Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 23
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    21 december 2013
    Berichten
    176
    Thanks
    6
    108 waarderingen in 55 posts

    Juridische status 'vuurwerk' in categorie P1

    Veel van de in beslag genomen illegale knallers die ik in het nieuws voorbij zie komen vallen onder categorie P1. Mij heeft dit altijd gefascineerd, aangezien P1-artikelen normaal onder de Ropa (Regeling overige pyrotechnische artikelen) vallen en bij gebruik conform de handleiding toegestaan zijn. Toch ligt het natuurlijk nogal voor de hand dat knallers en andere P1-artikelen niet zonder meer afgestoken (in elk geval, gebruikt) mogen worden. Tot nu toe heb ik weinig bronnen gevonden die iets blootgeven over de precieze ziens- en werkwijze van de politie en het OM m.b.t. dit soort spul.

    Vandaag zat ik even te kijken naar de Richtlijn voor strafvordering vuurwerkdelicten van dit jaar en viel het me op dat deze artikelen daar nu specifiek benoemd worden en vallen onder Lijst 3, d.w.z., dezelfde categorie als F4 (met uitzondering van handfakkels, die in lijst 2 ingedeeld zijn):
    Lijst III betreft professioneel vuurwerk dat is ingedeeld in categorie F4, of vuurwerk dat volgens opschrift niet is voorzien van een F categorie (categorie F1,F2,F3) en daarnaast vuurwerk P1/P2 met uitzondering van handfakkels.
    Verder kwam ik dit recente document van de Politieacademie tegen, waarin de Nederlandse regels omtrent vuurwerk en categorisering daarvan politieagenten uitgelegd wordt. Hierin staat tevens hoe men met P1-artikelen omgaat. Hier komt het op neer:

    Een P1-artikel is in het beginsel geen vuurwerk. Het valt dan ook niet onder de Ract, maar onder de Ropa. Is er echter een vermoeden dat het artikel als vuurwerk--d.w.z., voor vermaak--wordt gebruikt, dan valt het onder de Ract en wordt het als professioneel vuurwerk gezien.

    Overigens is dat document een schat aan informatie over hoe de politie te werk gaat bij dit soort zaken.
    Zelf heb ik eigenlijk de hype rondom dat P1-spul nooit helemaal begrepen. Persoonlijk ben ik sowieso meer gesteld op een mooie 500-grams-pot of leuk ouderwets grondvuurwerk en in dat opzicht heeft de legale markt wat mij betreft genoeg te bieden. Maar ik moet zeggen dat de juridische kant en de interactie tussen EU-recht en de soms wat aparte houding van de Nederlandse wet heel erg boeiend is.

  2. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    5 november 2014
    Berichten
    983
    Thanks
    954
    875 waarderingen in 395 posts
    Voorhanden hebben van bijvoorbeeld 1 p1 aangemerkte nitraat is 60 uur taakstraf

  3. #3
    VWC-Lid Leendert97's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 december 2011
    Locatie
    Zuid-Holland
    Berichten
    1.132
    Thanks
    367
    486 waarderingen in 253 posts
    Ik ben toch benieuwd.. Stel, je legt een pakje P1 knallers in de schuur bij je bestrijdingsmiddelen om bijvoorbeeld insecten in je fruitbomen te verdelgen. Dan kun je het toch aannemelijk maken dat je de knallers gebruikt om vogels van je fruit te verjagen?
    The 31st of December..

  4. #4
    VWC-Lid MasterBsc's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 januari 2009
    Berichten
    7.923
    Thanks
    4.687
    6.455 waarderingen in 2.623 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leendert97 Bekijk bericht
    Ik ben toch benieuwd.. Stel, je legt een pakje P1 knallers in de schuur bij je bestrijdingsmiddelen om bijvoorbeeld insecten in je fruitbomen te verdelgen. Dan kun je het toch aannemelijk maken dat je de knallers gebruikt om vogels van je fruit te verjagen?
    Gelukkig leven we in een rechtstaat waar jij niet je onschuld hoeft te bewijzen maar 'zij' wel jouw schuld. Dan is het heel moeilijk hard te maken dat jij het voor vermaak doeleinde hebt gekocht. Het enige wat ze dan hebben is dat jij het toegeeft. Ontkennen is je grootste kracht.

  5. #5
    VWC-Lid bruijntjeluc's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 januari 2008
    Locatie
    gelderland
    Berichten
    990
    Thanks
    1.824
    903 waarderingen in 392 posts
    je mag alleen die p1 knallers en knalkanonnen niet gebruiken als vogelverjagers in de periode november tot eind april
    Team Anti Crackling en kunstkerstbomen

  6. #6
    VWC-Lid GlobalFireworks's schermafbeelding
    Geregistreerd
    17 november 2011
    Berichten
    155
    Thanks
    104
    47 waarderingen in 36 posts
    Beter dat het als professioneel wordt gezien. Die bommen veroorzaken alleen maar ellende.
    They lovin' da bulletz comin' from ma gun!

  7. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    23 juli 2005
    Locatie
    Almere
    Berichten
    1.795
    Thanks
    528
    1.578 waarderingen in 583 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GlobalFireworks Bekijk bericht
    Beter dat het als professioneel wordt gezien. Die bommen veroorzaken alleen maar ellende.
    Niet helemaal mee eens. Je hebt ook die retro Funke rotjes die onder categorie p1 vallen.

  8. #8
    VWC-Lid GlobalFireworks's schermafbeelding
    Geregistreerd
    17 november 2011
    Berichten
    155
    Thanks
    104
    47 waarderingen in 36 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Afcajax Bekijk bericht
    Niet helemaal mee eens. Je hebt ook die retro Funke rotjes die onder categorie p1 vallen.
    Dat is wel gewoon vuurwerk. Alles met meer dan 2 gram flash, is hetzelfde als een militaire bom.
    They lovin' da bulletz comin' from ma gun!

  9. #9
    VWC-Lid MasterBsc's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 januari 2009
    Berichten
    7.923
    Thanks
    4.687
    6.455 waarderingen in 2.623 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GlobalFireworks Bekijk bericht
    Dat is wel gewoon vuurwerk. Alles met meer dan 2 gram flash, is hetzelfde als een militaire bom.
    Dus wat op jouw foto staat is hetzelfde als een militaire bom? Wat ga je daarmee doen dan? Geen aanslag plegen hoop ik.

  10. Deze 2 gebruikers waarderen MasterBsc voor het bericht:


  11. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 augustus 2009
    Berichten
    2.445
    Thanks
    868
    1.647 waarderingen in 768 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GlobalFireworks Bekijk bericht
    Dat is wel gewoon vuurwerk. Alles met meer dan 2 gram flash, is hetzelfde als een militaire bom.
    Goed verhaal, lekker kort.

    O wacht, daar dacht je voorheen nog heel anders over:

    18:00? Mij niet gezien. Ik begin om 10:00 lekker met een Cobra 6, en daarna steek ik wat categorie 1 vuurwerk af.

  12. Deze 5 gebruikers waarderen nederlandsvuurwerk voor het bericht:


  13. #11
    VWC-Lid GlobalFireworks's schermafbeelding
    Geregistreerd
    17 november 2011
    Berichten
    155
    Thanks
    104
    47 waarderingen in 36 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasterBsc Bekijk bericht
    Dus wat op jouw foto staat is hetzelfde als een militaire bom? Wat ga je daarmee doen dan? Geen aanslag plegen hoop ik.
    Nee die is nog van toen ik pas nieuw lid werd, heb hem niet weggehaald sindsdien. Ik hou het gewoon lekker veilig bij cat. 1

    Als volgend jaar cat. 2 weer mag, steek ik dat af.
    They lovin' da bulletz comin' from ma gun!

  14. #12
    VWC-Lid GlobalFireworks's schermafbeelding
    Geregistreerd
    17 november 2011
    Berichten
    155
    Thanks
    104
    47 waarderingen in 36 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nederlandsvuurwerk Bekijk bericht
    Goed verhaal, lekker kort.

    O wacht, daar dacht je voorheen nog heel anders over:
    Klopt, dat was voorheen. Ik ben nu veranderd.

    Ik geloof nu dat alles zwaarder dan 2 gram, een militair explosief is. Vuurwerkcrew heeft het ook prachtig gedaan met die subforum tot 2 gram knallers, ze wisten precies wanneer ze moesten stoppen voordat er zoveel kruit in een knaller zou zijn dat het een militair explosief zou worden.
    They lovin' da bulletz comin' from ma gun!

  15. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 december 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    2.996
    Thanks
    1.005
    1.614 waarderingen in 885 posts
    Niet zo trollen he. 2 gram flash militair explosief vind zelfs ik wat te ver gaan. 2 gaan flash kan ook zonder in de burst van siervuurwerk zitten.

    Greetz
    Eer was was was, was was is!

  16. #14
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 december 2014
    Berichten
    233
    Thanks
    21
    85 waarderingen in 49 posts
    P1 is in DL en Belgie gewoon toegestaan om af te steken met oud en nieuw hé. Hier vallen ook die knallers onder van Zena grotendeels. Vallen hier ook de matten onder? En de Traca etc.?

  17. #15
    VWC-Lid MasterBsc's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 januari 2009
    Berichten
    7.923
    Thanks
    4.687
    6.455 waarderingen in 2.623 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pdoek Bekijk bericht
    P1 is in DL en Belgie gewoon toegestaan om af te steken met oud en nieuw hé. Hier vallen ook die knallers onder van Zena grotendeels. Vallen hier ook de matten onder? En de Traca etc.?
    Eerst wel alle matten maar nu niet meer, omdat P1 maar tot 10 gram flash is en F2 tot 25 gram. Dus het is goedkoper en makkelijker om daarmee rollen en traca's te maken. Enige nadeel is dat de losse knallers maar 0.5 gram flash bevatten, maar voor matten is dat geen probleem. En de traca's knallen ook nog prima bij Pyroshop bijvoorbeeld.

    Aan dat afsteken op oud en nieuw zitten dan wel wat haken en ogen aan want het mag niet voor vermaak zijn. Wel om je buren mee te verjagen..

  18. Deze gebruiker waardeert MasterBsc voor het bericht:


Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •