Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Herfst en winterweer

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Oorspronkelijk geplaatst door 5pyroman5 Bekijk bericht
    Heerlijk weer nou hoor. Maar krijg op deze manier nog niet het winter gevoel zeg maar......
    Kan hard gaan hoor, de kou zit noordelijk maar kan in 3 dagen hier zijn hoor..ben zeker optimistisch voor deze winter, maar het kan wel even duren dit jaar...

    Comment


      Dit zijn mooie plaatjes richting einde van de maand :P


      Comment


        vandaag komen de winterbanden onder de auto

        Comment




          Lekker vroeg.

          Ik kan ook allemaal kaarten opvragen ivm. gladheidsbestrijding maar snap er nog altijd niet veel van. Maar zoals het er naar uit ziet is er voorlopig nog helemaal niets aan de hand. Word gelukkig wel iets kouder, maar niet heel spannend.

          Comment


            Oorspronkelijk geplaatst door Pyroboy26 Bekijk bericht
            vandaag komen de winterbanden onder de auto
            Die van mij zitten er al 3 weken onder

            Comment


              Lijkt er nu echt op dat we vanaf volgende week een kouder weertype krijgen. Overdag niet meer dan 5 graden en snachts lichte vorst.

              Comment


                Mensen
                Kan iemand mij uitleggen waarneer er mist onstaat?
                Ik ben er benieuwd naar omdat deze dagen zo mistig is hoe komt dat nouie hebben er verstand van

                Comment


                  David kan jij nog een update geven? altijd leuk om te lezen.

                  Comment


                    Oorspronkelijk geplaatst door pyro_11 Bekijk bericht
                    Mensen
                    Kan iemand mij uitleggen waarneer er mist onstaat?
                    Ik ben er benieuwd naar omdat deze dagen zo mistig is hoe komt dat nouie hebben er verstand van
                    Mist ontstaat wanneer de lucht zover afkoelt totdat waterdamp begint te condenseren (nevel). Als het dan nog kouder word dan ontstaat er mist.

                    Comment


                      Oorspronkelijk geplaatst door pyro_11 Bekijk bericht
                      Mensen
                      Kan iemand mij uitleggen waarneer er mist onstaat?
                      Ik ben er benieuwd naar omdat deze dagen zo mistig is hoe komt dat nouie hebben er verstand van
                      Tuurlijk kan dat:

                      De lucht buiten kent twee temperaturen, de gewone lucht temperatuur en het zogenaamde dauwpunt.
                      De luchttemperatuur is wat je hoort in de berichten, morgen 5, 28 of 20 graden. De dauwpunts-temperatuur is echter een getal die nooit genoemd word maar wel heel belangrijk is en direct samenhangt met de luchtvochtigheid. Als de temperatuur 20 graden is en het dauwpunt is 10 dan zal de lucht moeten afkoelen tot 10 graden om volledig verzadigd te zijn of wel 100% RV (Relatieve luchtVochtigheid, verzadigingspunt). Bij 100% RV ontstaat mist. Temperatuur en dauwpunt liggen dan op elkaar, zoals dat heet, dwz 10/10 of 20/20. Het dauwpunt kan NOOIT hoger zijn dan de temperatuur. De lucht is dan verzadigd bij die temperatuur en gooit dan het vocht in de vorm van mist eruit, het kan niet meer vocht bevatten bij een bepaalde temperatuur. 10 graden en dauwpunt van 5 is een RV van 50%. Hoe lager de RV, hoe groter het verdampend vermogen, dwz hoe verder de temperatuur en dauwpunt uit elkaar liggen hoe droger de lucht is en in droge lucht kan veel water verdampen. Dat meet men door een klein sokje om een thermometer te doen en die in vocht te hangen.
                      Door de droge lucht verdamp water en verdampen kost warmte. Die warmte wordt ontrokken aan de thermometer waardoor die een lagere temperatuur aan zal geven.
                      Mist ontstaat doordat de lucht dus verzadigd raakt door afkoeling en koudere lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht. De afkoeling begint bij de grond en daar begint de mist zich dan te vormen. vervolgens koelt de lucht naar boven die af en wordt de mistlaag dikker.
                      Grondmist is vaak 1-3 meter dik, gewone mist kan wel tot 100 meter dik zijn.

                      Om mist op te lossen heb je het volgende nodig:
                      1. toenemende wind (meer mening van lucht waardoor de luchtvochtigheid zakt en de mist verdwijnt)
                      2. zonnewarmte toevoegen, daardoor loopt de temperatuur op en warmere lucht kan meer vocht bevatten waardoor de mist weer door de lucht kan worden opgenomen, de mist verdwijnt.
                      3. Er stroomt drogere lucht binnen.

                      Mist ontstaat door:
                      1. (sterke) afkoeling in de nacht bij minder dan 3 Bft. (niet helemaal windstil want dan zakken de mistdeeltjes naar de grond en heb je een dikke condensatielaag op de grond, het moet een zeer kleine beetje blijven waaien)
                      2. erg warme en vochtige lucht stroom over een koud oppervlak, dan condenseert de warme lucht spontaan. (vaak bij dooi aanval)(vergelijk het met tegen een koude ruit ademen, zelfde effect, jouw warme adem condenseert direct op de veel koudere ruit)
                      3. VWCérs...!!!VUURWERK!. Vuurwerkdeeltjes zijn hygroscopisch, dwz vocht aantrekkend. Hierdoor zal de lucht eerder verzadig zijn en dichtrekken met mist. Hetzelfde effect zie je bij vliegtuigen met de contrails...uitlaatgas waarop zich waterdamp afzet hoog in de lucht.

                      In Nederland ligt de RV meest tussen 60 en 80%, maar varieert van 5% boven zandgronden tot 100% tijdens mist.
                      Hieronder nog een KNMI tabel met RV en bijbehorende temperatuur en dauwpunttemperatuur.
                      10 graden, dauwpunt -3 is 40% RV, 2 graden, dauwpunt is -3 raden is 70% RV.

                      Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	td.jpg
Vertoningen:1
Grootte:71,1 KB
ID:	1568609
                      Laatst aangepast door davidh; 20 November 2018, 12:05.

                      Comment


                        Ooooh lees is zomaar in de krant dat het dit weekend kan gaan sneeuwen laat maar komen!
                        https://www.youtube.com/@mikosjepyro

                        Comment


                          Het is er de tijd voor. Laat maar komen. Kan ik weer mooie plaatjes schieten.
                          December Will Be Magic Again!!

                          Comment


                            Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	Screenshot_20181211-213733.jpg
Vertoningen:1
Grootte:180,9 KB
ID:	1569473
                            Dit zou toch het perfecte weerbeeld wezen.

                            Comment


                              Oorspronkelijk geplaatst door hardstylegek19 Bekijk bericht
                              [ATTACH=CONFIG]41939[/ATTACH]
                              Dit zou toch het perfecte weerbeeld wezen.
                              die lange termijn voorspellingen springen ook om de minuut

                              Comment




                                Vanaf vannacht tot en met zondag elke nacht rijp/ zware rijp/ (natte-) sneeuw dus ik ga weer lekker wachten op het telefoontje dat ik moet strooien.

                                Comment

                                Working...
                                X