Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts

    De natte droom van elke 11-jarige (Column)

    De natte droom van elke 11-jarige

    COLUMN

    Ik stond in december voor het eerst sinds jaren weer eens in de rij voor vuurwerk. Niet om te kopen of af te steken; ik kwam het uit de handel te halen.

    Marnix Rueb, geestelijk vader van Haagse Harry, heeft in het verleden een vuurwerkpakket ontworpen voor Binckhorst Vuurwerk. Een ‘Haagse Harry-pakket’. Met daarin knallen en pijlen als ‘De Gillende Burgemeistâh’.

    Ik word op de Binckhorst ontvangen door Peter, de goedlachse eigenaar. Dat goedlachse kan ik wel begrijpen: het is een komen en gaan van mensen die in de laatste dagen van december toch nog hun jaar willen verknallen. De winkel is perfect ingericht. De verkoop is een militaire operatie. Er zijn veel klanten, veel personeel en veel eten. Gevulde pasteitjes, speculaas, Turks gebak voor allen. Als ik meeloop naar de kluis waar het vuurwerk ligt opgeslagen, begint mijn jongenshart te bonken. Dit is de natte droom van elke 11-jarige.

    Dozen en dozen vol vuurwerk. In alle soorten en maten. Maar de Haagse Harry-vuurwerkpakketten zijn bijna op. Die laatste stapel dozen krijg ik voor niets mee. ‘Het was een eer om dit te mogen verkopen’, zegt Peter over Marnix. ‘Wat een aardige, zachte man.’

    Ik kom de dozen halen, omdat de rechten worden geregeld rond zijn nalatenschap. Zodoende sta ik voor het eerst sinds jaren en jaren weer eens vuurwerk af te steken in de nieuwjaarsnacht. Het is prachtig vuurwerk; niet zo knalhard als twintig jaar geleden, toen ik strijkers per dozijn tegelijk afstreek. Die gillende burgemeester was best leuk. En misschien wel het laatste vuurwerk dat ik ooit zal afsteken.

    Burgemeester Krikke wil consumentenvuurwerk verbieden. Samen met haar collega’s van de vier grote steden heeft ze een brandbrief gestuurd naar de minister. In december was er nog een proef met zelfregulering, waar ze zo enthousiast over was. Nu is het credo ineens dat ‘lokale regulering leidt tot een waterbed-effect’. Alsof ze dat niet aan zag komen. Dit is een bestuurlijke drietrapsraket. Eerst een ‘proef’, nu een landelijk verzoek, volgend jaar: einde vuurwerk. Omdat er een paar zijn die het verknallen voor de rest. Ik ben benieuwd of déze gillende burgemeester dat voor elkaar krijgt.

    https://www.ad.nl/den-haag/de-natte-...rige~afca5144/

  2. Deze 10 gebruikers waarderen moontan voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid Avalanche's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Locatie
    Almere
    Berichten
    3.332
    Thanks
    1.277
    4.088 waarderingen in 1.485 posts
    Wat een goed stuk tekst zeg. Voltreffer wat mij betreft.

  4. Deze gebruiker waardeert Avalanche voor het bericht:


  5. #3
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.455
    Thanks
    41.046
    19.065 waarderingen in 8.441 posts
    Inderdaad, erg goed stuk en leuk om te lezen tussen alle negatieve berichten door.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  6. Deze gebruiker waardeert omepje voor het bericht:


  7. #4
    VWC-Lid Aftershock's schermafbeelding
    Geregistreerd
    17 september 2007
    Berichten
    1.034
    Thanks
    525
    509 waarderingen in 247 posts
    De spijker op zijn kop. Helder verwoord en het nostalgische gevoel even terug laten komen. Top stuk!

  8. Deze gebruiker waardeert Aftershock voor het bericht:


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •