Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 51
  1. #1
    Super Moderator pyrofan#1's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2014
    Berichten
    4.232
    Thanks
    12.599
    13.059 waarderingen in 3.425 posts

    Tripverslag eerste keer Fallas

    Het is alweer een ruime 2 weken geleden dat we in het vliegtuig stapten om weer terug te keren naar ons mooie Nederland. Meer als één jaar heb ik uitgekeken naar mijn eerste trip naar Valencia, Fallas 2018. Het nagenieten is nog steeds aan de gang, want dagelijks kijk ik nog terug naar de gemaakte foto's, filmpjes en ervaringen op het forum. Ik was al even van plan om een tripverslag te schrijven. Echter heeft het wat langer geduurd in verband met problemen met de SD kaart. De problemen begonnen al op 15 maart tijdens de Nit de L'Alba en achteraf blijkt dat een behoorlijk aantal foto's en films verloren zijn. Toch wil ik graag mijn ervaringen en overgebleven foto's met jullie delen.

    Het begin
    Ik neem jullie mee naar eind januari 2017. Toen is tijdens de Vuurwerkcrew nieuwjaarsmeeting het idee ontstaan om met zoveel mogelijk crewleden naar Fallas 2018 te gaan. Dit terwijl eerst Fallas 2017 nog voor de deur stond en ook hier is een groot deel van de crew heen geweest. Dagelijks stroomde de foto's binnen van prachtige poppen, opbouw van shows en video's van shows. Bovenal werd me duidelijk dat het één groot feest is en dat gezelligheid op nummer 1 staat.

    Toen de vliegtickets eenmaal online kwamen hebben we dan ook direct geboekt. Het was nog even spannend, want de site was overbelast, maar uiteindelijk is het toch gelukt om de vliegtickets te boeken. Enige tijd later is ook het appartement geboekt. Al was dat nog wel even zoeken, aangezien we met een groep van 9 man waren. Het uitkijken naar een geweldige week kon nu echt beginnen.

    Viva Las Fallas! 15 maart 2018
    Na een zeer korte nacht, al hebben sommige helemaal niet geslapen, ging de wekker weer lekker vroeg om te vertrekken richting Eindhoven Airport. Ik kon met Burning Salvo meerijden en tijdens de rit ging het natuurlijk maar over 2 dingen; Vuurwerk en Valencia.





    De vlucht verliep voorspoedig en het uitzicht over Valencia was adembenemend. Na de landing was het nog even wachten op een koffer om daarna zo snel mogelijk richting het appartement te gaan, de spullen te droppen en een plekkie op het plein te bemachtigen.

    Geweldige sfeer
    Eenmaal uit de metro werden we meteen overspoeld door de geweldige sfeer die in de stad hangt en die ontstaat door een samenloop van omstandigheden, geluiden en de bedrijvigheid op straat. Bij het appartement werden we uiterst vriendelijk ontvangen en zelfs de champagne stond al koud!





    Kippenvel
    Na het inchecken was het hoog tijd om richting het plein te gaan voor mijn eerste mascletà. Het was al gezellig druk op en rond het plein en we zijn uiteraard meteen naar de kooi gelopen. Alleen dat vond ik al een unieke ervaring, want zeg nou zelf zo dichtbij komen we in Nederland niet bij de opbouw van een show. Ik keek mijn ogen uit: ik zag de vlinders door de wind wat heen en weer bewegen, de candles stonden in groepen opgesteld en de knoeperds van digitale knallers hingen al klaar aan de rand van de kooi.

    Mascletà Pirotecnia Ricardo Caballer






    Vervolgens zijn we met de vouwkrukjes langs de rand van de weg neergeploft en hebben we nog een plekje vooraan kunnen bemachtigen ter hoogte van de terremoto. Het eerste wat me opviel was de hoeveelheid Nederlanders, want wat waren dat er veel.



    Ondanks de drukte was de sfeer uiterst relaxed en onderling ging het er erg gemoedelijk aan toe. Al snel ontstonden er op straat letterlijk bergen van restanten van zonnebloempitten, want daar lusten de Spanjaarden wel pap van ben ik achter gekomen. Na wat zonnebloempitten krijgt men dorst en al snel vloeit de Spaanse wijn, maar ook zeker de cervezas rijkelijk. Ook de groepen Nederlanders maakte deze Spaanse gebruiken snel eigen en hier en daar werd er een Spaanse vlinder tot ontploffing gebracht. Al met al was het nog een lange zit voordat de mascletà uiteindelijk klokslag 2 uur zou beginnen, maar ik moet eerlijk zeggen dat door de bovenstaande omschreven geweldige ambiance de tijd voorbij vloog.

    This is the moment
    Eindelijk was het dan zo ver, ik zou mijn eerste mascletà gaan ervaren. Maar eerst volgde nog een zeer indrukwekkende minuut stilte, kippenvel gewoon. Vervolgens klonk het 'Senyor pirotécnic pot començar la mascletà' en kon het echt gaan beginnen. In het begin werd al meteen gebruik gemaakt van digitale knallers en wat is dat gaaf zeg. Vervolgens werd het tempo steeds verder opgebouwd met verschillende ritmes, fluitcandles, photoflash, salutes etc. en één van de eerste gedachte was: Man wat gaat dit hard en dan moet de finale nog komen! De finale leek wel een eeuwigheid te duren, ondanks een kleine hapering naar de terremoto en iedereen om me heen ging compleet uit zijn dak. Net toen ik dacht dat het niet harder kon, ging er gewoon nog even een schepje bovenop. De druk die vrijkwam was overal voelbaar en ik had het gevoel dat mijn broekspijpen wapperden. Ook ik stond te schreeuwen van geluk, maar ik hoorde me zelf niet eens roepen (was best een vreemde gewaarwording), want het geluid is zo heftig en intens. Ook de oortjes trilde flink en er werd afgesloten met een snoeihard digitaal stuk. Ik wist gewoon even niet wat ik moest doen zo overweldigd was ik. De adrenaline gierde door mijn lijf en ik stond als gevolg daarvan te trillen op mijn benen. Wat was dit gaaf en wat een belevenis! Dit alles ging vrij snel want de hekken gingen open en de gehele massa begon naar het hek te rennen. Eenmaal daar zagen we de medewerkers van Pirotecnia Ricasa en wat daar vervolgens gebeurde maakte niet alleen op mij, maar ook op iedereen om mij heen zeer veel indruk. De pyrotechnici liepen hun ereronde en een aantal werden overmand door emoties (vanwege het tragische dodelijk ongeluk van een collega). Ook werd er een rouwstuk in de kooi gelegd en dit maakte enorm veel indruk en wat een respect voor de medewerkers dat dit alles toch door kon gaan.

    Mooi om te zien dat vuurwerk met een lach en een traan gepaard kan gaan en dit alles heeft ervoor gezorgd dat ik mijn eerste mascletà nooit zal vergeten. En dan te bedenken dat na deze geweldige ervaring Fallas nog maar net begonnen was.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. Deze 33 gebruikers waarderen pyrofan#1 voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  3. #2
    VWC-Lid TryMike's schermafbeelding
    Geregistreerd
    17 juni 2013
    Berichten
    995
    Thanks
    2.152
    817 waarderingen in 405 posts
    Heel mooi verslag. Ik ben er nog nooit geweest, maar heb zo toch iets mee gekregen van de sfeer daar! Bedankt!

  4. Deze gebruiker waardeert TryMike voor het bericht:


  5. #3
    Super Moderator Djaimy's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2009
    Berichten
    6.205
    Thanks
    19.564
    6.901 waarderingen in 2.701 posts
    Tof beschreven Jordi. Lijkt me ook een ontzettend gave ervaring. Hoop er de volgende editie ook bij te zijn!
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  6. Deze gebruiker waardeert Djaimy voor het bericht:


  7. #4
    Super Moderator arviidd's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 december 2012
    Berichten
    3.557
    Thanks
    9.227
    3.546 waarderingen in 1.464 posts
    Mooi verslag Jordi. Je brengt de sfeer goed over.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  8. Deze gebruiker waardeert arviidd voor het bericht:


  9. #5
    VWC-Lid EHVuurwerk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14 januari 2016
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    638
    Thanks
    128
    1.271 waarderingen in 323 posts
    Leuk verslag, ik wacht met smart op de volgende..

  10. Deze gebruiker waardeert EHVuurwerk voor het bericht:


  11. #6
    VWC-Lid Burning Salvo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    5 januari 2012
    Berichten
    1.370
    Thanks
    765
    1.646 waarderingen in 652 posts
    Mooi geschreven Jordi, ik was voor mijn gevooel weer heel even in Valencia

  12. Deze gebruiker waardeert Burning Salvo voor het bericht:


  13. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 december 2016
    Berichten
    362
    Thanks
    179
    287 waarderingen in 136 posts
    Leuk verslag en mooi geschreven! Ik ga volgend jaar mijn eerste Fallas meemaken, kan bijna niet wachten!

  14. Deze gebruiker waardeert Rooie voor het bericht:


  15. #8
    VWC-Lid Vuurwerkkoning's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 augustus 2009
    Locatie
    West-Brabant
    Berichten
    10.027
    Thanks
    875
    9.465 waarderingen in 2.740 posts
    Prachtig verslag, ik herken mezelf helemaal in het verhaal!
    https://www.youtube.com/user/Originallover

  16. Deze gebruiker waardeert Vuurwerkkoning voor het bericht:


  17. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 augustus 2009
    Berichten
    2.445
    Thanks
    868
    1.647 waarderingen in 768 posts
    Zeer fijn geschreven verslag! Alsof je er zelf bij bent. Bedankt, en benieuwd naar de volgende!

  18. Deze gebruiker waardeert nederlandsvuurwerk voor het bericht:


  19. #10
    Super Moderator pyrofan#1's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2014
    Berichten
    4.232
    Thanks
    12.599
    13.059 waarderingen in 3.425 posts
    Bedankt voor de leuke reacties allemaal. Erg leuk om te lezen dat het wordt gewaardeerd en dat het ook herinneringen oproept.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EHVuurwerk Bekijk bericht
    Leuk verslag, ik wacht met smart op de volgende..
    Nog even geduld, maar een tweede komt er zeker. Heb toch nog wel wat foto's en zeker nog genoeg mooie momenten die ik met jullie wil delen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rooie Bekijk bericht
    Leuk verslag en mooi geschreven! Ik ga volgend jaar mijn eerste Fallas meemaken, kan bijna niet wachten!
    Gaaf. Het is al vaker door forumleden gezegd, maar nu ik er ben geweest kan ik toch wel zeggen dat je er als vuurwerkliefhebber echt een keer heen moet. De sfeer, het vuurwerk, de festiviteiten, optochten en vooral de vele tradities maken het echt onvergetelijk. Ben tegen die tijd wel benieuwd naar jouw reactie na de eerste mascletà, want dat moment vergeet ik echt nooit meer!
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  20. Deze gebruiker waardeert pyrofan#1 voor het bericht:


  21. #11
    VWC-Lid MjB's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14 september 2005
    Locatie
    Twente
    Berichten
    672
    Thanks
    2.406
    743 waarderingen in 262 posts
    Heel herkenbaar hoe jij je eerste mascleta hebt beleeft!

  22. Deze gebruiker waardeert MjB voor het bericht:


  23. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    8 januari 2013
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    1.482
    Thanks
    580
    846 waarderingen in 367 posts
    Leuk verslag jordi !!

  24. Deze gebruiker waardeert jeremy21 voor het bericht:


  25. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 juli 2007
    Berichten
    1.426
    Thanks
    272
    321 waarderingen in 178 posts
    Erg leuk verslag, zie je volgende delen graag verschijnen!

  26. Deze gebruiker waardeert *kevin* voor het bericht:


  27. #14
    VWC-Lid vuurvent's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 februari 2012
    Locatie
    Lisserbroek
    Berichten
    1.044
    Thanks
    1.729
    2.622 waarderingen in 721 posts
    Ricasa was dan ook echt goed. Elk jaar als ik weer op het plein sta krijg ik weer kippenvel. Heerlijk feest.
    De enige echte vuurvent - www.vuurvent.nl

  28. Deze 2 gebruikers waarderen vuurvent voor het bericht:


  29. #15
    VWC-Lid bassie1978's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 september 2007
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    6.452
    Thanks
    18.114
    5.931 waarderingen in 2.260 posts
    Heerlijk verslag Jordi! Geeft precies weer hoe ik vorig jaar mijn eerste mascleta heb ervaren! Had er anders ook dit jaar bij geweest, maar helaas door privé omstandigheden niet doorgegaan...volgend jaar gaan we voor de herkansing!

  30. Deze gebruiker waardeert bassie1978 voor het bericht:


Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •