Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 23

Discussie: Nits Daurades Salou

  1. #1
    Super Moderator pyrofan#1's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2014
    Berichten
    4.236
    Thanks
    12.603
    13.071 waarderingen in 3.426 posts

    Nits Daurades Salou

    In 2016 ben ik op een heerlijke zonvakantie geweest in Salou. De vakantie was doelbewust in begin augustus gepland, want zo kon ik de Nits Daurades, ook wel zomerfeesten genoemd, meemaken.

    De Nits Daurades begon op 9 augustus en werd afgesloten met een Nit del Foc op 15 augustus op het strand van Salou. Gedurende de zomerfeesten zijn er erg veel activiteiten op en rond de boulevard. Hier komt erg veel lokale bevolking op af, met name in de weekenden is het dan gezellig druk. De hordes toeristen kunnen de meeste onderdelen van de Nits Daurades ook erg waarderen. Zo staat er een groot podium op de boulevard waar de meest uiteenlopende muzikale optredens worden gegeven.

    Naam: 20160814_214214.jpg
Bekeken: 759
Grootte: 292,8 KB

    Ik neem jullie mee naar vrijdag 12 augustus 2016. Het was een heerlijke zonnige dag en 's avond waren wij op de boulevard aan het genieten van een heerlijke coupe ijs. Plots hoorde ik in de verte gefluit gevolgd door een reeks knallen. Ik wist het meteen dit moet vuurwerk zijn. Ik vloog over de boulevard richting het feestgenot en ik kwam terecht in een mensenmassa met live muziek, dansende en verklede mensen, een grote rijdende murene, vuurwerk en één en al vreugde.

    De optocht begon met live muziek en kanonschoten in de vorm van trueno's. Achter het tromgeroffel liep een man naast een kanon en hij had zijn zakken vol truenos, die hij op de boulevard in het kanon tot ontbranding bracht. Hier kwamen geweldige dreunen vanaf en de druk verplaatsing was ook waarneembaar. Puur genieten!
    Naam: 20160814_212746.jpg
Bekeken: 791
Grootte: 299,5 KB
    Naam: 20160814_212515.jpg
Bekeken: 642
Grootte: 190,6 KB

    Na dit knalfestijn kwamen er allerlei verklede mensen tevoorschijn. Zo liepen er grote groepen heksen, mensen op stelten en nog vele anderen opmerkelijke figuren rond.

    Naam: 20160812_214231.jpg
Bekeken: 818
Grootte: 315,3 KB
    Naam: 20160814_213010.jpg
Bekeken: 681
Grootte: 347,0 KB

    Op de foto hierboven is een persoon te zien die deelnam aan de optocht. Ze liepen rond met een soort statieven met daarop verschillende soorten vuurwerk aan elkaar verbonden. Hierbij kwamen fonteinen, maar ook heerlijk schelle fluiters met knallen als afsluiter voorbij. Het vuurwerk draaide dan op de verschillende stangen van het statief rond en dit mondde uit in een vonkenregen. De deelnemers dansten en sprongen in het rond en schreeuwde het uit van geluk. Ondanks de Spaanse temperaturen in de avonduren bezorgde dit fenomeen mij kippenvel, de vreugde spatte er letterlijk vanaf.

    Naam: 20160812_214831.jpg
Bekeken: 615
Grootte: 235,0 KB
    Naam: 20160812_214852.jpg
Bekeken: 650
Grootte: 161,8 KB

    Als laatste verscheen een enorm grote Murene waarin meerdere personen plaatsnamen om het grote gevaarte over de boulevard te laten kronkelen. Een beetje zoals we dat kennen van de Chinese draken optochten, alleen vond ik dit vele malen indrukwekkender. Ter afsluiting werden er verschillende soorten vuurwerk aan de murene bevestigd, die aan elkaar verbonden waren met schietlont. Het monde uit in een licht-, fluit-, rook- en vuurspektakel waarbij als laatste een mascleta afging op de Murene.

    Naam: 20160812_220552.jpg
Bekeken: 633
Grootte: 146,1 KB
    Naam: 20160812_215407.jpg
Bekeken: 645
Grootte: 267,7 KB
    Naam: 20160812_215503.jpg
Bekeken: 638
Grootte: 149,6 KB

    Ik was compleet verrast door dit Spaanse festijn en wat was het heerlijk om weer even kruit te snuiven. Het fenomeen met het kanon in de truenos herhaalde zich 2 dagen later weer en ook daar kwam weer het nodige publiek op af. Zo stond mijn zonvakantie 2 avonden in het teken van prachtig Spaans vuurwerk en toen moest ik de eindshow bij Port Aventura en de Nit del Foc (15 augustus 2016) op het strand nog bewonderen!

    Het was een unieke ervaring die ik niet had willen missen. We stonden letterlijk op het vuurwerk, de sfeer was erg gemoedelijk, niemand klaagde over geluidsoverlast(er liepen zelfs Spanjaarden op de boulevard met honden en die gaven geen kick!). Kortom, ik raad een ieder aan die op zomervakantie gaat in Salou om de vakantie te plannen gedurende de Nits Daurades. Het is echt de moeite waard om dit een keer mee te maken en de Nit del Foc ter afsluiting van dit festijn is puur genieten.
    Laatst gewijzigd door pyrofan#1; 16 februari 2017 om 14:30
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. Deze 13 gebruikers waarderen pyrofan#1 voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  3. #2
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts
    Gaaf verhaal Jordi. Zo mooi al die traditionele feesten in die landen.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  4. Deze gebruiker waardeert omepje voor het bericht:


  5. #3
    VWC-Lid bassie1978's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 september 2007
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    6.452
    Thanks
    18.114
    5.931 waarderingen in 2.260 posts
    Mooi stukje man! Heb je toevallig nog een stukje van de show gefilmd oid?

  6. Deze gebruiker waardeert bassie1978 voor het bericht:


  7. #4
    VWC-Lid ddfirework's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 november 2007
    Locatie
    Zuid Holland
    Berichten
    2.601
    Thanks
    2.242
    2.669 waarderingen in 1.010 posts
    Heb je er al over nagedacht om de nieuwe "blogger" te worden van vwc Jordi! ;-)
    16e jaar op vuurwerkcrew!!

  8. Deze gebruiker waardeert ddfirework voor het bericht:


  9. #5
    Super Moderator pyrofan#1's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2014
    Berichten
    4.236
    Thanks
    12.603
    13.071 waarderingen in 3.426 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ddfirework Bekijk bericht
    Heb je er al over nagedacht om de nieuwe "blogger" te worden van vwc Jordi! ;-)
    Haha ja met dit bericht heb ik een beetje kunnen proeven aan het bloggen.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  10. Deze 2 gebruikers waarderen pyrofan#1 voor het bericht:


  11. #6
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.105
    Thanks
    12.982
    19.589 waarderingen in 4.250 posts
    Gaaf Jordi, leuk dat je de tijd hebt gevonden om dit te schrijven!
    Tof ook dat je de foto's daar hebt gemaakt, pak je maar mooi ff mee daar!
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  12. Deze gebruiker waardeert Mattenfreak voor het bericht:


  13. #7
    Super Moderator pyrofan#1's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2014
    Berichten
    4.236
    Thanks
    12.603
    13.071 waarderingen in 3.426 posts
    Bedankt voor de leuke reacties op dit topic.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie1978 Bekijk bericht
    Mooi stukje man! Heb je toevallig nog een stukje van de show gefilmd oid?
    Ik heb behoorlijk wat gefilmd. De beelden moeten nog worden bewerkt en het streven is om dat later dit jaar te doen. Als ik dit heb gedaan, dan zal ik die ook in dit topic plaatsen.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  14. Deze gebruiker waardeert pyrofan#1 voor het bericht:


  15. #8
    Super Moderator Scav's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 oktober 2013
    Berichten
    3.918
    Thanks
    3.966
    4.102 waarderingen in 1.693 posts
    Top Jordi! Mooi verslag, en een mooi stukje Vuurwerkbeleving!
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  16. Deze gebruiker waardeert Scav voor het bericht:


  17. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    3 januari 2007
    Berichten
    2.347
    Thanks
    1.165
    1.193 waarderingen in 545 posts
    Mooi verslag hoor, leest lekker weg!

  18. Deze gebruiker waardeert DsNL voor het bericht:


  19. #10
    Super Moderator pyrofan#1's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2014
    Berichten
    4.236
    Thanks
    12.603
    13.071 waarderingen in 3.426 posts
    Ook dit jaar heb ik weer genoten van een heerlijke zonvakantie in Salou. Bij het boeken hebben we speciaal rekening gehouden met de Nits Daurades Salou 2017 (zomerfeesten), om zo bijna het hele festijn mee te kunnen maken. De Nits Daurades kent velen hoogtepunten en staat meerdere avonden in het teken van vuurwerk. Aan muziek is ook gedacht, want op de boulevard is dit jaar een groot stadion geplaatst waar dagelijks diverse muzikale-en/of dansoptredens waren. Zo heeft ook Luis Fonsi (beter bekend van de zomerhit Despacito) het publiek in Salou naar een muzikaal hoogtepunt gebracht. Dit was helaas nog voor mijn aankomst in Salou maar enkele dagen later hadden veel hotelgasten het er nog over.

    De eerste vuurwerkshow vond plaats op 08-08-2017 als onderdeel van de openingsceremonie en is geschoten door Pirotecnia Tomás S.L.

    Stad/dorp: Salou
    Land: Spanje
    Locatie: Jaume I Promenade - Strand ter hoogte van het informatiepunt op de boulevard
    Datum: 08-08-2017
    Tijdstip: 21:15 uur
    Schietbedrijf: Pirotecnia Tomás S.L.
    Max. kaliber: ...
    Bijzonderheden: Vuurwerkshow na de openingsceremonie inclusief toespraak van de burgemeester van Torremolinos

    De Spanjaarden waren allemaal prima op de hoogte van het programma van de Nit Daurades, echter was de informatie voor de toeristen gering. Als gevolg hiervan moest ik nog even een sprintje trekken om het grootste deel van de show nog op film te krijgen. Na de show kwam ik in contact met facebookpagina Salou Online. Één van de beheerders heeft mij toen het gehele programma gestuurd, zodat ik precies op de hoogte was van alle hoogtepunten, waarvoor dank.

    Het was een korte maar krachtige show. De crackling- en salutecakes kwamen erg goed over in de finale en ook de saluteshells waren genieten. Het schietveld was op het strand afgezet met hekken, maar van een afstand kunnen we eigenlijk niet spreken. De eerste rij shells (vermoed 2 inch salute) stonden op plusminus 10 meter van de hekken. Kortom, het was een erg korte show, maar leuk om de eerste avond van de vakantie mee te beginnen.






    De show werd geschoten onder het toeziend oog van ambulance medewerkers en de brandweer.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  20. Deze 4 gebruikers waarderen pyrofan#1 voor het bericht:


  21. #11
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts
    Lekker verslag weer Jordi, thnx. Ideaal om je vakantie te combineren met een vuurwerk festival.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  22. #12
    VWC-Lid bassie1978's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 september 2007
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    6.452
    Thanks
    18.114
    5.931 waarderingen in 2.260 posts
    mooi verslag man!

  23. #13
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.105
    Thanks
    12.982
    19.589 waarderingen in 4.250 posts
    Heel tof! Leuk gedaan man.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  24. #14
    Super Moderator pyrofan#1's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2014
    Berichten
    4.236
    Thanks
    12.603
    13.071 waarderingen in 3.426 posts

    [SHOW] Correfoc Nits Daurades Salou 13-08-2017

    Ik neem jullie mee naar 13 augustus. Een heerlijke zomerse avond aan de Spaanse kust en echt gigantisch druk op de boulevard vanwege het feit dat ook de Spanjaarden vakantie hadden. In tegenstelling tot vorig jaar wist ik nu wel van te voren van dit evenement af en we waren dan ook ruim van te voren aanwezig om alvast een plekje in te nemen, want er was namelijk een zogeheten Correfoc.

    Stad/dorp en land: Salou, Costa Dorada, Spanje
    Locatie: Jaume I Promenade (Boulevard)
    Datum: 13 augustus 2017
    Tijdstip: 22:00 uur
    Deelnemende verenigingen: Diables Maleïts de Salou, Bruixes Latemó, Xaloc, La Morena de Salou, Diables de Sans, Diables Cagarrieres de Cambrils, Diables de Castevell, La Cabra de Reus, La Bèstia de Foc 7 Cervells de Tortosa, Au Fènix del Ball de Diables els 7 Pecats Capitals de la Pobla de Mafumet en El Drac Suterranyes de Vinaròs
    Bijzonderheden: Correfoc (Correfoc Firecrackers and Catalan Festive Characters Parade). Deze avond heeft de naam Night of Fire en de Correfoc inclusief parade wordt georganiseerd als onderdeel van de Nits Daurades Salou 2017.

    Bij aankomst op het plein met de verlichte fontein was het al gezellig druk en steeds meer deelnemers van de Correfoc verzamelden zich. Tijdens de Nits Daurades 2016 werd er op 2 avonden 1 Correfoc gehouden. Dit jaar echter maar op 1 avond, maar al snel bleek dat het veel grootser en uitgebreider zou zijn. Er waren enorm veel deelnemende verenigingen en die hadden er duidelijk heel veel zin in. Nog voordat de Correfoc officieel begon, begonnen diverse bands al te spelen en het plein monde al snel uit in één groot feest. Er werd gedanst, gezongen, geklapt en ook de vuurspuwers kwamen voor het eerst in actie.

    Diverse deelnemende verenigingen:


    Inmiddels was iedereen aanwezig en stonden alle bijhorende beelden klaar op het plein. De beelden vormen een onderdeel van de Correfoc en hier worden diverse soorten vuurwerk op geplaatst. Veelal neemt 1 of nemen meerdere mensen plaats in het beeld om zo over de boulevard te bewegen. Het tafereel doet denken een de Chinese draken zoals we dat van het Chinese Nieuwjaar kennen.

    Hierbij de beelden:
    Au Fenix Pobla de Mafumet


    Van links naar rechts: La Morena de Salou, Cabra de Reus, Drac Sotarranyes Vinaròs, Xaloc de Salou en Hydracus Ball de Diables 7 Cervells de Jesús.


    Alles was in gereedheid gebracht en nu kon de Correfoc pas echt beginnen. De bijhorende bands zweepte het publiek op en de beelden trokken in een soort van stoet over de gehele boulevard richting de haven. De deelnemers droegen brandwerende pakken en waren veelal geschminkt in een Duivels thema. Zo kwamen er heksen en erg veel verschillende duivelse figuren langs, die soms onwetende voorbijgangers de stuipen op het lijf joegen.





    Op de foto's hierboven is goed te zien welke hulpmiddelen men gebruikt om het vuurwerk op te bevestigen. Het vuurwerk dat werd afgestoken waren fonteinen en carretilla's met Fuente (fontein/vonken), met fluit en al dan niet met een eindknal en hier en daar kwamen er ook nog mines tevoorschijn. Af en toe was het weer ouderwets sterrenkoppen met de mines, maar ook de mensen met de carretillas konden er wat van. Het is zo overweldigend om de Spaanse deelnemers zo bezig te zien. Ze springen en dansen in het rond en schreeuwen het uit van vreugde en geluk. Heb het vorig jaar al gezegd, maar ondanks de Spaanse temperaturen heb ik toch diverse kippenvelmomenten gehad.

    De hoogtepunten van de correfoc was toch wel als de beelden werden gebruikt. Het vuurwerk werd dan op speciale houders op de beelden geplaatst, te denken aan de carretillas. Op de grotere beelden, zoals op de murene, werd een combinatie van fonteinen, Bengaalse fakkels, carretillas en een soort van traca bevestigd. Alles was dan verbonden met schietlont en de timing was echt perfect. Overigens ging de fluit soms echt door merg en been en ik heb dan ook veel mensen gezien die met hun handen over hun oren rondliepen.





    Aan het einde van de boulevard verzamelden de diverse verenigingen inclusief beelden zich om met zijn allen voor een groot spektakelstuk te zorgen. Alle beelden werden weer volgehangen met vuurwerk en ook alle statieven werden weer gevuld met carretillas om alles gelijktijdig af te steken. Het geluid van de fluiters en de vonkenregen die ontstond was echt puur genieten. Veel carretillas hadden een eindknal en het leek wel alsof er een mascleta afging. Het was echt een unieke beleving, zo intens, mede doordat we zowat op het vuurwerk stonden. De Correfoc begon om 22:00 uur en was pas afgelopen om 00:00. Ik kan dus wel stellen dat dit vele malen grootser is aangepakt t.o.v. vorig jaar en de boulevard lag bezaaid met vuurwerk. Kort erna gingen de schoonmaakploegen aan de slag en de volgende ochtend leek het alsof er niks had plaatsgevonden. Echt geweldig om te zien hoe goed alles was geregeld en hoe de lokale mensen omgaan met vuurwerk. Want een dergelijk evenement met een vergelijkbare afstand tot het vuurwerk is hier in Nederland natuurlijk niet mogelijk. Daarnaast is het door veel forumleden als eens genoemd en dat is dat vuurwerk verbroederd en dat heb ik ook in Spanje ondervonden, want de lokale bevolking was goed vertegenwoordigd, maar ook de hordes toeristen hadden een geweldige avond. Kortom het was weer een uiterst gemoedelijke en heerlijke avond kruitsnuiven in Salou en 1 ding weet ik zeker: als ik in Spanje zou wonen, dan zou ik mij echt aansluiten bij zo'n vereniging. Hieronder volgen nog wat actiefoto's.

    Drukte op de boulevard:


    Carretilla:


    Actie foto's:


    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  25. Deze 4 gebruikers waarderen pyrofan#1 voor het bericht:


  26. #15
    VWC-Lid Beastmode's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 augustus 2016
    Locatie
    Beastyville
    Berichten
    2.811
    Thanks
    11.326
    4.388 waarderingen in 1.720 posts
    Erg mooi verslag Jordi! 2 Jaar geleden ook een avond meegepakt in Salou. Vond het toen ook echt heel leuk om er bij te zijn. Gezelligheid, dansjes, drankjes, en een leuk showtje erbij kan ik me nog goed herinneren.

  27. Deze gebruiker waardeert Beastmode voor het bericht:


Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •