigenlijk met Kerst?

    De geschiedenis van kerst
    De Germanen vierden rond 25 december midwinter- of joelfeesten. Feesten van dankbaarheid voor wat geweest was en hoop voor wat nog komen moest. Ze duurden 13 dagen en 12 nachten (van 24 december tot 6 januari) en kwamen direct na de grote slachttijd. Er werd niet gewerkt, maar wel enorm veel gegeten, gedronken en lawaai gemaakt. Het lawaai was bedoeld om de geesten die tegen het einde van het jaar tevoorschijn komen te verjagen.

    Er brandden voortdurend enorme vreugdevuren waarop offers werden gebracht aan de goden, godinnen en doden. Alles werd versierd met groenblijvende takken en twijgen, die gezien werden als symbool van vruchtbaarheid en verjager van heksen, geesten en ziekte. Niet alleen de Germanen kenden deze midwinterfeesten, ook Romeinen, Egyptenaren, Vikingen en nog veel meer volken vierden in de winter dit 'feest van het licht

    Pas in 381 kwam het Christelijke element om de hoek kijken: men koos 25 december als geboortedag van Christus. Voor 381 werd alleen Zijn kruisiging, besnijdenis en wederopstanding herdacht en gevierd. Het heidense 'feest van het licht' werd samen gevierd met het Christelijke 'feest van de vrede'. De kerk maakte op deze manier handig gebruik van de enorme populariteit van de joelfeesten om het Christendom verder te verspreiden. Mensen die de midwinterfeesten vierden, vierden nu ook de geboorte van Christus.

    Kerstmis wordt voorafgegaan door Advent (=Nadering). Tijdens de Advent wachten de Christenen op de komst van Jezus. Advent begint op de vierde zondag voor Kerstmis (het begin van het kerkelijk jaar) en duurt tot Kerstavond. Kinderen krijgen een adventskalender met voor elke dag een 'deurtje' waar iets lekkers achter verstopt zit. Er wordt een adventskrans met vier rode of gele kaarsen neergezet. De eerste kaars wordt op adventszondag aangestoken en elke zondag erna wordt er een kaars extra aangestoken.

    Tijdens de adventsperiode worden overal Kerstmarkten gehouden. Zo vertrekken er dagelijks bussen vol Nederlanders naar de beroemde Kerstmarkt in Dusseldorf. Al met al bezoeken jaarlijks tienduizenden Nederlanders de kerstmarkten in Nederland en Duitsland.

    De kerstman
    In 1930 kreeg de tekenaar Haddon Sundblom de opdracht van The Coca-Cola Company een serie advertenties te ontwerpen voor de aanstaande kerstperiode. Niet helemaal vreemd, omdat in die jaren Coca-Cola bekend stond als een ideale dorstlesser voor met name de zomerperiode en niet zozeer voor de koudere dagen. De opdracht was een menselijke, gezellige dikkerd met een mooie baard te ontwerpen in de bedrijfskleuren rood en wit. Nu had Sundblom een gepensioneerde buurman, ene meneer Prentice die zeer goed aan de vereisten voldeed. Tevens was hij een zeer vrolijk type die een zeer aparte lach had die klonk als Yo-ho-ho. Vanaf de eerste dag was deze Santa Claus een hit. Nog steeds is het beeld dat door Sundblom is geschapen hét gezicht van de kerstman.

    En hier werd Rudolph geboren:
    Robert L. May creerde rond 1939 het negende rendier, Rudolph. Op een mistige kerstavond, terwijl het zicht steeds slechter werd, riep Santa de hulp in van Rudolph. Hij had immers een lichtgevende rode neus en kon zo de weg verlichten. In eerste instantie is Rudolph door zijn mede-rendieren verstoten uit de rendierengroep omdat hij zo'n opvallende neus had. Maar door zijn hulp op die mistige nacht werd hij de bekendste uit de groep van negen.

    Wat betekend Kerst voor jou? Welk gevoel krijg komt er bij jou op met de gedachte bij Kerst? En wat mag je elk jaar niet missen met Kerst?
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. #2
    VWC-Lid DTCsjoerd's schermafbeelding
    Geregistreerd
    5 oktober 2017
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    775
    Thanks
    1.682
    823 waarderingen in 347 posts
    Meer kerstgevoel dan dit wordt het niet!

  3. Deze 3 gebruikers waarderen DTCsjoerd voor het bericht:


  4. #3
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.204
    Thanks
    5.529
    6.562 waarderingen in 2.719 posts
    Kerst betekent voor mij de geboorte van Jezus, het feest van het Licht. Thuis ontsteken wij ook elke adventszondagochtend tijdens het ontbijt een kaars aan, elke week 1tje meer. En ook bij ons staat de kerstboom in de kamer, wel een kunstboom. Al die naalden vinden we maar niks
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

  5. Deze gebruiker waardeert RandomDaniel voor het bericht:


  6. #4
    VWC-Lid Vuurwerkkoning's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 augustus 2009
    Locatie
    West-Brabant
    Berichten
    10.027
    Thanks
    875
    9.464 waarderingen in 2.740 posts
    Ben wel een beetje gelovig opgevoed, maar doe er nu heel weinig mee. Kerst is voor ook wel de geboorte van Jezus. De Kerstsfeer is er hier in huis door de Kerstboom, maar meer ook niet. Alle Kerstnummers komen dan allang me neus uit . Voor mij tegenwoordig Kerst, gewoon de laatste hobbel naar de afhaaldagen en Oud&Nieuw.
    https://www.youtube.com/user/Originallover

  7. #5
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.437
    Thanks
    40.988
    19.050 waarderingen in 8.433 posts
    Kerst vinden wij ook helemaal geweldig, staat helemaal in het teken van gezelligheid en het samen zijn. Huis is mooi versierd, kerstmuziek op en veel lekkere dingen in het met uiteraard het gourmetten.

    Ook in de stad en bij de winkels vind ik de kerstsfeer heerlijk om te zien. Iedereen is vrolijk, druk bezig met alle feestdagen van december.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  8. Deze gebruiker waardeert omepje voor het bericht:


  9. #6
    VWC-Lid PyroWim's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 december 2017
    Berichten
    35
    Thanks
    15
    30 waarderingen in 12 posts
    Kerst betekendt voor mij dat de redder, de verlosser en genezer Jezus is geboren in een stal van de herberg. En dat hij de god van liefde en vrede is
    Gelukkig 2019 en de beste wensen!!!

  10. Deze 2 gebruikers waarderen PyroWim voor het bericht:


  11. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    3 mei 2016
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    155
    Thanks
    36
    74 waarderingen in 40 posts
    Bij Kerst denken wij aan de geboorte van Jezus, en natuurlijk vieren wij dit gezellig met familie & vrienden . Imo gaat het om stil te staan bij de geboorte van Jezus, maar ook vooral om bij familie & vrienden te zijn die je lang niet gezien hebt. Sneeuw en kou helpen ook altijd mee om de kerstsfeer vroeg in te luiden

    December vind ik in het algemeen de gezelligste maand van het jaar; vroeg donker, koud (al ben ik daar wel snel klaar mee ), de binnenstad en huizen die mooi versierd zijn en iedereen is vrolijk

  12. Deze 2 gebruikers waarderen BosschePyro voor het bericht:


  13. #8
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.437
    Thanks
    40.988
    19.050 waarderingen in 8.433 posts
    Afgelopen december in Londen geweest om eens te kijken hoe het daar rond die tijd is. Geweldige sfeer hangt er in de hele stad met geweldige versieringen. Hier een paar foto's:







    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  14. Deze 6 gebruikers waarderen omepje voor het bericht:


  15. #9
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.204
    Thanks
    5.529
    6.562 waarderingen in 2.719 posts
    Heerlijke foto's Wesley! Echte kerstsfeer kun je wel zeggen!
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

  16. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    2 november 2017
    Berichten
    146
    Thanks
    53
    163 waarderingen in 43 posts
    Ik haat kerst....

  17. #11
    VWC-Lid Pyro Is Art's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 mei 2017
    Berichten
    1.302
    Thanks
    1.376
    2.257 waarderingen in 761 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Traniet Bekijk bericht
    Ik haat kerst....

  18. Deze gebruiker waardeert Pyro Is Art voor het bericht:


  19. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 juli 2007
    Berichten
    1.426
    Thanks
    272
    321 waarderingen in 178 posts
    Ik ben ook een enorme kerstliefhebber, gewoon de gezelligheid en de sfeer ervan en al het lekkere eten en drinken geniet ik van. Het zal zo wel zijn dat dit een beetje samen hangt met de liefde voor vuurwerk omdat het zo kort op elkaar is en dan toch aan elkaar verbonden is.

  20. #13
    VWC-Lid mikosje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 december 2007
    Berichten
    5.631
    Thanks
    1.547
    6.979 waarderingen in 2.468 posts
    Kerst is gewoon een heerlijk sfeertje creëren thuis veel lichtjes, grote kerstboom, kerstdorp en ben nu heel benieuwd hoe mijn kleintje erop gaat reageren! Kerstmuziek aan vuurwerk krantjes op de bank en door blijven bladeren ookal heb je ze al 100x gezien toch nog even wat na checken op internet ondanks dat je een al een vermogen hebt uitgegeven haha! Kan er nu al na verlangen!
    https://www.youtube.com/@mikosjepyro

  21. #14
    Super Moderator Djaimy's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2009
    Berichten
    6.204
    Thanks
    19.563
    6.894 waarderingen in 2.700 posts
    Kerst, de mooiste tijd van het jaar voor mij. December is sowieso al de mooiste maand in mijn opzicht, eerst Sinterklaas, vervolgens de start voor het ultieme staartje van het vuurwerkseizoen met het WK Darts waar ik een liefhebber van ben. De kerstmuziek staat dan al volop aan in aanloop naar een heerlijke tijd met familie, vrienden en gezelligheid. De muziek, het samenzijn, de kerstfilms, vroeg donker, elke dag op 't forum rondhangen... Ik vind het geweldig. En hoe eerder het koud wordt, hoe eerder er sneeuw valt, hoe eerder het gevoel komt!
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  22. #15
    VWC-Lid Happiness's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 januari 2010
    Berichten
    6.053
    Thanks
    8.983
    5.188 waarderingen in 2.006 posts
    December 2009

    Naam: image-2017-10-20 (2).jpg
Bekeken: 343
Grootte: 123,3 KB
    December Will Be Magic Again!!

  23. Deze gebruiker waardeert Happiness voor het bericht:


Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •